Uutiset>Blogi
06.08.2024

Mikä avuksi, kun koulun arki on yhtä hälinää ja hässäkkää?

Ymmärrys ja keinot tukea käyttäytymisellään reagoivia oppilaita voivat edistää koko ryhmän hyvinvointia ja vähentää haastavia tilanteita koulupäivän aikana.

Kouluvuoden alkaessa koulun aikuiset suunnittelevat tulevaa lukuvuotta, ja osana sitä parhaita mahdollisia tapoja tukea lapsia ja nuoria oppimisessa ja koulunkäynnissä.

Ei-toivottu käyttäytyminen, kuten ohjeiden noudattamatta jättäminen, meluaminen, loukkaavat huomautukset tai fyysinen aggressiivisuus, on kouluissa keskeinen huolta ja tuen tarvetta aiheuttava ilmiö.

Lasten ja nuorten käyttäytymisen taustalla oleviin juurisyihin ei koulun aikuisilla useimmiten ole mahdollisuuksia vaikuttaa. Oppimisympäristöä ja ammattikasvattajien omaa toimintaa muokkaamalla voidaan kuitenkin tehdä paljon.

Kuinka voin tukea käyttäytymisellään reagoivaa lasta?

Proaktiivisten, käyttäytymisen ongelmia ennaltaehkäisevien toimintatapojen on pitkään tiedostettu toimivan reaktiivisia, korjaavia keinoja paremmin käyttäytymisen ohjaamisessa. Välittävä ilmapiiri, oppimisympäristön jäsentäminen ja sosioemotionaalisten taitojen opettaminen ovat tutkimusten mukaan (mm. Banks 2014, Kern & Clemens 2006, McLeod et al 2017, Sutherland et al 2019) käyttäytymisellään reagoivien lasten ja nuorten tukemisen perusta.

Käyttäytymisen suunnitelmallisen tukemisen tulisi olla keskeinen osa oppimisen ja koulunkäynnin tukea kaikissa kouluissa. Käyttäytymisen tuki on toimivinta, kun se rakennetaan joustavasti tehostuvaksi eli tuen määrää lisätään tarvittaessa asteittain. Yleinen, kaikille suunnattu käyttäytymisen tuki on tutkimusten mukaan riittävää neljälle viidestä lapsesta ja nuoresta.

Jos koko kouluyhteisölle tai opetusryhmälle suunnattu yleinen tuki ei ole riittävää lapselle tai nuorelle, hänelle tarjotaan vahvempaa kohdennettua tai yksilöityä tukea.

Lähtiessäsi suunnittelemaan ja toteuttamaan johdonmukaista myönteistä käyttäytymisen tukea sekä vahvistamaan koko kouluyhteisön välittävää ilmapiiriä muista ainakin nämä kolme asiaa:

1. Kiinnitä huomiota lasten ja nuorten kohtaamiseen

Lämmin kohtaaminen sekä välittävä vuorovaikutus luovat perustan kaikelle koulun toiminnalle. Tervehtiminen sekä kuulumisten kysyminen ovat avain toimivaan vuorovaikutukseen. Lapsen ja nuoren ajatusten kuunteleminen ja kuuleminen sekä hänen ehkä hyvin huomaamattomiin vuorovaikutusaloitteisiinsa vastaaminen rakentavat luottamusta ja turvallisuutta.

”Mitä tulee paikalle, kun sinä tulet paikalle?” kysymyksen voi jokainen koulun aikuinen esittää itselleen ja pohtia sen kautta, kuinka itse rakentaa jokaisessa hetkessä oppimisympäristöön välittävää ilmapiiriä.

Lapsen ja nuoren tulee tietää, että hänen asioillaan on väliä. Hyvä kohtaaminen on parasta välittämistä ja käyttäytymisen haasteiden ennaltaehkäisyä.

