Tidig insats > Metodbanken > Familjeskolan POP

Familjeskolan POP

3/5
Undersökning av resultat eller effektivitet
Tidig insats > Metodbanken > Familjeskolan POP
Isä ja poika istuttavat puuta.
Helhetsbedömning
5
Stark undersökning av effekter
4
Bra undersökning av effekter
3
Undersökning av resultat eller effektivitet
2
Lite forskning
1
Beskriven och teoretiskt motiverad
Om interventionen
Målgrupp
Barn i lekåldern, Grundskolebarn, Föräldrar, Familj
Fenomen
Neuropsykiatriska utmaningar, Förhållandet och interaktionen mellan barnet och föräldern, Föräldrafärdigheter och kunskap, Beteendeproblem och -störningar, Resiliens
Servicegivare
Social- och hälsovårdstjänster, Frivilligorganisationer
Tjänsteformat
Grupp, Fysiskt möte

Utvärderingsmetod

En kort översikt

 

Versionnummer

1. version

 

Bedömningens datum

18.12.2018

Kontaktinformation

Barnavårdsförening

 

Silve Serenius-Sirve

silve.serenius-sirve@bvif.fi

050 575 1500

Sammanfattning

Inledning

Familjeskolan riktar sig till barn i åldern 3–6 år och deras föräldrar. Den består av en föräldragrupp och en barngrupp. Programmet har som mål att erbjuda familjer metoder och stöd när ett barn beter sig på ett utmanande sätt. Utmanande beteende kan innefatta trotsighet, impulsivitet, aggressivitet eller hyperaktivitet.


Mål och forskningsfråga

I denna systematiska litteraturöversikt bedöms effektiviteten av metoden Familjeskolan POP utifrån forskningslitteratur. Översikten svarar på frågan: Har Familjeskolan en effekt på beteendeproblem hos barn under skolåldern i åldern 3–6 år och på positivt föräldraskap?


Material och metoder

Litteratursökningen gjordes med den för kartläggande litteraturöversikter typiska sökstrategin Population, Concept, Context (PCC), som inriktades på frågan: Vilken forskning har gjorts om Familjeskolan?  Som sökord användes: P = föräldrar och små barn, C = Familjeskolan. Kontexten utelämnades för att undvika att sökresultaten begränsas för mycket. Det primära intresset i sökningen var undersökningar av metodens effektivitet, även om man också inkluderade undersökningar som gjorts med andra utformningar. En systematisk sökning gjordes i sex databaser: MEDLINE, APA PsycInfo, CINAHL, ERIC, Web of Science och Scopus. Dessutom söktes finländska publikationer i tjänsten Finna.fi, och sökningen kompletterades med manuell sökning.


Resultat

I litteratursökningen hittades en finländsk monografiavhandling där man undersökte resultaten och effektiviteten av Familjeskolan POP-programmet. Dessutom har man gjort en licentiatavhandling om metoden, vilket tillkännagavs i översikten. Familjeskolan är väl beskriven och dess verkningsmekanismer baserar sig på principerna för kognitiva och beteendeterapeutiska metoder samt på sociala inlärningsteorin. Enligt avhandlingsundersökningen observerades förbättringar i föräldrarnas föräldrafärdigheter och barnens beteende hos de föräldrar som deltog i Familjeskolan, men inga skillnader hittades jämfört med jämförelsegruppen. Effekterna kvarstod i en uppföljning på ett år. Undersökningen var av god kvalitet, även om gruppstorlekarna förblev små. Det stöd som metoden erbjuder för implementering är tillfredsställande. Det skulle finnas utrymme för utveckling särskilt i tillhandahållandet av verktyg för uppföljning, underhåll och repeterbarhet för dem som genomför metoden.


Metodbedömning

Familjeskolan är en väl beskriven och teoretiskt motiverad lovande metod, och det finns preliminära resultat om dess effektivitet. Metoden ligger på nivå 3/5.