Uutiset>Uutiset
13.11.2023

Käyttäytymisellään reagoivien lasten ja nuorten tukeminen varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa -verkkokurssi on julkaistu

Varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen ammattilaisille suunnattu Itlan tuottama ja Opetushallituksen rahoittama verkkokurssi on julkaistu. Verkkokurssin sisällön suunnitteluun ovat vaikuttaneet esi- ja perusopetuksen sekä varhaiskasvatuksen parissa työskentelevien toiveet ja tarve tutkittuun tietoon perustuville käytänteille

Käyttäytymisellään reagoivien lasten ja nuorten tukeminen -verkkokurssi on tarkoitettu täydennyskoulutukseksi varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen ammattilaisille. Kurssi soveltuu lisäksi muiden kouluasteiden ammattilaisille, alojen opiskelijoille sekä lasten ja nuorten kanssa toimiville aikuisille.

Kurssilla opitaan tutkimustietoon perustuvia vaikuttavia keinoja ryhmän ja yksilön myönteisen käyttäytymisen ohjaamiseen ja tukemiseen sekä ei-toivotun käyttäytymisen vähentämiseen. Keskeistä on tiedon saaminen tehokkaista positiivisista käyttäytymisen tukemisen strategioista.

Kurssilla tarkastellaan myös kasvattajan ammatillista identiteettiä ja ammattietiikkaa sekä kasvattajan oman toiminnan vaikutusta oppijoiden käyttäytymiseen. Tavoitteena on lisätä ammattilaisen itsereflektiokykyä suhteessa käyttäytymisellään reagoiviin lapsiin ja nuoriin.

Verkkokurssi löytyy Kasvun tuen sivuilta sekä Opetushallituksen sivulta.

Kurssin kehittäminen on jatkotyötä VIP-hankkeelle

Opetushallituksen hallinnoiman ja rahoittaman Vaativan erityisen tuen VIP-verkoston työssä kehitettiin vuosien 2018–2022 aikana vaativaa, monialaista tukea, mutta myös ennaltaehkäiseviä toimia ja varhaista tukea. Tavoitteena oli monialaisen yhteistyön kehittäminen ja toimintakulttuurin muutos kouluissa ja varhaiskasvatuksessa. Verkostossa oli lisäksi pyrkimyksenä vahvistaa vaativan erityisen tuen toimijoiden osaamista.

VIP-hankkeen yhtenä teemaryhmänä oli käyttäytymisellään reagoivat lapset ja nuoret. Teemaryhmän kehittämistyöllä oli kolme tavoitetta:

  1. Jäsentää ilmiötä lasten ja nuorten käyttäytymisellään reagoimisesta varhaiskasvatuksessa sekä esi- ja perusopetuksessa
  2. Tunnistaa vaikuttavat toimet, joilla lasten ja nuorten lähiympäristössä käyttäytymisellä reagoimiseen voidaan vastata.
  3. Vauhdittaa ja tukea sellaisen tutkimustiedon leviämistä, jolla voidaan vahvistaa käyttäytymiseen liittyvää tukea perustasolla.

Teemaryhmä järjesti VIPU-yhdyshenkilöille kyselyn vaativan erityisen tuen tarpeista esi- ja perusopetuksessa sekä varhaiskasvatuksessa. VIPU-yhdyshenkilöt koostuivat oppimisen ja koulunkäynnin tuen koordinoinnista vastaavista sekä opiskeluhuollon edustajista.

Vastaajilta kysyttiin kokemuksia ja näkemyksiä työskentelyn solmukohdista tilanteissa, joissa lapsi tai nuori haastaa ympäristöä käyttäytymisellään. Lisäksi heiltä tiedusteltiin, millaisia kysymyksiä ilmiö omassa työyhteisössä herättää ja millaiset ovat valmiudet sen kohtaamiseen.

Tukea arkeen -opas verkkokurssin pohjana

Kyselystä saatujen vastausten perusteella vastaajat toivoivat tutkittuun ja luotettavaan tietoon nojaavia ohjeita ja askelmerkkejä tilanteisiin.

Kyselyn vastausten innoittamana päätettiin laatia opas. Oppaan kokoamiseksi perustettiin projektiryhmä, jonka työtä VIP-hankkeen teemaryhmä tuki ja Itla koordinoi. Pohjatyöksi tehtiin kaksi systemaattista kirjallisuushakua. Toinen joustavasti tehostuvan tuen ydinelementeistä ja toinen ryhmänhallinnasta opetusryhmissä, joissa esiintyy käyttäytymisen haasteita.

