Uutiset>Blogi
14.08.2017

Vilkaisu vankilaan vai vuorovaikutuksessa vahvaksi – Millaista on toimiva kasvun tuki?

“Lähimmäisenrakkauden, jalomielisyyden, ritarillisuuden ja uhrautuvaisuuden kasvattamisessa voi tietenkin negatiivisilla toimenpiteillä saada vähän, jos ollenkaan mitään aikaan, sillä eihän juuri ketään voi käskemällä, pakottamalla ja rankaisemalla saada lähimmäistään rakastamaan. Meidän tulee siis turvautua positiivisiin kasvatuskeinoihin”.

Näin ohjasi Aksel Rosenqvist opettajaksi kouluttautuvia vuonna 1929 kotimaisessa teoksessaan Kurinpito ja kasvatus. Rangaistusten tehottomuus ja positiivisten kasvatuskeinojen voima on tuotu esiin lukuisia kertoja ennen Rosenqvistin aikaa ja hänen jälkeensä. Silti vastakkaisetkin näkemykset elävät sitkeästi arkiajattelussa ja näkyvät toisinaan myös yhteiskuntien lapsia, nuoria ja perheitä koskevissa ratkaisuissa.

70-luvun lopulla USA:ssa kehitettiin nuorten käytöksen haasteiden ja nuorisorikollisuuden torjuntaan tarkoitettu ohjelma ”Scared straight”. Nimensä mukaisesti ohjelma pyrki pelottelemaan nuoret kaidalle polulle. Nuoret vietiin vankilaympäristöön, jossa pitkäaikaisvangit pitivät heille huudolla höystetyn, nöyryyttävän puhuttelun. Tavoitteena oli “in prison for a day – to stay out for life”: maistiaiset vankilaelämästä ja sen kurjuudesta kääntäisivät nuoren vinoutuneen kasvupolun suunnan. Ohjelmaa esiteltiin palkitussa samannimisessä dokumentissa, jonka esittämisen jälkeen pelotevaikutukseen perustuvat menetelmät levisivät lukuisiin maihin.

Sittemmin tutkimus on selvästi osoittanut, että ohjelman edustama lähestymistapa ei ole ainoastaan tehoton vaan suorastaan käytöshäiriöitä ja nuorisorikollisuutta lisäävä. Nykyisin tiedetään autoritäärisen, rankaisevan kasvatustyylin olevan haitallista lapsen iästä, kehityshaasteista ja kehitysympäristöstä riippumatta. Tuloksista huolimatta pelotteluun pohjaavia työmenetelmiä ja ohjelmia kuitenkin käytetään USA:ssa paikoin edelleen ja näistä kertovat tv-sarjat nauttivat suurta suosiota. Pelotevaikutukseen pohjautuvien ohjelmien vaikutusta tutkinut Anthony Petrosino on todennut kovaa rankaisemista ja edullisia sekä nopeita ratkaisuja kannattavan yhteiskunnallisen ilmapiirin yhä ajavan tutkimustiedon ohi. Vaikka Suomen tilanne on toisenlainen, nousee meilläkin keskusteluihin toisinaan kaikuja vanhentuneista käsityksistä etenkin keskusteltaessa koululuokkien rauhattomuudesta ja siihen vaikuttamisesta.

Monilukuiset tieteelliset tutkimukset ovat vahvistaneet alussa esitetyt Aksel Rosenqvistin miltei sata vuotta sitten esittämät ajatukset yksiselitteisesti oikeiksi: keppi ei ole kasvatuskeino, on sitten kyseessä koti, koulu tai muu kasvun areena. Nykyisin tiedämme, että lasten ja nuorten käytöksen ja tunne-elämän haasteisiin tulisi kasvuympäristöstä riippumatta pyrkiä vaikuttamaan positiivisen vuorovaikutussuhteen, hyvän huomaamisen, yhteistoiminnan ja tunnetaitojen kautta. Onneksi tutkimukset suomalaisista vanhemmuuskäytännöistä osoittavat meidän menevän yhä enemmän tutkimustulosten tukemaan suuntaan esimerkiksi lasten ruumiillisen kurituksen osalta, joka on vähentynyt vuosikymmenten saatossa. Tietoisuus myös psyykkisen kaltoinkohtelun haitoista on lisääntynyt. Kotimaisessa yhteiskunnallisessa keskustelussa tuodaan laajalti esiin tutkimustiedon tukemia periaatteita: esimerkiksi hiljattain vaikuttajat peräänkuuluttivat kansallista vanhemmuuden ohjelmaa positiivisen vanhemmuuden vahvistamiseksi ja tukemiseksi. Edellä mainittuihin eettisesti kestäviin ja tutkimustiedon tukemiin periaatteisiin nojaavat myös Kasvun tuki –portaalissa esiteltävät vanhemmuuden tuen menetelmät.

