Uutiset>Vieraskynä
15.12.2021

Mitä tiedämme lasten viisaudesta?

Onko lapsilla viisautta? Miten se ilmenee? Miten sitä voidaan tutkia?

Aikuisiin kohdistuvaa viisaustutkimusta on tehty huomattavasti, mutta lapsiin liittyvää tutkimusta on vielä vähän. Tutkimuksen vähyys on ymmärrettävää, sillä perinteisesti viisauden katsotaan karttuvan vasta iän ja elämänkokemuksen kertymisen myötä. Jo tehdyt muutamat lasten viisautta koskevat tutkimukset kuitenkin osoittavat, että jo esikouluikäisistä alkaen lapsilla voi olla käsityksiä siitä, mitä viisaus on. Heillä on myös kykyä toimia joidenkin viisaudeksi tulkittujen toimintatapojen mukaisesti.

Mitä on viisaus?

Viisaus on tutkimuksellisesti varsin moniulotteinen ilmiö. Viisauteen liittyy esimerkiksi tunteita, kuten empatiaa ja myötätuntoa. Siihen katsotaan sisältyvän myös itsetranssendenssia eli moraalis-eettistä kykyä toimia yhteisen hyvän eteen. Lisäksi siihen sisältyy viisasta järkeilyä, jonka yhteydessä viitataan usein hiljaiseen kokemustietoon. Viisaus on kuitenkin viisautta vain, jos se ilmenee käytännön toiminnassa.

Aiempien lapsia koskevien tutkimusten perusteella näyttää siltä, että lapsilla on ikä- ja kulttuurisidonnaisia käsityksiä viisaudesta. Siihen liitetään jo varhain prososiaalisuuteen, ajatteluntaitoihin ja arvoihin liittyviä sisältöjä. Lasten kuvauksissa viisaat ihmiset ovat esimerkiksi myötätuntoisia, auttavat ja osoittavat ystävällisyyttä. On myös todennäköistä, että nämä lasten käsitykset heijastavat heitä ympäröivien ihmisten käsityksiä ja ovat siten opittuja.

Viisaus saattaa näyttäytyä myös tilannesidonnaisena toiminnan ulottuvuutena, joka voi tulla esille suotuisissa ympäristöissä.  Viisaan toiminnan tähtäimenä tulisi olla kaikkien hyvä elämä ja kukoistaminen. Tämän tavoitteen voidaan ajatella koskevan sekä ihmistä että luontoa.

Tämän hetken ajankohtainen kysymys lieneekin, tulisiko viisaan toiminnan tähtäimenä oleva hyvä elämä ja kukoistaminen näyttäytyä laajemmin myös planetaarisen hyvinvoinnin vahvistamisena?

Voiko viisautta oppia?

Aiemmat tutkimukset antavat myös viitteitä siitä, että lapsuuden kokemuksilla on merkittävä vaikutus myöhemmän aikuisuuden viisauden kehittymiseen.

Viisauden opettamisen ja oppimisen mahdollisuuksista on käyty runsaasti keskustelua. On kuitenkin jo selvää, että viisaaseen toimintaan liittyviä taitoja voi jossakin määrin opettaa ja oppimista tukea. Syvällinen oppiminen edellyttää aina henkilökohtaista oppimisen ja oivaltamisen prosessia. Yksilön ja yhteisön kannalta on hyväksi, jos oppimisympäristöissä mahdollistetaan monipuolisesti viisauden elementtien kehittymistä. Näitä ovat esimerkiksi ajattelun laaja-alaistuminen, näkökulmien vaihto, prososiaalisen toiminnan, kuten pyyteettömän auttamisen ja myötäelämisen taitojen vahvistaminen, omien vahvuuksien löytäminen, eettinen toiminta ja kohti yhteistä hyvää pyrkiminen. Näitä on mahdollista opetella ja harjoitella ikätasoisesti jo varhaislapsuudessa.


