Avainsana: Alueellinen oppimisverkosto

Miten Itla tukee yhteisövaikuttavuustyötä Suomessa?
Tuemme lasten, nuorten ja perheiden palvelujärjestelmän kokonaisvaltaista uudistamista Suomessa yhteisövaikuttavuustyöllä. Toimimme yhdessä Oulun yliopiston kanssa yhteisövaikuttavuustyötä toteuttavien alueiden taustatukena sekä edistämme lähestymistavan laajentumista koko Suomeen.
Työntekijä tekee töitä tietokoneellaan.
Taustatukitiimi
Kiinnostuitko yhteisövaikuttavuudesta ja haluaisitko tietää siitä lisää? Vai oletko jo mukana yhteisövaikuttavuustyössä ja kaipaat tukea? Ota yhteyttä tiimiimme.
Kupillinen lattekahvia ja läppäri puisella pöydällä
Alueellisen oppimisverkoston aamukahvit 
Oletko hyvinvointialueen, kunnan tai kolmannen sektorin toimija, joka unelmoit vahvasti yhteen integroiduista palveluista? Merkitse kalenteriisi Itlan Alueellisen oppimisverkoston tämän syksyn ja ensi kevään huippukiinnostavat virtuaaliaamukahvit, jotka nautitaan kerran kuukaudessa perjantaisin.
Lapsuuden rakentajat innovaatio- ja tutkimusrahasto
Tummahiuksinen tyttö, jolla on valkoinen t-paita ja shortsit kävelee kesäisessä puistossa.
Yhteisövaikuttavuuden aineistot
Tutustu yhteisövaikuttavuustyöstä kertoviin uutisiin, blogeihin, julkaisuihin, videoihin ja podcasteihin.
Millaisia ovat käytännön työn keskeiset tavoitteet ja ratkaisut?
Lapset, nuoret ja heidän perheensä tarvitsevat kuormittavissa elämäntilanteissa tukea mahdollisimman aikaisin ja helposti, jo ennen ongelmien ilmenemistä. Eri sektoreiden tulee työskennellä yhdessä ja apua olla saatavissa riittävän pitkään. Yhden kontaktin palveluissa perheitä tuetaan alusta alkaen kokonaisvaltaisesti, sivistystoimen, sosiaali- ja terveyspalveluiden, järjestöjen ja seurakuntien ammattilaisten yhteisin voimin.
Miten yhteisövaikuttavuustyötä johdetaan ja kehitetään?
Yhteisövaikuttavuustyössä mukana olevien järjestöjen, kuntien, seurakuntien ja hyvinvointialueiden yhteistyötä johdetaan näiden toimijoiden muodostamassa yhteisessä johtoryhmässä. Työssä on keskeistä toiminnan jatkuva kehittäminen kentältä saatavien havaintojen ja palautteiden pohjalta.
Millaisiin teoreettisiin lähtökohtiin yhteisövaikuttavuustyö perustuu?
Yhteisövaikuttavuustyössä hyödynnetään systeemiajattelua. Itseuudistuvien systeemien teorian mukaan systeemin uudistuminen on sen sisältä lähtevä prosessi. Toiminnan kehittäminen perustuu paikallisessa yhteisössä esiin nouseviin ilmiöihin, joihin pyritään vaikuttamaan yhdessä. Systeemiteoria auttaa myös yhteisövaikuttavuustyön perustan muodostavien sopimusten laatimisessa.
Miksi ja miten lapsiperheiden palvelujärjestelmää pitää uudistaa?
Suomessa lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointia on perinteisesti edistetty erillisillä järjestelmillä: koulu lisää sivistystä, terveydenhuolto parantaa sairauksia ja sosiaalihuolto ratkaisee sosiaalisia ongelmia. Jokainen palvelu on ollut aikanaan menestystarina, mutta ne eivät pysty enää erillään vastaamaan nykymaailman monimutkaisiin haasteisiin.

Uutiset

Blogi
|
02.05.2024
Yhteisövaikuttavuudella yhdessä kohti perheiden parempaa arkea
Kehittäjätyöntekijä Eija Viitala vie yhteisövaikuttavuutta eteenpäin Oulun alueella. Vaikka yhteisövaikuttavuustyötä tehdään Suomessa eri alueilla eri tavoin, yhteistä kaikkialla on Viitalan mukaan paikallisuus, sisältäpäin nouseva kehittäminen sekä pitkäjänteinen yhteistyö. Oulussa kaupungin, hyvinvointialueen ja kolmannen sektorin välistä yhteisövaikuttavuustyötä on tehty jo vuodesta 2019 alkaen.
Nainen ja mies nauravat tietokoneiden ääressä.
Blogi
|
27.03.2024
Arjen havainnoista uusiin näkymiin – digityökalu auttaa ilmiöiden tunnistamisessa
Yhteisövaikuttavuudessa sisältäpäin nouseva kehittäminen tarkoittaa, että paikallisten lasten, nuorten ja perheiden arkea koskevista havainnoista tunnistetaan nousevia ilmiöitä, joihin kehitetään vastauksia. Tavoitteena on tunnistaa pinnan alla kuplivia tekijöitä ennakoivasti. Itlan erityisasiantuntija Mari Hirvonen kertoo digitaalisen Näkymä-työkalun käytöstä tämän prosessin tukena.
Alueellinen oppimisverkosto
Yhteisövaikuttavuus
Blogi
|
15.02.2024
Yhteisövaikuttavuustyö tarvitsee tuekseen toimivat rakenteet
Itlan ja Oulun yliopiston yhteistyössä ylläpitämä Alueellinen oppimisverkosto on muutamassa vuodessa luonut uudenlaisia rakenteita perhepalvelujen kentälle.
Alueellinen oppimisverkosto
Yhteisövaikuttavuus
Blogi
|
19.12.2023
Translationaalinen tutkimus on osa havainto- ja palautelähtöistä kehittämistyötä
Työelämäprofessori Mika Niemelän johtama tutkijaverkosto vastaa hyvinvointialueiden ja kuntien keskuudesta nouseviin ilmiöihin translationaalisella tutkimuksella: valjastaen tutkitun tiedon käytännön ymmärryksen välineeksi.
Alueellinen oppimisverkosto
Yhteisövaikuttavuus

Tapahtuma

Kupillinen lattekahvia ja läppäri puisella pöydällä
Tapahtuma
Alueellisen oppimisverkoston aamukahvit
Oletko hyvinvointialueen, kunnan tai kolmannen sektorin toimija, joka unelmoit vahvasti yhteen integroiduista palveluista? Merkitse kalenteriisi Itlan Alueellisen oppimisverkoston tämän syksyn ja ensi kevään huippukiinnostavat virtuaaliaamukahvit, jotka nautitaan kerran kuukaudessa perjantaisin.
22.11.2024-23.5.2025
8.15-9.00
Teams
Alueellinen oppimisverkosto
Yhteisövaikuttavuus
Tapahtuma
Yhteisövaikuttavuus-luennot ja Alueellisen oppimisverkoston aamukahvit
Yhteisövaikuttavuustyön kolme kertaa kuukaudessa järjestettävät luennot ja kerran kuukaudessa järjestettävät Alueellisen oppimisverkoston aamukahvihetket jatkuvat myös vuonna 2024.
10.1.–29.5.2024
8.15–9.00 / 14.00–15.30
Teams
Alueellinen oppimisverkosto
Yhteisövaikuttavuus