2. Muokkaa oppimisympäristöä

Oppimisympäristön jäsentäminen sen kaikilla osa-alueilla (psykososiaalinen, pedagoginen, fyysinen) on keskeistä käyttäytymisen tukea. Struktuurit ja rutiinit sekä tilanteiden ennakointi rakentavat turvallista tilaa oppimiselle ja koulunkäynnille. On helppo keskittyä olennaiseen, kun ei tarvitse jännittää, mitä seuraavaksi tapahtuu.

Yhteiset toimintatavat ja säännöt ovat tärkeä osa jäsennettyä oppimisympäristöä. Kuten struktuurien ja rutiinien käyttöönotto, tulee myös toimintaa ohjaavat käyttäytymisodotukset ja säännöt tehdä yhteistyössä lasten ja nuorten kanssa heti lukuvuoden alussa.

Parhaiten säännöt toimivat silloin, kun oman ryhmän säännöt on johdettu yhteisön yhteisistä käyttäytymisodotuksista. Muista: vähemmän on enemmän, 3–5 sääntöä riittää.

Muista myös sääntöjen näkyminen eri tiloissa, niiden opettaminen, aktiivinen harjoittelu ja säännöllinen kertaus. Ennakoi ja varmista, että kaikki lapset, nuoret ja aikuiset tietävät, mitä sääntöjen rikkomisesta seuraa.

3. Opeta toivottua käyttäytymistä ja sosioemotionaalisia taitoja

Sääntöjen tai seuraamusten tietäminen ei auta, jos toivottua käyttäytymistä ei opeteta.

Käyttäytymisen opettamisen perusta muodostuu aikuisten johdonmukaisesta keskenään samanlaisesta toiminnasta, toivotun käyttäytymisen mallintamisesta, sen opettamisesta ja harjoittelemisesta sekä myönteisestä ohjaavasta palautteesta ja kehuista, jotka vahvistavat toivottua toimintaa.

Sopivien tavoitteiden määritteleminen, onnistumisten huomaaminen ja kehuminen suunnitelmallisesti ovat avain toivottuun käyttäytymiseen.

Käyttäytymisen taitojen osana tulee suunnitelmallisesti opettaa sosioemotionaalisia taitoja. Tunteiden tunnistaminen ja säätely, empatia, toisten ihmisten ja tilanteiden huomiointi sekä ongelmanratkaisu rakentavasti tukevat toivottua käyttäytymistä.

Haluatko saada lisää tietoa ja oppia, kuinka tukea käyttäytymisellään reagoivia lapsia ja nuoria?

Itlan maksuton verkkokurssikokonaisuus antaa tutkimusperustaista tietoa sekä käytännön työkaluja käyttäytymisellään reagoivien lasten ja nuorten tukemiseen varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa. Lisäksi kuulet kursseilla arjen ammattilaisten näkökulmia ja keinoja, joilla he saavat arjen omassa koulussaan tai varhaiskasvatusyksikössään rullaamaan.

Tervetuloa mukaan kursseille!

Kirjoittaja
Päivi Uro

Työskentelen Itlan Kasvun tuki KI -hankkeen osahankkeessa Mielenterveyden tunnistaminen ja tuki sivistystoimessa. Työni keskiössä on käyttäytymisellään reagoivien lasten ja nuorten tukeminen oppimisympäristöissä -koulutusten tuottaminen ja mielenterveyden tuen kolmiportaisen mallin kehittäminen.

Itlaan siirryin Kaarinan kaupungin perusopetuksen erityisopettajan tehtävästä syksyllä 2023. Koulutukseltani olen kasvatustieteen maisteri, luokanopettaja, erityisopettaja ja ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja.

