Uutiset>Uutiset
04.12.2024

Onko koulussa tai päiväkodissa jatkuva hulabaloo? Uusi verkkokurssi tarjoaa keinoja käyttäytymisen kohdennettuun tukeen

Itlan maksuton verkkokurssi tarjoaa konkreettisia keinoja lapsen tai nuoren käyttäytymisen kohdennettuun tukeen silloin, kun kaikille lapsille suunnattu yleinen tuki ei riitä. Kurssi on osa Käyttäytymisellään reagoivien lasten ja nuorten tukeminen varhaiskasvatuksessa ja koulussa -opintokokonaisuutta.

Jatkuva häslinki ja levottomuus koululuokassa kuormittaa niin oppilaita, opettajia kuin koulunkäynninohjaajia. Turun yliopiston tuoreen väitöskirjatutkimuksen mukaan opetus voi keskeytyä luokassa jopa useammin kuin joka toinen minuutti.

”Eihän se oikein ole kestävä tilanne. Jatkuvat keskeytykset tekevät hallaa yhtä lailla opettamiselle kuin oppimiselle. Niillä on vaikutusta myös koko luokan hyvinvointiin sekä koulussa ja töissä viihtymiseen”, sanoo Itlan asiantuntija Päivi Uro.

Uron mukaan helposti saavutettavaa täydennyskoulutusta  lasten ja nuorte käyttäytymisen tukemiseen on kuitenkin ollut niukanlaisesti tarjolla opettajille, koulunkäynninohjaajille sekä varhaiskasvattajille, selkeästä kysynnästä huolimatta.

Itlan uusin verkkokurssi vastaa nyt tähän tarpeeseen.

Maksuttomalla verkkokurssilla opitaan tukemaan lapsen käyttäytymistä tilanteessa, jossa koko koululuokan tai päiväkotiryhmän käyttäytymisen tuen keinot eivät riitä. Tarve kohdennetulle tuelle voi nousta lapsen levottomuudesta, mutta sitä voi tarvita myös uhmakkaasti käyttäytyvä tai muulla tavoin käyttäytymisellään reagoiva lapsi.

Tukea erilaisiin käyttäytymisen haasteisiin

Lapsen tai nuoren käyttäytymistä voi tukea samojen kohdennettujen keinojen avulla, riippumatta taustalla olevista syistä. Uron mukaan varhaiskasvatuksessa ja koulussa onkin tärkeää tarjota tukea suunnitelmallisesti silloin, kun tukea tarvitaan, eikä jäädä odottamaan lausuntoja tai diagnooseja.

”Tällä hetkellä koulun tai päiväkodin työrauhaan liittyviin häiriöihin puututaan usein häiriön sattuessa. Lapsen toistuvan, ei-toivotun käyttäytymisen muuttaminen toivotummaksi vaatii kuitenkin ennakointia, suunnitelmallisuutta ja toistoa”,  kertoo Uro.

Yhtenä kurssin esittelemistä keinoista Uro mainitsee käyttäytymisodotusten kirkastamisen.

Tarkoituksena on kääntää käyttäytymisen haaste selkeäksi tavoitteeksi yhdessä lapsen kanssa. Tavoitteeseen pääsemistä voi tukea vaikkapa kuvallisella ohjeistuksella. Kaiken keskiössä on onnistumisten näkyväksi tekeminen, kun lapsi edistyy tavoitteessaan.

Tulossa lisää syventäviä kursseja

Nyt julkaistu verkkokurssi täydentää maksutonta Käyttäytymisellään reagoivien lasten ja nuorten tukeminen varhaiskasvatuksessa ja koulussa -kurssikokonaisuutta. Kokonaisuuden kaksi ensimmäistä kurssia keskittyvät koko koululuokan ja varhaiskasvatusryhmän käyttäytymisen tukemiseen.

Kaikki kursseilla esitellyt käyttäytymisen tuen keinot ovat tutkitusti vaikuttavia ja arjessa hyviksi havaittuja.

Vuoden 2025 aikana on lisäksi tulossa kaksi verkkokurssia, jotka syventävät osaamista aiheesta.  Kurssikokonaisuuden ensimmäisen kurssin on rahoittanut Opetushallitus ja muut kurssit sosiaali- ja terveysministeriö.

