Uutiset>Uutiset
04.11.2024

Koronapandemian opit: lasten ja nuorten hyvinvointi kriiseissä on varmistettava

Koronapandemian seuraukset oppimiseen ja hyvinvointiin näkyvät edelleen. Yksilöiden ja yhteiskunnan resilienssiä vahvistavat keinot, kuten palveluiden saatavuus ja osallisuuden lisääminen, parantavat elinympäristöjä myös normaalioloissa.

Tänään julkaistussa PANDEMICS-ohjelman Koronapandemian opit: Kohti parempaa kriiseihin varautumista ja kriisinhallintaa -raportissa tarkastellaan pandemian vaikutuksia yhteiskunnan eri ryhmiin sekä annetaan suosituksia tulevien kriisien varalle.

Koronapandemian aikana perus- ja ihmisoi­keuksia rajoitettiin poikkeuksellisella tavalla. Yhteiskunnan sosiaalinen eriarvoisuus nousee esiin, kun tarkastellaan sitä, miten eri tavoin pande­mian vaikutukset kohdentuivat eri väestöryhmiin. Varautumisessa, kriisinhallinnassa ja kriisien jälkihoi­dossa tulee kiinnittää erityistä huomiota haavoittuvassa asemassa olevien ryhmien, kuten lasten ja nuorten hyvinvointiin.


”Varautumista pitää harjoitella ja kriisinkestävyyttä kasvattaa normaalioloissa,” toteaa PANDEMICS-ohjelman ohjelmajohtaja Marjo Kurki Itlasta.

”Lasten, nuorten ja muiden haavoittuvassa asemassa olevien ryhmien asema ja heille suunnatun tuen toimivuus pitää varmistaa normaalioloissa tehtävillä päätöksillä,” hän jatkaa.


Opetuksen ja oppimisen tuen rajoitukset kohdistuivat
erityisen rankasti eniten tukea tarvitseviin

Pandemia-ajan poikkeusjärjestelyt perusopetuksessa vaikuttivat merkittävästi oppimiseen ja oppimisen tukeen. Koulujen ja opettajien valmiudet ja mahdollisuudet etäopetuksen järjestämiseen vaihtelivat. Huoltajien tilanne vaikutti lasten ja nuorten oppimismahdollisuuksiin, koska kaikilla perheillä ei ollut samanlaisia mahdollisuuksia ohjata ja tukea lapsen koulunkäyntiä kotona. Raportissa todetaan erityisesti enemmän tukitoimia tarvitsevien joutuneen korostuneen epäyhdenvertaiseen ase­maan. Lasten ja nuorten oppimis- ja hyvinvointivaje on edelleen nähtävissä.

Yhteisöllisyydestä ja osallisuudesta on huolehdittava myös kriisiaikana

Koronapandemian aikana koetut haasteet toivat esiin sen, että sekä yhteisöllisyyttä että osallisuutta tulee vahvistaa. Nuorten hyvinvointi heikkeni ja mielenterveyden haasteet lisääntyivät. Tähän vaikuttivat rajoitusten vähentämät sosiaaliset kontaktit, eris­täytyminen, harrastusmahdollisuuksien kaventuminen, liikku­misen väheneminen ja lisääntynyt yksinäisyys. Yksinäisyyttä kokevien nuorten määrän todetaan raportissa oleva vuonna 2024 yhä huolestuttavan suuri.

Sosiaalinen tukiverkko ja lähiympäristö tukevat hyvin­vointia ja selviytymistä kriisitilanteessa ja sen jälkeen. Etenkin lasten, nuorten ja ikäihmisten yhteisöllisyyden ja yhteenkuuluvuuden tukemisesta tulee kriisiaikana huoleh­tia.

Hyvin suunnitellut elinympäristöt tukevat arkea

Kriisinkestävä arki rakentuu saavutettavissa olevista palveluista ja turvallisista, hyvinvointia tukevista lähiympäristöistä.

Tukea ja apua tulee olla saatavilla siellä, missä lapset ja nuoret viettävät aikaa, eli kouluilla nuorisotiloissa ja harrastuksissa. Niin piha- ja viheralueiden kuin arkiliikuntamahdollisuuksien suunnittelussa tulee huomioida mahdollisuus hyödyntää niitä myös poikkeusoloissa.

Alueellisen eriarvoisuuden vähentäminen ja sosiaalisen oikeudenmukaisuuden vahvistaminen lisäävät kriisinkestävyyttä. Kriisinkestävän yhteiskunnan edistämiseksi tarvitaan toimia, jotka lisäävät hyvinvointia, yhteisöllisyyttä, osallisuutta ja yhdenvertaisuutta myös normaalioloissa.

