Tidig insats > Metodbanken > De otroliga åren – SmågruppsDino

De otroliga åren – SmågruppsDino

2/3
Måttligt dokumenterat forskningsbevis
Tidig insats > Metodbanken > De otroliga åren – SmågruppsDino
Kaksi poikaa nauraa ulkona.
Helhetsbedömning
3
Starkt dokumenterat forskningsbevis
2
Måttligt dokumenterat forskningsbevis
1
Lite dokumenterade forskningsbevis
0
Inte tillräckligt med forskningsbevis
Om interventionen
Målgrupp
Barn i lekåldern, Grundskolebarn
Fenomen
Beteendeproblem och -störningar, Resiliens
Servicegivare
Frivilligorganisationer, Social- och hälsovårdstjänster
Tjänsteformat
Grupp, Individ

Utvärderingsmetod

En kort översikt

 

Versionnummer

1. version

 

Bedömningens datum

23.6.2016

Kontaktinformation

Turun yliopiston lastenpsykiatrian tutkimuskeskus

ihmeellisetvuodet@utu.fi

Sammanfattning

Interventionens genomförande

Grupp


Interventionens målsättning

Målsättningen med interventionen är att öka barnets förmåga att förnimma känslor. I interventionen stärker man barnets förmåga att tala om känslor, behärska känslor samt sociala färdigheter.


Beskrivning av interventionen

SmågruppsDino är en strukturerad gruppintervention för barn som har beteendeproblem eller beteendemässiga störningar. Interventionens teoretiska bakgrund finns i anknytningsteorin, i teorin om social inlärning, i den beteende- och lösningscentrerade terapin och i stresshanteringsteorin. Barngrupperna samlas en gång i veckan under 18–20 veckors tid. Samtidigt med barngrupperna (sex barn/grupp) arrangeras för föräldrarna en kamratgrupp. I grupperna gör man interaktiva övningar och barnen får hemuppgifter att göra tillsammans med föräldrarna. Grupperna leds av professionella inom pedagogik och social- och hälsovårdssektorn som genomgått utbildningen i SmågruppsDino.


Interventionens tillgänglighet i Finland

Till SmågruppsDino-handledare kan skola sig professionella inom pedagogik och social- och hälsovården. Skolningen i Finland arrangeras av Barnpsykiatriska forskningscentret vid Åbo universitet. Interventionen är en del av metodfamiljen De otroliga åren som utvecklats i USA. I Finland har interventionen närmast varit i användning i huvudstadsregionen vid undervisnings- och socialenheterna och i Helsingfors som ett samarbete mellan specialsjukvårdens barnpsykiatri och familjerådgivningarna.


Interventionens forskningsevidens och effekt

Interventionens effekter har studerats i en RCT-undersökning i USA (Webster-Stratton & Hammond 1997; Webster-Stratton mfl. 2004) och i Norge (Larsson mfl. 2009). I undersökningarna framkom SmågruppsDinos positiva effekter i att minska beteendeproblemen hos 4–9 åriga barn och öka problemlösningsförmågan i det sociala beteendet jämfört med kontrollgruppen. Interventionen har måttligt stark forskningsbaserad evidensgrad och effekt.


Litteratur

Larsson B., Fossum S., Clifford G., Drugli MB., Handegård BH. & Morch W-T. (2009). Treatment of oppositional defiant and conduct problems in young Norwegian children. Results of randomized controlled trial. European Child and Adolescent Psychiatry 18, 42–52.

Webster-Stratton, C. & Hammond M. (1997). Treating children with early-onset conduct problems: A comparison of child and parent training interventions. Journal of Consulting and Clinical Psychology 65, 93–109.

Webster-Stratton, C., Reid, J. & Hammond, M. (2004). Treating children with early-onset conduct problems: Intervention outcomes for parent, child, and teacher training. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychiatry 33, 105–124.