Uutiset>Uutiset
22.10.2024

TRT-menetelmä muokattiin kouluväkivaltatilanteiden aiheuttamien jälkioireiden ennaltaehkäisemiseksi   

Traumalle altistuneille lapsille ja nuorille sekä heidän vanhemmilleen tarkoitettu Teaching Recovery Techniques (TRT) -ryhmämenetelmä on muokattu ensimmäistä kertaa maailmassa suunnitelmallisesti vakavista kouluväkivaltatilanteista toipumisen tueksi. Suomessa tehty uraauurtava työ on toteutettu Itlan johdolla.  Menetelmän suunnitelmallisessa muokkauksessa eli adaptoinnissa oleellista on intervention ydinelementtien sekä uuden käyttötarkoituksen ja -ympäristön syvällinen tunteminen sekä muutosten huolellinen dokumentointi. 

Suurin osa lapsista toipuu traumaattisistakin tapahtumista omassa turvallisessa kasvuympäristössään, mutta jotkut kaipaavat enemmän tukea. Suomessa ei kuitenkaan ole ollut tarjolla vakavien kouluväkivaltatilanteiden jälkihoitoon soveltuvaa ryhmämuotoista psykososiaalista menetelmää.  

Norjalais-brittiläisen Children and War Foundationin (CAW) kehittämä TRT-menetelmä perustuu traumakeskeiseen kognitiivisen käyttäytymisterapiaan, johon pohjautuvat interventiot on todettu vaikuttaviksi lasten traumaoireiden hoitamisessa. Menetelmän tarkoitus on tukea traumaattisesta tapahtumasta toipumista, ja se opettaa lapselle tai nuorelle keinoja, jotka vähentävät tapahtumasta kehittyneitä stressireaktioita. Malli ei tarjoa hoitoa tai terapiaa, eikä sen käyttö edellytä terapeuttikoulutusta. Interventiota voivat käyttää myös esimerkiksi menetelmäkoulutetut opettajat ja sosiaalityöntekijät. 

Suomessa TRT-menetelmällä tuetaan alkuperäisen käyttötarkoituksen mukaisesti sodalle, konfliktille tai luonnonkatastrofille lähtömaassaan altistuneita lapsia ja nuoria. Menetelmää on käytetty myös koulukiusattujen lasten auttamiseksi, ja se ollaan ottamassa käyttöön yksin maahan tulleiden nuorten tukemiseen, mutta näistä ei ole vielä julkaistu adaptointikuvausta Suomessa.   

Itlan Kasvun tuki on arvioinut TRT-menetelmän ja tukee menetelmän ylläpitäjänä sen kansallista käyttöönottoa ja juurtumista eli implementointia. Tänä vuonna Itlan johdolla toteutetussa adaptointiprosessissa menetelmä on muokattu käytettäväksi myös vakavissa kouluväkivaltatilanteissa. 



Adaptointi on yhteistyötä lasten ja nuorten hyväksi

TRT-menetelmän adaptointi käynnistyi keskusteluilla Children and War Foundationin sekä adaptointiprosessia varten kootun kotimaisen asiantuntijaryhmän kanssa. Ryhmän jäsenillä oli laajaa tutkimus- ja kokemustietoa lasten ja nuorten traumainterventioista. Keskustelujen jälkeen määriteltiin, millaisia muutostarpeita menetelmän uusi käyttötarkoitus edellyttää.  

”Psykososiaalisten menetelmien muokkaus tulisi toteuttaa suunnitelmallisesti. Tarvitaan monipuolista tietoa sekä menetelmän uudesta käyttöympäristöstä että alkuperäisestä menetelmästä tehdystä vaikuttavuustutkimuksesta”, TRT-menetelmän adaptointiprosessista vastanneet Itlan asiantuntijat Jonna Lehikoinen ja Nina Mellenius kertovat. 

“Onnistunut suunnitelmallinen muokkaus eli adaptointi edistää menetelmän käyttöä ja parantaa sen sopivuutta lapsille, nuorille ja perheille sekä suomalaiseen palvelujärjestelmään. Perimmäisenä tarkoituksena on varmistaa se, että menetelmän vaikuttavuus säilyy ja lapset ja nuoret saavat parasta mahdollista mielenterveyden tukea.” 

  

Tutkituista työkaluista oli paljon apua 

”Kun menetelmää adaptoidaan, on myös pohjatyö tehtävä huolellisesti. Hyödynsimme TRT-menetelmän muokkaamisessa adaptointitutkimusta ja -työkaluja, etenkin FRAME-viitekehystä. Laadimme sen avulla 26 menetelmään ja sen muokkaamiseen liittyvää kysymystä, joihin vastaaminen helpotti työn suunnittelua ja toteutusta”, Jonna Lehikoinen ja Nina Mellenius kertovat.  

”Olemme olleet myönteisesti yllättyneitä siitä, kuinka paljon adaptointitutkimusten tarjoamista työkaluista on ollut apua. FRAME jäsensi todella paljon ajattelua ja toi varmuutta siitä, että kaikki tarvittava on huomioitu. Ilman sitä työ olisi vienyt paljon enemmän aikaa. Tiede ei ole aina yläpilveä!” 

Muokkaukset on raportoitava huolellisesti  

Adaptointi edellyttää dokumentointia ja viestintää niin adaptoinnista vastaavien kuin menetelmään perehtyneiden asiantuntijoiden ja menetelmän käyttäjienkin kesken. Uusi käyttötarkoitus on kuvattava huolellisesti.  

