Uutiset>Vieraskynä
02.12.2024

Tulevaisuuden oppitunteja Hyvin sanottu –festivaaleilla

”Positiivinen suhtautuminen tulevaisuuteen ei tarkoita sellaista, että kaikki olisi ihanaa, vaan uskoa siihen, että kyllä tästä selvitään. Erityisesti yhdessä.” 

Mitä meidän pitäisi oppia, jotta tulevaisuus näyttäisi valoisammalta? Nuorten ja nuorten kanssa työskentelevien ammattilaisten kesken käyty keskustelumme syksyn Hyvin sanottu -festivaaleilla päätyi toteamaan, että jokainen sukupolvi elää oman aikansa kriisien keskellä, ja oppia voi ainakin sen, että mitä moninaisemmista myrskyistä voi selvitä eteenpäin. 

Keskustelun sytykkeeksi nostettiin liuta tuoreita uutisotsikoita – ne eivät mairittele ympäröivää maailmaa eivätkä juuri nosta ja kannusta sen enempää nuoria kuin aikuisiakaan. Uutisotsikot – kuten ”Ahdistuneita tyttöjä on niin paljon, että tutkija on jo epäuskoinen” – nostavat esiin tarpeen rakentaa vahvoja tukiverkkoja erityisesti nuorille. Keskusteluissa nousi esiin tätä maalailua vastaan lämpimän yhteisöllisyyden merkitys: läheisten tukeminen, avoin vuorovaikutus ja yhdessä selviytyminen. 

Huomasimme, että vaikka vanhempien sukupolvien on tärkeää välittää kokemuksiaan ja ymmärrystään maailmasta nuoremmille, on pidettävä huoli, ettei piirtyvä kuva ole pelkästään synkkä ja epätoivoinen. Elämään kuuluu luonnostaan pelkoa ja epävarmuutta, mutta se ei ole koko kuva. Nuoret ovat viisaita, tiedostavia ja rakentavat tulevaisuutta. He tarvitsevat tuekseen toivoa, eivät synkistelyä.

Ajat muuttuvat, mutta perustarpeet pysyvät 

Keskustelun kuluessa nuorten viesti vanhemmille ja muille aikuisille tuli selväksi: perusasiat ovat tärkeitä. Se, että vanhempi tai muu aikuinen viettää aikaa lasten ja nuorten kanssa, kuuntelee heitä ja on kiinnostunut ja turvallinen aikuinen. Tärkeää on myös muistaa, että riittävän hyvä riittää sekä vanhemmuudessa että lapsena ja nuorena olossa.  

Aikuisten on joskus tärkeä olla myös niitä, jotka pitävät yllä myönteistä ilmapiiriä ja kiinnittävät huomiota hyvään ja turvalliseen enemmän kuin jatkuvaan negatiivisten uutisten virtaan. Lähes me kaikki paitsi kulutamme myös luomme nykyään mediaa somen kautta. Miten voisimme nostaa enemmän esille niitä hyviäkin uutisia? Sillä kyllähän me myös otamme edistysaskeleita kohti parempaa yhteiskuntaa.


”Ei vanhemmilta voi täydellisyyttä vaatia, mutta olisi kaikkein tärkeintä, että lapsi kokisi kotona, että on arvostettu.” 


Tasapainoa teknologian ja ihmiskohtaamisten välille 

”TikTok pursuaa laihdutusvideoita”, sanoo uutisotsikko ja heristää sormea somenkäytölle. Varmasti totta – mutta entä jos ainoat ystävät löytyvät myös sen samaisen somen kautta? Sama sosiaalisen median väylä voi nuorella olla sekä kauheimman kiusaamisen että tärkeimpien tukiverkostojen tyyssija, mutta niin voi olla fyysinen koulukin. Aikuisen on tarpeen olla turvallisena taustavoimana, oli nuoren sosiaalinen elämä sitten ruudussa tai käytävällä. 

Uutisotsikot toistavat huolta nuorten ruutuajasta, mutta keskustelussa nuorilla oli myös vanhemmille viesti: ruudun takaa aikuinenkaan ei vaikuta kovin kuuntelevalta. Yksi nykyhetken ja tulevaisuuden tärkeistä taidoista onkin tasapainottelu teknologian hyödyntämisen ja inhimillisen kohtaamisen välillä.  

Empatia ja turvaverkot tulevaisuuden rakennuspalikoina

Tämän(kin) päivän nuoret ovat todella fiksuja ja heillä on paljon annettavaa yhteiseen keskusteluun ja yhteiskunnan ilmapiirin rakentamiseen. Esimerkiksi toisin kuin ennen, heille tunnetaitoja ja empatiaa on alettu opettaa jo varhaiskasvatuksesta lähtien. Vaikkapa kyky nimetä tunteita on eri tavalla arkipäivää kuin menneinä vuosikymmeninä. Sukupolvien kesken on tärkeää olla aidosti uteliaita ymmärtämään toistemme ajatuksia, on opittava toisiltamme. 

