Avainsana: Koulu

Iloinen lapsi koulussa.
Mielenterveyden tuki koulussa
Miten lasten ja nuorten mielenterveyttä voidaan edistää varhaiskasvatuksessa ja koulussa? Entä kuinka voidaan tukea käyttäytymisellä tai mielenterveydellä oireilevaa lasta tai nuorta? Tutustu konkreettisiin ja tutkimusperustaisiin keinoihin, joiden avulla voidaan vahvistaa lapsen ja nuoren toivottua käyttäytymistä ja mielen hyvinvointia.
Jalkoja ryhmässä.
Suojattu: Ryhmänhallinta ja myönteinen käyttäytymisen tukeminen yläkoulussa

Uutiset

Uutiset
|
20.11.2025
Uusi käsikirja: Toimiva kouluarki on tärkein mielenterveyden tuki lapsille
Kouluyhteisöillä on ratkaiseva rooli lasten ja nuorten mielenterveyden tukemisessa. Hyvinvoiva mieli on oppimisen perusta. Kouluissa on keinoja mielenterveyden tukemiseen, mutta niitä ei välttämättä tunnisteta kokonaisvaltaisesti. Itlan uusi käsikirja kokoaa yhteen tietoa ja käytäntöjä mielenterveyden haasteiden ennaltaehkäisyyn kouluissa.
Nuoria ulkona kaupunkiympäristössä syksyllä
Uutiset
|
05.11.2025
Koulu ja harrastustoiminta segregaation vastaisina voimina
Vantaan kaupunki puuttuu huono-osaisuuden kasautumiseen lasten ja nuorten ohjatulla harrastustoiminnalla ja sektorirajat ylittävällä yhteistyöllä.
Harrastukset
Koulu
Johtamiskoulutus

Podcast

Podcast
|
25.08.2025
Arvot erkanevat, miten koulu vastaa?
Keväällä 2025 medioissa kirjoitettiin runsaasti eriävien ja äänekkäiden arvomaailmojen soluttautumisesta oppilaiden ja opettajien arkeen kouluissa. Ääriajattelusta puhutaan enemmän kuin koskaan,…
Koulu
Kasvatus

Materiaali

PDF
|
2025
|
Anniina Pesonen et al.
Hyvinvoiva mieli oppii – oppiva mieli voi hyvin -käsikirja
Opaste - Itlan oppaat ja käsikirjat
Käsikirja mielenterveyden edistämiseksi ja tukemiseksi kouluyhteisössä.
Avaa tiedosto
Tutkitusti vaikuttavat menetelmät tukevat lasten ja nuorten hyvinvointia varhaiskasvatuksessa ja kouluissa.
PDF
|
2025
Tutkitusti vaikuttavat menetelmät tukevat lasten ja nuorten hyvinvointia varhaiskasvatuksessa ja kouluissa
Pointti - selkeästi tutkimuksesta
Varhaiskasvatuksessa ja kouluissa tulisi ottaa käyttöön tutkitusti vaikuttavia psykososiaalisia menetelmiä, joilla voidaan mm. vahvistaa tunne- ja vuorovaikutustaitoja sekä ehkäistä kiusaamista. Pointti 6/25.
Avaa tiedosto