Uutiset>Uutiset
04.11.2024

Koronapandemian opit: lasten ja nuorten hyvinvointi kriiseissä on varmistettava

Koronapandemian seuraukset oppimiseen ja hyvinvointiin näkyvät edelleen. Yksilöiden ja yhteiskunnan resilienssiä vahvistavat keinot, kuten palveluiden saatavuus ja osallisuuden lisääminen, parantavat elinympäristöjä myös normaalioloissa.

Tänään julkaistussa PANDEMICS-ohjelman Koronapandemian opit: Kohti parempaa kriiseihin varautumista ja kriisinhallintaa -raportissa tarkastellaan pandemian vaikutuksia yhteiskunnan eri ryhmiin sekä annetaan suosituksia tulevien kriisien varalle.

Koronapandemian aikana perus- ja ihmisoi­keuksia rajoitettiin poikkeuksellisella tavalla. Yhteiskunnan sosiaalinen eriarvoisuus nousee esiin, kun tarkastellaan sitä, miten eri tavoin pande­mian vaikutukset kohdentuivat eri väestöryhmiin. Varautumisessa, kriisinhallinnassa ja kriisien jälkihoi­dossa tulee kiinnittää erityistä huomiota haavoittuvassa asemassa olevien ryhmien, kuten lasten ja nuorten hyvinvointiin.


”Varautumista pitää harjoitella ja kriisinkestävyyttä kasvattaa normaalioloissa,” toteaa PANDEMICS-ohjelman ohjelmajohtaja Marjo Kurki Itlasta.

”Lasten, nuorten ja muiden haavoittuvassa asemassa olevien ryhmien asema ja heille suunnatun tuen toimivuus pitää varmistaa normaalioloissa tehtävillä päätöksillä,” hän jatkaa.


Opetuksen ja oppimisen tuen rajoitukset kohdistuivat
erityisen rankasti eniten tukea tarvitseviin

Pandemia-ajan poikkeusjärjestelyt perusopetuksessa vaikuttivat merkittävästi oppimiseen ja oppimisen tukeen. Koulujen ja opettajien valmiudet ja mahdollisuudet etäopetuksen järjestämiseen vaihtelivat. Huoltajien tilanne vaikutti lasten ja nuorten oppimismahdollisuuksiin, koska kaikilla perheillä ei ollut samanlaisia mahdollisuuksia ohjata ja tukea lapsen koulunkäyntiä kotona. Raportissa todetaan erityisesti enemmän tukitoimia tarvitsevien joutuneen korostuneen epäyhdenvertaiseen ase­maan. Lasten ja nuorten oppimis- ja hyvinvointivaje on edelleen nähtävissä.

Yhteisöllisyydestä ja osallisuudesta on huolehdittava myös kriisiaikana

Koronapandemian aikana koetut haasteet toivat esiin sen, että sekä yhteisöllisyyttä että osallisuutta tulee vahvistaa. Nuorten hyvinvointi heikkeni ja mielenterveyden haasteet lisääntyivät. Tähän vaikuttivat rajoitusten vähentämät sosiaaliset kontaktit, eris­täytyminen, harrastusmahdollisuuksien kaventuminen, liikku­misen väheneminen ja lisääntynyt yksinäisyys. Yksinäisyyttä kokevien nuorten määrän todetaan raportissa oleva vuonna 2024 yhä huolestuttavan suuri.

Sosiaalinen tukiverkko ja lähiympäristö tukevat hyvin­vointia ja selviytymistä kriisitilanteessa ja sen jälkeen. Etenkin lasten, nuorten ja ikäihmisten yhteisöllisyyden ja yhteenkuuluvuuden tukemisesta tulee kriisiaikana huoleh­tia.

Hyvin suunnitellut elinympäristöt tukevat arkea

Kriisinkestävä arki rakentuu saavutettavissa olevista palveluista ja turvallisista, hyvinvointia tukevista lähiympäristöistä.

Tukea ja apua tulee olla saatavilla siellä, missä lapset ja nuoret viettävät aikaa, eli kouluilla nuorisotiloissa ja harrastuksissa. Niin piha- ja viheralueiden kuin arkiliikuntamahdollisuuksien suunnittelussa tulee huomioida mahdollisuus hyödyntää niitä myös poikkeusoloissa.

Alueellisen eriarvoisuuden vähentäminen ja sosiaalisen oikeudenmukaisuuden vahvistaminen lisäävät kriisinkestävyyttä. Kriisinkestävän yhteiskunnan edistämiseksi tarvitaan toimia, jotka lisäävät hyvinvointia, yhteisöllisyyttä, osallisuutta ja yhdenvertaisuutta myös normaalioloissa.

Julkaisu on laadittu osana strategisen tutkimuksen neuvoston rahoittamaa Pandemiat yhteiskunnallisena haasteena (PANDEMICS) -ohjelmaa. Ohjelman neljässä monitieteisessä hankkeessa on ollut mukana 12 tutkimusorganisaatiota sekä suuri joukko yhteiskunnallisia sidosryhmiä.

