Uutiset>Blogit
27.03.2024

Arjen havainnoista uusiin näkymiin – digityökalu auttaa ilmiöiden tunnistamisessa

Yhteisövaikuttavuudessa sisältäpäin nouseva kehittäminen tarkoittaa, että paikallisten lasten, nuorten ja perheiden arkea koskevista havainnoista tunnistetaan nousevia ilmiöitä, joihin kehitetään vastauksia. Tavoitteena on tunnistaa pinnan alla kuplivia tekijöitä ennakoivasti. Itlan erityisasiantuntija Mari Hirvonen kertoo digitaalisen Näkymä-työkalun käytöstä tämän prosessin tukena.

Yhteisövaikuttavuustyössä avainroolissa ovat kentän (lapsia, nuoria ja perheitä kohtaavien ammattilaisten ja yhteisön) toimijoiden arjen havainnot alueensa tapahtumista ja pienistä muutoksista. Merkittäviä ovat havainnot, jotka kertovat lasten, nuorten ja perheiden elämään vaikuttavista haasteista tai hyvinvointia edistävistä tekijöistä.

Miten tällaisia havaintoja kerätään nopeasti, notkeasti ja järjestelmällisesti laajalta ja monialaiselta joukolta?

Itla on kehittänyt arjen havaintojen keräämistä varten digitaalisen Näkymä-työkalun, joka otettiin käyttöön keväällä 2023 kahdella perhekeskusalueella Tampereella. Viime syksynä käyttöä laajennettiin kaikille Tampereen perhekeskusalueille.

Joukkoistetut, anonyymit havainnot

Näkymä jakautuu kentän toimijoiden ja pääkäyttäjien käyttöliittymiin. Kentän toimijoille Näkymä on appi ja sivusto, joiden kautta voi kertoa omia havaintoja lasten, nuorten ja perheiden arkea koskevista asioista.

“Havainto voi olla jotain, minkä huomaa työmatkalla ja kertoisi työkaverille kahvipöydässä, tai asia josta kuulee asiakastapaamisessa perheeltä“, Hirvonen selventää. “Kaikki havainnot ovat merkityksellisiä.”

Havainnot ovat anonyymejä, eivätkä kirjaajat näe toistensa havaintoja. Näin varmistetaan tasapuolinen käsittely ja vältetään tilanne, jossa jo tehdyt havainnot alkavat ohjata muiden huomioita.

Havaintoja tekevät kaikki perhekeskustyössä mukana olijat. Sivistys- ja sotetoimijoiden ja kolmannen sektorin lisäksi mukana on aktiivisia yhteisön edustajia – vaikkapa kauppiaita, apteekkareita tai vartijoita, joilla on halu edistää lasten ja nuorten asiaa.

Havainnoista ilmiöitä tekoälyn avulla

Näkymällä on perhekeskusalueilla pääkäyttäjät, joiden työnkuvaan kuuluu tiedolla johtamisen tuki tai kehitys. Näkymässä he pystyvät tarkastelemaan kertyneitä havaintoja ja löytämään tekoälyn avulla yhteyksiä muihin samankaltaisiin havaintoihin sekä tekemään ehdotuksia niihin liittyvistä Sotkanetin indikaattoreista ja paikallisuutisten otsikoista.

“Tekoälyavusteinen laaja haku on teknisesti nopea prosessi, mutta käyttäjän on analysoitava haun tulokset ja valittava niistä oleellinen tieto. Tekoäly ehdottaa, mutta ihminen valitsee ja yhdistää merkitykselliset kokonaisuudet ilmiöksi”, korostaa Hirvonen.

Tarvittaessa pääkäyttäjät voivat pyytää Näkymän avulla lisähavaintoja. Silloin havaintojen jättäjät saavat ilmoituksen, jossa pyydetään lisähavaintoja tietystä aiheesta laajasti tai rajatusti esimerkiksi varhaiskasvatuksesta tai nuorten vapaa-ajan piiristä.

Indikaattoritietoa, uutisia ja havaintoja yhdistämällä nähdään, millaisesta ilmiöstä on kyse. Näkymän pääkäyttäjä vie ilmiöt perhekeskustyön monialaisen johtotiimin käsittelyyn, jossa sitä tarkastellaan ilmiön rikastamista ja mahdollisia jatkotoimenpiteitä varten. Johtotiimi voi Näkymän välityksellä kertoa suunnittelevansa aloitetta ilmiöön liittyen, pyytää ideoita, kommentteja ja palautetta toimenpiteiden etenemisestä tai onnistumisesta sekä seurata ilmiön kehittymistä.


“Havaintojen jättämisestä on sanottu, että se on yhtä helppoa kuin Whatsappiin kirjoittaminen.”


Nopea reitti arjen ja johdon vuorovaikutukseen

Yhteisövaikuttavuustyön periaatteisiin sopivasti idea havaintojen keräämisestä syntyi yhteiskehittämisessä Tampereen alueen toimijoiden kanssa. Tavoite oli päästä varhain kiinni nouseviin alueellisiin signaaleihin, jotta resursseja voidaan kohdentaa suunnitelmallisesti ja ennakoivasti.

Uuden työkalun käyttöönotto vaatii uusien tapojen omaksumista. Välineen on oltava helppokäyttöinen ja motivoiva, ja siitä on viestittävä aktiivisesti eri tavoin. Näkymää kehitetään jatkuvasti käyttäjien palautteen perusteella. Tähän asti saatu palaute on ollut positiivista.

