Uutiset>Blogi
06.08.2024

Mikä avuksi, kun koulun arki on yhtä hälinää ja hässäkkää?

Ymmärrys ja keinot tukea käyttäytymisellään reagoivia oppilaita voivat edistää koko ryhmän hyvinvointia ja vähentää haastavia tilanteita koulupäivän aikana.

Kouluvuoden alkaessa koulun aikuiset suunnittelevat tulevaa lukuvuotta, ja osana sitä parhaita mahdollisia tapoja tukea lapsia ja nuoria oppimisessa ja koulunkäynnissä.

Ei-toivottu käyttäytyminen, kuten ohjeiden noudattamatta jättäminen, meluaminen, loukkaavat huomautukset tai fyysinen aggressiivisuus, on kouluissa keskeinen huolta ja tuen tarvetta aiheuttava ilmiö.

Lasten ja nuorten käyttäytymisen taustalla oleviin juurisyihin ei koulun aikuisilla useimmiten ole mahdollisuuksia vaikuttaa. Oppimisympäristöä ja ammattikasvattajien omaa toimintaa muokkaamalla voidaan kuitenkin tehdä paljon.

Kuinka voin tukea käyttäytymisellään reagoivaa lasta?

Proaktiivisten, käyttäytymisen ongelmia ennaltaehkäisevien toimintatapojen on pitkään tiedostettu toimivan reaktiivisia, korjaavia keinoja paremmin käyttäytymisen ohjaamisessa. Välittävä ilmapiiri, oppimisympäristön jäsentäminen ja sosioemotionaalisten taitojen opettaminen ovat tutkimusten mukaan (mm. Banks 2014, Kern & Clemens 2006, McLeod et al 2017, Sutherland et al 2019) käyttäytymisellään reagoivien lasten ja nuorten tukemisen perusta.

Käyttäytymisen suunnitelmallisen tukemisen tulisi olla keskeinen osa oppimisen ja koulunkäynnin tukea kaikissa kouluissa. Käyttäytymisen tuki on toimivinta, kun se rakennetaan joustavasti tehostuvaksi eli tuen määrää lisätään tarvittaessa asteittain. Yleinen, kaikille suunnattu käyttäytymisen tuki on tutkimusten mukaan riittävää neljälle viidestä lapsesta ja nuoresta.

Jos koko kouluyhteisölle tai opetusryhmälle suunnattu yleinen tuki ei ole riittävää lapselle tai nuorelle, hänelle tarjotaan vahvempaa kohdennettua tai yksilöityä tukea.

Lähtiessäsi suunnittelemaan ja toteuttamaan johdonmukaista myönteistä käyttäytymisen tukea sekä vahvistamaan koko kouluyhteisön välittävää ilmapiiriä muista ainakin nämä kolme asiaa:

1. Kiinnitä huomiota lasten ja nuorten kohtaamiseen

Lämmin kohtaaminen sekä välittävä vuorovaikutus luovat perustan kaikelle koulun toiminnalle. Tervehtiminen sekä kuulumisten kysyminen ovat avain toimivaan vuorovaikutukseen. Lapsen ja nuoren ajatusten kuunteleminen ja kuuleminen sekä hänen ehkä hyvin huomaamattomiin vuorovaikutusaloitteisiinsa vastaaminen rakentavat luottamusta ja turvallisuutta.

”Mitä tulee paikalle, kun sinä tulet paikalle?” kysymyksen voi jokainen koulun aikuinen esittää itselleen ja pohtia sen kautta, kuinka itse rakentaa jokaisessa hetkessä oppimisympäristöön välittävää ilmapiiriä.

Lapsen ja nuoren tulee tietää, että hänen asioillaan on väliä. Hyvä kohtaaminen on parasta välittämistä ja käyttäytymisen haasteiden ennaltaehkäisyä.

2. Muokkaa oppimisympäristöä

Oppimisympäristön jäsentäminen sen kaikilla osa-alueilla (psykososiaalinen, pedagoginen, fyysinen) on keskeistä käyttäytymisen tukea. Struktuurit ja rutiinit sekä tilanteiden ennakointi rakentavat turvallista tilaa oppimiselle ja koulunkäynnille. On helppo keskittyä olennaiseen, kun ei tarvitse jännittää, mitä seuraavaksi tapahtuu.

Yhteiset toimintatavat ja säännöt ovat tärkeä osa jäsennettyä oppimisympäristöä. Kuten struktuurien ja rutiinien käyttöönotto, tulee myös toimintaa ohjaavat käyttäytymisodotukset ja säännöt tehdä yhteistyössä lasten ja nuorten kanssa heti lukuvuoden alussa.

Parhaiten säännöt toimivat silloin, kun oman ryhmän säännöt on johdettu yhteisön yhteisistä käyttäytymisodotuksista. Muista: vähemmän on enemmän, 3–5 sääntöä riittää.

Muista myös sääntöjen näkyminen eri tiloissa, niiden opettaminen, aktiivinen harjoittelu ja säännöllinen kertaus. Ennakoi ja varmista, että kaikki lapset, nuoret ja aikuiset tietävät, mitä sääntöjen rikkomisesta seuraa.

3. Opeta toivottua käyttäytymistä ja sosioemotionaalisia taitoja

Sääntöjen tai seuraamusten tietäminen ei auta, jos toivottua käyttäytymistä ei opeteta.