Jonna Lehikoinen ja Nina Mellenius korostavat adaptointiprosessin huolellisen raportoinnin merkitystä. 

”Olisi todella tärkeää raportoida tarkkaan miten alkuperäistä menetelmää on muutettu ja ovatko ydinelementit säilyneet. Joskus adaptoinnin sijaan menetelmästä muodostuu kokonaan uusi sovellus, jolloin sen vaikuttavuus tulisi arvioida erikseen. Adaptointiosaamisen lisääntymisen myötä on alettu ymmärtää, miten suunnitelmallinen muokkaus voi tukea menetelmän vaikuttavuuden säilymistä ja käytettävyyden paranemista.” 

Nyt valmistunut TRT-menetelmän suunnitelmallinen muokkausprosessi ja sen dokumentointi on saanut kiitosta asiantuntijoilta sekä tuonut uutta ymmärrystä adaptoinnin merkityksestä. Adaptointiprosessin kuvaus julkaistaan vuoden 2025 lopulla.    

 

Lisätietoja

Jonna Lehikoinen

Asiantuntija

Specialist

Kasvun tuki KI

jonna.lehikoinen@itla.fi

045 787 36903
Nina Mellenius

Asiantuntija

Specialist

Kasvun tuki KI

nina.mellenius@itla.fi

040 1985 440
TRT-menetelmä muokattiin kouluväkivaltatilanteiden aiheuttamien jälkioireiden ennaltaehkäisemiseksi   
Noora Seilo.
Noora Seilo

Kehittämispäällikkö

Development Manager

Kasvun tuki KI

noora.seilo@itla.fi

040 185 3725
TRT-menetelmä muokattiin kouluväkivaltatilanteiden aiheuttamien jälkioireiden ennaltaehkäisemiseksi   

Uutiset

Selaa tuoreimpia artikkeleita tai katso kaikki artikkelit
Katso kaikki artikkelit
Nuoria ulkona kaupunkiympäristössä syksyllä
Artikkelit
|
05.11.2025
Koulu ja harrastustoiminta segregaation vastaisina voimina
Vantaan kaupunki puuttuu huono-osaisuuden kasautumiseen lasten ja nuorten ohjatulla harrastustoiminnalla ja sektorirajat ylittävällä yhteistyöllä.
Johtamiskoulutus
Harrastukset
Koulu
Ihmisiä istuu piirissä.
Uutiset
|
30.10.2025
Lapsiperhepalveluiden uudistaminen edellyttää monialaista johtamista – Itla käynnistää koulutuksen yhteisövaikuttavuustyön johtajille
Millaista johtamista tarvitaan siihen, että eri sektoreiden toimijat saadaan työskentelemään yhdessä lapsi- ja tarvelähtöisesti? Itla on aloittanut puolen vuoden systeemisen muutosjohtamisen koulutuksen yhteisövaikuttavuustyön johtajille.
Yhteisövaikuttavuus
Johtamiskoulutus
Lapsi leikkii lattialla palikoilla.
Uutiset
|
30.10.2025
Leikitään ja keskitytään tukee pikkulasten toiminnanohjaustaitoja vaikuttavasti
Leikitään ja keskitytään perheille -menetelmä tukee alle kouluikäisten lasten itsesäätelyä ja toiminnanohjausta tutkitusti vaikuttavasti: se sai täydet pisteet eli arvion 5/5 Itlan Kasvun tuen menetelmäarvioinnissa.
Kasvun tuki
Menetelmäarvio
Blogi
|
28.10.2025
Vauvaperheiden tulevaisuus – menneisyyden painosta tulevaisuuden imuun
Ensimmäiset 1 000 päivää luovat perustan koko elämälle. Näin ollen vauvaperheiden ja vanhemmiksi haluavien hyvinvointiin tulisi kiinnittää erityistä huomiota: ovathan he avainasemassa luomassa tulevaisuuden yhteiskuntaa. Kutsuimme moninaisen joukkion keskustelemaan, millaista tulevaisuutta luomme vauvaperheille ja samalla koko huomisen Suomelle. Kokosimme yhteen keskusteluista syntyneitä ajatuksia.
Vauvaperheet
1000 ensimmäistä päivää
Lapsi katselee kädet kiikareina silmillä
Blogi
|
16.10.2025
Kansainvälinen verkostoyhteistyö tuo leveämmät hartiat kansalliseen arviointityöhön     
European Society for Prevention Research -konferenssi Berliinissä kokosi joukon tutkijoita, ammattilaisia ja päättäjiä keskustelemaan mielenterveysongelmien ja -sairauksien ehkäisystä sekä vahvistamaan tutkimuksen, koulutuksen ja käytännön välisiä yhteyksiä.
Kasvun tuki
Psykososiaalinen menetelmä
Menetelmäarviointi
Kaksi lasta, joista toinen kurottaa kohti lehteä ruskamaisemassa.
Uutiset
|
10.10.2025
Sinustako tulevaisuustyön erityisasiantuntija Itlaan?
Haemme erityisasiantuntijaa kehittämään lapsikeskeistä ennakointi- ja tulevaisuustyötä ja vahvistamaan lapsiin, nuoriin ja perheisiin liittyvää tulevaisuusajattelua ja -keskustelua Suomessa.
Avoin tehtävä