“Havaintojen jättämisestä on sanottu, että se on yhtä helppoa kuin Whatsappiin kirjoittaminen”, Hirvonen hymyilee.

Uudet ratkaisut eivät aina vaadi isoa rahoitusta

Jotta uusi työkalu jää aktiiviseen käyttöön myös alkuinnostuksen jälkeen, tulisi työkalun juurtua osaksi arjen työtä ja käyttäjien on koettava työkalun käyttö merkitykselliseksi ja mielekkääksi.

Viestinnän on tavoitettava havaintojen jättäjät – heidän tulee saada tietää, miten jätettyjä havaintoja on käsitelty, millaisia ilmiöitä alueella on tunnistettu ja mitä toimenpiteitä niistä on seurannut.

Tampereella on todettu, että Näkymän tulisi olla osa esimerkiksi tiimi- ja viikkopalavereita, työpaikoilla käytäviä keskusteluja sekä perehdytystä. Kun työkalu on saatavilla kaikille perhekeskustyössä mukana oleville sekä sidosryhmille, on työntekijällä aidosti mahdollisuus saada äänensä kuuluviin. Anonyymit havainnot menevät varmasti perille, ja jokainen niistä käsitellään.

“Ratkaisut eivät aina vaadi isoa rahoitusta. Havaintojen kautta voidaan huomata, että jokin toiminta kannattaa kohdentaa eri tavalla tai tehostaa sen viestintää. Osa ratkaisuista hoituu pienilläkin toimilla, laajemmat ilmiöt on mahdollista viedä kaupungin, kunnan tai hyvinvointialueen rakenteissa eteenpäin”, Hirvonen summaa.aisena.


Kirjoittaja: Ninnu Koskenalho

Teksti on julkaistu Yhteisövaikuttavuustyön uutisia -uutiskirjeessä. Uutiskirje ilmestyy noin kahdeksan kertaa vuodessa. Voit tilata sen sivun alalaidasta.

Uutiset

Selaa tuoreimpia artikkeleita tai katso kaikki artikkelit
Katso kaikki artikkelit
Tapahtumat
The First 1000 Days in the Nordics: Identifying Gaps and Needs to Strengthen Psychosocial Wellbeing
Join us in building a more impactful and equitable start to life in the Nordics! In this webinar we will discuss key findings from the Improving Child Health Project.
27.1.2026
14:00-15:30 (UTC+3)
Teams
1000 ensimmäistä päivää
Kasvun tuki
Uutiset
|
20.11.2025
Uusi käsikirja: Toimiva kouluarki on tärkein mielenterveyden tuki lapsille
Kouluyhteisöillä on ratkaiseva rooli lasten ja nuorten mielenterveyden tukemisessa. Hyvinvoiva mieli on oppimisen perusta. Kouluissa on keinoja mielenterveyden tukemiseen, mutta niitä ei välttämättä tunnisteta kokonaisvaltaisesti. Itlan uusi käsikirja kokoaa yhteen tietoa ja käytäntöjä mielenterveyden haasteiden ennaltaehkäisyyn kouluissa.
Koulu
Mielenterveys
Kasvun tuki -aikakauslehtiä pöydällä, yksi avoinna henkilön käsissä.
Uutiset
|
19.11.2025
Kasvun tuki -aikakauslehti: Vaikuttaviksi todettujen menetelmien suunnitelmallinen käyttöönotto auttaa kehittämään palveluja 
Kasvun tuki -aikakauslehden uusin numero on teemanumero, jonka aiheena on menetelmien ja toimintamallien suunnitelmallinen käyttöönotto eli implementointi. Artikkeleissa tarkastellaan muun muassa psykososiaalisen menetelmän toimintaa, uuden menetelmän kehittämistä ja implementoinnin tulosten mittaamista.
Implementointi
Kasvun tuki -aikakauslehti
Menetelmäarviointi
Uutiset
|
12.11.2025
Itla Xamkin kumppaniksi Monialainen lapsuuden ja nuoruuden vahvistaminen -koulutukseen
Koulutuksen lähtökohtina ovat kokonaisvaltaisuus, lapsilähtöisyys ja yhteistoiminnallinen ammatillisuus. Monialainen lapsuuden ja nuoruuden vahvistaminen -koulutus on myös kehittämismahdollisuus sekä opiskelijalle että työnantajalle.
Johtamiskoulutus
Koulutus
Nuoria ulkona kaupunkiympäristössä syksyllä
Artikkelit
|
05.11.2025
Koulu ja harrastustoiminta segregaation vastaisina voimina
Vantaan kaupunki puuttuu huono-osaisuuden kasautumiseen lasten ja nuorten ohjatulla harrastustoiminnalla ja sektorirajat ylittävällä yhteistyöllä.
Harrastukset
Koulu
Johtamiskoulutus
Ihmisiä istuu piirissä.
Uutiset
|
30.10.2025
Lapsiperhepalveluiden uudistaminen edellyttää monialaista johtamista – Itla käynnistää koulutuksen yhteisövaikuttavuustyön johtajille
Millaista johtamista tarvitaan siihen, että eri sektoreiden toimijat saadaan työskentelemään yhdessä lapsi- ja tarvelähtöisesti? Itla on aloittanut puolen vuoden systeemisen muutosjohtamisen koulutuksen yhteisövaikuttavuustyön johtajille.
Yhteisövaikuttavuus
Johtamiskoulutus