Uutiset>Uutiset
20.11.2025

Uusi käsikirja: Toimiva kouluarki on tärkein mielenterveyden tuki lapsille

Kouluyhteisöillä on ratkaiseva rooli lasten ja nuorten mielenterveyden tukemisessa. Hyvinvoiva mieli on oppimisen perusta. Kouluissa on keinoja mielenterveyden tukemiseen, mutta niitä ei välttämättä tunnisteta kokonaisvaltaisesti. Itlan uusi käsikirja kokoaa yhteen tietoa ja käytäntöjä mielenterveyden haasteiden ennaltaehkäisyyn kouluissa.

Kouluikäisten lasten ja nuorten kokemus omasta mielenterveydestä on heikentynyt (Kouluterveyskysely 2025), samoin oppimistulokset. Opettajat ja rehtorit kertovat, että mielenterveysongelmat näkyvät koulun arjessa yhä useammin (Rehtorikysely 2025). Ammattilaiset kaipaavat työkaluja ja koulutusta oppilaiden mielenterveyden haasteiden kohtaamiseen.

Itlan uusi Hyvinvoiva mieli oppii – oppiva mieli voi hyvin -käsikirja tuo nämä keinot näkyväksi. Se kokoaa yhteen tutkimukseen pohjautuvia selkeitä suosituksia ja käytäntöjä, miten mielenterveyttä voidaan edistää ja mielenterveyden haasteita ennaltaehkäistä kouluyhteisössä nykyistä suunnitelmallisemmin.

Mielenterveyden haasteet ja riittämätön tuki vaikeuttavat oppimista 

Yhtenä käsikirjan kirjoittajana on toiminut Itlan perusopetuksen mielenterveyden tuen toimintamallin kehittäjä, asiantuntija Anniina Pesonen. Hän on myös omalta taustaltaan luokanopettaja. 


“Lasten ja nuorten perustehtävä kouluissa on oppia. Hyvinvoinnin ja mielenterveyden haasteet sekä riittämätön mielenterveyden tuki vaikeuttavat oppimista, ja toisaalta oppimisen vaikeudet altistavat usein mielenterveyden ongelmille”, Pesonen toteaa.


Uuden oppiminen ja keskittyminen edellyttävät, että oppilaat kokevat olonsa turvalliseksi ja arvostetuksi. 


“Ongelmia voidaan ehkäistä vahvistamalla jokaisen oppilaan mielen hyvinvointia, ja mielen hyvinvointiin panostavassa koulussa oppimistuloksetkin voivat kohentua”, Pesonen huomauttaa.


Mielenterveyden vahvistaminen kouluissa lähtee arkisista teoista, esimerkiksi siitä, että opettajat juttelevat oppilaiden kanssa, antavat myönteistä palautetta ja vahvistavat luokassa yhteisöllisyyttä ja kaverisuhteita.

Nuorten mielenterveyshaasteiden ratkaisemisessa ratkaisevaa ei siis ole pelkkä ongelmiin puuttuminen, vaan hyvinvointia edistävä kouluarki. Palveluiden lisäksi tulisi panostaa yhteisöihin, joissa lapset ja nuoret toimivat päivittäin.

Johtaminen ja moniammatillinen yhteistyö avainasemassa

Nykyinen opetussuunnitelma ja muut koulun toimintaa ohjaavat säädökset ja toimintamallit mahdollistavat jo mielenterveyden tukemisen monin tavoin. Mahdollisuuksia ei kuitenkaan aina tunnisteta tai niitä ei ole otettu käyttöön kokonaisvaltaisesti.

Itlan käsikirja korostaa, että hyvinvointia ja oppimista edistävä kouluarki vaatii toimintakulttuurin, jossa mielenterveyden teemoja käsitellään avoimesti, ja yhteiset toimintamallit ovat selviä koko henkilökunnalle. Näitä ovat esimerkiksi selkeät ohjeistukset ja tukipolut mielenterveyden haasteiden varhaiseen tunnistamiseen ja tukemiseen.

Rehtorit johtavat koulujen hyvinvointityötä ja ovat avainasemassa toimintakulttuurin rakentamisessa ja osaamisen vahvistamisessa. Käsikirja tarjoaa työkaluja myös heille.


“Käsikirja avaa, miten mielenterveyden edistäminen kytkeytyy strategiseen ja pedagogiseen johtamiseen. Koostamiemme työkalujen avulla koulujen johto pystyy rakentamaan yhteistä tilannekuvaa ja johtamaan ammattilaisten yhteistyötä tavalla, joka vahvistaa sekä henkilöstön että oppilaiden hyvinvointia”, Pesonen kertoo.


Lasten ja nuorten mielenterveydestä huolehtiminen on jokaisen koulussa toimivan aikuisen vastuulla keittäjästä opiskeluhuollon ammattilaisiin, opettajiin ja rehtoriin. Aina mielenterveyttä tukeva arki koulussa ei kuitenkaan riitä. Silloin lapsen tai nuoren täytyy saada tukea mielenterveyspalveluista.