Kirjoittajat

Apurahatutkija Terhi Ek ja dosentti Eeva K. Kallio

Koulutuksen tutkimuslaitos, Jyväskylän yliopisto

terhi.a.ek@jyu.fi, eeva.k.kallio@jyu.fi

Kuva: Martti Minkkinen


Viisauden kehittyminen ja metsäsuhteen rakentuminen metsäesiopetuksessa -hankkeessa etsitään metsäympäristössä opittavia viisauden elementtejä sekä tarkastellaan metsän ja lapsen välisen suhteen muodostumista. Hanketta rahoittaa Metsämiesten säätiö.

Uutiset

Selaa tuoreimpia artikkeleita tai katso kaikki artikkelit
Katso kaikki artikkelit
Kaksi lasta katsoo ylöspäin. Toisella vakoinen paita ja pitkät hiukset auki, toisella tumma paita, letti ja silmälasit
Blogit
|
11.12.2025
Pirkanmaalla ja Pohteessa ammattilaiset tukevat vakavan sairauden kohdanneita perheitä yhdessä
Pirkanmaalla ja Pohteessa pilotoitiin Itlan kehittämää uutta toimintamallia, jossa vakavan sairauden kohdanneita perheitä tuetaan eri ammattilaisten yhteistyöllä. Tulokset ovat rohkaisevia!
Yhteisövaikuttavuus
Vakava sairaus perheessä
Podcast
|
10.12.2025
Miten ruutuaikaan tulisi suhtautua digiarjessa?
Miten digiarjen keskellä voi rakentaa hyvinvoivaa lapsuutta ja tasapainoista perhe-elämää? Lasten ja nuorten ruutuaika ja somen käyttö puhututtavat tasaiseen tahtiin,…
Vanhemmuus
Ruutuaika
Työntekijä tekee töitä tietokoneellaan.
Uutiset
|
08.12.2025
Sinustako talousasiantuntija Itlaan? 
Haemme talousasiantuntijaa vanhempainvapaan sijaiseksi pitämään huolta säätiön talouden seurannasta, luotettavuudesta ja vastuullisuudesta.
Avoin tehtävä
Tapahtumat
Hanaholmen Democracy Day 2025
Dialogues for our Futures: How can we strengthen children’s and young people’s hope for the future through inclusion? We will discuss this and other related topics in our dialogue at Hanaholmen Democracy Day.
02.12.2025
12.30-17.00
Hanaholmen, Espoo
Tulevaisuus
Future
Nuori mies katsoo ilta-auringossa eteenpäin hymyillen, käsi leualla.
Blogit
|
27.11.2025
Monipuolinen seurantatieto edistää menetelmien onnistunutta käyttöönottoa      
Mistä tiedät, että lasten ja nuorten mielenterveyden tueksi tarkoitetun psykososiaalisen menetelmän käyttöönotto etenee suunnitellusti ja että menetelmä todella toimii? Näkyvätkö vaikutukset lasten ja nuorten arjessa? Lue blogimme niin tiedät!
Menetelmä
Seuranta
Kasvun tuki
Käyttöönotto
Ruutupaitainen isä ja sinipaitainen lapsi istuvat keittiön pöydän ääressä. Lapsi piirtää.
Uutiset
|
26.11.2025
Uudella toimintamallilla tuetaan vakavan sairauden kohdanneita perheitä
Itla on toteuttanut yhteistyössä hyvinvointialueiden ja potilasjärjestöjen kanssa Vakava sairaus perheessä -toimintamallin, jolla tuetaan vakavan fyysisen tai psyykkisen sairauden kohdanneita perheitä niiden kokonaisvaltaisen elämäntilanteen mukaan ja eri palveluiden yhteistyönä. Toimintamalli on kuntien ja hyvinvointialueiden käytettävissä sähköisessä perhekeskuksessa ja Innokylässä.
Yhteisövaikuttavuus
Toimintamalli
Kasvun tuki