Uutiset>Blogit
27.11.2025

Monipuolinen seurantatieto edistää menetelmien onnistunutta käyttöönottoa      

Mistä tiedät, että lasten ja nuorten mielenterveyden tueksi tarkoitetun psykososiaalisen menetelmän käyttöönotto etenee suunnitellusti ja että menetelmä todella toimii? Näkyvätkö vaikutukset lasten ja nuorten arjessa? Lue blogimme niin tiedät!

Psykososiaalisten menetelmien suunnitelmallisen käyttöönoton eli implementoinnin seuranta on keskeinen osa niiden laadukasta käyttöönottoprosessia ja tietoon perustuvaa ylläpitoa. Seuranta varmistaa, että tietoa kertyy kattavasti kaikilta hyvinvointialueilta ja hyödyttää sekä paikallista kehittämistä että kansallista päätöksentekoa.  

Menetelmän käyttöönottavan organisaation ajantasainen käsitys menetelmäkoulutetuista, ja menetelmän käyttömääristä tukee myös ammattilaisten osaamisen ja koulutustarpeiden seurantaa. Laadukkaalla seurannalla voidaan reagoida menetelmän käyttöönoton haasteisiin, verrata ja tarkastella tietoja niiden käytöstä sekä jakaa hyviä käytäntöjä alueiden kesken. Mikä tärkeintä, lopulta seuranta näkyy lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnissa.  

 


Mikä tärkeintä, lopulta seuranta näkyy lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnissa.  


Kolme tietoon perustuvaa näkökulmaa seurantaan  

Menetelmän käyttöönoton seuranta ei ole pelkkää raportointia. Se on keskeinen osa laadukkaita lasten ja nuorten mielenterveyspalveluita, tiedolla johtamista ja sitä, että menetelmät juurtuvat osaksi ammattilaisten arkea. Käyttöönoton etenemistä voidaan tarkastella esimerkiksi kolmen erityyppisen tiedon pohjalta.  

1. Seuranta palvelujärjestelmän tietojen näkökulmasta  

Hyvinvointialueet voivat seurata menetelmien käyttöä rakenteellisen tiedon ja toimenpidekoodien avulla. Ne tukevat laadukasta seurantaa ja mahdollistavat tiedon ketterän koostamisen.  


Menetelmän käyttöönoton seuranta ei ole pelkkää raportointia. Se on keskeinen osa laadukkaita lasten ja nuorten mielenterveyspalveluita, tiedolla johtamista ja sitä, että menetelmät juurtuvat osaksi ammattilaisten arkea. 


Rakenteellisella tiedolla tarkoitetaan sosiaali- ja terveyspalveluissa muodostuvan tiedon kirjaamista ja tallentamista palvelujärjestelmälle yhteisten tietorakenteiden ja kirjaamiskäytäntöjen mukaan.  Osana rakenteellista tiedon kirjaamista hyödynnetään toimenpidekoodeja, jotka tarjoavat yhtenäiset rakenteet tiedon jäsentämiseen ja käsittelyyn. Toimenpidekoodit ovat luokituskoodistoja, joita käytetään sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa osana potilastietojen kirjaamista.  Toimenpidekoodeilla koottavan tiedon avulla voidaan tarkastella esimerkiksi asiakaskäyntimääriä ja hoitojaksojen kestoa. 

Tekemämme selvityksen perusteella Suomessa ei ole kansalliseen seurantaan soveltuvaa järjestelmää (Hautamäki ym., 2025). Siksi kehitimme Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen kanssa uuden mielenterveyspalveluiden tilannekuvan, joka kokoaa hoitoa koskevaa tietoa vertailtavaan muotoon toimenpidekoodien pohjalta. Ammattilaisten kirjaamat koodien avulla voidaan seurata käytettyjä menetelmiä, ikäryhmiä ja palvelumuotoja sekä vertailla hyvinvointialueita keskenään.  

2. Seuranta käyttöönoton näkökulmasta 

Palvelujärjestelmän toiminnan lisäksi on keskeistä seurata menetelmien käyttöönoton etenemistä. Tämä voidaan tehdä sekä laadullisesti että määrällisesti. Haastattelut ja esimerkiksi implementointi- eli käyttöönottotiimien ammattilaisten kokemukset tuovat arvokasta tietoa, mutta myös erilaiset mittarit tarjoavat vertailukelpoista dataa. Ne toimivat kompasseina, jotka osoittavat mihin suuntaan käyttöönotto etenee.  

Tekemämme kirjallisuuskatsauksen mukaan Suomessa validoituja mittareita käytetään vielä vähän, ja myös muualla maailmassa mittareiden käyttö psykososiaalisten menetelmien käyttöönoton yhteydessä on vähäistä. Vastaamme Itlassa tähän tarpeeseen pilotoimalla NoMAD- ja PRESS-kyselyt, joiden avulla voi arvioida miten menetelmät juurtuvat osaksi arjen käytäntöjä.  

