Uutiset>Blogit
27.03.2025

Lapsi- ja perhemyönteinen Suomi on myös kriisinkestävä – ja toisinpäin

Miten luoda lapsilla ja nuorille toivoa ja tulevaisuudenuskoa? Meidän pitää lisätä luottamusta ja ratkaisuja asioihin, joihin voimme vaikuttaa, ja vahvistaa sitä, mikä Suomessa toimii. Ihminen sopeutuu muutoksiin silloin kun on joustavuutta, selviytymiskykyä ja kimmoisuutta muutosten tai stressin keskellä eli resilienssiä. Sitä tarvitaan yksilöiden lisäksi yhteisön ja yhteiskunnan tasolle.

Yhdysvaltojen hurjia uutisia seuratessa mietin vaihto-oppilasvuottani yli 30 vuotta sitten. 1989 olin 17-vuotias lukiolainen Kaliforniassa, josta käsin seurasin Berliinin muurin murtumista ja Euroopan mullistuksia. Palasin 1990 erilaiseen maanosaan kuin minkä jätin taakseni vuotta aiemmin. Sattumalta nuorin lapsistani on parhaillaan lukion vaihto-oppilaana Yhdysvaltojen Keskilännessä. Jälleen maailma on myllerryksessä: nyt horjuu Amerikan mantereella, mutta se heijastuu välittömästi Eurooppaan ja koko maailmaan.

Mitä tästä maailman uusimmasta nyrjähdyksestä pitäisi ajatella? Miten luoda lapsille ja nuorille toivoa ja tulevaisuudenuskoa, kun totuudella ei ole väliä ja luottamusta niin monenkeskiseen yhteistyöhön kuin tieteelliseen tietoon horjutetaan tarkoituksellisesti. Tosiasioista vaikeneminen, lamaannus tai kaunistelu eivät ole vaihtoehtoja, kun lapset ja nuoret kysyvät ja miettivät itse. Tietysti on huomioitava lapsen ikätaso eikä tuputettava aikuisten maailman mediamylläkkää.

Resilienssiä yksilöille, yhteisöille ja yhteiskunnalle

Lapsemme ja nuoremme ovat nuoresta iästään huolimatta ehtineet jo elää monta päällekkäistä mullistusta koronavuosista alkaen. Ilmastonmuutos ja luontokato ovat vieläpä kriisejä, joilla ei näy päätepistettä lähitulevaisuudessa. Entistä tärkeämpää on luoda toivoa, luottamusta ja ratkaisuja asioihin, joihin voimme vaikuttaa. Miten huomioida ja vahvistaa vielä paremmin sitä, mikä Suomessa toimii – esimerkiksi suomalainen asiajournalismi ja demokratia? Miten osaisimme puhua yhteiskunnallisista ongelmista ja samaan aikaan etsiä ratkaisuja ongelmiin horjuttamatta luottamusta instituutioihin ja toisiimme?


Entistä tärkeämpää on luoda toivoa, luottamusta ja ratkaisuja asioihin, joihin voimme vaikuttaa. Miten huomioida ja vahvistaa vielä paremmin sitä, mikä Suomessa toimii?


Ihminen on uskomaton olento mukautumaan erilaisiin olosuhteisiin ja selviämään poikkeustilanteista. Tämä on huomattu tutkimuksissa esimerkiksi luonnonkatastrofeista toipuvissa yhteisöissä. Resilienssiä eli joustavuutta, selviytymiskykyä ja kimmoisuutta muutosten tai stressin keskellä tarvitaan yksilöiden lisäksi yhteisön ja yhteiskunnan tasolle. Joskus onnettomuuden tai kriisin jälkeen ei ole edes paluuta entiseen, mutta resilienssi tuo myös kykyä löytää toivoa, uutta suuntaa ja merkitystä jopa suurten menetysten jälkeen.

Perhe on kriisinkestävyyden näkökulmasta tärkeä perusyksikkö

Yhteisön tasolla keskeinen avainsana on luottamus: luottamus omaan, läheisten ja muun yhteiskunnan kykyyn toimia uudessa tilanteessa. Luonnonkatastrofien vaikutuksia tutkineet ovat havainneet, että kriisien vaikutukset ja seuraukset koetaan syvimmin lähiyhteisöissä ja kotitalouksissa – usein siis perhetasolla. Perhe tai muu lähiyhteisö on resilienssin ja laajemminkin kriisinkestävyyden näkökulmasta tärkeimpiä perusyksiköitä.

Toipuminen koko yhteiskuntana onnistuu parhaiten, kun yhteisötason tärkeys ymmärretään ja yhteisöjä tuetaan toipumisessa esimerkiksi sopeutumaan uuteen tilanteeseen suurten menetysten jälkeen. Puhumme kuitenkin perheestä ja lähiyhteisöistä varsin vähän, kun puhumme Suomessa turvallisuudesta tai laajemmin suomalaisesta kriisinkestävyydestä ja varautumisesta.

