Uusi käsikirja: Toimiva kouluarki on tärkein mielenterveyden tuki lapsille
Kouluikäisten lasten ja nuorten kokemus omasta mielenterveydestä on heikentynyt (Kouluterveyskysely 2025), samoin oppimistulokset. Opettajat ja rehtorit kertovat, että mielenterveysongelmat näkyvät koulun arjessa yhä useammin (Rehtorikysely 2025). Ammattilaiset kaipaavat työkaluja ja koulutusta oppilaiden mielenterveyden haasteiden kohtaamiseen.
Itlan uusi Hyvinvoiva mieli oppii – oppiva mieli voi hyvin -käsikirja tuo nämä keinot näkyväksi. Se kokoaa yhteen tutkimukseen pohjautuvia selkeitä suosituksia ja käytäntöjä, miten mielenterveyttä voidaan edistää ja mielenterveyden haasteita ennaltaehkäistä kouluyhteisössä nykyistä suunnitelmallisemmin.
Mielenterveyden haasteet ja riittämätön tuki vaikeuttavat oppimista
Yhtenä käsikirjan kirjoittajana on toiminut Itlan perusopetuksen mielenterveyden tuen toimintamallin kehittäjä, asiantuntija Anniina Pesonen. Hän on myös omalta taustaltaan luokanopettaja.
“Lasten ja nuorten perustehtävä kouluissa on oppia. Hyvinvoinnin ja mielenterveyden haasteet sekä riittämätön mielenterveyden tuki vaikeuttavat oppimista, ja toisaalta oppimisen vaikeudet altistavat usein mielenterveyden ongelmille”, Pesonen toteaa.
Uuden oppiminen ja keskittyminen edellyttävät, että oppilaat kokevat olonsa turvalliseksi ja arvostetuksi.
“Ongelmia voidaan ehkäistä vahvistamalla jokaisen oppilaan mielen hyvinvointia, ja mielen hyvinvointiin panostavassa koulussa oppimistuloksetkin voivat kohentua”, Pesonen huomauttaa.
Mielenterveyden vahvistaminen kouluissa lähtee arkisista teoista, esimerkiksi siitä, että opettajat juttelevat oppilaiden kanssa, antavat myönteistä palautetta ja vahvistavat luokassa yhteisöllisyyttä ja kaverisuhteita.
Nuorten mielenterveyshaasteiden ratkaisemisessa ratkaisevaa ei siis ole pelkkä ongelmiin puuttuminen, vaan hyvinvointia edistävä kouluarki. Palveluiden lisäksi tulisi panostaa yhteisöihin, joissa lapset ja nuoret toimivat päivittäin.
Johtaminen ja moniammatillinen yhteistyö avainasemassa
Nykyinen opetussuunnitelma ja muut koulun toimintaa ohjaavat säädökset ja toimintamallit mahdollistavat jo mielenterveyden tukemisen monin tavoin. Mahdollisuuksia ei kuitenkaan aina tunnisteta tai niitä ei ole otettu käyttöön kokonaisvaltaisesti.
Itlan käsikirja korostaa, että hyvinvointia ja oppimista edistävä kouluarki vaatii toimintakulttuurin, jossa mielenterveyden teemoja käsitellään avoimesti, ja yhteiset toimintamallit ovat selviä koko henkilökunnalle. Näitä ovat esimerkiksi selkeät ohjeistukset ja tukipolut mielenterveyden haasteiden varhaiseen tunnistamiseen ja tukemiseen.
Rehtorit johtavat koulujen hyvinvointityötä ja ovat avainasemassa toimintakulttuurin rakentamisessa ja osaamisen vahvistamisessa. Käsikirja tarjoaa työkaluja myös heille.
“Käsikirja avaa, miten mielenterveyden edistäminen kytkeytyy strategiseen ja pedagogiseen johtamiseen. Koostamiemme työkalujen avulla koulujen johto pystyy rakentamaan yhteistä tilannekuvaa ja johtamaan ammattilaisten yhteistyötä tavalla, joka vahvistaa sekä henkilöstön että oppilaiden hyvinvointia”, Pesonen kertoo.
Lasten ja nuorten mielenterveydestä huolehtiminen on jokaisen koulussa toimivan aikuisen vastuulla keittäjästä opiskeluhuollon ammattilaisiin, opettajiin ja rehtoriin. Aina mielenterveyttä tukeva arki koulussa ei kuitenkaan riitä. Silloin lapsen tai nuoren täytyy saada tukea mielenterveyspalveluista.
“Lasten oikeuksien päivänä muistutamme, että jokaisella lapsella on oikeus tulla nähdyksi, kuulluksi ja voida hyvin omassa kasvuympäristössään. Koulu on yksi tärkeimmistä paikoista, jossa lasten oikeuksia tuetaan. Kyse on lopulta siitä, että jokaisella lapsella on mahdollisuus oppia ja kasvaa turvallisessa ympäristössä”, Pesonen toteaa.
Itlan Hyvinvoiva mieli oppii – oppiva mieli voi hyvin – Käsikirja mielenterveyden edistämiseksi ja tukemiseksi kouluyhteisössä julkaistaan torstaina 20.11. lapsen oikeuksien päivänä.
Kirjoittajat taustoittavat teemoja 20.11. klo 14–15 käsikirjan julkaisuwebinaarissa. Katso tapahtumasivulta tarkemmat tiedot tai hyppää suoraan linjoille Itlan YouTube-kanavalle. Tervetuloa kuulemaan lisää!
Tutustu myös käyttäytymisen tuen materiaaleihin sivulla Keinoja mielenterveyden ja käyttäytymisen tukemiseen varhaiskasvatuksessa ja kouluissa.
Lisätietoja
Otathan meihin yhteyttä, jos haluat lisätietoja käsikirjasta tai mielenterveyden tuesta koulussa.
Asiantuntija
Specialist
Kasvun tuki KI
anniina.pesonen@itla.fi
Kehittämispäällikkö
Development Manager
Kasvun tuki KI
piia.karjalainen@itla.fi