Uutiset>Uutiset
19.12.2024

Syksyn menetelmäarvioinnin koulutus tuplasi arvioitsijoiden lukumäärän

Marraskuussa järjestetyssä menetelmäarvioitsijoiden koulutuksessa leivottiin 26 uutta arvioitsijaa, mikä on lähes yhtä paljon kuin aiempien koulutusten osallistujat yhteensä. Kaksipäiväisessä koulutuksessa perehdyttiin arvioinnin osa-alueisiin, mutta aikaa jäi myös keskustelulle. Arviointityönsä ensi vuonna aloittavat arvioitsijat saivat koulutuksesta hyötyä paitsi tutkimukseen myös käytännön työhön.

Itlan Kasvun tuki järjesti marraskuussa menetelmäarvioitsijoiden koulutuksen, johon valittiin 26 osallistujaa. Tämänkertainen koulutus lähes kaksinkertaisti Kasvun tuen arvioitsijoiden määrän, sillä vuodesta 2022 alkaen järjestetyissä kolmessa aiemmassa koulutuksessa osallistujia on ollut yhteensä 27. Menetelmäarvioitsijoita on nyt koulutettu siis kaikkiaan 53.

Koulutuksessa opitaan arvioimaan vaikuttavuustutkimusta sekä ymmärtämään myös muita tutkimusasetelmia. Syksyn koulutuksen osallistujien koulutustaustat olivat muun muassa psykologiasta sekä kasvatus-, terveys-, yhteiskunta- ja valtiotieteestä. Noin neljäsosalla oli tohtorintutkinto ja noin puolet olivat väitöskirjatutkijoita. Koulutus olikin tarkoitettu ensisijaisesti tohtoreille ja väitöskirjatutkijoille, joilla on ymmärrystä interventiotutkimuksesta.

Koulutukseen osallistuivat myös sosiaalityön väitöskirjatutkija Noora Kivioja ja psykologian väitöskirjatutkija Tiia Kuha. Kivioja päätyi koulutukseen saamansa vinkin innostamana.

– Ajattelin koulutuksen ja arvioitsijana toimimisen olevan arvokasta ja hyödyllistä kokemusta sosiaalityön väitöskirjatyön oheen, Kivioja kertoo.

Kuhaa koulutus kiinnosti niin tutkijana kuin lastenpsykiatrian parissa työskentelevänä psykologina.

– Tutkijana kiinnostaa tietysti ylipäänsä oppia systemaattisten katsausten kirjoittamisesta ja tätä kautta taas lisää itse tutkimuksen tekemisestä. Työssä olen tutustunut erilaisiin psykososiaalisiin menetelmiin ja toiminut interventio-ohjelmien ohjaajana, joten on kiinnostavaa syventyä menetelmien tutkimusperustaan ja tieteelliseen pohjaan sekä ylipäänsä oppia vaikuttavuuden ja käyttökelpoisuuden tutkimuksesta, Kuha sanoo.

Kaksipäiväisessä koulutuksessa perehdyttiin arvioinnin osa-alueisiin

Koulutuksen pitivät erityisasiantuntija, psykologian tohtori Heidi Backman ja tiedeasiantuntija, filosofian tohtori Marko Merikukka. Siinä perehdyttiin kolmeen katsauksissa arvioitavaan osa-alueeseen: vaikuttavuuteen, menetelmän kuvaukseen sekä käyttöönoton tukeen.

Sekä Noora Kivioja että Tiia Kuha pitivät koulutusta hyvänä ja kattavana.

– Kouluttajat osasivat kertoa alkuun monimutkaisiltakin tuntuvista asioista ymmärrettävästi, Kuha kiittelee.


”Kouluttajat osasivat kertoa alkuun monimutkaisiltakin tuntuvista asioista ymmärrettävästi.


Kivioja koki hyödyllisimmäksi tilastotiedettä käsitelleen osion. Kuha kehuu myös kouluttajien asiantuntevuutta, lämminhenkisyyttä ja kannustavuutta.

Koulutuspäiviä oli kaksi, joista ensimmäinen pidettiin etäyhteydellä ja toinen lähikoulutuksena. Etäpäivänä ohjelmassa oli luento, jonka päätteeksi osallistujat saivat kotitehtävän tehtäväksi seuraavaan koulutuskertaan mennessä. Lähipäivä pidettiin Itlan toimistolla Hakaniemessä.