Tutustu asiantuntijaan

Uutiset

Selaa tuoreimpia artikkeleita tai katso kaikki artikkelit
Katso kaikki artikkelit
Blogi
|
26.06.2024
Asiantuntijoiden erilaisuus tuo vahvuutta työyhteisöön
”Ai sori, oletin…” Näin alkaa moni vastaus, kun on tehty yleistyksiä toisesta ensivaikutelman perusteella esimerkiksi työpaikalla. Välillä olettamukset osuvat toki oikeaankin. Usein ulkokuoren taakse kuitenkin kätkeytyy, tai kätketään, paljon.
Nuori mies istumassa kalliolla kesäisessä ympäristössä.
Blogi
|
10.09.2024
Nuoret tarvitsevat keinoja ja aikuisten apua yksinäisyyden vähentämiseksi
Nuorena koettu yksinäisyys on monella tavalla haitallista. Nuoret eivät tiedä, mistä apua saisi, ja kynnys aikuisten puoleen kääntymiseen on korkea. Nuoret kuitenkin haluavat aikuisten apua yksinäisyyden torjuntaan ja toivovat, että huomiota kiinnitettäisiin myös turvallisten yhteisöjen luomiseen.
YOUNG-ohjelma
Tapahtuma
|
05.09.2024
 Rekisteritutkijoiden aamukahviwebinaari 
YOUNG-ohjelma aloittaa rekisteritutkijoille suunnatut aamukahviwebinaarit. Teemana on rekisteriaineistojen yhdistäminen etäkäyttöympäristössä.
4.10.2024
8.30-9.30
Teams
YOUNG-ohjelma
Tapahtuma
|
19.08.2024
Köyhyyden kierre: Ylisukupolvinen köyhyys Suomessa ja Euroopassa
Ylisukupolvinen köyhyys on monitahoinen ongelma. Niin Suomessa kuin maailmalla on näyttöä köyhyyden siirtymisestä sukupolvelta toiselle, mutta ongelmaa ei ole vielä pystytty ratkaisemaan. 22. lokakuuta tarkastelemme sekä Euroopan että Suomen tasolla niitä mekanismeja, jotka tutkimuksen mukaan selittävät ylisukupolvista köyhyyttä. Tule Kulttuurikasarmille löytämään ratkaisuja yhdessä!
22.10.2024
12.00-15.30
Kulttuurikasarmi, Narinkka 2, Helsinki tai etänä
Lapsiperheköyhyys
Samalta viivalta
Tapahtuma
|
07.08.2024
Miten psykososiaalisia menetelmiä voidaan muokata? Adaptointi tutuksi
Lasten ja nuorten psykososiaaliset menetelmät on tuotu Suomeen pääsääntöisesti ulkomailta. Suunnitelmallinen muokkaus on yleensä tarpeen, jotta menetelmät soveltuvat eri kohderyhmille tai uuteen toimintaympäristöön. Tervetuloa oppimaan uutta menetelmien adaptoinnista eli suunnitelmallisesta muokkaamisesta! 
Ma 28.10.
Klo 12:00-15:00
Siltasaarenkatu 8–10, Helsinki tai etänä (Teams)
Kasvun tuki
Pitkähiuksiset koululaiset kävelevät rinnakkain selin käytävällä.
Uutiset
|
07.08.2024
Perheenjäsenen sairastuessa vakavasti kaivataan räätälöityä tukea   
Sairauden tyypistä tai muusta elämäntilanteesta riippumatta kaikki perheet kaipaavat mm. tietoa, keskustelua, vertaistukea ja tilaa tunteiden käsittelylle, mutta tuen painotukset tulee räätälöidä kunkin perheen erityisten tarpeiden mukaan. Tämä ilmenee vakavasti sairastuneen psykososiaalista tukea koskevasta katsauksestamme.
Kasvun tuki
Yhteisövaikuttavuus
Blogi
|
Pihla Markkanen
|
06.08.2024
Nuorten ahdistuneisuusoireilu vaatii myös kouluyhteisöltä aktiivista panosta
Nuorten ahdistuneisuusoireilu on merkittävä haaste oppimiselle, koulunkäynnille ja hyvinvoinnille. Kouluyhteisöllä on laajasti tunnistettu, tärkeä rooli nuorten mielenterveyden tukemisessa, mistä myös ahdistunut nuori voi hyötyä.
Kasvun tuki