3. Seuranta lasten ja nuorten hyvinvoinnin kohenemisen näkökulmasta 

Psykososiaalisten menetelmien käyttöönoton tavoitteena on tukea ja hoitaa lasten ja nuorten mielenterveyttä. Siksi on keskeistä seurata menetelmän kohderyhmän eli lasten ja nuorten vointia.  

Yleiset PROM (Patient Reported Outcome Measure)- eli vointimittarit ovat standardoituja kyselyitä, joilla kerätään asiakkaan itsensä raportoimaa tietoa voinnista. Oirespesifit mittarit esimerkiksi masennukseen (PHQ-9) tai ahdistuneisuuteen (GAD-7) soveltuvat puolestaan hoitovasteen seurantaan. Näin saadaan vertailukelpoista tietoa hyvinvointialueiden ja eri toimipisteiden välillä.  


Kirjoittaja

Sara Tani.
Sara Tani

Asiantuntija

Specialist

Kasvun tuki KI

sara.tani@itla.fi

040 168 4283

Uutiset

Selaa tuoreimpia artikkeleita tai katso kaikki artikkelit
Katso kaikki artikkelit
Nuori mies katsoo ilta-auringossa eteenpäin hymyillen, käsi leualla.
Blogit
|
27.11.2025
Monipuolinen seurantatieto edistää menetelmien onnistunutta käyttöönottoa      
Mistä tiedät, että lasten ja nuorten mielenterveyden tueksi tarkoitetun psykososiaalisen menetelmän käyttöönotto etenee suunnitellusti ja että menetelmä todella toimii? Näkyvätkö vaikutukset lasten ja nuorten arjessa? Lue blogimme niin tiedät!
Kasvun tuki
Käyttöönotto
Menetelmä
Seuranta
Ruutupaitainen isä ja sinipaitainen lapsi istuvat keittiön pöydän ääressä. Lapsi piirtää.
Uutiset
|
26.11.2025
Uudella toimintamallilla tuetaan vakavan sairauden kohdanneita perheitä
Itla on toteuttanut yhteistyössä hyvinvointialueiden ja potilasjärjestöjen kanssa Vakava sairaus perheessä -toimintamallin, jolla tuetaan vakavan fyysisen tai psyykkisen sairauden kohdanneita perheitä niiden kokonaisvaltaisen elämäntilanteen mukaan ja eri palveluiden yhteistyönä. Toimintamalli on kuntien ja hyvinvointialueiden käytettävissä sähköisessä perhekeskuksessa ja Innokylässä.
Yhteisövaikuttavuus
Toimintamalli
Kasvun tuki
Tapahtumat
The First 1000 Days in the Nordics: Identifying Gaps and Needs to Strengthen Psychosocial Wellbeing
Join us in building a more impactful and equitable start to life in the Nordics! In this webinar we will discuss key findings from the Improving Child Health Project.
27.1.2026
14:00-15:30 (UTC+3)
Teams
1000 ensimmäistä päivää
Kasvun tuki
Uutiset
|
20.11.2025
Uusi käsikirja: Toimiva kouluarki on tärkein mielenterveyden tuki lapsille
Kouluyhteisöillä on ratkaiseva rooli lasten ja nuorten mielenterveyden tukemisessa. Hyvinvoiva mieli on oppimisen perusta. Kouluissa on keinoja mielenterveyden tukemiseen, mutta niitä ei välttämättä tunnisteta kokonaisvaltaisesti. Itlan uusi käsikirja kokoaa yhteen tietoa ja käytäntöjä mielenterveyden haasteiden ennaltaehkäisyyn kouluissa.
Koulu
Mielenterveys
Kasvun tuki -aikakauslehtiä pöydällä, yksi avoinna henkilön käsissä.
Uutiset
|
19.11.2025
Kasvun tuki -aikakauslehti: Vaikuttaviksi todettujen menetelmien suunnitelmallinen käyttöönotto auttaa kehittämään palveluja 
Kasvun tuki -aikakauslehden uusin numero on teemanumero, jonka aiheena on menetelmien ja toimintamallien suunnitelmallinen käyttöönotto eli implementointi. Artikkeleissa tarkastellaan muun muassa psykososiaalisen menetelmän toimintaa, uuden menetelmän kehittämistä ja implementoinnin tulosten mittaamista.
Implementointi
Kasvun tuki -aikakauslehti
Menetelmäarviointi
Uutiset
|
12.11.2025
Itla Xamkin kumppaniksi Monialainen lapsuuden ja nuoruuden vahvistaminen -koulutukseen
Koulutuksen lähtökohtina ovat kokonaisvaltaisuus, lapsilähtöisyys ja yhteistoiminnallinen ammatillisuus. Monialainen lapsuuden ja nuoruuden vahvistaminen -koulutus on myös kehittämismahdollisuus sekä opiskelijalle että työnantajalle.
Johtamiskoulutus
Koulutus