Lähipäivän lämmin tunnelma ilahdutti

Sekä Noora Kivioja että Tiia Kuha iloitsevat siitä, että toinen koulutuspäivä järjestettiin lähiopetuksena, jolloin oli mahdollisuus tavata ihmisiä kasvokkain.

– Oli hauskaa tavata uusia ihmisiä ja asiantuntijoita hieman eri aloilta ja erilaisista taustoista sekä vaihtaa ajatuksia heidän kanssaan, Kuha kertoo.

Lähipäivänä aikaa oli myös keskustelulle.

– Oli varattu tarpeeksi aikaa yhteiselle pohdinnalle ja keskusteluille. Tuntui, että mielenkiinto säilyi ja jaksoi sisäistää uutta asiaa, missä tuki myös ensimmäisellä kerralla saatu kotitehtävä, materiaalit ja yhteinen pohdinta, Kuha kertoo. 


”Oli hauskaa tavata uusia ihmisiä ja asiantuntijoita hieman eri aloilta ja erilaisista taustoista sekä vaihtaa ajatuksia heidän kanssaan.”


Myös kouluttaja Heidi Backman iloitsi koulutuksen lämpimästä ja jutustelevasta tunnelmasta.

– Koulutuksessa nousi esiin kivaa keskustelua ja hyviä kysymyksiä, jotka pistivät minut ja Markon pohtimaan, Backman kertoo.

Kivioja ja Kuha kokevat, että lyhyestä kestostaan huolimatta koulutus antoi hyvän pohjan arviointityöhön.

Uudet arvioitsijat aloittavat työn ensi vuoden aikana

Koulutuksen päätyttyä arvioitsijoille jaetaan arvioitavia menetelmiä ja sovitaan arvioinnin aloitustapaamisia. Arvioitsijakoulutuksen käyneet sitoutuvat arvioimaan vähintään yhden menetelmän ja aloittamaan arvioimisen vuoden sisällä koulutuksen päättymisestä. Arvioitsijat voivat vaikuttaa itse siihen, minkä menetelmän arvioivat ja millä aikataululla.

Menetelmäarviot tehdään kahden arvioitsijan voimin työpareina.

– Arviointi etenee valmiin kaavan mukaisesti, ja arvioitsijat toimivat hyvin itsenäisesti ja itseohjautuvasti, Heidi Backman kertoo. – Tuemme Markon kanssa heitä kuitenkin koko prosessin ajan, ja lisäksi arviointia ohjaa monialaisista asiantuntijoista koostuva tieteellinen toimituskunta.

Noora Kivioja ja Tiia Kuha iloitsevat mahdollisuudesta saada tukea arviointiprosessissa.

– Jäi tunne, että arviointi- ja kirjoittamisprosessissa saa hyvin tukea mahdollisten pulmien tai kysymysten kanssa, Kuha sanoo.

Arviointiosaamisesta hyötyä niin tutkimuksessa kuin käytännön työssä

Molemmat uskovat voivansa hyödyntää koulutuksessa opittua Kasvun tuen menetelmäarvioinnin lisäksi myös omassa työssään tai tutkimuksessaan.

– Uskon menetelmäosaamisen laajentamisen tukevan myös muuta työtäni tutkijana, Kivioja toteaa.


”Uskon menetelmäosaamisen laajentamisen tukevan myös muuta työtäni tutkijana.”


Kuha uskoo voivansa hyödyntää oppimaansa tutkimuksen lisäksi myös psykologin työssä.

– Koulutus antoi uutta näkökulmaa ja työkaluja interventio-ohjelmien arviointiin ja tarkasteluun. Menetelmätutkimuksissa yhdistyvät kiinnostavalla tavalla kliininen käytännön työ sekä ohjelmien teoreettinen perusta, ja on kiinnostavaa päästä syventymään näihin arviointityössä, Kuha kertoo.

Valmistuttuaan arviot julkaistaan vertaisarvioituina systemaattisina kirjallisuuskatsauksina menetelmäpankissa sekä Kasvun tuki -aikakauslehdessä. Ne on suunnattu erityisesti sosiaali- ja terveys- sekä sivistyssektorilla toimiville kunta- ja järjestötyön ammattilaisille sekä palvelujärjestelmän tarjonnasta vastaaville päättäjille.