Yhteisön resilienssiä voidaan vahvistaa esimerkiksi vahvistamalla kaikkien ihmisten osallisuutta sekä tunnistamalla erilaisten ihmiset tarpeet perustuen tutkittuun tietoon, ei ennakkoluuloihin. Hyvin samoja asioita siis millä Itla pyrkii vaikuttamaan lapsi- ja perheystävällisen Suomen eteen.

Itlan visio on lapsiystävällinen hyvinvointiyhteiskunta 2040. Rakennamme yhteiskuntaa, jossa lapset, nuoret ja kaikenlaiset perheet uskaltavat unelmoida ja luottaa hyvään tulevaisuuteen. Kirjoitus on osa sarjaa, jossa hallituksen jäsenet kirjoittavat lapsi- ja perhemyönteisen Suomen rakentamisen teemoista. Tutustu syksyllä 2024 julkaistuun strategiaamme ja vaikuttavuustavoitteisiimme lapsi- ja perhemyönteisestä yhteiskunnasta, lapsinäkökulmaisen tiedon saamisesta käyttöön ja lapsilähtöisistä kasvuympäristöistä ja palveluista.  


Kirjoittaja

Sanna Vesikansa

Itlan hallituksen jäsen ja kriisitoimintojen johtaja Mieli ry:ssä

Kuva: Jakke Nikkarinen

Uutiset

Selaa tuoreimpia artikkeleita tai katso kaikki artikkelit
Katso kaikki artikkelit
Tapahtumat
The First 1000 Days in the Nordics: Identifying Gaps and Needs to Strengthen Psychosocial Wellbeing
Join us in building a more impactful and equitable start to life in the Nordics! In this webinar we will discuss key findings from the Improving Child Health Project.
27.1.2026
14:00-15:30 (UTC+3)
Teams
1000 ensimmäistä päivää
Kasvun tuki
Uutiset
|
20.11.2025
Uusi käsikirja: Toimiva kouluarki on tärkein mielenterveyden tuki lapsille
Kouluyhteisöillä on ratkaiseva rooli lasten ja nuorten mielenterveyden tukemisessa. Hyvinvoiva mieli on oppimisen perusta. Kouluissa on keinoja mielenterveyden tukemiseen, mutta niitä ei välttämättä tunnisteta kokonaisvaltaisesti. Itlan uusi käsikirja kokoaa yhteen tietoa ja käytäntöjä mielenterveyden haasteiden ennaltaehkäisyyn kouluissa.
Koulu
Mielenterveys
Kasvun tuki -aikakauslehtiä pöydällä, yksi avoinna henkilön käsissä.
Uutiset
|
19.11.2025
Kasvun tuki -aikakauslehti: Vaikuttaviksi todettujen menetelmien suunnitelmallinen käyttöönotto auttaa kehittämään palveluja 
Kasvun tuki -aikakauslehden uusin numero on teemanumero, jonka aiheena on menetelmien ja toimintamallien suunnitelmallinen käyttöönotto eli implementointi. Artikkeleissa tarkastellaan muun muassa psykososiaalisen menetelmän toimintaa, uuden menetelmän kehittämistä ja implementoinnin tulosten mittaamista.
Implementointi
Kasvun tuki -aikakauslehti
Menetelmäarviointi
Uutiset
|
12.11.2025
Itla Xamkin kumppaniksi Monialainen lapsuuden ja nuoruuden vahvistaminen -koulutukseen
Koulutuksen lähtökohtina ovat kokonaisvaltaisuus, lapsilähtöisyys ja yhteistoiminnallinen ammatillisuus. Monialainen lapsuuden ja nuoruuden vahvistaminen -koulutus on myös kehittämismahdollisuus sekä opiskelijalle että työnantajalle.
Johtamiskoulutus
Koulutus
Nuoria ulkona kaupunkiympäristössä syksyllä
Artikkelit
|
05.11.2025
Koulu ja harrastustoiminta segregaation vastaisina voimina
Vantaan kaupunki puuttuu huono-osaisuuden kasautumiseen lasten ja nuorten ohjatulla harrastustoiminnalla ja sektorirajat ylittävällä yhteistyöllä.
Harrastukset
Koulu
Johtamiskoulutus
Ihmisiä istuu piirissä.
Uutiset
|
30.10.2025
Lapsiperhepalveluiden uudistaminen edellyttää monialaista johtamista – Itla käynnistää koulutuksen yhteisövaikuttavuustyön johtajille
Millaista johtamista tarvitaan siihen, että eri sektoreiden toimijat saadaan työskentelemään yhdessä lapsi- ja tarvelähtöisesti? Itla on aloittanut puolen vuoden systeemisen muutosjohtamisen koulutuksen yhteisövaikuttavuustyön johtajille.
Yhteisövaikuttavuus
Johtamiskoulutus