Käyttäytymisen opettamisen perusta muodostuu aikuisten johdonmukaisesta keskenään samanlaisesta toiminnasta, toivotun käyttäytymisen mallintamisesta, sen opettamisesta ja harjoittelemisesta sekä myönteisestä ohjaavasta palautteesta ja kehuista, jotka vahvistavat toivottua toimintaa.

Sopivien tavoitteiden määritteleminen, onnistumisten huomaaminen ja kehuminen suunnitelmallisesti ovat avain toivottuun käyttäytymiseen.

Käyttäytymisen taitojen osana tulee suunnitelmallisesti opettaa sosioemotionaalisia taitoja. Tunteiden tunnistaminen ja säätely, empatia, toisten ihmisten ja tilanteiden huomiointi sekä ongelmanratkaisu rakentavasti tukevat toivottua käyttäytymistä.

Haluatko saada lisää tietoa ja oppia, kuinka tukea käyttäytymisellään reagoivia lapsia ja nuoria?

Itlan maksuton verkkokurssikokonaisuus antaa tutkimusperustaista tietoa sekä käytännön työkaluja käyttäytymisellään reagoivien lasten ja nuorten tukemiseen varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa. Lisäksi kuulet kursseilla arjen ammattilaisten näkökulmia ja keinoja, joilla he saavat arjen omassa koulussaan tai varhaiskasvatusyksikössään rullaamaan.

Tervetuloa mukaan kursseille!

Kirjoittaja
Päivi Uro

Työskentelen Itlan Kasvun tuki KI -hankkeen osahankkeessa Mielenterveyden tunnistaminen ja tuki sivistystoimessa. Työni keskiössä on käyttäytymisellään reagoivien lasten ja nuorten tukeminen oppimisympäristöissä -koulutusten tuottaminen ja mielenterveyden tuen kolmiportaisen mallin kehittäminen.

Itlaan siirryin Kaarinan kaupungin perusopetuksen erityisopettajan tehtävästä syksyllä 2023. Koulutukseltani olen kasvatustieteen maisteri, luokanopettaja, erityisopettaja ja ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja.

Tutustu asiantuntijaan

Uutiset

Selaa tuoreimpia artikkeleita tai katso kaikki artikkelit
Katso kaikki artikkelit
Kasvun tuki -aikakauslehtiä pöydällä, yksi selailtavana.
Uutiset
|
10.04.2025
Kasvun tuki -aikakauslehti nousi JUFO-luokkaan
Kasvun tuki -aikakauslehti on saavuttanut tason 1 Julkaisufoorumin luokituksessa. Taso 1 on luokituksen perustaso, jota korkeammalle tasolle nousevat vain harvat julkaisukanavat. Luokitukseen pääseminen nostaa Kasvun tuki -lehden arvostusta tiedeyhteisössä.
Uutiset
|
09.04.2025
Itlan vuosikertomus 2024 on julkaistu – Kohti lapsi- ja perhemyönteistä hyvinvointiyhteiskuntaa
Vuonna 2024 julkaisimme Itlan uuden strategian. Siinä visioksi määriteltiin lapsi- ja perhemyönteinen hyvinvointiyhteiskunta 2040. Tutustu Itlan vuoden 2024 muihin kohokohtiin juuri julkaistusta vuosikertomuksesta.
Strategia
Vuosikertomus
Ihmisiä rivissä Eduskuntatalon portaiden alapäässä.
Vieraskynä
|
08.04.2025
Etuoikeuskävely oli herättelevä kokemus
Järjestämämme etuoikeuskävely-tapahtuma ja sen videointi herättelivät huomaamaan elämänkokemustemme eriarvoisuutta. Tapahtuma oli kokonaisuudessaan onnistunut, vaikkakin erityisesti päättäjiä olisi kaivattu enemmän mukaan. Jatkossa etuoikeuskävelyä kannattaa hyödyntää eri yhteyksissä lapsuuden suojaavien ja haitallisten tekijöiden havainnollistajana.
Johtamiskoulutus
Lapsi skeittaa rampilla, taustalla sininen taivas
Uutiset
|
07.04.2025
Uusi sivusto antaa tilannekuvan psykososiaalisen hoidon saamisesta hyvinvointialueilla 
Itla selvitti tarvetta uudelle seurantajärjestelmälle, jolla tuettaisiin lasten ja nuorten psykososiaalisten menetelmien käyttöönottoa sekä edistettäisiin mielenterveyspalveluiden seurantaa. Selvityksen seurauksena THL:n verkkosivuilla avattiin keväällä mielenterveys- ja päihdepalveluiden tilannekuva.
Kasvun tuki
Psykososiaalinen menetelmä
Seuranta
Blogi
|
04.04.2025
Lasten ja nuorten hyvinvointi vaaliohjelmissa – mitä puolueet lupaavat arjen tueksi?
Jokaisen kunnan ja hyvinvointialueen, ja puolueen, tulevaisuus on lapsissa ja nuorissa. Miten lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointi näkyy puolueiden vaaliohjelmissa?
Vaalit 2025
Lapsi juoksee keittiössä kieli ulkona.
Uutiset
|
03.04.2025
Sinustako kehitysjohtaja Itlaan?
Haluatko olla mukana rakentamassa hyvinvointiyhteiskuntaa, jossa lapset, nuoret ja kaikenlaiset perheet uskaltavat unelmoida ja luottaa hyvään tulevaisuuteen? Haemme kehitysjohtajaa johtamaan innovaatio- ja kehittämistoimintaa.
Avoin tehtävä