Uutiset>Uutiset
05.03.2021

Itla ja Tiina ja Antti Herlinin säätiö perustavat yhteisen innovaatio- ja tutkimusrahaston

Itlan alueellinen oppimisverkosto kehittää lasten, nuorten ja perheiden palveluja. Rahasto tukee verkoston paikallisista tarpeista nousevaa tutkimusta ja uusien toimintatapojen kokeiluja.

Itsenäisyyden juhlavuoden lastensäätiö ja Tiina ja Antti Herlinin säätiö perustavat uuden Lapsuuden rakentajat innovaatio- ja tutkimusrahaston vauhdittamaan lapsiperhepalveluiden uudistumista Suomessa.

Rahaston avulla vahvistetaan kehittämistyön ja tutkimuksen integrointia lapsiperheiden psykososiaalisen hyvinvoinnin tukemisessa. Rahasto liittyy Itlan alueellisen oppimisverkoston  toimintaan ja rahoittaa uusia kokeiluja ja alueellisista tarpeista nousevaa tutkimusta. Rahoituskohteet valitaan ajankohtaisista, lapsiperheiden tukemiseen liittyvän työn arjesta nousevista aiheista.

Verkosto toimii neljällä alueella

Itla on käynnistänyt Lapsuuden rakentajat alueellisen oppimisverkoston syksyllä 2020. Paikallisen kehittämisen pohjana on niin kutsuttu yhteisövaikuttavuus-viitekehys (collective impact) sekä systeemiteoreettinen ajattelu. Alueellisessa oppimisverkostossa on mukana Oulun ja Tampereen kaupungit ja Siun soten ja Soiten kuntayhtymät. Näillä alueilla lapsi-, nuoriso- ja perhepalveluja kehitetään eri sektoreiden yhteistyönä. Tavoitteena on varmistaa lapsen sujuva arki kehitysympäristöjen, kuten kodin ja koulun, sekä palvelujen yhteistoimintana.

Yhteisövaikuttavuusajatteluun perustuva palvelujärjestelmän kehittäminen on Itlan strategian keskiössä. Itla ja sen kumppanit tukevat pitkäjänteistä kehittämistä, joka nousee palvelujärjestelmän sisältä ja jota tehdään verkostoon kuuluvien alueiden perustyönä.  


”Uskomme, että yhteisövaikuttavuuteen ja jatkuvaan oppimiseen perustuva kehittäminen voi tulevaisuudessa luoda mallin lasten, nuorten ja perheiden palvelujen kehittämiseen laajemminkin”, sanoo Itlan kehitysjohtaja Tiina Ristikari.


Paikallisen tutkimuksen ja arjen työstä nousevien kokeilujen mahdollistaminen on tärkeä osa alueellisen oppimisverkoston kehittämistyötä. Tieteellinen tutkimus valjastetaan vastaamaan sellaisiin kysymyksiin, joihin palvelujärjestelmän kehittäjät etsivät työssään vastauksia. Kokeiluiden kautta puolestaan etsitään ratkaisuja arjen työn tueksi käytännössä.


”Lapsuuden rakentajat innovaatio- ja tutkimusrahasto käynnistää uudenlaisen tavan rahoittaa tutkimusta. Rahaston perustamisella vastataan paikallisista tarpeista lähtevään kehittämiseen ja kurotaan umpeen tieteellisen tutkimuksen ja paikallisen kehittämisen välistä kuilua. Olemme iloisia tästä yhteistyömahdollisuudesta ja toivomme sen viitoittavan tietä uudenlaiselle tavalle rahoittaa ja toteuttaa lapsiperheiden hyvinvointiin liittyvää tutkimusta ja kehittämistä,” kertoo Tiina Herlin.


Rahoitushaku avautuu maaliskuussa 2021

Rahoitushaku Lapsuuden rakentajat innovaatio- ja tutkimusrahastosta avataan maaliskuussa 2021. Rahoitusta voivat hakea alueelliseen oppimisverkostoon kuuluvien kuntien toimijat kaikilta eri sektoreilta.

Rahastoa hallinnoi Itsenäisyyden juhlavuoden lastensäätiö.  


