Uutiset>Uutiset
13.09.2022

Itla mukana kolmessa Suomen Akatemian strategisen tutkimuksen neuvoston rahoittamassa hankkeessa

Hankkeissa tutkitaan ostrakismia ja yksinäisyyttä, mielen hyvinvointia ja osallisuutta sekä kouluhyvinvoinnin edistämistä.

Ostrakismi ja yksinäisyys

Ostrakismia eli sosiaalista ulossulkemista ja yksinäisyyttä tutkitaan Turun yliopiston johtamassa konsortiossa Oikeus osallisuuteen: Yksinäisyyden ja ostrakismin vähentäminen lapsuudessa ja nuoruudessa (Right to Belong: Tackling Loneliness and Ostracism during Childhood and Youth (R-to-B)).

Monitieteisen R-to-B-konsortion tavoitteena on rakentaa päätöksentekoon tutkimusperustainen tiekartta siitä, miten lasten ja nuorten yksinäisyyden ja ostrakismin kokemuksia voidaan vähentää erilaisissa ympäristöissä, kuten perheissä, kouluissa, sosiaalisessa mediassa ja kaveriryhmissä.

Itlan toimitusjohtaja, professori Petri Virtanen johtaa osahanketta, jonka tavoitteena on kehittää palveluratkaisuja yksinäisyydestä kärsiville lapsille, lapsia osallistaen. Erityisenä kiinnostuksen kohteena tutkimuksessa ovat koulujen ja lastensuojelulaitosten toimintatavat. Osahankkeen nimi on Services to Belong: Children as co-creators of integrated service systems combating loneliness and ostracism.

Mielen hyvinvointia tukevat vaikuttavat menetelmät

Toisessa tutkimuskonsortiossa, jossa Itla on mukana, tutkitaan mielen hyvinvointia ja sitä tukevien menetelmien juurruttamista. Mielen hyvinvoinnin kohentaminen keinona lisätä nuorten osallisuutta -konsortiota (Improving mental wellbeing as a means of increasing inclusion of young people IMAGINE) johtaa Helsingin yliopisto.

Tutkimuskonsortion tavoitteena on parantaa vaikuttavien psykososiaalisten menetelmien saatavuutta kouluissa, perusterveydenhuollossa ja vankeinhoidossa. Hankkeessa tuodaan Suomeen näyttöön perustuvia menetelmiä alle 25-vuotiaiden nuorten tukemiseksi ja varmistetaan menetelmien kustannusvaikuttavuus sen jälkeen, kun menetelmät on muokattu Suomeen sopiviksi. Lisäksi hankkeessa kerätään tietoa siitä, miten menetelmien valintaa, muokkausta, levittämistä ja juurruttamista voidaan parantaa. Nuoret ja ammattilaiset ovat aktiivisesti mukana kaikissa hankkeen vaiheissa.

Itlan ja Helsingin yliopiston yhteinen osahanke keskittyy levittämiseen ja implementointiin (Dissemination and implementation of interventions). Itlassa hankkeesta vastaa kehitysjohtaja Petra Kouvonen ja Helsingin yliopistossa Sosiaali- ja terveystutkimuksen ja -johtamisen maisteriohjelman varajohtaja Riikka Lämsä.

Osahankkeessa tutkitaan vaikuttavien menetelmien jalkautumista käytäntöön osana sote-uudistusta ja sen puitteissa toteutettavaa kansallista mielenterveysstrategiaa. Osahankkeessa tutkimuksen kohteena on 12–18-vuotiaiden masennusoireilun hoitoon ja ehkäisyyn tarkoitettu IPC A -menetelmä (Interpersonal counselling). Hankkeen tavoitteena on myös koota työkalupakki, joka auttaa alueita ja viranomaistahoja jalkauttamaan menetelmiä systemaattisesti nuorille suunnattuihin palveluihin.

Hyvinvoinnin edistäminen kouluissa

Kolmantena Itla on mukana SchoolWell-konsortiossa, joka tähtää kouluhyvinvoinnin edistämiseen. SchoolWell-hanke tutkii lasten ja nuorten kokonaisvaltaista hyvinvointia ja sen rakentumista koulun oppimisympäristöissä. SchoolWell kehittää indikaattoreita varhaisten hyvinvointierojen ja näiden systeemisten seurausten ennakoivaan tunnistamiseen koulussa ja luo hyvinvoinnin resursseja ja tukemisen keinoja rakentamalla koulun hyvinvointia edistäviä sosio-pedagogisia käytäntöjä.

Helsingin yliopiston vetämän konsortion osahanketta toteuttaa Oulun yliopiston työelämäprofessori Mika Niemelä, ja osahanke kytkeytyy vahvasti Itlan ja Oulun yliopiston alueellisen oppimisverkoston toimintaan. Itla toimii hankkeessa yhteistyökumppanina.

