Yhteiskunnassa tarvitaan moniäänistä keskustelua, jolla vahvistetaan arvostusta lapsia ja nuoria kohtaan sekä lisätään toivon näkökulmaa. Koulussa voidaan edistää kaikkien lasten ja nuorten hyvinvointia yhteisöllisyyttä ja osallisuutta hyödyntäen. Palvelujärjestelmä tunnistaa edelleen riskissä olevat lapset ja nuoret puutteellisesti, eikä oikea-aikaista, laadukasta ja vaikuttavaa tukea ole yhdenvertaisesti tarjolla.
Ohjelman tavoitteena on luoda monitieteisen ja vuorovaikutteisen tutkimuksen keinoin laaja-alaista tietoperustaa kestävälle lapsi-, nuoriso- ja perhepolitiikalle, jolla voidaan ehkäistä mielenterveysongelmia, yksinäisyyttä ja muita epäsuotuisia kehityskulkuja sekä edistää lasten ja nuorten hyvinvointia, osallisuutta ja yhteisöllisyyttä.
Ohjelmassa etsitään tutkimukseen perustuvia ratkaisuja lasten ja nuorten kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistämiseksi ja laadukkaan ja vaikuttavan palvelujärjestelmän kehittämiseksi.
Itlan ohjelmajohtaja Marjo Kurki johtaa YOUNG-ohjelmaa ja sitä rahoittaa strategisen tutkimuksen neuvosto, joka toimii Suomen Akatemian yhteydessä.
YOUNG-ohjelman hankkeet
Ajankohtaista
Tilaa YOUNG-ohjelman uutiskirje
Tuoreimmat tieteelliset julkaisut
ACElife
Hakala, V., Mielityinen, L. & Ellonen, N. (2024). Miltä tuntui vastata Lapsiuhritutkimuksen kysymyksiin? Lasten kokemukset väkivaltakyselyyn vastaamisesta. Yhteiskuntapolitiikka 2/2024.
Pitkänen, J., Junna, L. & Martikainen, P. (2024). Adolescent Psychiatric Inpatient Episodes and Subsequent Labor Market Trajectories. Journal of Adolescent Health (painossa).
Pitkänen, J., Remes, H. & Martikainen, P. (2024). Itsensä vahingoittaminen vei nuoria aiempaa useammin sairaalaan. Suom Lääkärilehti, 2024: 79, e39218.
Luoma, I. & Laajasalo, T. (2024). Lapsen vieraannuttaminen vanhemmasta ja vieraannuttamisen psykososiaaliset hoitomuodot. Duodecim, 140(5), 389-95.
Right to Belong
Salo, A.-E. & Kajamies, A. (2024). Teacher candidates’ preparedness to address diverse situations that can threaten pupils’ well-being.
Lindstedt, J., Ahlqvist-Björkroth, S., Junttila, N. & Korja, R. (2024). Latent profiles of dyadic parent–child interaction and associations with triadic family interaction in early childhood. Family Relations.
Salomäki, S., Junttila, N., Setänen, S., Rautava, P., Huhtala, M., Leppänen, M., … Korja, R. (2023). Longitudinal associations between parental early psychological distress and children’s emotional and behavioural problems during early childhood and self-reported social functioning in 11-year-old children born very preterm. European Journal of Developmental Psychology, 21(2), 155–170.
Puolakanaho, A., Kaipainen, K., Keinonen, K., Lappalainen, P., Lappalainen, R. & Kiuru, N. (2024). Factors anticipating adolescents’ dropout from the online ACT during the COVID-19 pandemic. Child & Family Behavior Therapy.
SchoolWell
Yli-Pietilä, R., Soini, T., Pietarinen, J., Pyhältö, K. (2023). How is students’ well-being related to their class teacher’s professional agency in primary school? European Journal of Psychology of Education. How is students’ well-being related to their class teacher’s professional agency in primary school?
Ulmanen, S., Rautanen, P., Soini, T., Pietarinen, J., Pyhältö, K. (2023). How do teacher support trajectories influence primary and lower-secondary school students’ study well-being?
Choudhary P., Kantomaa M., Felix JF., Sebert S. (2023) Maternal educational attainment in pregnancy and epigenome-wide DNA methylation changes in the offspring from birth until adolescence.
Yli-Pietilä, R., Soini, T., Pietarinen, J. & Pyhältö, K. (2023). Primary school teachers’ sense of professional agency and inadequacy in teacher–student interaction. Teacher Development.
Ulos epätoivosta
Kivivuori, J., Singh, S. B., Suonpää, K., Jagganath, G., Raeste, A., Khan S., Murhula, P. B. B., Chetty, R. (2024). Homicide in Global Extremes: Exploring the Feasibility of EHM-based Analysis in Finland and South Africa. Journal of Contemporary Criminal Justice.
Kivivuori, J., Tanskanen, M., Suonpää, K. & Raeste, A. (2024). Comparing youth and adult homicide victimization in Finland 2002–2018: A latent class approach. Nordic Journal of Criminology.
Sanna Rönkä, Heta Konttinen, Margareeta Häkkinen & Karoliina Karjalainen. Nuorten huumemyrkytyskuolemien olosuhteet – Näkökulmia ehkäisyyn. Tutkimuksesta tiiviisti 24/2024. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Helsinki.
IMAGINE
Linnaranta, O. & Pelkonen, I. (2023). Teknologia-avusteiset mielenterveyden hoitomenetelmät Suomessa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Raevuori, A. & Marttunen, M. (2023). Vahvaan tutkimusnäyttöön perustuvat hoidot ovat ensisijaisia nuorten masennuksessa. Suomen lääkärilehti, vuosikerta 78, nro 15-16, 625-625.
Kouvonen, P., Tani, S., Kurki, M. & Hamari, L. (2023). Miten onnistun implementoinnissa? Opas psykososiaalisten menetelmien vaikuttavaan implementointiin. Toim. Koskenalho N. Itsenäisyyden juhlavuoden lastensäätiö.
Berg, P., Suodenjärvi, H., Lahti, T., Marttila, K., Miikki, R., & Linnaranta, O. (2024). Nuorten osallisuus ja osallistaminen mielenterveysongelmien ehkäisyyn ja hoitoon tarkoitetuissa menetelmissä. Nuorisotutkimus, 42(2), 70–81.
Manninen, M. (2024). Uusi hanke hyödyntää virtuaalitodellisuutta väkivaltaisten nuorten kuntoutuksessa. Haaste-lehti 1/2024.
Linnaranta, O., Rapeli, S., Cresswell-Smith, J., Strand, T., Kiviharju, O. (toim.), (2024). Kuinka arvioida hallitusohjelman mielenterveysvaikutuksia – fokus nuorissa aikuisissa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL). Työpaperi 23/2024. Helsinki 2024.
Lisätietoja
Olethan yhteydessä, jos sinulla on kysyttävää YOUNG-ohjelmasta.
Ohjelmajohtaja
Programme director
PANDEMICS- ja YOUNG -ohjelmat
Kasvun tuki
Koulutus- ja ohjelmakoordinaattori
Training and Programme Coordinator