Tervetuloa mukaan uusimmalle kohdennetun tuen verkkokurssille ja muille kursseille!

Lisätietoja

Päivi Uro

Asiantuntija

Specialist

Kasvun tuki KI

paivi.uro@itla.fi

040 531 1428
Piia Karjalainen

Kehittämispäällikkö

Development Manager

Kasvun tuki KI

piia.karjalainen@itla.fi

040 662 4821

Uutiset

Selaa tuoreimpia artikkeleita tai katso kaikki artikkelit
Katso kaikki artikkelit
Tapahtumat
Lapset ja nuoret – algoritmien panttivangit -keskustelu SuomiAreenassa
Yksi yhteiskunnan tulevaisuuden tärkeimmistä pääomista ovat lastemme aivot. Lasten ja nuorten keskittymiskyvystä ja huomiosta kilpailevat monikansallisten teknojättien koukuttavat algoritmit. Ovatko lapset ja nuoret algoritmien panttivankeja? Kenen vastuulla on rakentaa lapsille ja nuorille kasvua ja kehitystä tukeva turvallinen digiympäristö?
25.6.2025
15.00–15.45
Eetunaukion lava, Itäpuisto 4, Pori
Digitaalisuus
SuomiAreena
Tapahtumat
Suomi 2040: ”Mitä välii” – vai kaikki on mahdollista nuorille? Itla SuomiAreenassa
Maailman onnellisimmassa maassa nuorten usko tulevaisuuteen on heikentynyt merkittävästi viimeisen kymmenen vuoden aikana. Olemme tulleet tienhaaraan: onko tulevaisuus vielä avoinna suomalaisille lapsille ja nuorille? Itla on mukana SuomiAreenassa 25.–26. kesäkuuta.
26.6.2025
13.00-13.45
Eetunaukion lava, Itäpuisto 4, Pori
SuomiAreena
Tulevaisuus
Uutiset
|
20.05.2025
Sinustako visuaalisen viestinnän asiantuntija Itlaan?
Haluatko olla mukana rakentamassa hyvinvointiyhteiskuntaa, jossa lapset, nuoret ja kaikenlaiset perheet uskaltavat unelmoida ja luottaa hyvään tulevaisuuteen? Haemme visuaalisen viestinnän asiantuntijaa vanhempainvapaan sijaiseksi.
Avoin tehtävä
Blogi
|
19.05.2025
Voisiko tekoäly parantaa tukea tarvitsevien lapsiperheiden palvelujen vaikuttavuutta?
Lasten ja perheiden hyvinvointi edellyttää monialaista tukea. Tietoa vaikuttavista toimintamalleista ja menetelmistä on saatavilla jo varsin paljon. Tarvitaan kuitenkin luotettavia mittausmenetelmiä, jotta vaikuttavuustiedon avulla voitaisiin myös johtaa, ohjata ja kehittää palveluita.
Vaikuttavuus
Uutiset
|
14.05.2025
Implementointitiimien malli auttaa selkiyttämään psykososiaalisten menetelmien käyttöönottoon liittyviä vastuita
Implementointitiimien mallissa ehdotetaan sosiaali- ja terveydenhuoltoon tiimejä, jotka vastaisivat jatkossa psykososiaalisten menetelmien käyttöönoton johtamisesta ja menetelmien käytön pitkäjänteisestä tukemisesta. Itla on kehittänyt mallin yhdessä hyvinvointi- ja yhteistyöalueilla toimivien asiantuntijoiden kanssa.
Kasvun tuki
Pöydällä on Kasvun tuki -aikakauslehtiä.
Uutiset
|
13.05.2025
Kirjoittajakutsu: Kirjoita implementoinnista Kasvun tuki -aikakauslehden teemanumeroon
Kasvun tuki -aikakauslehti julkaisee joulukuussa teemanumeron menetelmien ja toimintamallien implementoinnista eli suunnitelmallisesta käyttöönotosta. Numeroon etsitään nyt käsikirjoituksia.
Implementointi
Kasvun tuki
Kasvun tuki -aikakauslehti