Uutiset>Uutiset
14.03.2022

Oppilaat kertovat itse koulunsa arjesta sosiaalisessa mediassa – Ratkaisuehdotus pyrkii tarttumaan koulujen eriarvoistumiseen arjen tasolla

Itlan jokavuotinen Lapsuuden rakentajat haastekilpailu oli tänä vuonna yhteistyökumppanina Hack for Society -ratkaisuohjelmassa. Peruskoulujen epätasa-arvoa ehkäisevä viestintä- ja sometoimintamalli oli tuomariston suosikki yhteiskunnallisen ratkaisuohjelman loppuhuipennuksessa.

Peruskoulujen epätasa-arvoa ja alueellista eriytymistä ehkäisevä viestintä- ja sometoimintamalli valittiin yhteiskunnallisen Hack for Society -ratkaisuohjelman ansioituneimmaksi ratkaisuehdotukseksi. Ohjelmassa poliitikot, tutkijat ja opiskelijat ratkovat yhdessä tieteellisen tutkimuksen tunnistamia yhteiskunnallisia ongelmia. 

Sosiaalinen media avuksi eriarvoistumisen ehkäisyyn ja vähentämiseen

Ratkaisun ideana on, että oppilaat kertovat itse koulunsa arjesta ja opiskelustaan sosiaalisessa mediassa. Tavoitteena on tuoda esiin vahvuuksia ja murtaa kouluun liitettyjä mahdollisia negatiivisia mielikuvia. Ideaan kuuluu se, että viestintään otetaan mukaan koulun lähellä olevat toimijat alueellisen yhteisöllisyyden lisäämiseksi. Somemateriaalin tuottamisessa lapsia auttaa viestinnän ammattilainen, joka laatii viestintäsuunnitelman ja juurruttaa toiminnan osaksi koulun arkea. 

Tiimin haasteena oli ehkäistä ja vähentää peruskoulujen eriarvoistumista. Ohjelman aikana tiimi kiinnitti huomiota, että osana eriytymiskehitystä osalle kouluista muodostuu huono maine, mikä entisestään lisää eriytymiskehitystä. Ratkaisullaan tiimi haluaa tarttua eriytymiskehitykseen arjen tasolla. 

Lapset ja nuoret aktiivisina toimijoina tiimin ratkaisussa 

Tuomaristo nosti tiimin ansioituneemmaksi, koska lapset ja nuoret ovat ratkaisun aktiivisina toimijoina. Tuomaristo kiitteli tiimiä siitä, että ratkaisu tapahtuu nuorille tutussa ympäristössä eli sosiaalisessa mediassa. Tuomariston mukaan ratkaisuun voidaan liittää erilaisia oppimistavoitteita, jotka tukevat lasten ja nuorten osaamista ja osallisuutta yhteiskunnassa. 


”Ratkaisuehdotuksessa lapset ja nuoret itse suunnittelevat, millaisia asioita he haluavat nostaa esiin ja viestiä eteenpäin omasta kouluarjestaan muille nuorille ja vanhemmille. Erityisen hyvänä pidin sitä, että ratkaisuehdotuksessa oli huomioitu yhteistyön rakentaminen alueen eri toimijoiden kanssa. Yhteistyön kautta on mahdollista rakentaa Koko kylä kasvattaa -mentaliteettia, jolloin alueen lasten ja nuorten arjesta ja hyvinvointiin liittyvistä asioista tulee kaikkien yhteisiä”, kommentoi Itlan asiantuntija ja tuomariston jäsen Mari Hirvonen.


Tiimiin kuuluvat yhteiskunta- ja sosiaalipolitiikan opiskelija Isla Arnivaara (Helsingin yliopisto), vero-oikeuden opiskelija Meri Huttunen (Itä-Suomen yliopisto), kuntapoliitikko Tuovi Ronkainen (sdp. Kirkkonummi) ja Helsingin yliopiston apulaisprofessori Janne Varjo (koulutuksen, yhteiskunnan ja kulttuurin tutkimus). 

