Uutiset>Uutiset
04.12.2024

Onko koulussa tai päiväkodissa jatkuva hulabaloo? Uusi verkkokurssi tarjoaa keinoja käyttäytymisen kohdennettuun tukeen

Itlan maksuton verkkokurssi tarjoaa konkreettisia keinoja lapsen tai nuoren käyttäytymisen kohdennettuun tukeen silloin, kun kaikille lapsille suunnattu yleinen tuki ei riitä. Kurssi on osa Käyttäytymisellään reagoivien lasten ja nuorten tukeminen varhaiskasvatuksessa ja koulussa -opintokokonaisuutta.

Jatkuva häslinki ja levottomuus koululuokassa kuormittaa niin oppilaita, opettajia kuin koulunkäynninohjaajia. Turun yliopiston tuoreen väitöskirjatutkimuksen mukaan opetus voi keskeytyä luokassa jopa useammin kuin joka toinen minuutti.

”Eihän se oikein ole kestävä tilanne. Jatkuvat keskeytykset tekevät hallaa yhtä lailla opettamiselle kuin oppimiselle. Niillä on vaikutusta myös koko luokan hyvinvointiin sekä koulussa ja töissä viihtymiseen”, sanoo Itlan asiantuntija Päivi Uro.

Uron mukaan helposti saavutettavaa täydennyskoulutusta  lasten ja nuorte käyttäytymisen tukemiseen on kuitenkin ollut niukanlaisesti tarjolla opettajille, koulunkäynninohjaajille sekä varhaiskasvattajille, selkeästä kysynnästä huolimatta.

Itlan uusin verkkokurssi vastaa nyt tähän tarpeeseen.

Maksuttomalla verkkokurssilla opitaan tukemaan lapsen käyttäytymistä tilanteessa, jossa koko koululuokan tai päiväkotiryhmän käyttäytymisen tuen keinot eivät riitä. Tarve kohdennetulle tuelle voi nousta lapsen levottomuudesta, mutta sitä voi tarvita myös uhmakkaasti käyttäytyvä tai muulla tavoin käyttäytymisellään reagoiva lapsi.

Tukea erilaisiin käyttäytymisen haasteisiin

Lapsen tai nuoren käyttäytymistä voi tukea samojen kohdennettujen keinojen avulla, riippumatta taustalla olevista syistä. Uron mukaan varhaiskasvatuksessa ja koulussa onkin tärkeää tarjota tukea suunnitelmallisesti silloin, kun tukea tarvitaan, eikä jäädä odottamaan lausuntoja tai diagnooseja.

”Tällä hetkellä koulun tai päiväkodin työrauhaan liittyviin häiriöihin puututaan usein häiriön sattuessa. Lapsen toistuvan, ei-toivotun käyttäytymisen muuttaminen toivotummaksi vaatii kuitenkin ennakointia, suunnitelmallisuutta ja toistoa”,  kertoo Uro.

Yhtenä kurssin esittelemistä keinoista Uro mainitsee käyttäytymisodotusten kirkastamisen.

Tarkoituksena on kääntää käyttäytymisen haaste selkeäksi tavoitteeksi yhdessä lapsen kanssa. Tavoitteeseen pääsemistä voi tukea vaikkapa kuvallisella ohjeistuksella. Kaiken keskiössä on onnistumisten näkyväksi tekeminen, kun lapsi edistyy tavoitteessaan.

Tulossa lisää syventäviä kursseja

Nyt julkaistu verkkokurssi täydentää maksutonta Käyttäytymisellään reagoivien lasten ja nuorten tukeminen varhaiskasvatuksessa ja koulussa -kurssikokonaisuutta. Kokonaisuuden kaksi ensimmäistä kurssia keskittyvät koko koululuokan ja varhaiskasvatusryhmän käyttäytymisen tukemiseen.

Kaikki kursseilla esitellyt käyttäytymisen tuen keinot ovat tutkitusti vaikuttavia ja arjessa hyviksi havaittuja.

Vuoden 2025 aikana on lisäksi tulossa kaksi verkkokurssia, jotka syventävät osaamista aiheesta.  Kurssikokonaisuuden ensimmäisen kurssin on rahoittanut Opetushallitus ja muut kurssit sosiaali- ja terveysministeriö.

Tervetuloa mukaan uusimmalle kohdennetun tuen verkkokurssille ja muille kursseille!

