Leikitään ja keskitytään (LeKe) perheille (ENGAGE-intervention)

Sammanfattning
Fenomen
Beteendeproblem, känslor och känsloreglering, föräldrafärdigheter och kunskap samt neuropsykiatriska utmaningar
Inledning
Interventionen Leikitään ja keskitytään (LeKe) perheille (Vi leker och koncentrerar oss för familjer) har utvecklats för att förebygga och behandla svårigheter med självreglering och exekutiva funktioner hos barn under skolåldern. Kärnan i interventionen är gemensamma lekstunder där föräldrarna handleds att stödja barnets färdigheter i de exekutiva funktionerna genom positiv interaktion. LeKe perheille-interventionen är avsedd för barn i åldern 3–6 år som har utmaningar med överaktivitet, ouppmärksamhet och beteendereglering. Gruppinterventionen omfattar sex möten med föräldrar och sex möten med barn under åtta veckor samt två telefon- eller videosamtal med föräldrarna. Utmaningar i självreglering och exekutiva funktioner är en av de vanligaste orsakerna till att söka stöd för barnets utveckling. Utmaningar hos barn under skolåldern kan uppträda till exempel som för hög fart, svårigheter att vänta och lyssna på instruktioner samt brister i känsloregleringen i inspirerande eller frustrerande situationer. Tidig självreglering har konstaterats ha en stark koppling till funktionsförmåga och psykiskt välbefinnande långt in i vuxen ålder. Utvecklingen av de exekutiva funktionerna formas starkt under barndomen till följd av dagliga aktiviteter och interaktion. Vid handledda övningar kan barnet stödas och uppmuntras så att hen även vågar prova på svåra saker, och på så sätt förstärks de färdigheter i självreglering och de exekutiva funktionerna som håller på att utvecklas.
Mål och forskningsfråga
I denna systematiska litteraturöversikt bedöms effektiviteten av interventionen Leikitään ja keskitytään perheille utifrån forskningslitteratur. Översikten besvarar följande fråga: Finns det evidensbaserad och i Finland tillämplig effektivitet av interventionen Leikitään ja keskitytään (LeKe) perheille för förebyggande och behandling av svårigheter med självreglering och exekutiva funktioner hos barn under skolåldern?
Material och metoder
Litteratursökningen gjordes med den för kartläggande litteraturöversikter typiska sökstrategin population, koncept och kontext (PCC), som inriktades på följande fråga: Vilken forskning har gjorts om interventionen Leikitään ja keskitytään perheille? Följande sökord användes: P = barn och föräldrar, C = Leikitään ja keskitytään-metoden (engelska motsvarigheter) samt begrepp som gäller exekutiva funktioner och lekmässighet. Kontexten utelämnades för att undvika att sökresultaten begränsas för mycket. Det primära intresset i sökningen var undersökningar av metodens effektivitet, även om man också inkluderade undersökningar som gjorts med andra utformningar. En systematisk sökning gjordes i sex metoddatabaser: MEDLINE, APA PsycInfo, CINAHL, ERIC, Web of Science och Scopus. Dessutom söktes publikationer på finska i tjänsten Finna.fi.
Resultat
Utifrån litteratursökningen inkluderades tre undersökningar av effektiviteten i den systematiska översikten. I två undersökningar från Nya Zeeland som påverkar bedömningen granskades ENGAGE-interventionen, utifrån vilken den finländska interventionen Leikitään ja keskitytään perheille har utvecklats. Utöver de nyzeeländska undersökningarna bedömdes en finländsk undersökning av effektiviteten av LeKe perheille-interventionen. Kvaliteten på undersökningarna av effekter var god. Interventionen har konstaterats ha positiva effekter på självreglering och exekutiva funktioner i hemmet. Enligt bedömningen är den teoretiska grunden och beskrivningen av interventionen gedigna. Metoden beskrivs mångsidigt i handledarens handbok, och det stöd för ibruktagande som interventionen erbjuder uppfylls inom sex av sju delområden. Det finns goda möjligheter att framgångsrikt implementera interventionen LeKe perheille.
Metodbedömning
Metodbedömningen för interventionen Leikitään ja keskitytään perheille är 5/5, vilket innebär att det finns stark undersökning av metodens effektivitet i ett finländskt sammanhang. Det finns evidens för metodens effektivitet med barn i åldern 3–6 år som har svårigheter med självreglering och exekutiva funktioner.