De otroliga åren – SmågruppsDino

Sammanfattning
Interventionens genomförande
Grupp
Interventionens målsättning
Målsättningen med interventionen är att öka barnets förmåga att förnimma känslor. I interventionen stärker man barnets förmåga att tala om känslor, behärska känslor samt sociala färdigheter.
Beskrivning av interventionen
SmågruppsDino är en strukturerad gruppintervention för barn som har beteendeproblem eller beteendemässiga störningar. Interventionens teoretiska bakgrund finns i anknytningsteorin, i teorin om social inlärning, i den beteende- och lösningscentrerade terapin och i stresshanteringsteorin. Barngrupperna samlas en gång i veckan under 18–20 veckors tid. Samtidigt med barngrupperna (sex barn/grupp) arrangeras för föräldrarna en kamratgrupp. I grupperna gör man interaktiva övningar och barnen får hemuppgifter att göra tillsammans med föräldrarna. Grupperna leds av professionella inom pedagogik och social- och hälsovårdssektorn som genomgått utbildningen i SmågruppsDino.
Interventionens tillgänglighet i Finland
Till SmågruppsDino-handledare kan skola sig professionella inom pedagogik och social- och hälsovården. Skolningen i Finland arrangeras av Barnpsykiatriska forskningscentret vid Åbo universitet. Interventionen är en del av metodfamiljen De otroliga åren som utvecklats i USA. I Finland har interventionen närmast varit i användning i huvudstadsregionen vid undervisnings- och socialenheterna och i Helsingfors som ett samarbete mellan specialsjukvårdens barnpsykiatri och familjerådgivningarna.
Interventionens forskningsevidens och effekt
Interventionens effekter har studerats i en RCT-undersökning i USA (Webster-Stratton & Hammond 1997; Webster-Stratton mfl. 2004) och i Norge (Larsson mfl. 2009). I undersökningarna framkom SmågruppsDinos positiva effekter i att minska beteendeproblemen hos 4–9 åriga barn och öka problemlösningsförmågan i det sociala beteendet jämfört med kontrollgruppen. Interventionen har måttligt stark forskningsbaserad evidensgrad och effekt.
Litteratur
Larsson B., Fossum S., Clifford G., Drugli MB., Handegård BH. & Morch W-T. (2009). Treatment of oppositional defiant and conduct problems in young Norwegian children. Results of randomized controlled trial. European Child and Adolescent Psychiatry 18, 42–52.
Webster-Stratton, C. & Hammond M. (1997). Treating children with early-onset conduct problems: A comparison of child and parent training interventions. Journal of Consulting and Clinical Psychology 65, 93–109.
Webster-Stratton, C., Reid, J. & Hammond, M. (2004). Treating children with early-onset conduct problems: Intervention outcomes for parent, child, and teacher training. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychiatry 33, 105–124.