Käyttäytymisellään reagoivien lasten ja nuorten tukeminen varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa -kurssikokonaisuus
Miten rakentaa varhaiskasvatukseen ja perusopetukseen oppimisympäristö, joka edistää kaikkien lasten ja nuorten toivottua käyttäytymistä? Entä miten tukea uhmakasta, levotonta tai vetäytyvää lasta päiväkodissa ja koulussa? Syvennä osaamistasi lasten ja nuorten käyttäytymisen tukemisesta maksuttomien verkkokurssien avulla!
Siirry kurssialustalle (kurssit.itla.fi)

Osallistu verkkokursseille

1. Kasvattaja käyttäytymisen tukijana

Ensimmäisessä osassa pohditaan kasvattajan asenteita ja arvoja sekä roolia lasten ja nuorten käyttäytymisen tukijana. Kurssissa esitellään tutkimusperusteiset käyttäytymisen tukemisen keinot, joihin perehdytään tarkemmin seuraavissa osissa.

Opettaja neuvoo oppilasta.

2. Käyttäytymistä tukeva oppimisympäristö

Toisessa osassa syvennytään oppimisympäristön merkitykseen lasten ja nuorten toivotun käyttäytymisen tukemisessa. Lisäksi tutustumme toimintamalleihin, joilla voidaan tukea koko ryhmän toivottua käyttäytymistä.

Opiskelua.

3. Käyttäytymisen kohdennettu tuki

Kolmannessa osassa tutustutaan kohdennetun tuen keinoihin, kun lapsen tai nuoren käyttäytymisen tuen tarve kasvaa.

4. Käyttäytymisen yksilöity tuki

Neljännessä osassa keskitytään keinoihin, joilla voidaan vahvistaa lapsen tai nuoren toivotun käyttäytymisen tukemista, kun ryhmälle suunnatut tai yksilön kohdennetut tukitoimet eivät ole riittäviä.

Kuvituskuva.

5. Käyttäytymisen tuki osana varhaiskasvatuksen tai koulun toimintakulttuuria ja sen johtamista 

Viidennessä osassa vahvistetaan käsitystä toivotun käyttäytymisen edistämisestä ja tukemisesta osana päiväkodin tai koulun toimintakulttuuria. Lisäksi tutustutaan toimintakulttuurin johtamiseen ja johdon merkitykseen koko yhteisön toiminnalle.

Mistä on kyse?

Käyttäytymisellä reagointi on yksi tavallisimpia arjen haasteita päiväkodeissa ja kouluissa. Lasten ja nuorten toivottua käyttäytymistä voi kuitenkin edistää ja tukea monien konkreettisten keinojen avulla. 

Omalla toiminnallaan varhaiskasvatuksen ja koulun aikuiset pystyvät muun muassa vahvistamaan oppijoiden osallisuuden ja yhteisöllisyyden kokemusta, muokkaamaan oppimisympäristöjä, opettamaan ja mallintamaan toivottua käyttäytymistä, sosioemotionaalisia ja ongelmanratkaisutaitoja sekä tukemaan lapsia ja nuoria erilaisissa arjen haastavissa tilanteissa.  

Mikä?

Maksuton kurssikokonaisuus antaa avaimia niin ryhmän kuin yksittäisen lapsen käyttäytymisen myönteiseen ohjaamiseen ja ei-toivotun käyttäytymisen vähentämiseen. Kursseilla kuvatut toimintatavat perustuvat uusimpaan tutkimustietoon ja käytännössä hyviksi havaittuihin toimintatapoihin.

Kokonaisuus koostuu viidestä verkkokurssista. Opetushallitus on rahoittanut ensimmäisen kurssin kehittämistä ja sosiaali- ja terveysministeriö puolestaan muita neljää kurssia.

Kenelle?

Verkkokurssit sopivat täydennyskoulutukseksi kaikille peruskoulun opettajille, varhaiskasvattajille, koulunkäynninohjaajille, opiskeluhuollon henkilöstölle ja muille aiheesta kiinnostuneille. Myös opetus-, kasvatus- ja ohjausalojen opiskelijat hyötyvät niistä.

Miten?

Suosittelemme käymään kurssit järjestyksessä, sillä jokainen kurssi syventää edeltävässä kurssissa opittua. Yksittäisen kurssin suorittaminen vaatii keskimäärin noin 20 tunnin työpanosta. Itsenäisen opiskelun lisäksi kannustamme opiskelemaan osioita myös yhdessä esimerkiksi työyhteisöjen tai tiimien kehittämistyön yhteydessä. Jokaisen kurssin suorittamisesta saa myös todistuksen. Tervetuloa mukaan!

Ota yhteyttä

Heräsikö kysymyksiä? Ota rohkeasti yhteyttä!

Päivi Uro

Asiantuntija

Specialist

Kasvun tuki KI

paivi.uro@itla.fi

040 531 1428
Piia Karjalainen

Kehittämispäällikkö

Development Manager

Kasvun tuki KI

piia.karjalainen@itla.fi

040 662 4821