Uutiset>Uutiset
14.09.2022

Ensimmäinen osallistava mallinnus nuorten koulusta työelämään siirtymisen kipupisteistä Suomessa

Itla toteuttaa ensimmäistä kertaa Suomessa osallistavan mallinnuksen, jossa tutkijat mallintavat yhdessä nuorten ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa nuorten koulusta työelämään siirtymisen kipupisteitä. Lokakuussa aiheesta järjestetään myös julkinen luento.

Mallinnusprojektin tavoitteena on erityisesti pitkäaikaisen toimeentulotuen käytön ehkäisy nuorilla aikuisilla.


”Tieteellisessä tutkimuksessa tutkijat ovat usein kaukana arjesta, mikä voi johtaa epärealistisiin oletuksiin ihmisten käyttäytymisestä. Osallistava mallinnus on metodi, jossa tilanne voidaan kääntää päälaelleen huomioimalla tutkijoiden näkemysten lisäksi nuorten ja järjestöjen tieto”, kertoo Itlan erikoistutkija Aapo Hiilamo.


Projekti toteutetaan yhteistyössä Canberran yliopiston kanssa, ja sen englanninkielinen nimi on Itla’s Computational Social Science Model of Child Wellbeing and Social Assistance Pathways (CHERISH).

Projektin ensimmäisessä vaiheessa on osallistava kartoitus, eli kartan rakentaminen tekijöistä, jotka suorasti tai epäsuorasti liittyvät nuorten aikuisten pitkäaikaiseen toimeentulotuen käyttöön.

Keväällä Itla kokosi yhteen aiheen tutkijat, joiden kanssa piirrettiin ensimmäinen versio pitkäaikaiseen toimeentulotuen käyttöön vaikuttavien tekijöiden kartasta. Syyskuussa karttaa validoitiin ja parannettiin kolmannen sektorin toimijoiden kanssa. Seuraavaksi Itlan tutkijat keskustelevat kartasta nuorten kanssa.

Projektin toisessa vaiheessa rakennetaan mallinnus, jossa testaan erilaisten toimenpiteiden vaikutusta toimeentulotuen käyttöön. Tavoitteena on löytää strategisesti tehokkaita toimenpiteitä, joissa pienellä muutoksella voidaan vaikuttaa mahdollisimman moneen pitkäaikaisen toimeentulotuen käytön taustatekijään.

Projekti tuottaa päätöksentekijöille konkreettisia suosituksia

Projektin tuotoksena syntyy paitsi tieteellisiä julkaisuja myös interaktiivinen toimenpiteiden simulaatiotyökalu. Työkalun avulla päättäjät voivat kokeilla mahdollisten toimenpiteiden toivottuja ja ei-toivottuja vaikutuksia.


”Olemme innoissamme uudesta tavasta lähestyä vaikeaa ongelmaa. Meillä on paljon tutkimusta toimeentulotuen käytöstä mutta perinteisillä mallinnustyökaluilla on rajoitteensa, silloin kun ilmiöön liittyy monimutkaisia kausaalisuhteita”, jatkaa Hiilamo.


Projekti kestää alkuvuoteen 2023 asti ja on osa Itlan kolmivuotista Samalta viivalta – ratkaisuja lapsiperheköyhyyteen -ohjelmaa.

Julkinen luento osallistavasta mallinnuksesta lokakuussa

Osallistavan mallinnuksen pioneeri Juan Costa-Rho Canberran yliopistosta vierailee Suomessa lokakuussa. Osana vierailua järjestetään julkinen luento osallistavasta mallinnuksesta, tavataan yhteistyökumppaneita sekä järjestetään työpaja. Julkisesta luennosta tiedotetaan myöhemmin lisää.

