Miten Itla tukee yhteisövaikuttavuustyötä uranuurtajana Suomessa?
Tuemme lasten, nuorten ja perheiden palvelujärjestelmän kokonaisvaltaista uudistamista Suomessa yhteisövaikuttavuustyöllä. Toimimme yhdessä Oulun yliopiston kanssa yhteisövaikuttavuustyötä toteuttavien alueiden taustatukena sekä edistämme lähestymistavan laajentumista koko Suomeen.

Miten Itla tukee yhteisövaikuttavuustyötä uranuurtajana Suomessa?

Palvelujärjestelmän muuttaminen ei ole Suomessa onnistunut perinteisin menetelmin, joita ovat esimerkiksi lainsäädäntö, rahoitus ja tiedolla ohjaaminen. Siksi tarvitaan uudenlainen toimintatapa ja sitä tukeva taustatukiorganisaatio, jotka auttavat järjestelmää uudistumaan.

Yhteisövaikuttavuustyössä järjestöt, kunnat, seurakunnat ja hyvinvointialueet kehittävät yhdessä tutkittuun tietoon perustuvia paikallisia ratkaisuja lasten, nuorten ja perheiden haasteisiin. Tavoitteena on ongelmien ratkaiseminen ja lasten hyvän arjen turvaaminen paikallisten organisaatioiden tiiviin yhteistyön ja yhdessä oppimisen kautta. Työn kulmakiviä ovat ammattilaisten sopimat yhteiset toimintatavat, työtä tukeva yhteinen johtoryhmä sekä jaettu ymmärrys ratkaisua kaipaavista ilmiöistä.

Tarkoituksena on varmistaa lapsille, nuorille ja perheille heidän tarvitsemansa apu eri palveluiden yhteistyöllä ja oikeaan aikaan sekä varmistaa tuen jatkuminen riittävän pitkään. Käsitteet preventio (ennaltaehkäisy), integraatio (yhdessä toimiminen ja palveluiden yhteensovittaminen) sekä jatkuvuus kiteyttävät työn keskeiset tavoitteet (linkki Mikan videoon 1.5).

Itla toimii yhteisövaikuttavuustyössä mukana olevilla alueilla käytännön työn ja johtamisen tukena sekä tuo koti- ja kansainvälistä tutkimus- ja kokemustietoa käytännön ratkaisujen tueksi.  Edistämme paikallisten organisaatioiden yhdessä oppimista ja toiminnan uudistamista.


Video | Miten Itla tukee yhteisövaikuttavuustyötä Suomessa? (17 min)


Itla toimii Oulun yliopiston kanssa yhteisövaikuttavuustyötä toteuttavien alueiden taustatukena sekä edistää lähestymistavan laajentumista koko Suomeen. Kuule lisää tutkimusprofessori Tiina Ristikarin videolla! 

Alueellisessa oppimisverkostossa jaetaan kokemuksia ja opitaan yhdessä

Koordinoimme yhdessä Oulun yliopiston kanssa yhteisövaikuttavuustyössä mukana olevien alueiden Lapsuuden rakentajat -alueellista oppimisverkostoa. Sen toiminta käynnistyi neljällä eri alueella syksyllä 2020. Tällä hetkellä verkostossa on mukana viisi hyvinvointialuetta sekä kuntien ja kolmannen sektorin organisaatioita.

Alueellisen oppimisverkoston toiminta lähtee siitä, että lapsiperheitä tukevien palveluiden uudistuminen tapahtuu parhaiten sisältäpäin. Siksi palveluita kehitetään jokaisen yhteistyöalueen omista tarpeista ja tavoitteista käsin. Työ perustuu systeemiteoriaan ja yhteisövaikuttavuus-viitekehykseen (linkki alasivulle 2). Kaikkien tavoitteena on luoda oman alueensa eri toimijoiden kanssa yhteisesti sovitut toimintarakenteet, sekä käytännön työhön että sektoreiden rajat ylittävään johtamiseen ja kehittämiseen.

Alueellisen oppimisverkoston yhteisissä tapaamisissa kehittämistyöstä vastaavat ammattilaiset jakavat kokemuksia ja oppivat yhdessä ratkaisemaan erilaisia väestön hyvinvointiin liittyviä kysymyksiä. Alueet oppivat uudistumaan ja ratkaisemaan itse haasteita yhä uusissa, maailman muuttuessa eteen tulevissa tilanteissa.

Alueellinen oppimisverkosto.


Video | Alueellinen oppimisverkosto (5 min)


Katso video, jolla Itlan erityisasiantuntija Oona Palosaari kertoo Alueellisesta oppimisverkostosta. Itlan ja Oulun yliopiston koordinoimassa verkostossa yhteisövaikuttavuustyötä toteuttavien alueiden ammattilaiset jakavat kokemuksia ja oppivat yhdessä ratkaisemaan lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointiin liittyviä kysymyksiä.


