Uutiset>Blogi
10.11.2022

Havainnoista tiedolla johtamiseen – sisältäpäin lähtevän muutoksen tukeminen

Paremmin yhteen toimivia ja oikea-aikaisia lasten, nuorten ja perheiden palveluja varten tarvitaan sekä ajantasaista tilannekuvaa että ennakointitietoa. Itlan Alueellisessa oppimisverkostossa on kehitetty tiedolla johtamisen tueksi tekoälyä hyödyntävä Näkymä-työkalu.

Itlassa toimii Alueellinen oppimisverkosto, jonka tavoitteena on saavuttaa mahdollisimman hyvin yhteen toimivat sosiaali- ja terveyspalvelut. Kiinnostuksen kohteena on erityisesti lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointi.

Osana Alueellisen oppimisverkoston työtä on viimeisen kahden vuoden aikana rakennettu digitaalista ennakoinnin tilannekuvatyökalua. Tavoitteena on Näkymäksi nimetyn työkalun avulla tukea lapsiperheiden palveluiden tiedolla johtamista ja palvelutarpeen ennakointia paikallisesti.

Lisäksi tavoitteena on, että kuntien ja hyvinvointialueiden palvelujentarjoajat tulevat tietoisiksi ajankohtaisista ilmiöistä omalla alueellaan ja pystyvät muodostamaan yhteisen tilannekuvan. Näkymä-työkalun avulla on myös helpompi käsitellä indikaattoritietoa. Näkymän tavoite on auttaa toimijoita tunnistamaan, mikä tieto on oleellista ja mitä lukuja palveluissa tulisi seurata, sekä auttaa ennakoimaan ja järjestämään palvelut alueen asukkaiden tarvitsemalla tavalla.

Joukkoistettu havaintojen kerääminen

Työkalun avulla joukkoistetaan esimerkiksi paikallisen perhekeskuksen alueella lasten ja perheiden arjesta kertovien havaintojen kerääminen. Näkymä hyödyntää tekoälyä ja muodostaa semanttisen haun avulla ilmiöitä samankaltaisten havaintojen perusteella. Lisäksi Näkymän käyttäjä voi tekoälyn ehdotuksesta yhdistää indikaattoritietoa ajankohtaisiin ilmiöihin.

Työkalu mahdollistaa havaintojen karttumisen ja havaintojen avulla paikallisesti merkittävien ilmiöiden tunnistamisen.

On ensiarvoisen tärkeää huomioida, että kiinnostuksen ja havaintojen kohteena ovat sekä hyvinvointia haastavat että hyvinvointia vahvistavat ja hyvinvoinnin hyvästä suunnasta kertovat asiat.

Tilannekuva syntyy havaintoja ja tietoa yhdistämällä

Näkymä-työkalu sisältää paikallisten havaintojen lisäksi avointa seuranta- ja indikaattoritietoa lasten, nuorten ja perheiden psykososiaalisesta hyvinvoinnista THL:n Sotkanetin 600 indikaattorin pohjalta. Näkymän taustajärjestelmässä mobiilisovelluksen kautta kerätyt havainnot ja niiden avulla muodostetut ilmiöt yhdistetään olemassa olevaan seuranta- ja indikaattoritietoon. Ilmiöitä on mahdollista rikastaa kunnan omilla tietovarannoilla ja asiantuntijatiedolla.

Käyttö alkaa 2023

Näkymän taustajärjestelmä ja mobiilisovellus ovat nyt valmiita käyttäjien testattaviksi. Perhekeskukset Alueelliseen oppimisverkostoon kuuluvilla yhteistyöalueille voivat ottaa Näkymän käyttöön vuoden 2023 aikana. Lisäksi Näkymää voidaan hyödyntää tutkimuskäyttöön. Näkymää kehitetään käyttäjäpalautteen avulla. Muun muassa tekoälyn hakutoimintoja sujuvoitetaan ja mahdollisesti rakennetaan rajapintoja palvelujärjestelmän ulkopuoliseen tietoon. Esimerkiksi paikallisuutisista voidaan saada tietoa ajankohtaisten ilmiöiden tunnistamiseksi.

