Uutiset>Blogi
10.09.2024

Nuoret tarvitsevat keinoja ja aikuisten apua yksinäisyyden vähentämiseksi

Nuorena koettu yksinäisyys on monella tavalla haitallista. Nuoret eivät tiedä, mistä apua saisi, ja kynnys aikuisten puoleen kääntymiseen on korkea. Nuoret kuitenkin haluavat aikuisten apua yksinäisyyden torjuntaan ja toivovat, että huomiota kiinnitettäisiin myös turvallisten yhteisöjen luomiseen.

Psyykkisiä ja fyysisiä oireita, kuten ahdistuneisuutta, hermostuneisuutta, sosiaalisten tilanteiden pelkoa, päänsärkyä, vatsa- ja selkäkipua ja nukahtamisvaikeuksia. Tällaisia oireita nuoret voivat kokea yksinäisyyden seurauksena.

Yksinäisyyttä kokevilla nuorilla on tavallista enemmän terveysongelmia. Lapsuudessa koettu yksinäisyys voi heijastaa varjonsa myös pitkälle myöhempään elämään. Yksinäisyydessä ei ole kysymys pelkästään haasteista sosiaalisissa suhteissa tai suhteiden puuttumisesta vaan moninaisista tekijöistä, jotka uhkaavat nuorten hyvinvointia.

Nuoret eivät tunne auttamiskeinoja ja pelkäävät leimautumista

Nuorten kokemuksia selvittänyt tutkimuksemme ei lievitä huolia yksinäisyyskeskustelun ympärillä. Moni nuori (yli 40 prosenttia vastaajista) kokee, että yksinäisyyden vähentämisen käytäntöjä ei ole tai niistä ei ole tietoa. Tilanne vaikuttaa yksinäisyyttä kokevien nuorten osalta jopa lohduttomalta.


”Yksinäisyyttä kokevat pelkäävät, että avun pyytäminen johtaa leimautumiseen.”


Nuorilla on lisäksi erilaisia pelkoja, joiden takia he eivät kerro yksinäisyyskokemuksistaan aikuisille. Nuoret pelkäävät, että aikuiset reagoivat esimerkiksi vähättelemällä tai toisaalta liioittelemalla ongelmaa. Toisaalta nuoret pelkäävät, että tieto yksinäisyydestä leviää ilman nuoren lupaa vanhemmille ja koulun muille oppilaille. Yksinäisyyttä kokevat pelkäävät, että avun pyytäminen johtaa leimautumiseen.

Nuorten kuuleminen tärkeää, mutta aikuisten tuki tarpeen

Pyrimme tutkimuksessamme nuorten yksinäisyyskokemusten selvittämisen lisäksi löytämään ongelmaan ratkaisuehdotuksia. Nuorten kuuleminen on ratkaisevan tärkeää, jotta yksinäisyyteen puututaan toimilla, joista nuoret kokevat olevan apua. Yksinäisyyden ratkaisemista ei kuitenkaan saa jättää nuorten vastuulle.


”Tarvitsemme siis turvallisia tiloja, ryhmiä, luokkia, kouluja ja harrastuksia, joissa nuoret kokevat, että ketään ei jätetä yksin tai ulkopuolelle.”


Nuoret toivovat ja tarvitsevat aikuisten tukea yksinäisyyden torjumiseen. Nuoret kokevat, että yksilöllisen tuen lisäksi on erittäin tärkeää puuttua ongelmaan yhteisöissä, joissa nuoret elävät. Tarvitsemme siis turvallisia tiloja, ryhmiä, luokkia, kouluja ja harrastuksia, joissa nuoret kokevat, että ketään ei jätetä yksin tai ulkopuolelle. Aikuisten katseen ja tekojen toivotaan kiinnittyvän yksinäisyyden torjumiseen ryhmätilanteissa ja nuorten arjessa.

Syksyllä 2024 julkaisemme blogisarjan lasten ja nuorten yksinäisyydestä sekä ratkaisuehdotuksista siihen. Sarjan seuraava osa käsittelee palvelujärjestelmän roolia ja mahdollisuuksia yksinäisyyden torjumisessa. Osallisuus palveluissa (Services to Belong) -hankkeessa tutkitaan ja kehitetään palveluja yksinäisyyttä ja sosiaalista ulossulkemista kokeville lapsille ja nuorille. Osallisuus palveluissa on yksi ”Oikeus osallisuuteen: Yksinäisyyden ja ostrakismin vähentäminen lapsuudessa ja nuoruudessa (Right to Belong)” -tutkimuskonsortion viidestä työpaketista. Oikeus osallisuuteen -konsortio on osa strategisen tutkimuksen YOUNG-ohjelmaa. Strategisen tutkimuksen ohjelmat ja niiden hankkeet saavat rahoitusta strategisen tutkimuksen neuvostolta (STN), joka toimii Suomen Akatemian yhteydessä.

Kirjoittaja
Anni Kyösti

Olen projektitutkija Osallisuus palveluissa -tutkimuksessa (STN/Right to Belong -konsortio). Tutkimuksessa tarkastellaan yksinäisyyttä ja ostrakismia palvelujärjestelmän näkökulmasta.

Aloitin Itlassa vuoden 2022 alussa Muuttuva väestö -tutkimushankkeessa (2021-2023), jossa tarkasteltiin väestönmuutoksen vaikutuksia varhaiskasvatukseen sekä esi- ja perusopetukseen. Aiemmin olen tehnyt monipuolisesti tutkimusta kuntien toiminnasta ja johtamisesta.

