Miten yhteisövaikuttavuuteen perustuvaa pälvelujärjestelmää johdetaan?
Ingressi

Otsikko (johdanto)

Edistämme Suomessa yhteisövaikuttavuustyötä, jossa hyödynnetään systeemiajattelua ja yhteisövaikuttavuus-viitekehystä (Kania & Kramer, 2011) ihmisten ja yhteiskunnan kompleksisten ja monialaista yhteistyötä vaativien ongelmien ratkaisemiseksi. Yhteisövaikuttavuus-malli tarkastelee toimijoiden ja tekojen keskinäisiä riippuvuussuhteita sekä vahvistaa toimijoiden yhteisen tavoitteen saavuttamiseen tarvittavia toimia.

Palautejärjestelmä johtamisen ja kehittämisen tukena

Itlan ja Oulun yliopiston yhteisövaikuttavuustyön tavoitteena on tukea lasten, nuorten ja lapsiperheiden palvelujen, kehitysympäristöjen sekä yhteisöjen uudistumista tutkimuksen avulla. Yhteisövaikuttavuustyön avulla pyritään vahvistamaan lasten, nuorten ja lapsiperheiden pärjäävyyttä ja sujuvaa arkea.

Otsikko (johtamisen ja kehittämisen rakenteet)

Itlan ja Oulun yliopiston yhteisövaikuttavuustyön tavoitteena on tukea lasten, nuorten ja lapsiperheiden palvelujen, kehitysympäristöjen sekä yhteisöjen uudistumista tutkimuksen avulla. Yhteisövaikuttavuustyön avulla pyritään vahvistamaan lasten, nuorten ja lapsiperheiden pärjäävyyttä ja sujuvaa arkea.

Miten yhteisövaikuttavuustyötä johdetaan?

Edistämme Suomessa yhteisövaikuttavuustyötä, jossa hyödynnetään systeemiajattelua ja yhteisövaikuttavuus-viitekehystä (Kania & Kramer, 2011) ihmisten ja yhteiskunnan kompleksisten ja monialaista yhteistyötä vaativien ongelmien ratkaisemiseksi. Yhteisövaikuttavuus-malli tarkastelee toimijoiden ja tekojen keskinäisiä riippuvuussuhteita sekä vahvistaa toimijoiden yhteisen tavoitteen saavuttamiseen tarvittavia toimia.

Otsikko

Edistämme Suomessa yhteisövaikuttavuustyötä, jossa hyödynnetään systeemiajattelua ja yhteisövaikuttavuus-viitekehystä (Kania & Kramer, 2011) ihmisten ja yhteiskunnan kompleksisten ja monialaista yhteistyötä vaativien ongelmien ratkaisemiseksi. Yhteisövaikuttavuus-malli tarkastelee toimijoiden ja tekojen keskinäisiä riippuvuussuhteita sekä vahvistaa toimijoiden yhteisen tavoitteen saavuttamiseen tarvittavia toimia.

Johtoryhmätyöskentely: ilmiöstä aloitteeksi

Edistämme Suomessa yhteisövaikuttavuustyötä, jossa hyödynnetään systeemiajattelua ja yhteisövaikuttavuus-viitekehystä (Kania & Kramer, 2011) ihmisten ja yhteiskunnan kompleksisten ja monialaista yhteistyötä vaativien ongelmien ratkaisemiseksi. Yhteisövaikuttavuus-malli tarkastelee toimijoiden ja tekojen keskinäisiä riippuvuussuhteita sekä vahvistaa toimijoiden yhteisen tavoitteen saavuttamiseen tarvittavia toimia.

Näkymä-työkalu

Edistämme Suomessa yhteisövaikuttavuustyötä, jossa hyödynnetään systeemiajattelua ja yhteisövaikuttavuus-viitekehystä (Kania & Kramer, 2011) ihmisten ja yhteiskunnan kompleksisten ja monialaista yhteistyötä vaativien ongelmien ratkaisemiseksi. Yhteisövaikuttavuus-malli tarkastelee toimijoiden ja tekojen keskinäisiä riippuvuussuhteita sekä vahvistaa toimijoiden yhteisen tavoitteen saavuttamiseen tarvittavia toimia.

Nainen ja mies nauravat tietokoneiden ääressä.
Blogi
|
12.06.2024
Pirkanmaan perhekeskuksessa uskotaan yhteisölliseen tekemiseen
Yhteisövaikuttavuuden periaatteiden mukaisesti Pirkanmaan perhekeskusverkostossa keskitytään sisällön kehittämiseen, yhteisiin rakenteisiin, kaikkien toimijoiden mukaan ottamiseen ja jatkuvaan oppimiseen. Kehittämispäällikkö Marja Olli ja suunnittelija Katariina Hämäläinen kuvaavat yhteisövaikuttavuusverkostoa lottovoiton kaltaiseksi korkeakouluksi, johon tulee itse aktiivisesti liittyä.
Alueellinen oppimisverkosto
Yhteisövaikuttavuus
Pitkähiuksinen lapsi painaa päätään pöytää vasten kynä kädessä.
Uutiset
|
17.04.2024
Neurokehityksellisen häiriön diagnoosin saaneiden lasten tilanteet eskaloituvat pahimmillaan kuin lumipallot
Neurokehityksellisen häiriön diagnoosin saaneista lapsista lähes viidennes sijoitetaan kodin ulkopuolelle. Eri taustatekijöistä pitkittynyt toimeentulotuen saanti on vahvimmin yhteydessä sijoituspäätöksiin.
Yhteisövaikuttavuus
Tapahtuma
|
24.01.2024
Yhteisövaikuttavuus-luennot ja Alueellisen oppimisverkoston aamukahvit
Yhteisövaikuttavuustyön kolme kertaa kuukaudessa järjestettävät luennot ja kerran kuukaudessa järjestettävät Alueellisen oppimisverkoston aamukahvihetket jatkuvat myös vuonna 2024.
10.1.–29.5.2024
8.15–9.00 / 14.00–15.30
Teams
Alueellinen oppimisverkosto
Yhteisövaikuttavuus
Blogi
|
19.12.2023
Translationaalinen tutkimus on osa havainto- ja palautelähtöistä kehittämistyötä
Työelämäprofessori Mika Niemelän johtama tutkijaverkosto vastaa hyvinvointialueiden ja kuntien keskuudesta nouseviin ilmiöihin translationaalisella tutkimuksella: valjastaen tutkitun tiedon käytännön ymmärryksen välineeksi.
Alueellinen oppimisverkosto
Yhteisövaikuttavuus
Blogi
|
11.10.2023
Yhteisövaikuttavuudella turvataan lapsen hyvä arki haastavassa tilanteessa
Perheiden haastaviin elämäntilanteisiin voi liittyä häpeää, stigmaa ja pelkoa. Lapset ja nuoret jäävät niiden varjossa liian usein yksin. Itlan tutkimusprofessori Tiina Ristikari rakentaa verkostoa, jossa yhteisö kannattelee, kun kotona on vaikeaa.
Yhteisövaikuttavuus
Blogi
|
10.11.2022
Havainnoista tiedolla johtamiseen – sisältäpäin lähtevän muutoksen tukeminen
Paremmin yhteen toimivia ja oikea-aikaisia lasten, nuorten ja perheiden palveluja varten tarvitaan sekä ajantasaista tilannekuvaa että ennakointitietoa. Itlan Alueellisessa oppimisverkostossa on kehitetty tiedolla johtamisen tueksi tekoälyä hyödyntävä Näkymä-työkalu.
Alueellinen oppimisverkosto
Yhteisövaikuttavuus