Tutkimuskonsortioille rahoituksen on myöntänyt Suomen Akatemian yhteydessä toimiva strategisen tutkimuksen neuvosto Lapset ja nuoret – hyvinvoivat tulevaisuuden tekijät (YOUNG) -ohjelmasta. Lisää rahoituksesta strategisen tutkimuksen neuvoston uutisesta Strategisen tutkimuksen neuvostolta merkittävä rahoitus turvallisuuden sekä lasten ja nuorten hyvinvoinnin tutkimukseen.

Lisätietoja

Petra Kouvonen

Tutkimusjohtaja

Research Director

Forskningsdirektör

IMAGINE-hanke (STN)

041 455 2280
Tiina Ristikari

Tutkimusprofessori

Kehitysjohtaja

Research Professor

Director of Development

050 917 7396

Uutiset

Selaa tuoreimpia artikkeleita tai katso kaikki artikkelit
Katso kaikki artikkelit
Blogi
|
26.06.2024
Asiantuntijoiden erilaisuus tuo vahvuutta työyhteisöön
”Ai sori, oletin…” Näin alkaa moni vastaus, kun on tehty yleistyksiä toisesta ensivaikutelman perusteella esimerkiksi työpaikalla. Välillä olettamukset osuvat toki oikeaankin. Usein ulkokuoren taakse kuitenkin kätkeytyy, tai kätketään, paljon.
Nuori mies istumassa kalliolla kesäisessä ympäristössä.
Blogi
|
10.09.2024
Nuoret tarvitsevat keinoja ja aikuisten apua yksinäisyyden vähentämiseksi
Nuorena koettu yksinäisyys on monella tavalla haitallista. Nuoret eivät tiedä, mistä apua saisi, ja kynnys aikuisten puoleen kääntymiseen on korkea. Nuoret kuitenkin haluavat aikuisten apua yksinäisyyden torjuntaan ja toivovat, että huomiota kiinnitettäisiin myös turvallisten yhteisöjen luomiseen.
YOUNG-ohjelma
Tapahtuma
|
05.09.2024
 Rekisteritutkijoiden aamukahviwebinaari 
YOUNG-ohjelma aloittaa rekisteritutkijoille suunnatut aamukahviwebinaarit. Teemana on rekisteriaineistojen yhdistäminen etäkäyttöympäristössä.
4.10.2024
8.30-9.30
Teams
YOUNG-ohjelma
Tapahtuma
|
19.08.2024
Köyhyyden kierre: Ylisukupolvinen köyhyys Suomessa ja Euroopassa
Ylisukupolvinen köyhyys on monitahoinen ongelma. Niin Suomessa kuin maailmalla on näyttöä köyhyyden siirtymisestä sukupolvelta toiselle, mutta ongelmaa ei ole vielä pystytty ratkaisemaan. 22. lokakuuta tarkastelemme sekä Euroopan että Suomen tasolla niitä mekanismeja, jotka tutkimuksen mukaan selittävät ylisukupolvista köyhyyttä. Tule Kulttuurikasarmille löytämään ratkaisuja yhdessä!
22.10.2024
12.00-15.30
Kulttuurikasarmi, Narinkka 2, Helsinki tai etänä
Lapsiperheköyhyys
Samalta viivalta
Tapahtuma
|
07.08.2024
Miten psykososiaalisia menetelmiä voidaan muokata? Adaptointi tutuksi
Lasten ja nuorten psykososiaaliset menetelmät on tuotu Suomeen pääsääntöisesti ulkomailta. Suunnitelmallinen muokkaus on yleensä tarpeen, jotta menetelmät soveltuvat eri kohderyhmille tai uuteen toimintaympäristöön. Tervetuloa oppimaan uutta menetelmien adaptoinnista eli suunnitelmallisesta muokkaamisesta! 
Ma 28.10.
Klo 12:00-15:00
Siltasaarenkatu 8–10, Helsinki tai etänä (Teams)
Kasvun tuki
Pitkähiuksiset koululaiset kävelevät rinnakkain selin käytävällä.
Uutiset
|
07.08.2024
Perheenjäsenen sairastuessa vakavasti kaivataan räätälöityä tukea   
Sairauden tyypistä tai muusta elämäntilanteesta riippumatta kaikki perheet kaipaavat mm. tietoa, keskustelua, vertaistukea ja tilaa tunteiden käsittelylle, mutta tuen painotukset tulee räätälöidä kunkin perheen erityisten tarpeiden mukaan. Tämä ilmenee vakavasti sairastuneen psykososiaalista tukea koskevasta katsauksestamme.
Kasvun tuki
Yhteisövaikuttavuus
Blogi
|
Pihla Markkanen
|
06.08.2024
Nuorten ahdistuneisuusoireilu vaatii myös kouluyhteisöltä aktiivista panosta
Nuorten ahdistuneisuusoireilu on merkittävä haaste oppimiselle, koulunkäynnille ja hyvinvoinnille. Kouluyhteisöllä on laajasti tunnistettu, tärkeä rooli nuorten mielenterveyden tukemisessa, mistä myös ahdistunut nuori voi hyötyä.
Kasvun tuki