Uutiset>Blogi
27.03.2024

Arjen havainnoista uusiin näkymiin – digityökalu auttaa ilmiöiden tunnistamisessa

Yhteisövaikuttavuudessa sisältäpäin nouseva kehittäminen tarkoittaa, että paikallisten lasten, nuorten ja perheiden arkea koskevista havainnoista tunnistetaan nousevia ilmiöitä, joihin kehitetään vastauksia. Tavoitteena on tunnistaa pinnan alla kuplivia tekijöitä ennakoivasti. Itlan erityisasiantuntija Mari Hirvonen kertoo digitaalisen Näkymä-työkalun käytöstä tämän prosessin tukena.

Yhteisövaikuttavuustyössä avainroolissa ovat kentän (lapsia, nuoria ja perheitä kohtaavien ammattilaisten ja yhteisön) toimijoiden arjen havainnot alueensa tapahtumista ja pienistä muutoksista. Merkittäviä ovat havainnot, jotka kertovat lasten, nuorten ja perheiden elämään vaikuttavista haasteista tai hyvinvointia edistävistä tekijöistä.

Miten tällaisia havaintoja kerätään nopeasti, notkeasti ja järjestelmällisesti laajalta ja monialaiselta joukolta?

Itla on kehittänyt arjen havaintojen keräämistä varten digitaalisen Näkymä-työkalun, joka otettiin käyttöön keväällä 2023 kahdella perhekeskusalueella Tampereella. Viime syksynä käyttöä laajennettiin kaikille Tampereen perhekeskusalueille.

Joukkoistetut, anonyymit havainnot

Näkymä jakautuu kentän toimijoiden ja pääkäyttäjien käyttöliittymiin. Kentän toimijoille Näkymä on appi ja sivusto, joiden kautta voi kertoa omia havaintoja lasten, nuorten ja perheiden arkea koskevista asioista.

“Havainto voi olla jotain, minkä huomaa työmatkalla ja kertoisi työkaverille kahvipöydässä, tai asia josta kuulee asiakastapaamisessa perheeltä“, Hirvonen selventää. “Kaikki havainnot ovat merkityksellisiä.”

Havainnot ovat anonyymejä, eivätkä kirjaajat näe toistensa havaintoja. Näin varmistetaan tasapuolinen käsittely ja vältetään tilanne, jossa jo tehdyt havainnot alkavat ohjata muiden huomioita.

Havaintoja tekevät kaikki perhekeskustyössä mukana olijat. Sivistys- ja sotetoimijoiden ja kolmannen sektorin lisäksi mukana on aktiivisia yhteisön edustajia – vaikkapa kauppiaita, apteekkareita tai vartijoita, joilla on halu edistää lasten ja nuorten asiaa.

Havainnoista ilmiöitä tekoälyn avulla

Näkymällä on perhekeskusalueilla pääkäyttäjät, joiden työnkuvaan kuuluu tiedolla johtamisen tuki tai kehitys. Näkymässä he pystyvät tarkastelemaan kertyneitä havaintoja ja löytämään tekoälyn avulla yhteyksiä muihin samankaltaisiin havaintoihin sekä tekemään ehdotuksia niihin liittyvistä Sotkanetin indikaattoreista ja paikallisuutisten otsikoista.

“Tekoälyavusteinen laaja haku on teknisesti nopea prosessi, mutta käyttäjän on analysoitava haun tulokset ja valittava niistä oleellinen tieto. Tekoäly ehdottaa, mutta ihminen valitsee ja yhdistää merkitykselliset kokonaisuudet ilmiöksi”, korostaa Hirvonen.

Tarvittaessa pääkäyttäjät voivat pyytää Näkymän avulla lisähavaintoja. Silloin havaintojen jättäjät saavat ilmoituksen, jossa pyydetään lisähavaintoja tietystä aiheesta laajasti tai rajatusti esimerkiksi varhaiskasvatuksesta tai nuorten vapaa-ajan piiristä.

Indikaattoritietoa, uutisia ja havaintoja yhdistämällä nähdään, millaisesta ilmiöstä on kyse. Näkymän pääkäyttäjä vie ilmiöt perhekeskustyön monialaisen johtotiimin käsittelyyn, jossa sitä tarkastellaan ilmiön rikastamista ja mahdollisia jatkotoimenpiteitä varten. Johtotiimi voi Näkymän välityksellä kertoa suunnittelevansa aloitetta ilmiöön liittyen, pyytää ideoita, kommentteja ja palautetta toimenpiteiden etenemisestä tai onnistumisesta sekä seurata ilmiön kehittymistä.


“Havaintojen jättämisestä on sanottu, että se on yhtä helppoa kuin Whatsappiin kirjoittaminen.”


Nopea reitti arjen ja johdon vuorovaikutukseen

Yhteisövaikuttavuustyön periaatteisiin sopivasti idea havaintojen keräämisestä syntyi yhteiskehittämisessä Tampereen alueen toimijoiden kanssa. Tavoite oli päästä varhain kiinni nouseviin alueellisiin signaaleihin, jotta resursseja voidaan kohdentaa suunnitelmallisesti ja ennakoivasti.

Uuden työkalun käyttöönotto vaatii uusien tapojen omaksumista. Välineen on oltava helppokäyttöinen ja motivoiva, ja siitä on viestittävä aktiivisesti eri tavoin. Näkymää kehitetään jatkuvasti käyttäjien palautteen perusteella. Tähän asti saatu palaute on ollut positiivista.

“Havaintojen jättämisestä on sanottu, että se on yhtä helppoa kuin Whatsappiin kirjoittaminen”, Hirvonen hymyilee.

