Uutiset>Vieraskynä
20.12.2022

Monialaisuus Valterissa ja lähikoulussa – Valteri kokeilemassa ja mallintamassa

Tässä hetkessä koulumaailma painii niin moninaisten haasteiden kanssa, että saadaksemme jälleen otteen arjesta, myös tuen on hyvä olla monialaista. Tätä monialaisuusteemaa lähdimme kehittämään yhteistyössä Oppimis- ja ohjauskeskus Valterin ja Leppävirralla sijaitsevan Leppäkertun koulun kanssa.

Kun seuraamme mediassa käytävää koulukeskustelua, niin otsikot kertovat karua kieltään: Kouluissa näkyy nyt jakautuminen kahteen leiriin – kokeneet erityisopettajat huolissaan. Koulun haasteista riittää kaunista puhetta, mutta teot puuttuvat. Emme voi puhua siitä, ettei inkluusio toimi, kun sitä ei ole. Siinä muutama tuoreehko otsikko koskien koulumaailmaa. Eikö meiltä löydy tarinoita, jotka voitaisiin kirjoittaa myönteisten otsikoiden alle? Varmasti löytyy, mutta ne ovat usein aiheita, jotka eivät kaipaa muutosta eivätkä aiheuta tuskaa ja ahdistusta, jolloin niiden jakamisalustaksi riittää työpaikan kahvihuone.

Mutta tässä teille yksi onnistuminen.

Itsenäisyyden juhlavuoden lastensäätiön rahoittama kaksivuotinen hanke Monialaisuus Valterissa ja lähikoulussa – Valteri kokeilemassa ja mallintamassa on ylittänyt puolivälin, ja sekä Valteri että koulu ovat jo nyt monia kokemuksia rikkaampia. Ohjaaja Jaakko Juvonen ja erityisluokanopettaja Anu Alenius-Taipalus Oppimis- ja ohjauskeskus Valterin Onervan toimipisteestä Jyväskylästä ovat jo tuttuja kasvoja Leppäkertun koululla, ja yhteistyö on kaikin tavoin mutkatonta. Ja tämä olikin yksi tavoitteista, joihin pyrimme; monialainen yhdessä työskentely yhteisin sopimuksin ja suunnitelmin sekä ohjauksen ja kuntoutuksen osaamisen tavoitteellinen ja suunnitelmallinen hyödyntäminen dialogin keinoin ja menetelmin.

Avoin ilmapiiri auttaa arjen hyvän vahvistamisessa

Arjen hyvää on vahvistettu kokemuksista ja tuntemuksista keskustellen, ilon aiheita esiin nostaen, onnistumisista yhdessä iloiten, erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja vertaisesti pohtien ja kiitosta antaen. Pyrkimyksenämme on ollut saada asiat rullaamaan niin koulun sisällä kuin ulkopuolistenkin toimijoiden kanssa. Maaperä hankkeen onnistumiselle on ollut otollinen, sillä Leppäkertun koululla on aistittavissa hyvä ja avoin ilmapiiri. Sitä on edistetty muun muassa ProKoulu-toimintamallin kautta. Leppävirta toteuttaa ensimmäisenä pohjoissavolaisena kuntana Unicefin Lapsiystävällinen kunta -toimintamallia, jonka tarkoituksena on parantaa lasten oikeuksien toteutumista kunnassa niin lasten arjessa kuin myös jokaisen toimijan tavoissa toimia.

Sujuvaa yhteistyötä Motoriikka-ryhmässä

 Yhtenä mielenkiintoisena onnistumisena hankkeen ensimmäiseltä vuodelta voisi nostaa esille kuntouttavan Motoriikka-ryhmän toiminnan. Meillä Valterissa monialaisuus ja opetuksen, ohjauksen ja kuntoutuksen yhteistyö on sujuvaa. Asiaa tietenkin helpottaa se, että osaajat löytyvät saman katon alta ja yhteistyö on päivittäistä, mutta yhteistyö voi olla sujuvaa myös ulkopuolisten toimijoiden kanssa. Leppäkertussa paikallisesta terveyskeskuksesta tullut fysioterapeutti veti yhteistyössä koulun opettajien ja ohjaajien sekä Jaakon kanssa pienille oppilaille suunnattua motorisiin harjoitteisiin painottuvaa kokonaisuutta, jossa oli kymmenen vaihtuvaa teemaa.

