Uutiset>Blogi
17.08.2022

Koulu alkoi – eli mikä?

Opiskeluun keskittyminen on paljon vaadittu yläkoululaiselta, jolle asema laumassa voi olla paljon suurempi murhe kuin koearvosanat. Ilmapiiri ja vertaisryhmän asenteet ratkaisevat paljon, ja näille tulisi myös aikuisten herkistää tuntosarvensa.

Esikoisestani tuli viime viikolla yläkoululainen. Kuten lapsiasiavaltuutettu Elina Pekkarinen muistutti, yläkoulun aloitus on yksi lapsen elämän merkittävimpiä muutoksia. Se määrittelee monen identiteettiä usean vuoden ajan. Vaikka koulunkäynti sinänsä on tuttua, mieli myllertää kaverisuhteiden ja ”laumahierarkian” muuttuessa.  

Koulussa on kaksi oppimisympäristöä: muodollinen ja epämuodollinen – luokkahuone ja käytävät. Me aikuiset yleensä korostamme ensiksi mainittua. Haluamme ajatella, että koulu on ennen kaikkea tiedon ja akateemisten ja ammatillisten taitojen oppimista varten. Nuorelle taas ”käytävillä” tapahtuva oppiminen voi olla paljon olennaisempaa.  

Erityisesti yläkoulu osuu ajanjaksoon, jolloin aivot ovat herkistyneet sosiaalisille vihjeille ja niistä oppimiselle. Nuori ponnistaa yhä kauemmas perhepiiristä. Ikätovereista tulee se sosiaalinen ympäristö, jossa identiteetti rakennetaan ja status punnitaan.  

Omaan laumaan kuuluminen on elintärkeää, mutta vaatii uusien sääntöjen omaksumista. Tähän kuuluu epävarmuus ja haavoittuvuus.  

Nuori kokee intensiivisesti 

Mikä siis täyttää suuren osan lapsen valveillaoloajasta seuraavaan kesälomaan saakka? Aikuisen näkökulmasta ehkä matematiikan, kuvaamataidon, ruotsin, kemian ja äidinkielen tunnit, läksyt ja kokeisiin valmistautuminen. 

Koululaisen näkökulma on eri: 

  • Kaverit ovat muuttuneet tosi paljon. Pitäisikö minunkin? 
  • Kuka minä olen? Pitäisi olla ”jotain”! Olisinpa suosittu. 
  • Miksi olen näin ruma! 
  • Kaikilla muilla on jo tyttö/poikaystävä. 
  • Vihdoin se huomasi minut! Ehkä se ei pidäkään ihan idioottina. 
  • Miksi sanoin noin, nyt hävettää! 
  • Voinko mennä noiden pöytään istumaan? 
  • Jos olisin samanlainen kuin nuo, ei ehkä kiusattaisi. 
  • Miten voisin näyttää itsevarmalta? Pitää näyttää, ettei kiinnosta. 
  • Mitä se tuolla tsätillä tarkoitti? Tykkääkö se minusta oikeasti? 

Aikuisesta voi näyttää, että teini on itsekeskeinen ja turhamainen ja keskittyy aivan toissijaisiin asioihin. “Ole vaan oma itsesi, äläkä muiden mielipiteistä välitä” on kuitenkin tyhjä neuvo, koska identiteetti on myllerryksessä. Jotta nuori löytää oman tavan olla, tarvitaan kokeiluja – ja vertaisryhmän reaktioista peilaamista – toisilla hurjia ja tosilla maltillisempia. 

 Sosiaalisen aseman turvaamiseen liittyvää huolta ei pidä mitätöidä, koska kyse on yhdestä nuoruusiän tärkeimmästä kehitystehtävästä. Lisäksi teini kokee intensiivisesti, koska aivojen tunne- ja palkkiojärjestelmä käyvät ylikierroksilla, eivätkä jarrut vielä toimi täydellä teholla. Toisilla tunnesäätely kehittyy nopeammin, toisilla hitaammin. 