Raportin on julkaissut Itsenäisyyden juhlavuoden lastensäätiö.

Koronapandemian opeista keskustellaan PANDEMICS-ohjelman päätösseminaarissa Miten seuraava terveyskriisi tullaan hallitsemaan Suomessa? 4.11.2024 klo 13.00-15.00 Tiedekulmassa Helsingissä.


Lisätietoja

Ota yhteyttä, jos haluat lisätietoja raportista tai PANDEMICS-ohjelmasta.

Marjo Kurki

Ohjelmajohtaja

Programme director

PANDEMICS- ja YOUNG -ohjelmat

Kasvun tuki

marjo.kurki[at]itla.fi

puh. 044 271 0797

Uutiset

Selaa tuoreimpia artikkeleita tai katso kaikki artikkelit
Katso kaikki artikkelit
Tyhjä keltainen kolmipyöräinen päiväkodin pihalla
Uutiset
|
04.11.2024
Koronapandemian opit: lasten ja nuorten hyvinvointi kriiseissä on varmistettava
Koronapandemian seuraukset oppimiseen ja hyvinvointiin näkyvät edelleen. Yksilöiden ja yhteiskunnan resilienssiä vahvistavat keinot, kuten palveluiden saatavuus ja osallisuuden lisääminen, parantavat elinympäristöjä myös normaalioloissa.
PANDEMICS-ohjelma
Strateginen tutkimus
Kaksi alakouluikäistä lasta leikkii keltaisten syyslehtien kanssa puistossa.
Vieraskynä
|
29.10.2024
”Edessämme olevat haasteet ovat monimutkaisia, joten älkäämme tehkö niiden ratkaisemisesta liian monimutkaista” – Opintomatkalla Skotlannissa
Skotlannissa tavoitteena on se, että jokainen lapsi ja nuori saa tarvitsemansa tuen oikeaan aikaan. Lapsuuden rakentajat -johtamiskoulutuksen Skotlannin opintomatkalta mukaan tarttui rohkeutta ja innostusta toisin tekemiseen yhdessä asiakkaiden kanssa, uteliaisuutta ja valmiutta sietää keskeneräisyyttä sekä toivoa muutoksen mahdollisuudesta.
johtaminen
Johtamiskoulutus
Tapahtuma
|
28.10.2024
Samalta viivalta Oulu – Yhteisön tukea lapsiperheille
Kutsumme sinut kuulemaan tuloksia kokeilusta, jossa eri toimijat ovat yhdistäneet voimansa lapsiperheköyhyyden vähentämiseksi Oulussa.
4.12.2024
12.00-13.30
Teams
Lapsiperheköyhyys
Samalta viivalta
Samalta viivalta Oulu
Istuvan henkilön tennareihin puetut jalat käytävällä. Taustalla toiset jalat.
Blogi
|
24.10.2024
Miten ehkäistä sijaishuollossa koettua yksinäisyyttä ja ulkopuolisuutta? – Nuorten ääni sijaishuollon palvelujen kehittämisessä
Sijaishuollossa olevat lapset ja nuoret kohtaavat usein vaikeita elämäntilanteita, joissa yksinäisyys ja ulkopuolisuuden tunne voivat kasvaa voimakkaiksi. Miten palvelut voisivat vastata paremmin sijoitettujen nuorten tarpeisiin ja mitä voimme oppia näiden nuorten tarinoista?
YOUNG-ohjelma
Kaksi koululaista kävelee syksyisellä kadulla reput selässä.
Uutiset
|
22.10.2024
TRT-menetelmä muokattiin kouluväkivaltatilanteiden aiheuttamien jälkioireiden ennaltaehkäisemiseksi   
Traumalle altistuneille lapsille ja nuorille sekä heidän vanhemmilleen tarkoitettu Teaching Recovery Techniques (TRT) -ryhmämenetelmä on muokattu ensimmäistä kertaa maailmassa suunnitelmallisesti vakavista kouluväkivaltatilanteista toipumisen tueksi. Suomessa tehty uraauurtava työ on toteutettu Itlan johdolla.  Menetelmän suunnitelmallisessa muokkauksessa eli adaptoinnissa oleellista on intervention ydinelementtien sekä uuden käyttötarkoituksen ja -ympäristön syvällinen tunteminen sekä muutosten huolellinen dokumentointi. 
Adaptointi
Suunnitelmallinen muokkaus
TRT-menetelmä
Alakouluikäiset lapset leikkivät syksyisessä puistossa keltaisilla lehdillä.
Uutiset
|
21.10.2024
Menetelmiä arvioitavana ennätysmäärä Kasvun tuessa
Kasvun tuessa on arvioitavana tänä syksynä 12 menetelmää. Suurin osa näistä on aiempien menetelmäarvioiden päivityksiä. Kasvun tuki uudisti 2022 arviointijärjestelmänsä aiempaa tarkemmaksi. Menetelmäarviot julkaistaan systemaattisina katsauksina Kasvun tuki -aikakauslehdessä ja Kasvun tuen menetelmäpankissa.
Kasvun tuki
Psykososiaaliset menetelmät