Me tiedämme hyvin motoristen taitojen, ja erityisesti niissä ilmenevien vaikeuksien, yhteyden oppimisvaikeuksiin, kielellisiin pulmiin ja toiminnanohjauksen sekä käyttäytymisen ongelmiin, mutta yhtä lailla Motoriikka-ryhmässä mallinnettiin myös suunnitelmallisuuden, tutun toistuvan rakenteen ja yhteisten sääntöjen merkitystä tunnin onnistumisessa.


Joskus on myös hyvä tarjota ryhmän omille aikuisille mahdollisuus tehdä oivalluksia seuraamalla omien oppilaiden toimintaa ikään kuin sivusta.


Toisena nostona hankkeen ensimmäiseltä vuodelta voisi mainita haastavan käyttäytymisen teeman ja sen suhteen nimenomaan painotuksen ennalta ehkäisemiseen ja kohtaamisen vastavuoroisuuteen. Asiaan liittyen Anu ja Jaakko ovat käyneet yhteistä keskustelua Leppäkertun koulun väen kanssa ja asiaa on mallinnettu myös arjen kohtaamisissa.

Turvallinen koulu- ja työpäivä kaikille

Hankkeen jälkimmäiseen eli kuluvaan lukuvuoteen lähdettiin teemalla ja tavoitteella turvallinen koulu- ja työpäivä kaikille. Lukuvuosi aloitettiin yhteisellä keskustelulla hyvinvoinnista ja positiivisesta pedagogiikasta koulun arjessa. Kun nämä asiat rakentuvat esimerkiksi arvostuksen, kohtaamisen, turvallisuuden tunteen, luottamuksen ja osallisuuden varaan, niin voimme iloksemme todeta, että ne ovat Leppäkertun koulun arkeen kuuluvia arvoja ja asioita. Näitä arvoja me haluamme myös hankkeessa vaalia ja vahvistaa. Nuo asiathan liittyvät myös vahvasti toisiinsa ja vahvistamalla yhtä, vahvistat samalla myös toista.

Jatkoimmekin teemaa eteenpäin osallisuuden kautta niin, että ensin kävimme koulun aikuisten kanssa keskustelua siitä, miten osallisuutta voidaan edistää. Siinä keskiössä on tunnistaa jokaisen yksilön ainutlaatuisuus ja arvokkuus juuri sellaisena kuin hän on. Kouluna voimme vahvistaa tuota tunnetta esimerkiksi kannustuksen, kuuntelun ja arvostuksen kautta sekä tarjoamalla oppilaalle yksilöllistä tukea sekä kokemuksen siitä, että hänen hyvinvoinnistaan ja oppimisestaan välitetään.


Yhtä lailla tärkeää on se, että oppilas saa kokemuksen osallisuudesta ja että hän voi yhdessä toisten kanssa rakentaa yhteisönsä toimintaa ja hyvinvointia.


Tätä kokemusta lähdimme oppilaille hakemaan, kun pidimme Leppäkertun koulun 5–6-luokan oppilaille vertaisohjaajakoulutuksen. Kokonaisuus päätettiin joulukuun alussa pidettyyn liikuntapäivään, jossa oppilaat olivat mukana suunnittelussa ja toimintapisteiden vetäjinä.  Lajit puolestaan olivat sellaisia, että ne sopivat kaikille.

Keväällä keskitytään aivoterveyteen

Jaakon ja Anun käynnit ja työskentely Leppäkertussa jatkuu vielä kevätlukukauden ajan ja sisällöllisesti keskitymme muun muassa aivoterveyteen. Aivoterveyden vaalimisessakaan ei ole kyse mistään rakettitieteestä, vaan ihan arkisista asioista ja valinnoista, joita voidaan sisällyttää niin kouluarkeen kuin vapaa-aikaan.

Sinäkin voit helposti helliä aivojasi esimerkiksi liikkumalla itsellesi mieluisalla tavalla, syömällä hyvin, olemalla ystäviesi kanssa, eri tavoin rentoutumalla ja nukkumalla. Siinäpä sinulle mukavaa ohjelmaa vaikkapa kohta koittavalla joululomalle.


