Uutiset>Uutiset
30.05.2025

Nuorten aggression hallintaan tarkoitetut ART- ja A-ART-menetelmät arvioitavina Kasvun tuessa

Kasvun tuki arvioi Aggression Replacement Training (ART) -menetelmän, jonka avulla aggressiivisesti tai vetäytyvästi käyttäytyville nuorille voidaan opettaa valmiuksia rakentavaan vuorovaikutukseen. Nyt tehtävässä arvioinnin päivityksessä otetaan huomioon myös A-ART, joka on Pohjoismaissa muokattu versio ART-menetelmästä. Arvio julkaistaan systemaattisena katsauksena Kasvun tuki -aikakauslehdessä ja Kasvun tuen menetelmäpankissa.

ART-menetelmän tavoitteena on lisätä nuoren sosiaalisia taitoja, moraalisen päättelyn kehitystä ja aggression hallintaa. Se soveltuu ensisijaisesti aggressiopulmista kärsiville nuorille. Ryhmämuotoisessa menetelmässä harjoitellaan nuoren elämään kuuluvia arkitilanteita ja sen avulla vahvistetaan nuoren tunteiden säätelyä ja vihanhallintaa. 

Menetelmä on nyt arvioitavana Kasvun tuessa. Kyseessä on menetelmän arvioinnin päivitys: menetelmä on aiemmin arvioitu Kasvun tuessa vuonna 2018. 

”Nyt tehtävässä arviossa otetaan huomioon myös A-ART, joka on Pohjoismaissa adaptoitu eli suunnitelmallisesti muokattu versio ART-menetelmästä. A-ART-menetelmän kohderyhmä, tapaamiskertojen määrä, sisältö sekä koulutus eroavat ART-menetelmästä”, sanoo Kasvun tuen menetelmäarvioista vastaava erityisasiantuntija Heidi Backman


”Nyt tehtävässä arviossa otetaan huomioon myös A-ART, joka on Pohjoismaissa adaptoitu eli suunnitelmallisesti muokattu versio ART-menetelmästä.”


Suomessa käytössä ovat menetelmän molemmat versiot, mutta menetelmään koulutetaan pelkästään A-ARTin mukaisesti. Menetelmää koordinoi Suomessa Suomen ART ry.

”Suomen ART ry:n mukaan ARTissa ja A-ARTissa on paljon yhtenevää, mutta A-ARTin keinot sopivat paremmin nykypäivän Pohjoismaihin. A-ART on jossain määrin ARTia joustavampi, toisaalta A-ART edellyttää menetelmän toteuttajalta pohjakoulutusta”, Backman kertoo. 

Arviointia varten tehdyssä haussa ART-menetelmästä löytyi yli 10 vaikuttavuustutkimusta, joista osa oli Pohjoismaista ja osa muista korkean tulotason maista. A-ART-menetelmästä vaikuttavuustutkimusta ei toistaiseksi ole.

”Tällä hetkellä arvioidaan tutkimusten laatua ja soveltuvuutta arvioon”, Backman sanoo.

”Arvio tehdään ART-menetelmää koskevien tutkimusten pohjalta, mutta katsauksessa tarkastellaan molempien menetelmien kuvausten avulla, miten tutkimusnäyttö on sovellettavissa koskemaan A-ART-menetelmää.”

Rakentavan vuorovaikutuksen opettelua

ART-menetelmässä opetetaan valmiuksia rakentavaan vuorovaikutukseen nuorille, joiden käyttäytymisessä on epäsosiaalisia piirteitä. Menetelmä sopii nuorille, jotka käyttäytyvät liiallisen aggressiivisesti tai vetäytyvästi. Menetelmä soveltuu noin 12-vuotiaista nuoriin aikuisiin, ja siitä on olemassa myös alakouluikäisille muokattu versio. Lisäksi menetelmää on käytetty osittain myös aikuisten kanssa.

ART-menetelmä on suunnattu nuorille, joilla käyttäytymiseen liittyviä ongelmia on ollut jo pidemmän aikaa, mutta se sopii myös varhaisvaiheen puuttumiseen, jos nuori itse on huomannut oman käyttäytymisensä aiheuttamat ongelmat ja on motivoitunut harjoittelemaan vaihtoehtoisia toimintatapoja.

Arviot systemaattisina katsauksina

Kasvun tuen menetelmäarviot tehdään systemaattisina katsauksina. Systemaattisten katsausten avulla saadaan luotettavampaa tietoa, sillä niissä haetaan keskeisistä kansainvälisistä tietokannoista kaikkea menetelmästä tehtyä tutkimusta. 

Arvioinneissa selvitetään, onko arvioitavana olevalla psykososiaalisella menetelmällä suoraa tai välillistä näyttöön perustuvaa vaikuttavuutta johonkin tiettyyn lasten ja nuorten mielenterveyttä edistävään tavoitteeseen suomalaisessa kontekstissa. 

”Systemaattisissa kirjallisuuskatsauksissa arvioitsijat käyvät huolellisesti läpi menetelmästä tehdyt vaikuttavuustutkimukset ja pisteyttävät ne tarkasti”, Backman kertoo. 