Video | Itseuudistuvat systeemit (16 min)


Katso video, jolla Oulun yliopiston työelämäprofessori Mika Niemelä kertoo itseuudistuvien systeemien teorian merkityksestä yhteisövaikuttavuustyössä. Teorian mukaan systeemin uudistuminen on sen sisältä lähtevä prosessi. Toiminnan kehittäminen perustuu paikallisessa yhteisössä esiin nouseviin ilmiöihin, joihin pyritään vaikuttamaan yhdessä.

Autamme tunnistamaan ilmiöitä ja löytämään käytännön ratkaisuja

Yhteisövaikuttavuustyön ytimessä on paikallisten toimijoiden muodostama yhteinen johtoryhmä, joka tunnistaa lapsia ja nuoria koskettavia ilmiöitä sekä etsii ongelmiin ratkaisuja havaintojen ja arjen työstä nousevan palautteen kautta. Itla tukee johtoryhmän rakentamista ja käytännön työtä.

Olemme yhdessä Oulun yliopiston ja Tampereen kaupungin kanssa kehittäneet digitaalisen, arjen havaintoja kentältä kokoavan Näkymä-työkalun (SARA! TÄHÄN LINKKI Näkymä-esittelyvideoon), joka auttaa paikallisten ilmiöiden tunnistamisessa.  Sen avulla lasten arjessa mukana olevat ammattilaiset voivat kertoa anonyymejä havaintoja lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointiin liittyvistä asioista, antaa palautetta ja ideoita sekä seurata millaisia laajempia ilmiöitä alueella on tunnistettu.

Näkymän avulla tieto kentän ja lapsiperhepalveluiden johdon välillä kulkee ketterästi molempiin suuntiin. Tämä auttaa johtoryhmää tunnistamaan pinnan alla kuplivia hiljaisia signaaleja, muodostamaan yhteisen tilannekuvan ja ohjaamaan toimenpiteitä juuri sinne missä niitä tarvitaan. Tarvittaessa ratkaisuja pystytään kehittämään hyvinkin nopeasti.

Translationaalinen tutkimus on käytännön ja tutkimuksen vuoropuhelua

Yhteisövaikuttavuustyössä tutkimus on olennainen osa toiminnan kehittämistä, joka perustuu aina käytännön työn ja tutkimuksen vuoropuheluun. Yhteisövaikuttavuustyössä tehtävän translationaalisen tutkimuksen aiheet nousevat arjen työstä.

Translationaalinen tutkimus edellyttää yhteistyötä eri organisaatioiden, kuten yliopistojen, hyvinvointialueiden ja kuntien välillä. Yhteisövaikuttavuustyössä rakennettujen palautejärjestelmien kautta kentältä kerätään havaintoja paikallisista ilmiöistä. Näiden havaintojen perusteella muodostetaan tutkimuskysymyksiä, ja saadut tutkimustulokset palautetaan arjen työn tueksi.

Translationaalisella tutkimuksella on muun muassa selvitetty mitkä tekijät vaikuttavat siihen, että neurokehityksellisen häiriön diagnoosin saanut lapsi sijoitetaan kodin ulkopuolelle. Tutkimuksen avulla on myös havaittu, että sosiaalisesti aktiiviset vapaa-ajan toiminnot tukevat lasten mielenterveyttä.


Video | Translationaalinen tutkimus: tutkimuksen ja päätöksenteon vuoropuhelu (7 min)


Yhteisövaikuttavuustyössä tutkimus on olennainen osa toiminnan kehittämistä. Työssä hyödynnetään translationaalista tutkimusta, jossa tutkimusaiheet nousevat kentän arjesta. Katso video, jolla Oulun yliopiston työelämäprofessori Mika Niemelä kertoo translationaalisesta tutkimuksesta ja sen avulla saaduista tuloksista.

Tutkijaverkosto ja tutkimusrahasto vauhdittavat aloitteita

Järjestelmätason uudistamisessa on tärkeää kokeilla rohkeasti uutta sekä hyödyntää tutkimusta. Tuomme koti- ja ulkomaisen tutkimustiedon osaksi paikallisia ratkaisuja Oulun yliopiston tutkijaverkoston kautta. Autamme lapsia ja nuoria tukevien, tieteellisesti vaikuttaviksi arvioitujen psykososiaalisista menetelmien (linkki Kasvun tukeen) löytämisessä sekä uusien, eri toimijoiden yhteisten kokonaisvaltaisten toimintamallien rakentamisessa. Vauhditamme uusien aloitteiden käynnistymistä tutkimus- ja kokeilurahastostamme (linkki nykyinen tutkimusrahasto-sivu).

Lisätietoja

Ole mielellään meihin yhteydessä yhteisövaikuttavuustyöhön liittyvissä kysymyksissä.

| Tiina Ristikari

Kehitysjohtaja

Tutkimusprofessori

Director of Development

Research Professor

050 917 7396
| Mari Hirvonen

Erityisasiantuntija

Senior Specialist

044 363 7276
| Mika Niemelä

Työelämäprofessori

Professor of Practice

mika.niemela@oulu.fi
| Oona Palosaari

Erityisasiantuntija

Senior Specialist

040 586 0560