“Lasten oikeuksien päivänä muistutamme, että jokaisella lapsella on oikeus tulla nähdyksi, kuulluksi ja voida hyvin omassa kasvuympäristössään. Koulu on yksi tärkeimmistä paikoista, jossa lasten oikeuksia tuetaan. Kyse on lopulta siitä, että jokaisella lapsella on mahdollisuus oppia ja kasvaa turvallisessa ympäristössä”, Pesonen toteaa.


Itlan Hyvinvoiva mieli oppii – oppiva mieli voi hyvin – Käsikirja mielenterveyden edistämiseksi ja tukemiseksi kouluyhteisössä julkaistaan torstaina 20.11. lapsen oikeuksien päivänä.

Kirjoittajat taustoittavat teemoja 20.11. klo 14–15 käsikirjan julkaisuwebinaarissa. Katso tapahtumasivulta tarkemmat tiedot tai hyppää suoraan linjoille Itlan YouTube-kanavalle. Tervetuloa kuulemaan lisää!

Tutustu myös käyttäytymisen tuen materiaaleihin sivulla Keinoja mielenterveyden ja käyttäytymisen tukemiseen varhaiskasvatuksessa ja kouluissa.


Lisätietoja

Otathan meihin yhteyttä, jos haluat lisätietoja käsikirjasta tai mielenterveyden tuesta koulussa.

Anniina Pesonen

Asiantuntija

Specialist

Kasvun tuki KI

anniina.pesonen@itla.fi

045 638 7122
Piia Karjalainen

Kehittämispäällikkö

Development Manager

Kasvun tuki KI

piia.karjalainen@itla.fi

040 662 4821

Uutiset

Selaa tuoreimpia artikkeleita tai katso kaikki artikkelit
Katso kaikki artikkelit
Uutiset
|
20.11.2025
Uusi käsikirja: Toimiva kouluarki on tärkein mielenterveyden tuki lapsille
Kouluyhteisöillä on ratkaiseva rooli lasten ja nuorten mielenterveyden tukemisessa. Hyvinvoiva mieli on oppimisen perusta. Kouluissa on keinoja mielenterveyden tukemiseen, mutta niitä ei välttämättä tunnisteta kokonaisvaltaisesti. Itlan uusi käsikirja kokoaa yhteen tietoa ja käytäntöjä mielenterveyden haasteiden ennaltaehkäisyyn kouluissa.
Koulu
Mielenterveys
Kasvun tuki -aikakauslehtiä pöydällä, yksi avoinna henkilön käsissä.
Uutiset
|
19.11.2025
Kasvun tuki -aikakauslehti: Vaikuttaviksi todettujen menetelmien suunnitelmallinen käyttöönotto auttaa kehittämään palveluja 
Kasvun tuki -aikakauslehden uusin numero on teemanumero, jonka aiheena on menetelmien ja toimintamallien suunnitelmallinen käyttöönotto eli implementointi. Artikkeleissa tarkastellaan muun muassa psykososiaalisen menetelmän toimintaa, uuden menetelmän kehittämistä ja implementoinnin tulosten mittaamista.
Implementointi
Kasvun tuki -aikakauslehti
Menetelmäarviointi
Uutiset
|
12.11.2025
Itla Xamkin kumppaniksi Monialainen lapsuuden ja nuoruuden vahvistaminen -koulutukseen
Koulutuksen lähtökohtina ovat kokonaisvaltaisuus, lapsilähtöisyys ja yhteistoiminnallinen ammatillisuus. Monialainen lapsuuden ja nuoruuden vahvistaminen -koulutus on myös kehittämismahdollisuus sekä opiskelijalle että työnantajalle.
Johtamiskoulutus
Koulutus
Nuoria ulkona kaupunkiympäristössä syksyllä
Artikkelit
|
05.11.2025
Koulu ja harrastustoiminta segregaation vastaisina voimina
Vantaan kaupunki puuttuu huono-osaisuuden kasautumiseen lasten ja nuorten ohjatulla harrastustoiminnalla ja sektorirajat ylittävällä yhteistyöllä.
Harrastukset
Koulu
Johtamiskoulutus
Ihmisiä istuu piirissä.
Uutiset
|
30.10.2025
Lapsiperhepalveluiden uudistaminen edellyttää monialaista johtamista – Itla käynnistää koulutuksen yhteisövaikuttavuustyön johtajille
Millaista johtamista tarvitaan siihen, että eri sektoreiden toimijat saadaan työskentelemään yhdessä lapsi- ja tarvelähtöisesti? Itla on aloittanut puolen vuoden systeemisen muutosjohtamisen koulutuksen yhteisövaikuttavuustyön johtajille.
Yhteisövaikuttavuus
Johtamiskoulutus
Lapsi leikkii lattialla palikoilla.
Uutiset
|
30.10.2025
Leikitään ja keskitytään tukee pikkulasten toiminnanohjaustaitoja vaikuttavasti
Leikitään ja keskitytään perheille -menetelmä tukee alle kouluikäisten lasten itsesäätelyä ja toiminnanohjausta tutkitusti vaikuttavasti: se sai täydet pisteet eli arvion 5/5 Itlan Kasvun tuen menetelmäarvioinnissa.
Kasvun tuki
Menetelmäarvio