Lisätietoja

Tiina Ristikari

Tutkimusprofessori

Kehitysjohtaja

Research Professor

Director of Development

050 917 7396

Uutiset

Selaa tuoreimpia artikkeleita tai katso kaikki artikkelit
Katso kaikki artikkelit
Blogi
|
26.06.2024
Asiantuntijoiden erilaisuus tuo vahvuutta työyhteisöön
”Ai sori, oletin…” Näin alkaa moni vastaus, kun on tehty yleistyksiä toisesta ensivaikutelman perusteella esimerkiksi työpaikalla. Välillä olettamukset osuvat toki oikeaankin. Usein ulkokuoren taakse kuitenkin kätkeytyy, tai kätketään, paljon.
Nuori mies istumassa kalliolla kesäisessä ympäristössä.
Blogi
|
10.09.2024
Nuoret tarvitsevat keinoja ja aikuisten apua yksinäisyyden vähentämiseksi
Nuorena koettu yksinäisyys on monella tavalla haitallista. Nuoret eivät tiedä, mistä apua saisi, ja kynnys aikuisten puoleen kääntymiseen on korkea. Nuoret kuitenkin haluavat aikuisten apua yksinäisyyden torjuntaan ja toivovat, että huomiota kiinnitettäisiin myös turvallisten yhteisöjen luomiseen.
YOUNG-ohjelma
Tapahtuma
|
05.09.2024
 Rekisteritutkijoiden aamukahviwebinaari 
YOUNG-ohjelma aloittaa rekisteritutkijoille suunnatut aamukahviwebinaarit. Teemana on rekisteriaineistojen yhdistäminen etäkäyttöympäristössä.
4.10.2024
8.30-9.30
Teams
YOUNG-ohjelma
Tapahtuma
|
19.08.2024
Köyhyyden kierre: Ylisukupolvinen köyhyys Suomessa ja Euroopassa
Ylisukupolvinen köyhyys on monitahoinen ongelma. Niin Suomessa kuin maailmalla on näyttöä köyhyyden siirtymisestä sukupolvelta toiselle, mutta ongelmaa ei ole vielä pystytty ratkaisemaan. 22. lokakuuta tarkastelemme sekä Euroopan että Suomen tasolla niitä mekanismeja, jotka tutkimuksen mukaan selittävät ylisukupolvista köyhyyttä. Tule Kulttuurikasarmille löytämään ratkaisuja yhdessä!
22.10.2024
12.00-15.30
Kulttuurikasarmi, Narinkka 2, Helsinki tai etänä
Lapsiperheköyhyys
Samalta viivalta
Tapahtuma
|
07.08.2024
Miten psykososiaalisia menetelmiä voidaan muokata? Adaptointi tutuksi
Lasten ja nuorten psykososiaaliset menetelmät on tuotu Suomeen pääsääntöisesti ulkomailta. Suunnitelmallinen muokkaus on yleensä tarpeen, jotta menetelmät soveltuvat eri kohderyhmille tai uuteen toimintaympäristöön. Tervetuloa oppimaan uutta menetelmien adaptoinnista eli suunnitelmallisesta muokkaamisesta! 
Ma 28.10.
Klo 12:00-15:00
Siltasaarenkatu 8–10, Helsinki tai etänä (Teams)
Kasvun tuki
Pitkähiuksiset koululaiset kävelevät rinnakkain selin käytävällä.
Uutiset
|
07.08.2024
Perheenjäsenen sairastuessa vakavasti kaivataan räätälöityä tukea   
Sairauden tyypistä tai muusta elämäntilanteesta riippumatta kaikki perheet kaipaavat mm. tietoa, keskustelua, vertaistukea ja tilaa tunteiden käsittelylle, mutta tuen painotukset tulee räätälöidä kunkin perheen erityisten tarpeiden mukaan. Tämä ilmenee vakavasti sairastuneen psykososiaalista tukea koskevasta katsauksestamme.
Kasvun tuki
Yhteisövaikuttavuus
Blogi
|
Pihla Markkanen
|
06.08.2024
Nuorten ahdistuneisuusoireilu vaatii myös kouluyhteisöltä aktiivista panosta
Nuorten ahdistuneisuusoireilu on merkittävä haaste oppimiselle, koulunkäynnille ja hyvinvoinnille. Kouluyhteisöllä on laajasti tunnistettu, tärkeä rooli nuorten mielenterveyden tukemisessa, mistä myös ahdistunut nuori voi hyötyä.
Kasvun tuki