Kirjoittanut

Taina Laajasalo

Tieteellinen päätoimittaja

Kasvun tuki -tietolähde

Uutiset

Selaa tuoreimpia artikkeleita tai katso kaikki artikkelit
Katso kaikki artikkelit
Uutiset
|
30.06.2025
Laura Yliruka innovaatio- ja kehittämistoiminnan kehitysjohtajaksi
Elokuussa Itlassa aloittaa uutena kehitysjohtajana VTT, käytäntötutkimuksen dosentti Laura Yliruka. Hän johtaa Itlan innovaatio- ja kehittämistoimintaa ja yhteisövaikuttavuustyötä.
Itlan kehitysjohtaja Marjo Kurki
Uutiset
|
27.06.2025
Itlan Marjo Kurki jatkaa YOUNG-ohjelman ohjelmajohtajana
Itlan kehitysjohtaja Marjo Kurki jatkaa strategisen tutkimuksen neuvoston (STN) rahoittaman YOUNG-ohjelman ohjelmajohtajana toisen kolmivuotiskauden. Ohjelmajohtajan tavoitteena on edistää korkealaatuisen, monitieteellisen tutkimuksen sekä yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen avulla lasten ja nuorten mielenterveyttä, osallisuutta ja hyvää elämää.  
Imagine
Right to Belong
YOUNG-ohjelma
Uutiset
|
18.06.2025
Aleksi Neuvonen Itlan hallitukseen
Itlan valtuuskunta nimitti Aleksi Neuvosen Itlan hallituksen varsinaiseksi jäseneksi kokouksessaan 3.6.2025.
Tapahtumat
TRT-menetelmäohjaaja, syvennä osaamistasi trauman kohtaamisessa
Koulutuksessa asiantuntijat tarjoavat ajankohtaista tietoa ja käytännön taitoja Teaching Recovery Techniques (TRT) -menetelmäohjaajille lasten ja nuorten traumaattisen surun, menetyksen ja traumakokemuksista toipumisen tukemiseen.
7.11.2025
8.30-15.00
Teams
Kasvun tuki
TRT-menetelmä
Lapsi soittaa kitaraa koululuokassa.
Blogi
|
11.06.2025
Terapiatakuun onnistuminen sosiaalihuollossa vaatii vielä viilausta
Terapiatakuun toimeenpano sosiaalihuollossa on vaarassa kompastua takuun asiakasprosessiin aiheuttamiin muutoksiin, jotka vaikeuttavat käytännön työtä. Nämä haasteet tulisi ratkaista mahdollisimman pian, jotta muun muassa koulukuraattorit pystyisivät vaivattomasti osallistumaan toteutukseen.
Sosiaalihuolto
Terapiatakuu
Lattialla istuvan nuoren jalat.
Tapahtumat
Kuvittele, jos… kokemukset psykososiaalisten menetelmien käyttöönotosta olisivat olleet tiedossa jo viisi vuotta sitten
Miten nuorille suunnattu psykososiaalinen menetelmä saadaan onnistuneesti käyttöön koko Suomessa? Tervetuloa kuulemaan opeista, joita kansallisesta käyttöönotosta on kertynyt viime vuosien aikana!
Ke 1.10.2025
Klo 12.00-16.00
Webinaari
Kasvun tuki