Uutiset>Uutiset
22.10.2024

TRT-menetelmä muokattiin kouluväkivaltatilanteiden aiheuttamien jälkioireiden ennaltaehkäisemiseksi   

Traumalle altistuneille lapsille ja nuorille sekä heidän vanhemmilleen tarkoitettu Teaching Recovery Techniques (TRT) -ryhmämenetelmä on muokattu ensimmäistä kertaa maailmassa suunnitelmallisesti vakavista kouluväkivaltatilanteista toipumisen tueksi. Suomessa tehty uraauurtava työ on toteutettu Itlan johdolla.  Menetelmän suunnitelmallisessa muokkauksessa eli adaptoinnissa oleellista on intervention ydinelementtien sekä uuden käyttötarkoituksen ja -ympäristön syvällinen tunteminen sekä muutosten huolellinen dokumentointi. 

Suurin osa lapsista toipuu traumaattisistakin tapahtumista omassa turvallisessa kasvuympäristössään, mutta jotkut kaipaavat enemmän tukea. Suomessa ei kuitenkaan ole ollut tarjolla vakavien kouluväkivaltatilanteiden jälkihoitoon soveltuvaa ryhmämuotoista psykososiaalista menetelmää.  

Norjalais-brittiläisen Children and War Foundationin (CAW) kehittämä TRT-menetelmä perustuu traumakeskeiseen kognitiivisen käyttäytymisterapiaan, johon pohjautuvat interventiot on todettu vaikuttaviksi lasten traumaoireiden hoitamisessa. Menetelmän tarkoitus on tukea traumaattisesta tapahtumasta toipumista, ja se opettaa lapselle tai nuorelle keinoja, jotka vähentävät tapahtumasta kehittyneitä stressireaktioita. Malli ei tarjoa hoitoa tai terapiaa, eikä sen käyttö edellytä terapeuttikoulutusta. Interventiota voivat käyttää myös esimerkiksi menetelmäkoulutetut opettajat ja sosiaalityöntekijät. 

Suomessa TRT-menetelmällä tuetaan alkuperäisen käyttötarkoituksen mukaisesti sodalle, konfliktille tai luonnonkatastrofille lähtömaassaan altistuneita lapsia ja nuoria. Menetelmää on käytetty myös koulukiusattujen lasten auttamiseksi, ja se ollaan ottamassa käyttöön yksin maahan tulleiden nuorten tukemiseen, mutta näistä ei ole vielä julkaistu adaptointikuvausta Suomessa.   

Itlan Kasvun tuki on arvioinut TRT-menetelmän ja tukee menetelmän ylläpitäjänä sen kansallista käyttöönottoa ja juurtumista eli implementointia. Tänä vuonna Itlan johdolla toteutetussa adaptointiprosessissa menetelmä on muokattu käytettäväksi myös vakavissa kouluväkivaltatilanteissa. 



Adaptointi on yhteistyötä lasten ja nuorten hyväksi

TRT-menetelmän adaptointi käynnistyi keskusteluilla Children and War Foundationin sekä adaptointiprosessia varten kootun kotimaisen asiantuntijaryhmän kanssa. Ryhmän jäsenillä oli laajaa tutkimus- ja kokemustietoa lasten ja nuorten traumainterventioista. Keskustelujen jälkeen määriteltiin, millaisia muutostarpeita menetelmän uusi käyttötarkoitus edellyttää.  

”Psykososiaalisten menetelmien muokkaus tulisi toteuttaa suunnitelmallisesti. Tarvitaan monipuolista tietoa sekä menetelmän uudesta käyttöympäristöstä että alkuperäisestä menetelmästä tehdystä vaikuttavuustutkimuksesta”, TRT-menetelmän adaptointiprosessista vastanneet Itlan asiantuntijat Jonna Lehikoinen ja Nina Mellenius kertovat. 

“Onnistunut suunnitelmallinen muokkaus eli adaptointi edistää menetelmän käyttöä ja parantaa sen sopivuutta lapsille, nuorille ja perheille sekä suomalaiseen palvelujärjestelmään. Perimmäisenä tarkoituksena on varmistaa se, että menetelmän vaikuttavuus säilyy ja lapset ja nuoret saavat parasta mahdollista mielenterveyden tukea.” 

  

Tutkituista työkaluista oli paljon apua 

”Kun menetelmää adaptoidaan, on myös pohjatyö tehtävä huolellisesti. Hyödynsimme TRT-menetelmän muokkaamisessa adaptointitutkimusta ja -työkaluja, etenkin FRAME-viitekehystä. Laadimme sen avulla 26 menetelmään ja sen muokkaamiseen liittyvää kysymystä, joihin vastaaminen helpotti työn suunnittelua ja toteutusta”, Jonna Lehikoinen ja Nina Mellenius kertovat.  

”Olemme olleet myönteisesti yllättyneitä siitä, kuinka paljon adaptointitutkimusten tarjoamista työkaluista on ollut apua. FRAME jäsensi todella paljon ajattelua ja toi varmuutta siitä, että kaikki tarvittava on huomioitu. Ilman sitä työ olisi vienyt paljon enemmän aikaa. Tiede ei ole aina yläpilveä!” 

Muokkaukset on raportoitava huolellisesti  

Adaptointi edellyttää dokumentointia ja viestintää niin adaptoinnista vastaavien kuin menetelmään perehtyneiden asiantuntijoiden ja menetelmän käyttäjienkin kesken. Uusi käyttötarkoitus on kuvattava huolellisesti.  

Jonna Lehikoinen ja Nina Mellenius korostavat adaptointiprosessin huolellisen raportoinnin merkitystä. 