Lisätietoja

Päivi Uro

Asiantuntija

Specialist

Kasvun tuki KI

paivi.uro@itla.fi

040 531 1428
Piia Karjalainen

Kehittämispäällikkö

Development Manager

Kasvun tuki KI

piia.karjalainen@itla.fi

040 662 4821

Uutiset

Selaa tuoreimpia artikkeleita tai katso kaikki artikkelit
Katso kaikki artikkelit
Lattialla istuvan nuoren jalat.
Uutiset
|
23.01.2025
Matalan kynnyksen mielenterveysapua nuorille tarjoava Walk in terapia -menetelmä arvioitavana Kasvun tuessa
Kasvun tuki arvioi Walk in terapia -menetelmän, joka on tarkoitettu nuorille matalan kynnyksen mielenterveysavuksi. Walk in terapia -menetelmän arvioiminen on tärkeää, sillä nuorten henkinen pahoinvointi on yleistä ja matalan kynnyksen palveluille on suuri tarve. Arvio julkaistaan systemaattisena katsauksena Kasvun tuki -aikakauslehdessä ja Kasvun tuen menetelmäpankissa.
Kasvun tuki
Psykososiaaliset menetelmät
Vieraskynä
|
17.01.2025
The future of health and social care: Perspectives from Finland and Scotland
Last autumn, students from the Childhood Builders leadership training programme visited Scotland. Through this exchange, leaders from Finland and Scotland shared valuable lessons and experiences in advancing equitable, inclusive, and resilient leadership in health and social care. The lessons learned in Scotland and Finland offer a clear call to action: the future of health and social care depends on leaders willing to listen, collaborate, and lead with courage.
johtaminen
Johtamiskoulutus
Puisella pöydällä erivärisiä palapelin osia.
Blogi
|
17.01.2025
Psykososiaalisten menetelmien valinta on iso muutosjohtamisen haaste
Oma Hämeen ja Itlan lasten ja nuorten psykososiaalisten menetelmien arviointipilotti toi esiin paitsi tärkeää tietoa menetelmistä, myös isoja muutosjohtamisen haasteita. Menetelmät on usein otettu käyttöön osana hanketyötä, irrallaan operatiivisesta johtamisesta, tiukassa aikataulussa ja lyhyellä varoitusajalla. Jatkossa hyvinvointialueella tarvitaan yhteinen suunnitelma siitä, mitä, miten ja missä menetelmiä käytetään.
Kasvun tuki
Nuori nainen ja kaksi lasta laskevat iloisina pulkalla mäkeä aurinkoisena päivänä.
Uutiset
|
15.01.2025
Tulipalojen sammuttamisen sijaan pitkäjänteistä hyvän kasvun tukea lapsen arjessa   
Viime syksynä joukko tutkijoita, johtajia, kolmannen sektorin edustajia ja käytännön ammattilaisia kokoontui Itlaan keskustelemaan Suomen tulevaisuuden ydinkysymyksestä: mitä tarvitaan, jotta lapsemme ja nuoremme voisivat hyvin? Vastaus tarjoaa painokkaita eväitä parhaillaan käynnissä olevaan Sotevisio 2030 -työhön, ja se lähetettiin sosiaali- ja terveysministeriöön joulun alla.
Sotevisio 2030
Blogi
|
15.01.2025
Eletään lapsen lailla – huolenpitoa, rakkautta ja liikkumisen iloa 
Lapsen hyvä elämä on riippuvainen aikuisten toimista. Ensimmäiset tuhat päivää ovat erityisen tärkeitä ja voivat vaikuttaa aikuisuuteen asti. Itlan visiona on lapsiystävällinen Suomi. Sitä rakennetaan huolehtimalla niin lasten kuin vanhempien hyvinvoinnista – unohtamatta lapsenmielisyyttä aikuisenakaan!
Strategia
Lapsia pelaamassa liikuntasalissa.
Uutiset
|
08.01.2025
ADHD-diagnoosin saaneiden lasten ja nuorten vanhemmille tarkoitettu Strategia-menetelmä arvioitavana Kasvun tuessa
Kasvun tuki arvioi Strategia-menetelmän, joka on tarkoitettu ADHD-diagnoosin saaneiden lasten ja nuorten vanhemmille. Strategia-menetelmä on uudenlainen lisäys Kasvun tuen menetelmäpankkiin, sillä se on vanhemmille tarkoitettu kurssi, jolle pääsyn edellytyksenä on lapsen diagnoosi. Tällaisia menetelmiä ei ole aiemmin arvioitu Kasvun tuessa. Arvio julkaistaan systemaattisena katsauksena Kasvun tuki -aikakauslehdessä ja Kasvun tuen menetelmäpankissa.
Kasvun tuki
Psykososiaaliset menetelmät