Palkintona hyväntekeväisyyttä: 1000 euroa ukrainalaisille lapsille 

Ohjelman järjestäjä Helsinki Think Company tekee 1000 euron suuruisen lahjoituksen ansioituneimman tiimin valitsemalle hyväntekeväisyysjärjestölle, joka edistää toiminnallaan tiimin ratkaisuehdotuksen teemaa. Tiimi kertoi heti lopputuloksen ratkettua, että lahjoitus suunnataan ukrainalaisille lapsille. 

Kunniamaininnat opiskelijahyvinvoinnin digialustalle ja Surutalolle

Ansioituneimman tiimin lisäksi tuomaristo huomioi myös kaksi muuta tiimiä. Kunniamaininnan sai tiimi, joka kehitti ohjelman aikana idean opiskelijahyvinvoinnin digialustasta. Fiilis-palvelun ideana on, että opiskelija voi matalalla kynnyksellä ottaa yhteyttä YTHS:n mielenterveyspalveluihin sekä oman oppilaitoksen opintopalveluihin. Palvelun kautta opiskelija saa myös personoituja suosituksia kolmannen sektorin toimijoista, jotka voisivat auttaa häntä. 

Tiimiin kuuluvat opiskelijat: psykologian opiskelija Enni Tyyskä (Jyväskylän yliopisto), kansainvälisen politiikan opiskelija Emilia Tuurala (Tampereen yliopisto), biologian opiskelija Marika Aihio (Helsingin yliopisto) ja terveystaloustieteen opiskelija Elina Karhunen (Itä-Suomen yliopisto). 

Toisen kunniamaininnan sai tiimi, jonka ideana on kehittää digitaalinen palvelukokonaisuus sureville Terveyskylä-verkkopalveluiden yhteyteen. Palvelu on kaikille avoin ja siellä on osiot sureville, surevia kohtaaville läheisille sekä surevia kohtaaville ammattilaisille. Tiimi on jo aloittanut alustavan yhteistyön Terveyskylän kanssa. 

Surutalo tiimiin kuuluvat: terveystaloustieteen opiskelija Julia Salmi (Itä-Suomen yliopisto), sosiaali- ja terveystutkimuksen opiskelija Aino Pulkkinen (Helsingin yliopisto), surututkija Anna Aho (Tampereen yliopisto) ja kuntapoliitikko Eva Tawasoli (vihreät, Vantaa). 


”Kaikki mukana olleet tiimit loivat kilpailun aikana ratkaisuehdotuksilleen kokeilusuunnitelmat. Konkreettisten kokeilujen avulla ideoista kiinnostuneet lasten ja nuorten kanssa toimivat tahot voivat lähteä tiimien kanssa yhteistyössä kehittämään kilpailun aikana syntyneitä ratkaisuja”, kertoo Hirvonen.


Helsinki Think Company järjesti Hack for Society -ratkaisuohjelman yhteistyössä Helsingin kaupungin, Vantaan kaupungin, Diakonissalaitoksen ja Itsenäisyyden juhlavuoden lastensäätiö Itlan kanssa. Tuomaristoon kuuluivat asiantuntija Mari Hirvonen (Itla), kestävän kehityksen erityisasiantuntija Mia Malin (Helsingin kaupunki), strategia- ja tutkimuspäällikkö Vesa Kokkonen (Vantaan kaupunki) ja Vamos-palveluiden palvelualuejohtaja Minna Latonen (Diakonissalaitos). 