Julkaisu on laadittu osana strategisen tutkimuksen neuvoston rahoittamaa Pandemiat yhteiskunnallisena haasteena (PANDEMICS) -ohjelmaa. Ohjelman neljässä monitieteisessä hankkeessa on ollut mukana 12 tutkimusorganisaatiota sekä suuri joukko yhteiskunnallisia sidosryhmiä.

Raportin on julkaissut Itsenäisyyden juhlavuoden lastensäätiö.

Koronapandemian opeista keskustellaan PANDEMICS-ohjelman päätösseminaarissa Miten seuraava terveyskriisi tullaan hallitsemaan Suomessa? 4.11.2024 klo 13.00-15.00 Tiedekulmassa Helsingissä.


Lisätietoja

Ota yhteyttä, jos haluat lisätietoja raportista tai PANDEMICS-ohjelmasta.

Marjo Kurki

Kehitysjohtaja

Director of Development

PANDEMICS- ja YOUNG -ohjelmat

Kasvun tuki

marjo.kurki@itla.fi

044 271 0797

Uutiset

Selaa tuoreimpia artikkeleita tai katso kaikki artikkelit
Katso kaikki artikkelit
Uutiset
|
04.03.2025
Tutkimus: Nuorten pitkäaikaisen toimeentulotuen käytön syyt moninaisempia kuin ajatellaan
Nuorten pitkäaikainen toimeentulotuen käyttö on monisyinen ilmiö, joka vaatii uusia lähestymistapoja. Samalta viivalta – ratkaisuja lapsiperheköyhyyteen -ohjelman tutkimus valottaa, että pitkäaikaisen toimeentulotuen käytön keskeisiä syitä työllisyyden ja koulutuksen lisäksi ovat muun muassa lapsuuden kokemukset, syrijintä ja harrastustoiminta.
Lapsiperheköyhyys
Samalta viivalta
Kaksi ihmistä istuu vierekkäin ja keskustelee.
Uutiset
|
03.03.2025
Hae aktoriksi Lapsuuden rakentajat -johtamisen mentorointiohjelmaan
Itlan Lapsuuden rakentajat -johtamisen mentorointiohjelma tukee kehittymistä johtajan roolissa hyvän lapsuuden rakentajana. Haku aktoriksi on auki maaliskuun ajan.
Johtaminen
Johtamiskoulutus
Lapsi silittää raskaana olevan naisen vatsaa.
Uutiset
|
17.02.2025
Vanhemmuuden tukeminen on ratkaisevaa Suomen hyvälle tulevaisuudelle    
Raskaus ja pikkulapsiaika ovat kriittisiä ajanjaksoja ihmisen elämässä, sillä silloin syntyy perusta muun muassa tunteiden ja käyttäytymisen säätelylle sekä ihmisen koko elämän mittaiselle terveydelle. ​Siksi vanhemmuuden tukeminen on ratkaisevaa suomalaisen yhteiskunnan hyvän tulevaisuuden rakentamisessa.
1 000 ensimmäistä päivää
Kasvun tuki
Psykososiaaliset menetelmät
Ihmisiä rivissä Eduskuntatalon portaiden alapäässä.
Uutiset
|
17.02.2025
Etuoikeuskävelyn videotallenne julkaistu
Itlan Lapsuuden rakentajat -johtamiskoulun osallistujat järjestivät marraskuussa etuoikeuskävelyn, josta on nyt julkaistu videotallenne. Tapahtuman tarkoituksena oli tuoda esiin lapsuudenkokemusten eroavuutta ja kannustaa huomioimaan lapsuuden suojaavat ja haavoittavat kokemukset entistä paremmin yhteiskunnassa.
Johtamiskoulutus
YOUNG-ohjelma
Uutiset
|
16.02.2025
Etsimme parhaita tapoja tehdä yhteistyötä koulun ja kodin välillä – ilmianna oman koulusi hyvä toimintatapa!
Mikä on teidän koulunne salaisuus onnistuneeseen yhteistyöhön vanhempien ja huoltajien kanssa? Etsimme hyväksi havaittuja toimintatapoja mukaan uuteen mielenterveyden tukea koulussa käsittelevään oppaaseen.
Kasvun tuki
Vieraskynä
|
12.02.2025
Aiheuttaako vanhempien pienituloisuus ahdistusta nuorille?
Vaikea taloustilanne on haastanut entisestään pienituloisia lapsiperheitä 2020-luvulla. Samalla nuorten ahdistuneisuus ja tuen tarve ovat kasvaneet. Maisterintutkielmani pyrki selvittämään systemoidun kirjallisuuskatsauksen keinoin, onko vanhempien pienituloisuus yhteydessä nuorten (11–18-vuotiaiden) ahdistuneisuuteen ja ahdistuneisuushäiriöihin, ja millaisia muita tekijöitä nuorten ahdistuneisuuden taustalta löytyy.
Lapsiperheköyhyys
Mielenterveys
Samalta viivalta