Menetelmän kokonaisarvio muodostuu vaikuttavuuden lisäksi menetelmän kuvauksen tasosta ja menetelmän tarjoamasta käyttöönoton tuesta. 

”Systemaattisten kirjallisuuskatsausten julkaisuprosessiin kuuluu laadunvarmistuksena kaksoissokkoutettu vertaisarviointi, jossa sekä kirjoittajat että vertaisarvioijat ovat anonyymejä. Tämän vuoksi arvion julkaisuvalmiiksi saattamiseen kuluu aikaa”, Backman kertoo. 

ART- ja A-ART-menetelmien arvioitsijat saavat kirjoitustyön valmiiksi ensi syksynä, ja arvio julkaistaan loppuvuodesta 2025 tai viimeistään seuraavan vuoden alkupuolella Kasvun tuen menetelmäpankissa ja Kasvun tuki -aikakauslehdessä.


Lisätietoja

Heidi Backman.
Heidi Backman

Erityisasiantuntija

Senior Specialist

Kasvun tuki

heidi.backman@itla.fi

050 330 4644

Uutiset

Selaa tuoreimpia artikkeleita tai katso kaikki artikkelit
Katso kaikki artikkelit
Nuori mies katsoo ilta-auringossa eteenpäin hymyillen, käsi leualla.
Blogit
|
27.11.2025
Monipuolinen seurantatieto edistää menetelmien onnistunutta käyttöönottoa      
Mistä tiedät, että lasten ja nuorten mielenterveyden tueksi tarkoitetun psykososiaalisen menetelmän käyttöönotto etenee suunnitellusti ja että menetelmä todella toimii? Näkyvätkö vaikutukset lasten ja nuorten arjessa? Lue blogimme niin tiedät!
Kasvun tuki
Käyttöönotto
Menetelmä
Seuranta
Ruutupaitainen isä ja sinipaitainen lapsi istuvat keittiön pöydän ääressä. Lapsi piirtää.
Uutiset
|
26.11.2025
Uudella toimintamallilla tuetaan vakavan sairauden kohdanneita perheitä
Itla on toteuttanut yhteistyössä hyvinvointialueiden ja potilasjärjestöjen kanssa Vakava sairaus perheessä -toimintamallin, jolla tuetaan vakavan fyysisen tai psyykkisen sairauden kohdanneita perheitä niiden kokonaisvaltaisen elämäntilanteen mukaan ja eri palveluiden yhteistyönä. Toimintamalli on kuntien ja hyvinvointialueiden käytettävissä sähköisessä perhekeskuksessa ja Innokylässä.
Yhteisövaikuttavuus
Toimintamalli
Kasvun tuki
Tapahtumat
The First 1000 Days in the Nordics: Identifying Gaps and Needs to Strengthen Psychosocial Wellbeing
Join us in building a more impactful and equitable start to life in the Nordics! In this webinar we will discuss key findings from the Improving Child Health Project.
27.1.2026
14:00-15:30 (UTC+3)
Teams
1000 ensimmäistä päivää
Kasvun tuki
Uutiset
|
20.11.2025
Uusi käsikirja: Toimiva kouluarki on tärkein mielenterveyden tuki lapsille
Kouluyhteisöillä on ratkaiseva rooli lasten ja nuorten mielenterveyden tukemisessa. Hyvinvoiva mieli on oppimisen perusta. Kouluissa on keinoja mielenterveyden tukemiseen, mutta niitä ei välttämättä tunnisteta kokonaisvaltaisesti. Itlan uusi käsikirja kokoaa yhteen tietoa ja käytäntöjä mielenterveyden haasteiden ennaltaehkäisyyn kouluissa.
Koulu
Mielenterveys
Kasvun tuki -aikakauslehtiä pöydällä, yksi avoinna henkilön käsissä.
Uutiset
|
19.11.2025
Kasvun tuki -aikakauslehti: Vaikuttaviksi todettujen menetelmien suunnitelmallinen käyttöönotto auttaa kehittämään palveluja 
Kasvun tuki -aikakauslehden uusin numero on teemanumero, jonka aiheena on menetelmien ja toimintamallien suunnitelmallinen käyttöönotto eli implementointi. Artikkeleissa tarkastellaan muun muassa psykososiaalisen menetelmän toimintaa, uuden menetelmän kehittämistä ja implementoinnin tulosten mittaamista.
Implementointi
Kasvun tuki -aikakauslehti
Menetelmäarviointi
Uutiset
|
12.11.2025
Itla Xamkin kumppaniksi Monialainen lapsuuden ja nuoruuden vahvistaminen -koulutukseen
Koulutuksen lähtökohtina ovat kokonaisvaltaisuus, lapsilähtöisyys ja yhteistoiminnallinen ammatillisuus. Monialainen lapsuuden ja nuoruuden vahvistaminen -koulutus on myös kehittämismahdollisuus sekä opiskelijalle että työnantajalle.
Johtamiskoulutus
Koulutus