Tutustu asiantuntijaan
Kirjoittaja
Suvi-Sadetta Kaarakainen

Toimin projektitutkijana Osallisuus palveluissa -tutkimuksessa (STN/Right to Belong -konsortio). Tutkimuksessa tarkastellaan lasten ja nuorten yksinäisyyttä ja ostrakismia palvelujärjestelmän näkökulmasta.

Aloitin Itlassa helmikuussa 2022 Muuttuva väestö -tutkimushankkeessa (2021-2023), jossa tarkasteltiin väestönmuutoksen vaikutuksia varhaiskasvatuksen sekä esi- ja perusopetuksen järjestämiseen sekä sivistyksellisen tasa-arvon toteutumiseen.

Taustaltani olen kulttuurihistorijoitsija ja olen tehnyt monitieteistä tutkimusta yhteiskunnan ja kulttuurin digitalisoitumiseen liittyen.

Tutustu asiantuntijaan

Uutiset

Selaa tuoreimpia artikkeleita tai katso kaikki artikkelit
Katso kaikki artikkelit
Vieraskynä
|
17.01.2025
The future of health and social care: Perspectives from Finland and Scotland
Last autumn, students from the Childhood Builders leadership training programme visited Scotland. Through this exchange, leaders from Finland and Scotland shared valuable lessons and experiences in advancing equitable, inclusive, and resilient leadership in health and social care. The lessons learned in Scotland and Finland offer a clear call to action: the future of health and social care depends on leaders willing to listen, collaborate, and lead with courage.
johtaminen
Johtamiskoulutus
Puisella pöydällä erivärisiä palapelin osia.
Blogi
|
17.01.2025
Psykososiaalisten menetelmien valinta on iso muutosjohtamisen haaste
Oma Hämeen ja Itlan lasten ja nuorten psykososiaalisten menetelmien arviointipilotti toi esiin paitsi tärkeää tietoa menetelmistä, myös isoja muutosjohtamisen haasteita. Menetelmät on usein otettu käyttöön osana hanketyötä, irrallaan operatiivisesta johtamisesta, tiukassa aikataulussa ja lyhyellä varoitusajalla. Jatkossa hyvinvointialueella tarvitaan yhteinen suunnitelma siitä, mitä, miten ja missä menetelmiä käytetään.
Kasvun tuki
Nuori nainen ja kaksi lasta laskevat iloisina pulkalla mäkeä aurinkoisena päivänä.
Uutiset
|
15.01.2025
Tulipalojen sammuttamisen sijaan pitkäjänteistä hyvän kasvun tukea lapsen arjessa   
Viime syksynä joukko tutkijoita, johtajia, kolmannen sektorin edustajia ja käytännön ammattilaisia kokoontui Itlaan keskustelemaan Suomen tulevaisuuden ydinkysymyksestä: mitä tarvitaan, jotta lapsemme ja nuoremme voisivat hyvin? Vastaus tarjoaa painokkaita eväitä parhaillaan käynnissä olevaan Sotevisio 2030 -työhön, ja se lähetettiin sosiaali- ja terveysministeriöön joulun alla.
Sotevisio 2030
Blogi
|
15.01.2025
Eletään lapsen lailla – huolenpitoa, rakkautta ja liikkumisen iloa 
Lapsen hyvä elämä on riippuvainen aikuisten toimista. Ensimmäiset tuhat päivää ovat erityisen tärkeitä ja voivat vaikuttaa aikuisuuteen asti. Itlan visiona on lapsiystävällinen Suomi. Sitä rakennetaan huolehtimalla niin lasten kuin vanhempien hyvinvoinnista – unohtamatta lapsenmielisyyttä aikuisenakaan!
Strategia
Lapsia pelaamassa liikuntasalissa.
Uutiset
|
08.01.2025
ADHD-diagnoosin saaneiden lasten ja nuorten vanhemmille tarkoitettu Strategia-menetelmä arvioitavana Kasvun tuessa
Kasvun tuki arvioi Strategia-menetelmän, joka on tarkoitettu ADHD-diagnoosin saaneiden lasten ja nuorten vanhemmille. Strategia-menetelmä on uudenlainen lisäys Kasvun tuen menetelmäpankkiin, sillä se on vanhemmille tarkoitettu kurssi, jolle pääsyn edellytyksenä on lapsen diagnoosi. Tällaisia menetelmiä ei ole aiemmin arvioitu Kasvun tuessa. Arvio julkaistaan systemaattisena katsauksena Kasvun tuki -aikakauslehdessä ja Kasvun tuen menetelmäpankissa.
Kasvun tuki
Psykososiaaliset menetelmät
Kaksi henkilöä pöydän ääressä vastakkain edessään kannettavat tietokoneet.
Uutiset
|
19.12.2024
Syksyn menetelmäarvioinnin koulutus tuplasi arvioitsijoiden lukumäärän
Marraskuussa järjestetyssä menetelmäarvioitsijoiden koulutuksessa leivottiin 26 uutta arvioitsijaa, mikä on lähes yhtä paljon kuin aiempien koulutusten osallistujat yhteensä. Kaksipäiväisessä koulutuksessa perehdyttiin arvioinnin osa-alueisiin, mutta aikaa jäi myös keskustelulle. Arviointityönsä ensi vuonna aloittavat arvioitsijat saivat koulutuksesta hyötyä paitsi tutkimukseen myös käytännön työhön.
Kasvun tuki
Psykososiaaliset menetelmät