”Olisi todella tärkeää raportoida tarkkaan miten alkuperäistä menetelmää on muutettu ja ovatko ydinelementit säilyneet. Joskus adaptoinnin sijaan menetelmästä muodostuu kokonaan uusi sovellus, jolloin sen vaikuttavuus tulisi arvioida erikseen. Adaptointiosaamisen lisääntymisen myötä on alettu ymmärtää, miten suunnitelmallinen muokkaus voi tukea menetelmän vaikuttavuuden säilymistä ja käytettävyyden paranemista.” 

Nyt valmistunut TRT-menetelmän suunnitelmallinen muokkausprosessi ja sen dokumentointi on saanut kiitosta asiantuntijoilta sekä tuonut uutta ymmärrystä adaptoinnin merkityksestä. Adaptointiprosessin kuvaus julkaistaan vuoden 2025 lopulla.    

 

Lisätietoja

Jonna Lehikoinen

Asiantuntija

Specialist

Kasvun tuki KI

jonna.lehikoinen@itla.fi

045 787 36903
Nina Mellenius

Asiantuntija

Specialist

Kasvun tuki KI

nina.mellenius@itla.fi

040 1985 440
TRT-menetelmä muokattiin kouluväkivaltatilanteiden aiheuttamien jälkioireiden ennaltaehkäisemiseksi   
Noora Seilo.
Noora Seilo

Kehittämispäällikkö

Development Manager

Kasvun tuki KI

noora.seilo@itla.fi

040 185 3725
TRT-menetelmä muokattiin kouluväkivaltatilanteiden aiheuttamien jälkioireiden ennaltaehkäisemiseksi   

Uutiset

Selaa tuoreimpia artikkeleita tai katso kaikki artikkelit
Katso kaikki artikkelit
Joukko ihmisiä on kokoontunut pöydän ympärille läppäreiden kanssa.
Blogi
|
02.06.2025
Näkymä tukee tiedolla johtamista Tampereella ja Oulussa
Tampereella ja Oulussa on käytössä digitaalinen Näkymä-työkalu, jolla ammattilaiset voivat kertoa anonyymejä havaintoja lasten hyvinvoinnista. Havainnot jalostetaan johtamista tukevaksi tiedoksi, jonka avulla kehitetään lapsia ja nuoria tukevia paikallisia ratkaisuja.
Näkymä
Yhteisövaikuttavuus
Ryhmä henkilöitä, joiden jalat kuvassa.
Uutiset
|
30.05.2025
Nuorten aggression hallintaan tarkoitetut ART- ja A-ART-menetelmät arvioitavina Kasvun tuessa
Kasvun tuki arvioi Aggression Replacement Training (ART) -menetelmän, jonka avulla aggressiivisesti tai vetäytyvästi käyttäytyville nuorille voidaan opettaa valmiuksia rakentavaan vuorovaikutukseen. Nyt tehtävässä arvioinnin päivityksessä otetaan huomioon myös A-ART, joka on Pohjoismaissa muokattu versio ART-menetelmästä. Arvio julkaistaan systemaattisena katsauksena Kasvun tuki -aikakauslehdessä ja Kasvun tuen menetelmäpankissa.
Kasvun tuki
Psykososiaaliset menetelmät
Tapahtumat
Nordic Workshops: Building a Shared Foundation for Perinatal Services 
Join our workshops this autumn and help shape more effective, consistent, and equitable perinatal services across the Nordics.
2.9.-10.10.2025
9:00-11:00 (GMT)
Teams
1000 ensimmäistä päivää
Kaksi lasta leikkii lelulinnalla maton päällä.
Blogi
|
28.05.2025
Säästövinkki sote-johtajille: panosta arviointiin
Lasten ja nuorten terapiatakuun toimeenpano on laaja kokonaisuus, jossa onnistuminen edellyttää hyvinvointialueilta paitsi psykososiaalisten ja lyhytterapeuttisten menetelmien osaamista myös kyvykkyyttä menetelmien arviointiin ja käyttöönottoon. Arviointi tulisi toteuttaa moninäkökulmaisesti ja systemaattisesti sekä hyödyntää siihen suunniteltuja työkaluja.
Arviointi
Vaikuttavuus
Nainen ja mies nauravat tietokoneiden ääressä.
Uutiset
|
27.05.2025
Itlan Lapsuuden rakentajat -mentorointiohjelma alkoi odottavissa ja iloisissa tunnelmissa
Itlan mentorointiohjelma tukee lasten, nuorten ja perheiden palveluiden johtajien kehittymistä hyvän lapsuuden rakentajina. Ohjelman aloitustilaisuudessa mentorit ja aktorit tapasivat toisensa ensimmäistä kertaa. Yhdessä pohdittiin miten mentoroinnin tavoitteita kannattaa määritellä ja mistä onnistunut mentorointisuhde rakentuu.
Johtaminen
Johtamiskoulutus
Tapahtumat
Lapset ja nuoret – algoritmien panttivangit -keskustelu SuomiAreenassa
Yksi yhteiskunnan tulevaisuuden tärkeimmistä pääomista ovat lastemme aivot. Lasten ja nuorten keskittymiskyvystä ja huomiosta kilpailevat monikansallisten teknojättien koukuttavat algoritmit. Ovatko lapset ja nuoret algoritmien panttivankeja? Kenen vastuulla on rakentaa lapsille ja nuorille kasvua ja kehitystä tukeva turvallinen digiympäristö?
25.6.2025
15.00–15.45
Eetunaukion lava, Itäpuisto 4, Pori
Digitaalisuus
SuomiAreena