Kriisien ja vastoinkäymisten olemassaolo on muuttumaton tosiseikka, ja niin on myös tarve tukea toisiamme. Tarvitsemme jokainen iästä riippumatta turvaverkkoja. Osana niitä tarvitaan yhteiskunnan palveluja, mutta ennen kaikkea ne muodostuvat jokaisesta kohtaamisesta, jossa tuetaan ja kannustetaan eteenpäin. 


”Positiivinen suhtautuminen tulevaisuuteen ei tarkoita sellaista, että kaikki olisi ihanaa, vaan uskoa siihen, että kyllä tästä selvitään. Erityisesti yhdessä.” 


Kirjoittajat

Taija Huhtala

Viestinnän asiantuntija, THL (IMAGINE)

Elina Suontama

Viestinnän asiantuntija, THL (Ulos Epätoivosta)

Heidi Wirkkala

Projektikoordinaattori, Helsingin yliopisto (SchoolWell, IMAGINE)

Uutiset

Selaa tuoreimpia artikkeleita tai katso kaikki artikkelit
Katso kaikki artikkelit
Joukko ihmisiä on kokoontunut pöydän ympärille läppäreiden kanssa.
Blogi
|
02.06.2025
Näkymä tukee tiedolla johtamista Tampereella ja Oulussa
Tampereella ja Oulussa on käytössä digitaalinen Näkymä-työkalu, jolla ammattilaiset voivat kertoa anonyymejä havaintoja lasten hyvinvoinnista. Havainnot jalostetaan johtamista tukevaksi tiedoksi, jonka avulla kehitetään lapsia ja nuoria tukevia paikallisia ratkaisuja.
Näkymä
Yhteisövaikuttavuus
Ryhmä henkilöitä, joiden jalat kuvassa.
Uutiset
|
30.05.2025
Nuorten aggression hallintaan tarkoitetut ART- ja A-ART-menetelmät arvioitavina Kasvun tuessa
Kasvun tuki arvioi Aggression Replacement Training (ART) -menetelmän, jonka avulla aggressiivisesti tai vetäytyvästi käyttäytyville nuorille voidaan opettaa valmiuksia rakentavaan vuorovaikutukseen. Nyt tehtävässä arvioinnin päivityksessä otetaan huomioon myös A-ART, joka on Pohjoismaissa muokattu versio ART-menetelmästä. Arvio julkaistaan systemaattisena katsauksena Kasvun tuki -aikakauslehdessä ja Kasvun tuen menetelmäpankissa.
Kasvun tuki
Psykososiaaliset menetelmät
Tapahtumat
Nordic Workshops: Building a Shared Foundation for Perinatal Services 
Join our workshops this autumn and help shape more effective, consistent, and equitable perinatal services across the Nordics.
2.9.-10.10.2025
9:00-11:00 (GMT)
Teams
1000 ensimmäistä päivää
Kaksi lasta leikkii lelulinnalla maton päällä.
Blogi
|
28.05.2025
Säästövinkki sote-johtajille: panosta arviointiin
Lasten ja nuorten terapiatakuun toimeenpano on laaja kokonaisuus, jossa onnistuminen edellyttää hyvinvointialueilta paitsi psykososiaalisten ja lyhytterapeuttisten menetelmien osaamista myös kyvykkyyttä menetelmien arviointiin ja käyttöönottoon. Arviointi tulisi toteuttaa moninäkökulmaisesti ja systemaattisesti sekä hyödyntää siihen suunniteltuja työkaluja.
Arviointi
Vaikuttavuus
Nainen ja mies nauravat tietokoneiden ääressä.
Uutiset
|
27.05.2025
Itlan Lapsuuden rakentajat -mentorointiohjelma alkoi odottavissa ja iloisissa tunnelmissa
Itlan mentorointiohjelma tukee lasten, nuorten ja perheiden palveluiden johtajien kehittymistä hyvän lapsuuden rakentajina. Ohjelman aloitustilaisuudessa mentorit ja aktorit tapasivat toisensa ensimmäistä kertaa. Yhdessä pohdittiin miten mentoroinnin tavoitteita kannattaa määritellä ja mistä onnistunut mentorointisuhde rakentuu.
Johtaminen
Johtamiskoulutus
Tapahtumat
Lapset ja nuoret – algoritmien panttivangit -keskustelu SuomiAreenassa
Yksi yhteiskunnan tulevaisuuden tärkeimmistä pääomista ovat lastemme aivot. Lasten ja nuorten keskittymiskyvystä ja huomiosta kilpailevat monikansallisten teknojättien koukuttavat algoritmit. Ovatko lapset ja nuoret algoritmien panttivankeja? Kenen vastuulla on rakentaa lapsille ja nuorille kasvua ja kehitystä tukeva turvallinen digiympäristö?
25.6.2025
15.00–15.45
Eetunaukion lava, Itäpuisto 4, Pori
Digitaalisuus
SuomiAreena