Näin Näkymä toimii

Esimerkki: Asuinalueelta kertyy havaintoja, joiden mukaan lapset ja nuoret osallistuvat aktiivisesti koulun jälkeiseen harrastustoimintaan. Havainnot kertovat, että toimintaa on tärkeää vahvistaa ja jatkuvuus alueella varmistaa. Esimerkiksi kouluterveyskyselyn tulokset vapaa-ajan harrastusten määrästä ja kerroista sekä mielialan kokemuksista ovat tekoälyn ehdottamaa indikaattori- ja seurantatietoa.

Havainnosta ja indikaattoritiedosta muodostuu ilmiö, johon voidaan lisäksi liittää paikallista tietoa kysymällä sovelluksen kautta alueen toimijoilta tarkemmin ilmiöstä ja siihen liittyvistä käytännöistä.

Näkymä-työkaluun kootun tiedon avulla alueen toimijoiden on mahdollista muodostaa yhteinen tilannekuva oman alueensa lasten ja perheiden hyvinvoinnista. Tunnistettuihin alueellisiin ilmiöihin rakennetaan monialainen aloite vahvistamaan lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointia ja arkea.

Työkalun avulla pystytään systemaattisesti keräämään palautetta alueen toimijoilta meneillään olevista aloitteista ja niihin liittyvistä toimenpiteistä sekä tarkasteltavan ilmiön kehityksen suunnasta. Kentän toimijoiden havainnot ja palaute toimivat datan ohella jatkuvana johtamisen välineenä ja auttavat suuntaamaan paikallista työtä ajantasaisesti. Lisäksi havainnot, ilmiöt ja palautetieto muodostavat rikkaan tutkimusaineiston, jota hyödynnetään ajankohtaisen tutkimustiedon tuottamiseksi.

Kirjoittaja
Mari Hirvonen

Toimin erityisasiantuntijana lasten, nuorten ja perheiden palveluiden systeemisen uudistamisen parissa.

Olen osa yhteisövaikuttavuustyön taustatukitiimiä. Vastaan Näkymä-tilannekuvatyökalusta  ja tuen sen käyttöönottoa. Vastaa myös Alueellisen oppimisverkoston yhteiskehittämisestä ja oppimisen tuesta (mm.  verkkoaamukahvit, verkosto- ja kehittämispäivät ja uutiskirje). Lisäksi olen mukana yhteisövaikuttavuustyön käynnistämisessä uusilla yhteistyöalueilla ja  toimialoilla.

Työskentelen myös Samalta viivalta -ohjelmassa, jossa muun muassa fasilitoin nuorten kokemusvaikuttajien Valoisat -ryhmän toimintaa.

Olen toiminut Itlan työsuojeluvaltuutettuna vuodesta 2020 alkaen. Aloitin työni Itlassa vuonna 2019, jolloin työ painottui missiolähtöiseen ennakoivaan innovaatiotoimintaan. Olen koulutukseltani sosionomi (YAMK) ja lisäkoulutusta omaan johtamisen, organisaatio- ja henkilöstön kehittämisen sekä palvelumuotoilun saralta. Nykyisten tehtävien lisäksi minulla on yli 10 vuoden kokemus lastensuojelun sijaishuollon erilaisista asiakas-, kehittämis- ja esihenkilötyön tehtävistä.