 Nuoruus on polarisoitumisen aikaa ja jokainen turvaa selustansa omalla tavallaan, osa dominoimalla muita tai haistattamalla auktoriteeteille, osa miellyttämällä tai muuttumalla näkymättömäksi.

Tärkeimmäksi koettu vie huomion

Opiskeluun keskittyminen on aika paljon vaadittu teiniaivoilta, kun mielessä on niin paljon tärkeämpiä asioita. Sillä on kuitenkin valtava merkitys, kuinka tunteet ja motivaatio kanavoituvat, koska aivot muovautuvat sen mukaan, kuinka niitä käyttää. Oppiminen ei tule enää ikinä olemaan yhtä helppoa, joten sen toivoisi koituvan nuoren eduksi. 

 Mikään selviytymisen kannalta toissijainen oppi ei tartu päähän, jos aivot vain valmistautuvat reagoimaan uhkaan. Siksi opettajan täytyy tehdä kaikkensa, jotta ilmapiiri on hyväksyvä edes oppimistilanteissa. Tämä on varmasti vaikeaa aineenopettajille, jotka näkevät oppilaitaan vaan muutamia tunteja viikossa, eivätkä ehkä edes tunne näitä yksilöinä.  

 Kullan arvoisia ovat aikuiset, jotka ovat hereillä, jos viidakon lait ottavat vallan ja arvostusta alkaa saamaan toisten hyvinvoinnin kustannuksella. Turvallisen ilmapiirin luomiseen tarvittaisiin monenlaisia keinoja. Yksi tutkitusti vaikuttava menetelmä kiusaamisen ehkäisemiseen ja siihen puuttumiseen on KiVa Koulu -toimenpideohjelma. 

 Tuen tarpeet ovat monet myös opiskelun suhteen: siinä missä yksi ahdistuu tai kyynistyy ja heittää koulukirjat nurkkaan, toinen ylisuorittaa ja uupuu – itsesäätelyn pulmia molemmat.  

 Kaiken kaikkiaan ei ole ihme, että mielenterveyspalvelujen kysynnässä on kasvupiikki juuri yläkouluikäisillä. Ehkä käyrä tasaantuisi, jos kouluissa olisi tarjolla riittävästi matalan kynnyksen tukea. Tuoreen tutkimuksen mukaan opetushenkilöstö ja kouluterveydenhoitajat kaipaavat lisää tietoa ja vaikuttavia keinoja lasten ja nuorten mielenterveyden vahvistamiseen

Tietoa kehitysvaiheeseen kuuluvista myrskyistä tarvitsevat myös nuoret itse. Ilokseni seiskaluokkalaiseni lukujärjestykseen on mahdutettu viikkotunti tunnetaitojen opiskelua. Todellisuudessa kyseessä taitaa olla kaikkein työläin oppiaine, johon ei edes koko yläkouluaika riitä.  

Kuuntele myös Triangeli-podcast tutkimusperustaisesta kiusaamisen vastaisesta työstä.

Lue lisää koulujen ajankohtaisesta tilanteesta:

Pandemian opit – resilientti koulu

Tutkijan näkökulma 

Rehtorin näkökulma

Päättäjän näkökulma


Kirjoittaja

Tiina Huttu

Neurobiologi
Tiedeviestinnän asiantuntija, Itla

Uutiset

Selaa tuoreimpia artikkeleita tai katso kaikki artikkelit
Katso kaikki artikkelit
Lapsi hiekkalaatikolla hiekkalelujen kanssa.
Uutiset
|
25.03.2025
Kuudesta menetelmästä julkaistu uusi arvio
Kasvun tuen menetelmäpankissa on julkaistu päivitetty arvio kuudesta menetelmästä. Päivityksen saivat seuraavien menetelmien arviot: FHille-ohjelma, Vertti-ryhmät, Trappan, Vahvuutta vanhemmuuteen, Vanhempana vahvemmaksi ja VOIKUKKIA-vertaistukimenetelmä. Arviot julkaistaan myöhemmin myös Kasvun tuki -aikakauslehdessä.
Kasvun tuki
Menetelmä
Psykososiaaliset menetelmät
Kasvun tuki -aikakauslehtiä pöydällä, yksi avoinna henkilön käsissä.
Artikkelit
|
24.03.2025
Kasvun tuessa arvioitujen menetelmien teoriaperustaisuus
Menetelmän teoriaperusta luo pohjan muutokselle, jota menetelmällä tavoitellaan, ja on siten keskeinen tekijä psykososiaalisten menetelmien vaikuttavuudessa. Kasvun tuki -aikakauslehden ennakkojulkaisuna ilmestyvässä tutkimusartikkelissa kartoitetaan Kasvun tuessa arvioitujen lasten, nuorten ja perheiden psykososiaalisten menetelmien teoriaperustaisuus.
Kasvun tuki
Kasvun tuki -aikakauslehti
Psykososiaaliset menetelmät
Teoria
Tutkimusartikkeli
Kaksi nuorta selin kameraan kävelemässä kadulla.
Uutiset
|
24.03.2025
Nuorten vaikeisiin käytösoireisiin tarkoitetusta MDFT-menetelmästä julkaistu uusi arvio
MDFT-menetelmästä eli monimuotoisesta perheterapeuttisesta työskentelystä on julkaistu uusi arvio Kasvun tuen menetelmäpankissa. Arvion mukaan menetelmästä on vahvaa dokumentoitua näyttöä, ja se saa arvion 5/5. MDFT-menetelmä on tarkoitettu 12–18-vuotiaille moninaisista käytös- ja päihdehäiriöistä kärsiville nuorille ja heidän perheilleen. Arvio julkaistaan myös seuraavassa Kasvun tuki -aikakauslehdessä.
Kasvun tuki
Menetelmä
Psykososiaaliset menetelmät
Uutiset
|
22.03.2025
Suosittu menetelmäpankki uudistui – ja samalla Kasvun tuen sisällöt siirtyivät itla.fi:hin
Uudistettu Kasvun tuen menetelmäpankki auttaa tutustumaan lapsille, nuorille ja perheille suunnattujen psykososiaalisten menetelmien vaikuttavuuteen entistä helpommin. Menetelmäpankki ja muut Itlan Kasvun tuen sisällöt muuttivat samalla Itlan verkkosivuille itla.fi:hin.
Kasvun tuki
Taimia ruukuissa.
Uutiset
|
21.03.2025
Menetelmäarvioiden päivitys jatkuu vilkkaana
Kasvun tuessa on aloitettu neljän menetelmän, TRT:n, Ihmeelliset vuodet -vanhemmuusryhmän, Theraplayn ja Pidä kiinni -hoitojärjestelmän arvioinnin päivitys. Arviot julkaistaan systemaattisina katsauksina Kasvun tuki -aikakauslehdessä ja Kasvun tuen menetelmäpankissa.
Arviointi
Kasvun tuki
Psykososiaaliset menetelmät
Vauva nojaa äitinsä olkapäähän.
Vieraskynä
|
18.03.2025
Vanhempien tukeminen on avain mielenterveyskriisin selättämiseen
Suomessa on kattava lainsäädäntö ja paljon hoitosuosituksia perheiden varhaiseksi tukemiseksi ja kokonaisvaltaisten mielenterveyspalveluiden järjestämiseksi. Käytäntö on kuitenkin lainsäädäntöä ja suosituksia karumpi. Raskaus- ja pikkulapsiaikaan panostamisen säästäisi Suomen taloudellisia ja psykososiaalisia voimavaroja.
1 000 ensimmäistä päivää
Kasvun tuki
Psykososiaaliset menetelmät
Vanhemmuus