Lisäksi projektiryhmä kartoitti monialaisesti sellaisia tutkimukseen perustuvia keinoja, joilla voidaan edistää lasten ja nuorten tunne-, vuorovaikutus- ja ongelmanratkaisutaitoja. Samalla etsittiin myös tapoja vaikuttaa käytösongelmia ylläpitäviin ja niitä aiheuttaviin tekijöihin lasten ja nuorten kasvuympäristössä.

Opetushallitus julkaisi projektiryhmän tekemän työn pohjalta ”Tukea arkeen! Keinoja lasten ja nuorten emotionaalisten, sosiaalisten ja käyttäytymisen taitojen tukemiseksi” -oppaan vuoden 2022 lopussa.

Juuri julkaistu verkkokurssi pohjautuu Tukea arkeen -oppaaseen. Verkkokurssin rahoitti Opetushallitus ja se jatkoi yllä kuvatulla tavalla VIP-verkoston teemaryhmän työtä.

Verkkokurssi tulee laajenemaan uusilla moduuleilla Kasvun tuki KI -hankkeen kehittämistyön myötä vuosien 2024–2025 aikana.


Lisätietoja

Päivi Uro

Asiantuntija

Specialist

Kasvun tuki KI

paivi.uro@itla.fi

040 531 1428
Piia Karjalainen

Kehittämispäällikkö

Development Manager

Kasvun tuki KI

piia.karjalainen@itla.fi

040 662 4821

Uutiset

Selaa tuoreimpia artikkeleita tai katso kaikki artikkelit
Katso kaikki artikkelit
Uutiset
|
30.06.2025
Laura Yliruka innovaatio- ja kehittämistoiminnan kehitysjohtajaksi
Elokuussa Itlassa aloittaa uutena kehitysjohtajana VTT, käytäntötutkimuksen dosentti Laura Yliruka. Hän johtaa Itlan innovaatio- ja kehittämistoimintaa ja yhteisövaikuttavuustyötä.
Itlan kehitysjohtaja Marjo Kurki
Uutiset
|
27.06.2025
Itlan Marjo Kurki jatkaa YOUNG-ohjelman ohjelmajohtajana
Itlan kehitysjohtaja Marjo Kurki jatkaa strategisen tutkimuksen neuvoston (STN) rahoittaman YOUNG-ohjelman ohjelmajohtajana toisen kolmivuotiskauden. Ohjelmajohtajan tavoitteena on edistää korkealaatuisen, monitieteellisen tutkimuksen sekä yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen avulla lasten ja nuorten mielenterveyttä, osallisuutta ja hyvää elämää.  
Imagine
Right to Belong
YOUNG-ohjelma
Uutiset
|
18.06.2025
Aleksi Neuvonen Itlan hallitukseen
Itlan valtuuskunta nimitti Aleksi Neuvosen Itlan hallituksen varsinaiseksi jäseneksi kokouksessaan 3.6.2025.
Tapahtumat
TRT-menetelmäohjaaja, syvennä osaamistasi trauman kohtaamisessa
Koulutuksessa asiantuntijat tarjoavat ajankohtaista tietoa ja käytännön taitoja Teaching Recovery Techniques (TRT) -menetelmäohjaajille lasten ja nuorten traumaattisen surun, menetyksen ja traumakokemuksista toipumisen tukemiseen.
7.11.2025
8.30-15.00
Teams
Kasvun tuki
TRT-menetelmä
Lapsi soittaa kitaraa koululuokassa.
Blogi
|
11.06.2025
Terapiatakuun onnistuminen sosiaalihuollossa vaatii vielä viilausta
Terapiatakuun toimeenpano sosiaalihuollossa on vaarassa kompastua takuun asiakasprosessiin aiheuttamiin muutoksiin, jotka vaikeuttavat käytännön työtä. Nämä haasteet tulisi ratkaista mahdollisimman pian, jotta muun muassa koulukuraattorit pystyisivät vaivattomasti osallistumaan toteutukseen.
Sosiaalihuolto
Terapiatakuu
Lattialla istuvan nuoren jalat.
Tapahtumat
Kuvittele, jos… kokemukset psykososiaalisten menetelmien käyttöönotosta olisivat olleet tiedossa jo viisi vuotta sitten
Miten nuorille suunnattu psykososiaalinen menetelmä saadaan onnistuneesti käyttöön koko Suomessa? Tervetuloa kuulemaan opeista, joita kansallisesta käyttöönotosta on kertynyt viime vuosien aikana!
Ke 1.10.2025
Klo 12.00-16.00
Webinaari
Kasvun tuki