Kirjoittaja

Matti Salmela

Ohjaava opettaja

Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri, Kuopion toimipiste

Kirjoittaja

Jaakko Juvonen

Vastaava ohjaaja

Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri, Jyväskylän toimipiste

Kirjoittaja

Anu Alenius-Taipalus

Erityisluokanopettaja

Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri, Jyväskylän toimipiste

Kuvat: Jussi Koskela

Uutiset

Selaa tuoreimpia artikkeleita tai katso kaikki artikkelit
Katso kaikki artikkelit
Kupillinen lattekahvia ja läppäri puisella pöydällä
Tapahtumat
Aamukahvit psykososiaalisten menetelmien ylläpitäjille 
Mitkä ovat yleisimpiä psykososiaalisten menetelmien ylläpitäjien tehtäviä Suomessa? Entä millainen yhteistyö menetelmien ylläpitäjien ja menetelmiä käyttöönottavien organisaatioiden välillä tukee menetelmien käyttöönottoa? Tervetuloa aamukahveille keskustelemaan tuoreesta menetelmien ylläpitoa käsittelevästä raportista!
Ma 3.11.2025
Klo 8-9
Teams
Kasvun tuki
Lapsia pulpettiensa ääressä oppitunnilla.
Uutiset
|
02.10.2025
Koulukiusaamisen ennaltaehkäisemiseen ja vähentämiseen tarkoitettu Kiva koulu  -ohjelma arvioitavana
Kasvun tuki arvioi Kiva koulu -ohjelman, jonka tavoitteena on ennaltaehkäistä ja vähentää koulukiusaamista peruskoulussa. Ohjelma on tärkeää arvioida uudelleen, sillä siitä on tehty paljon uutta tutkimusta. Arvio julkaistaan systemaattisena katsauksena Kasvun tuki -aikakauslehdessä ja Kasvun tuen menetelmäpankissa.
Psykososiaalinen menetelmä
Vaikuttavuus
Kasvun tuki
Arviointi
Isä istuu lattialla lapsi sylissä
Uutiset
|
30.09.2025
Voimaperheet-toimintamalli vähentää lasten käytösoireita tutkitusti vaikuttavasti  
Alle kouluikäisten lasten käytösoireiden vähentämiseen ja vanhemmuustaitojen parantamiseen tarkoitettu digiavusteinen Voimaperheet-toimintamalli on saanut täydet pisteet eli arvion 5/5 Itlan Kasvun tuen menetelmäarvioinnissa.
Kasvun tuki
Menetelmäarvio
Kaksi pientä lasta ulkovaatteissa katsoo hymyillen sivulle,
Blogi
|
25.09.2025
Terapiatakuu tuli – mistä luotettavaa tietoa menetelmien vaikuttavuudesta? 
Psykososiaalisten menetelmien vaikuttavuus on tällä hetkellä erityisen kiinnostuksen kohteena, sillä keväällä 2025 voimaan tullut lasten ja nuorten terapiatakuu edellyttää vaikuttavien menetelmien käyttöä sosiaali- ja terveydenhuollossa. Hyvinvointialueilla kaivataan nyt päätöksenteon tueksi kipeästi vaikuttavuustietoa menetelmistä. Tähän tarpeeseen vastaavat Itlan Kasvun tuen menetelmäpankkiin kootut menetelmäarviot.
Kasvun tuki
Psykososiaalinen menetelmä
Uutiset
|
25.09.2025
Itla ja Sitra tukevat nuorten hyvinvointia vahvistavia ratkaisuja – kolme uutta hanketta käyntiin
Keväällä Sitran ja Itlan yhteistyössä toteuttamassa rahoitushaussa haettiin nuorten hyvinvointia ja arjen toimijuutta parantavia ratkaisuja. Mukaan valikoitui vahvasti nuoret osallistavia tiimejä.
Rahoitus
Yksinäinen reppu naulakossa.
Uutiset
|
19.09.2025
Tutkimus: Yksinäisyyttä kokevien nuorten luottamusta opiskeluhuoltopalveluihin on tärkeää vahvistaa
Nuoret eivät koe saavansa yksilökohtaisesta opiskeluhuollosta apua yksinäisyyteen. Ongelmana on epäluottamus palveluja ja ammattilaisia kohtaan. Onkin tärkeää lisätä nuorten luottamusta, jotta he eivät jättäydy palveluiden ulkopuolelle.
Right to Belong