Uudet ratkaisut eivät aina vaadi isoa rahoitusta

Jotta uusi työkalu jää aktiiviseen käyttöön myös alkuinnostuksen jälkeen, tulisi työkalun juurtua osaksi arjen työtä ja käyttäjien on koettava työkalun käyttö merkitykselliseksi ja mielekkääksi.

Viestinnän on tavoitettava havaintojen jättäjät – heidän tulee saada tietää, miten jätettyjä havaintoja on käsitelty, millaisia ilmiöitä alueella on tunnistettu ja mitä toimenpiteitä niistä on seurannut.

Tampereella on todettu, että Näkymän tulisi olla osa esimerkiksi tiimi- ja viikkopalavereita, työpaikoilla käytäviä keskusteluja sekä perehdytystä. Kun työkalu on saatavilla kaikille perhekeskustyössä mukana oleville sekä sidosryhmille, on työntekijällä aidosti mahdollisuus saada äänensä kuuluviin. Anonyymit havainnot menevät varmasti perille, ja jokainen niistä käsitellään.

“Ratkaisut eivät aina vaadi isoa rahoitusta. Havaintojen kautta voidaan huomata, että jokin toiminta kannattaa kohdentaa eri tavalla tai tehostaa sen viestintää. Osa ratkaisuista hoituu pienilläkin toimilla, laajemmat ilmiöt on mahdollista viedä kaupungin, kunnan tai hyvinvointialueen rakenteissa eteenpäin”, Hirvonen summaa.aisena.


Kirjoittaja: Ninnu Koskenalho

Teksti on julkaistu Yhteisövaikuttavuustyön uutisia -uutiskirjeessä. Uutiskirje ilmestyy noin kahdeksan kertaa vuodessa. Voit tilata sen sivun alalaidasta.

Uutiset

Selaa tuoreimpia artikkeleita tai katso kaikki artikkelit
Katso kaikki artikkelit
Tapahtumat
Hyvinvoiva mieli oppii – oppiva mieli voi hyvin -käsikirjan julkaisuwebinaari
Miten oppilaiden mielenterveyttä voi edistää ja tukea koulussa? Itla julkaisee marraskuussa upouuden käsikirjan, joka tarjoaa askeleet oppilaiden mielenterveyden edistämiseen koko kouluyhteisön voimin. Tervetuloa kuulolle!
To 20.11.2025
Klo 14.00-15.00
Webinaari
Kasvun tuki
Nainen ja kaksi lasta istumassa lattialla.
Uutiset
|
03.09.2025
Lapsen ja vanhempien välisen kiintymyssuhteen vahvistamiseen tarkoitettu ABC-vanhemmuusryhmä arvioitavana Kasvun tuessa
Kasvun tuki arvioi ABC-vanhemmuusryhmän, jonka tavoitteena on vahvistaa lapsen ja vanhempien välistä kiintymyssuhdetta. ABC-vanhemmuusryhmä on tärkeää arvioida uudelleen, sillä siitä on tehty viime vuosina tutkimusta Pohjoismaissa. Arvio julkaistaan systemaattisena katsauksena Kasvun tuki -aikakauslehdessä ja Kasvun tuen menetelmäpankissa.
Arviointi
Kasvun tuki
Psykososiaaliset menetelmät
Tapahtumat
Demokratiakorjaamo: Demokratia kriisissä
Demokratiakorjaamo on yhteiskunnallista keskustelua ja työpajoja sisältävä tilaisuus, jossa pohditaan kriittisesti demokratian tilaa nyky-Suomessa ja laajemmin maailmassa.
18.09.2025
13.00-16.00
Siltasaarenkatu 8–10, 00530 Helsinki
YOUNG-ohjelma
Äiti ja vauva katsovat kaukaisuuteen.
Uutiset
|
28.08.2025
Itlan ja Brita Maria Renlundin muistosäätiön kumppanuudella laajennetaan yhteisövaikuttavuustyötä
Itla ja Brita Maria Renlundin muistosäätiö ovat aloittaneet kumppanuuden, jonka tavoitteena on nopeuttaa lapsiperheiden palvelujen uudistamista yhteisövaikuttavuustyöllä. Yhteistyöhön sisältyy BMR-säätiön 600 000 euron rahoitus Itlalle.
Yhteisövaikuttavuus
Uutiset
|
27.08.2025
Sijoitetun lapsen koulunkäynnin tukemiseen tarkoitettu Sisukas-toimintamalli arvioitavana Kasvun tuessa
Kasvun tuki arvioi Sisukas-toimintamallin, jonka tavoitteena on vahvistaa lastensuojelun sijaishuollossa asuvien lasten pärjäävyyttä koulunkäyntiä tukemalla. Sisukas-toimintamalli on tärkeää arvioida uudelleen, sillä siitä on tehty uutta tutkimusta Suomessa ja muissa Pohjoismaissa. Arvio julkaistaan systemaattisena katsauksena Kasvun tuki -aikakauslehdessä ja Kasvun tuen menetelmäpankissa.
Kasvun tuki
Psykososiaaliset menetelmät
Tapahtumat
Tulevaisuuden varhaiskasvatus ja koulu lasten ja nuorten mielenterveyttä edistämässä
Kuinka vuorovaikutusta, osallisuutta ja mielenterveystaitoja vahvistamalla voimme tukea lasten ja nuorten hyvinvointia oppimisympäristöissä sekä mielenterveyttä edistävää toimintakulttuuria kouluyhteisössä?
24.11.2025
10.00-12.00
Siltasaarenkatu 8-10, 00530 Helsinki ja verkossa
Kasvun tuki
YOUNG-ohjelma