Lisätietoja

Heidi Backman

Erityisasiantuntija

Senior Specialist

Kasvun tuki

heidi.backman@itla.fi

050 330 4644

Uutiset

Selaa tuoreimpia artikkeleita tai katso kaikki artikkelit
Katso kaikki artikkelit
Lattialla istuvan nuoren jalat.
Uutiset
|
23.01.2025
Matalan kynnyksen mielenterveysapua nuorille tarjoava Walk in terapia -menetelmä arvioitavana Kasvun tuessa
Kasvun tuki arvioi Walk in terapia -menetelmän, joka on tarkoitettu nuorille matalan kynnyksen mielenterveysavuksi. Walk in terapia -menetelmän arvioiminen on tärkeää, sillä nuorten henkinen pahoinvointi on yleistä ja matalan kynnyksen palveluille on suuri tarve. Arvio julkaistaan systemaattisena katsauksena Kasvun tuki -aikakauslehdessä ja Kasvun tuen menetelmäpankissa.
Kasvun tuki
Psykososiaaliset menetelmät
Vieraskynä
|
17.01.2025
The future of health and social care: Perspectives from Finland and Scotland
Last autumn, students from the Childhood Builders leadership training programme visited Scotland. Through this exchange, leaders from Finland and Scotland shared valuable lessons and experiences in advancing equitable, inclusive, and resilient leadership in health and social care. The lessons learned in Scotland and Finland offer a clear call to action: the future of health and social care depends on leaders willing to listen, collaborate, and lead with courage.
johtaminen
Johtamiskoulutus
Puisella pöydällä erivärisiä palapelin osia.
Blogi
|
17.01.2025
Psykososiaalisten menetelmien valinta on iso muutosjohtamisen haaste
Oma Hämeen ja Itlan lasten ja nuorten psykososiaalisten menetelmien arviointipilotti toi esiin paitsi tärkeää tietoa menetelmistä, myös isoja muutosjohtamisen haasteita. Menetelmät on usein otettu käyttöön osana hanketyötä, irrallaan operatiivisesta johtamisesta, tiukassa aikataulussa ja lyhyellä varoitusajalla. Jatkossa hyvinvointialueella tarvitaan yhteinen suunnitelma siitä, mitä, miten ja missä menetelmiä käytetään.
Kasvun tuki
Nuori nainen ja kaksi lasta laskevat iloisina pulkalla mäkeä aurinkoisena päivänä.
Uutiset
|
15.01.2025
Tulipalojen sammuttamisen sijaan pitkäjänteistä hyvän kasvun tukea lapsen arjessa   
Viime syksynä joukko tutkijoita, johtajia, kolmannen sektorin edustajia ja käytännön ammattilaisia kokoontui Itlaan keskustelemaan Suomen tulevaisuuden ydinkysymyksestä: mitä tarvitaan, jotta lapsemme ja nuoremme voisivat hyvin? Vastaus tarjoaa painokkaita eväitä parhaillaan käynnissä olevaan Sotevisio 2030 -työhön, ja se lähetettiin sosiaali- ja terveysministeriöön joulun alla.
Sotevisio 2030
Blogi
|
15.01.2025
Eletään lapsen lailla – huolenpitoa, rakkautta ja liikkumisen iloa 
Lapsen hyvä elämä on riippuvainen aikuisten toimista. Ensimmäiset tuhat päivää ovat erityisen tärkeitä ja voivat vaikuttaa aikuisuuteen asti. Itlan visiona on lapsiystävällinen Suomi. Sitä rakennetaan huolehtimalla niin lasten kuin vanhempien hyvinvoinnista – unohtamatta lapsenmielisyyttä aikuisenakaan!
Strategia
Lapsia pelaamassa liikuntasalissa.
Uutiset
|
08.01.2025
ADHD-diagnoosin saaneiden lasten ja nuorten vanhemmille tarkoitettu Strategia-menetelmä arvioitavana Kasvun tuessa
Kasvun tuki arvioi Strategia-menetelmän, joka on tarkoitettu ADHD-diagnoosin saaneiden lasten ja nuorten vanhemmille. Strategia-menetelmä on uudenlainen lisäys Kasvun tuen menetelmäpankkiin, sillä se on vanhemmille tarkoitettu kurssi, jolle pääsyn edellytyksenä on lapsen diagnoosi. Tällaisia menetelmiä ei ole aiemmin arvioitu Kasvun tuessa. Arvio julkaistaan systemaattisena katsauksena Kasvun tuki -aikakauslehdessä ja Kasvun tuen menetelmäpankissa.
Kasvun tuki
Psykososiaaliset menetelmät