Uutiset

Selaa tuoreimpia artikkeleita tai katso kaikki artikkelit
Katso kaikki artikkelit
Nuori nainen ja kaksi lasta laskevat iloisina pulkalla mäkeä aurinkoisena päivänä.
Uutiset
|
15.01.2025
Tulipalojen sammuttamisen sijaan pitkäjänteistä hyvän kasvun tukea lapsen arjessa   
Viime syksynä joukko tutkijoita, johtajia, kolmannen sektorin edustajia ja käytännön ammattilaisia kokoontui Itlaan keskustelemaan Suomen tulevaisuuden ydinkysymyksestä: mitä tarvitaan, jotta lapsemme ja nuoremme voisivat hyvin? Vastaus tarjoaa painokkaita eväitä parhaillaan käynnissä olevaan Sotevisio 2030 -työhön, ja se lähetettiin sosiaali- ja terveysministeriöön joulun alla.
Sotevisio 2030
Blogi
|
15.01.2025
Eletään lapsen lailla – huolenpitoa, rakkautta ja liikkumisen iloa 
Lapsen hyvä elämä on riippuvainen aikuisten toimista. Ensimmäiset tuhat päivää ovat erityisen tärkeitä ja voivat vaikuttaa aikuisuuteen asti. Itlan visiona on lapsiystävällinen Suomi. Sitä rakennetaan huolehtimalla niin lasten kuin vanhempien hyvinvoinnista – unohtamatta lapsenmielisyyttä aikuisenakaan!
Strategia
Lapsia pelaamassa liikuntasalissa.
Uutiset
|
08.01.2025
ADHD-diagnoosin saaneiden lasten ja nuorten vanhemmille tarkoitettu Strategia-menetelmä arvioitavana Kasvun tuessa
Kasvun tuki arvioi Strategia-menetelmän, joka on tarkoitettu ADHD-diagnoosin saaneiden lasten ja nuorten vanhemmille. Strategia-menetelmä on uudenlainen lisäys Kasvun tuen menetelmäpankkiin, sillä se on vanhemmille tarkoitettu kurssi, jolle pääsyn edellytyksenä on lapsen diagnoosi. Tällaisia menetelmiä ei ole aiemmin arvioitu Kasvun tuessa. Arvio julkaistaan systemaattisena katsauksena Kasvun tuki -aikakauslehdessä ja Kasvun tuen menetelmäpankissa.
Kasvun tuki
Psykososiaaliset menetelmät
Kaksi henkilöä pöydän ääressä vastakkain edessään kannettavat tietokoneet.
Uutiset
|
19.12.2024
Syksyn menetelmäarvioinnin koulutus tuplasi arvioitsijoiden lukumäärän
Marraskuussa järjestetyssä menetelmäarvioitsijoiden koulutuksessa leivottiin 26 uutta arvioitsijaa, mikä on lähes yhtä paljon kuin aiempien koulutusten osallistujat yhteensä. Kaksipäiväisessä koulutuksessa perehdyttiin arvioinnin osa-alueisiin, mutta aikaa jäi myös keskustelulle. Arviointityönsä ensi vuonna aloittavat arvioitsijat saivat koulutuksesta hyötyä paitsi tutkimukseen myös käytännön työhön.
Kasvun tuki
Psykososiaaliset menetelmät
Blogi
|
18.12.2024
Menetelmien suunnitelmallinen käyttöönotto tarvitsee ympärilleen tiimin
Lasten, nuorten ja perheiden palveluissa otetaan käyttöön erilaisia psykososiaalisia menetelmiä nykypäivänä runsaasti. Kehitämme yhdessä hyvinvointialueiden kanssa mallia siitä, miten tätä työtä voi tehdä suunnitelmallisesti tiimin johdolla.
Kasvun tuki
Kasvun tuki -aikakauslehden 2/2024 kansikuva, jossa kultaisia ympyröitä tummansinisellä pohjalla, kaksi tähyilevää lasta ja Kasvun tuen 10-vuotislogo.
Uutiset
|
13.12.2024
Kasvun tuki -aikakauslehti: Kasvun tuessa luotetaan tulevaisuuteen 10-vuotisjuhlavuoden päättyessä
Kasvun tuki -aikakauslehden uusimmassa numerossa juhlistetaan vielä 10-vuotista historiaa mutta luodaan katse myös tulevaisuuteen. Erilaiset menetelmät ovat vahvasti läsnä, ja esille pääsevät myös lasten, nuorten ja perheiden sekä ammattilaisten näkökulmat.
Kasvun tuki
Kasvun tuki -aikakauslehti
Psykososiaaliset menetelmät