Tutustu asiantuntijaan

Uutiset

Selaa tuoreimpia artikkeleita tai katso kaikki artikkelit
Katso kaikki artikkelit
Vieraskynä
|
12.02.2025
Aiheuttaako vanhempien pienituloisuus ahdistusta nuorille?
Vaikea taloustilanne on haastanut entisestään pienituloisia lapsiperheitä 2020-luvulla. Samalla nuorten ahdistuneisuus ja tuen tarve ovat kasvaneet. Maisterintutkielmani pyrki selvittämään systemoidun kirjallisuuskatsauksen keinoin, onko vanhempien pienituloisuus yhteydessä nuorten (11–18-vuotiaiden) ahdistuneisuuteen ja ahdistuneisuushäiriöihin, ja millaisia muita tekijöitä nuorten ahdistuneisuuden taustalta löytyy.
Lapsiperheköyhyys
Mielenterveys
Samalta viivalta
Tapahtumat
Ilmoittaudu arvioitsijakoulutukseen!
Itlan Kasvun tuki tekee psykososiaalisten menetelmien arvioita ja julkaisee ne systemaattisina kirjallisuuskatsauksina menetelmäpankissa sekä Kasvun tuki -aikakauslehdessä. Seuraava menetelmäarvioitsijoiden koulutus järjestetään marraskuussa. Tule mukaan psykososiaalisten menetelmien arvioitsijaksi!
11.11.-25.11.2024
Teams ja läsnä
Kasvun tuki
Pöydällä on Kasvun tuki -aikakauslehtiä.
Blogi
|
05.02.2025
Kaikki on vaikuttavaa – vai onko?
Kärjistäen voisi sanoa, että kaikki, mitä sosiaali- ja terveydenhuollon, sivistystoimen ja kolmannen sektorin ammattilaiset tarjoavat ja tutkijat tutkivat, on vaikuttavaa – ainakin jos on uskominen useimpien vaikuttavuusraporttien johtopäätöksiä. Voiko kaikki olla vaikuttavaa vai onko kyseessä jotain muuta? Mitä vaikuttavuus on ja miten sitä voidaan tutkia?
Kasvun tuki
Vaikuttavuus
Nuoria istumassa lattialla.
Uutiset
|
04.02.2025
Nuorten yksinäisyys on monitahoinen haaste – Tutkimus paljastaa kahdeksan yksinäisyyden muotoa
Tuore tutkimus perustuu suomalaisten nuorten anonyymeihin keskusteluihin verkossa. Tulokset haastavat palveluntuottajat ja nuorten kanssa työskentelevät ammattilaiset ottamaan käyttöön kohdennettuja ja aidosti nuorten omista tarpeista lähteviä keinoja yksinäisyyden lievittämiseen.
YOUNG-ohjelma
Päiväkoti-ikäinen lapsi tekee tehtävää pöydän ääressä.
Uutiset
|
28.01.2025
Uusi opas edistää psykososiaalisten menetelmien vaikuttavuuden arviointia    
Lasten ja nuorten mielenterveyttä tulee tukea parhaaseen mahdolliseen näyttöön pohjautuvilla psykososiaalisilla menetelmillä. Itla on julkaissut oppaan, jonka tavoitteena on tehdä lasten, nuorten ja perheiden menetelmien vaikuttavuuden arviointiprosessi läpinäkyväksi ja tukea resurssien kohdentumista mielenterveyttä parhaiten tukeviin interventioihin.
Kasvun tuki
Psykososiaaliset menetelmät
Hymyilevä alakouluikäinen lapsi istumassa lattialla.
Tapahtumat
Webinaari: Miksi menetelmien vaikuttavuuden arviointi on tärkeää?
Itlan maksuttomassa webinaarissa 26.3.2025 kuulet lasten, nuorten ja perheiden psykososiaalisten menetelmien vaikuttavuustiedon yhteiskunnallisesta merkityksestä ja vaikuttavuuden arvioinnista. Pääpuhujana on ylilääkäri, nuorisopsykiatrian professori Riittakerttu Kaltiala.
Ke 26.3.2025
Klo 8.30-9.30
Etäyhteydellä (Teams)
Kasvun tuki
Psykososiaaliset menetelmät