#HackForSociety2022 


Lisätietoja

Uutiset

Selaa tuoreimpia artikkeleita tai katso kaikki artikkelit
Katso kaikki artikkelit
Blogi
|
26.06.2024
Asiantuntijoiden erilaisuus tuo vahvuutta työyhteisöön
”Ai sori, oletin…” Näin alkaa moni vastaus, kun on tehty yleistyksiä toisesta ensivaikutelman perusteella esimerkiksi työpaikalla. Välillä olettamukset osuvat toki oikeaankin. Usein ulkokuoren taakse kuitenkin kätkeytyy, tai kätketään, paljon.
Nuori mies istumassa kalliolla kesäisessä ympäristössä.
Blogi
|
10.09.2024
Nuoret tarvitsevat keinoja ja aikuisten apua yksinäisyyden vähentämiseksi
Nuorena koettu yksinäisyys on monella tavalla haitallista. Nuoret eivät tiedä, mistä apua saisi, ja kynnys aikuisten puoleen kääntymiseen on korkea. Nuoret kuitenkin haluavat aikuisten apua yksinäisyyden torjuntaan ja toivovat, että huomiota kiinnitettäisiin myös turvallisten yhteisöjen luomiseen.
YOUNG-ohjelma
Tapahtuma
|
05.09.2024
 Rekisteritutkijoiden aamukahviwebinaari 
YOUNG-ohjelma aloittaa rekisteritutkijoille suunnatut aamukahviwebinaarit. Teemana on rekisteriaineistojen yhdistäminen etäkäyttöympäristössä.
4.10.2024
8.30-9.30
Teams
YOUNG-ohjelma
Tapahtuma
|
19.08.2024
Köyhyyden kierre: Ylisukupolvinen köyhyys Suomessa ja Euroopassa
Ylisukupolvinen köyhyys on monitahoinen ongelma. Niin Suomessa kuin maailmalla on näyttöä köyhyyden siirtymisestä sukupolvelta toiselle, mutta ongelmaa ei ole vielä pystytty ratkaisemaan. 22. lokakuuta tarkastelemme sekä Euroopan että Suomen tasolla niitä mekanismeja, jotka tutkimuksen mukaan selittävät ylisukupolvista köyhyyttä. Tule Kulttuurikasarmille löytämään ratkaisuja yhdessä!
22.10.2024
12.00-15.30
Kulttuurikasarmi, Narinkka 2, Helsinki tai etänä
Lapsiperheköyhyys
Samalta viivalta
Tapahtuma
|
07.08.2024
Miten psykososiaalisia menetelmiä voidaan muokata? Adaptointi tutuksi
Lasten ja nuorten psykososiaaliset menetelmät on tuotu Suomeen pääsääntöisesti ulkomailta. Suunnitelmallinen muokkaus on yleensä tarpeen, jotta menetelmät soveltuvat eri kohderyhmille tai uuteen toimintaympäristöön. Tervetuloa oppimaan uutta menetelmien adaptoinnista eli suunnitelmallisesta muokkaamisesta! 
Ma 28.10.
Klo 12:00-15:00
Siltasaarenkatu 8–10, Helsinki tai etänä (Teams)
Kasvun tuki
Pitkähiuksiset koululaiset kävelevät rinnakkain selin käytävällä.
Uutiset
|
07.08.2024
Perheenjäsenen sairastuessa vakavasti kaivataan räätälöityä tukea   
Sairauden tyypistä tai muusta elämäntilanteesta riippumatta kaikki perheet kaipaavat mm. tietoa, keskustelua, vertaistukea ja tilaa tunteiden käsittelylle, mutta tuen painotukset tulee räätälöidä kunkin perheen erityisten tarpeiden mukaan. Tämä ilmenee vakavasti sairastuneen psykososiaalista tukea koskevasta katsauksestamme.
Kasvun tuki
Yhteisövaikuttavuus
Blogi
|
Pihla Markkanen
|
06.08.2024
Nuorten ahdistuneisuusoireilu vaatii myös kouluyhteisöltä aktiivista panosta
Nuorten ahdistuneisuusoireilu on merkittävä haaste oppimiselle, koulunkäynnille ja hyvinvoinnille. Kouluyhteisöllä on laajasti tunnistettu, tärkeä rooli nuorten mielenterveyden tukemisessa, mistä myös ahdistunut nuori voi hyötyä.
Kasvun tuki