Uutiset>Blogit
10.09.2024

Nuoret tarvitsevat keinoja ja aikuisten apua yksinäisyyden vähentämiseksi

Nuorena koettu yksinäisyys on monella tavalla haitallista. Nuoret eivät tiedä, mistä apua saisi, ja kynnys aikuisten puoleen kääntymiseen on korkea. Nuoret kuitenkin haluavat aikuisten apua yksinäisyyden torjuntaan ja toivovat, että huomiota kiinnitettäisiin myös turvallisten yhteisöjen luomiseen.

Psyykkisiä ja fyysisiä oireita, kuten ahdistuneisuutta, hermostuneisuutta, sosiaalisten tilanteiden pelkoa, päänsärkyä, vatsa- ja selkäkipua ja nukahtamisvaikeuksia. Tällaisia oireita nuoret voivat kokea yksinäisyyden seurauksena.

Yksinäisyyttä kokevilla nuorilla on tavallista enemmän terveysongelmia. Lapsuudessa koettu yksinäisyys voi heijastaa varjonsa myös pitkälle myöhempään elämään. Yksinäisyydessä ei ole kysymys pelkästään haasteista sosiaalisissa suhteissa tai suhteiden puuttumisesta vaan moninaisista tekijöistä, jotka uhkaavat nuorten hyvinvointia.

Nuoret eivät tunne auttamiskeinoja ja pelkäävät leimautumista

Nuorten kokemuksia selvittänyt tutkimuksemme ei lievitä huolia yksinäisyyskeskustelun ympärillä. Moni nuori (yli 40 prosenttia vastaajista) kokee, että yksinäisyyden vähentämisen käytäntöjä ei ole tai niistä ei ole tietoa. Tilanne vaikuttaa yksinäisyyttä kokevien nuorten osalta jopa lohduttomalta.


”Yksinäisyyttä kokevat pelkäävät, että avun pyytäminen johtaa leimautumiseen.”


Nuorilla on lisäksi erilaisia pelkoja, joiden takia he eivät kerro yksinäisyyskokemuksistaan aikuisille. Nuoret pelkäävät, että aikuiset reagoivat esimerkiksi vähättelemällä tai toisaalta liioittelemalla ongelmaa. Toisaalta nuoret pelkäävät, että tieto yksinäisyydestä leviää ilman nuoren lupaa vanhemmille ja koulun muille oppilaille. Yksinäisyyttä kokevat pelkäävät, että avun pyytäminen johtaa leimautumiseen.

Nuorten kuuleminen tärkeää, mutta aikuisten tuki tarpeen

Pyrimme tutkimuksessamme nuorten yksinäisyyskokemusten selvittämisen lisäksi löytämään ongelmaan ratkaisuehdotuksia. Nuorten kuuleminen on ratkaisevan tärkeää, jotta yksinäisyyteen puututaan toimilla, joista nuoret kokevat olevan apua. Yksinäisyyden ratkaisemista ei kuitenkaan saa jättää nuorten vastuulle.


”Tarvitsemme siis turvallisia tiloja, ryhmiä, luokkia, kouluja ja harrastuksia, joissa nuoret kokevat, että ketään ei jätetä yksin tai ulkopuolelle.”


Nuoret toivovat ja tarvitsevat aikuisten tukea yksinäisyyden torjumiseen. Nuoret kokevat, että yksilöllisen tuen lisäksi on erittäin tärkeää puuttua ongelmaan yhteisöissä, joissa nuoret elävät. Tarvitsemme siis turvallisia tiloja, ryhmiä, luokkia, kouluja ja harrastuksia, joissa nuoret kokevat, että ketään ei jätetä yksin tai ulkopuolelle. Aikuisten katseen ja tekojen toivotaan kiinnittyvän yksinäisyyden torjumiseen ryhmätilanteissa ja nuorten arjessa.

Syksyllä 2024 julkaisemme blogisarjan lasten ja nuorten yksinäisyydestä sekä ratkaisuehdotuksista siihen. Sarjan seuraava osa käsittelee palvelujärjestelmän roolia ja mahdollisuuksia yksinäisyyden torjumisessa. Osallisuus palveluissa (Services to Belong) -hankkeessa tutkitaan ja kehitetään palveluja yksinäisyyttä ja sosiaalista ulossulkemista kokeville lapsille ja nuorille. Osallisuus palveluissa on yksi ”Oikeus osallisuuteen: Yksinäisyyden ja ostrakismin vähentäminen lapsuudessa ja nuoruudessa (Right to Belong)” -tutkimuskonsortion viidestä työpaketista. Oikeus osallisuuteen -konsortio on osa strategisen tutkimuksen YOUNG-ohjelmaa. Strategisen tutkimuksen ohjelmat ja niiden hankkeet saavat rahoitusta strategisen tutkimuksen neuvostolta (STN), joka toimii Suomen Akatemian yhteydessä.

Kirjoittaja
Anni Kyösti

Olen projektitutkija Osallisuus palveluissa -tutkimuksessa (STN/Right to Belong -konsortio). Tutkimuksessa tarkastellaan yksinäisyyttä ja ostrakismia palvelujärjestelmän näkökulmasta.

Aloitin Itlassa vuoden 2022 alussa Muuttuva väestö -tutkimushankkeessa (2021-2023), jossa tarkasteltiin väestönmuutoksen vaikutuksia varhaiskasvatukseen sekä esi- ja perusopetukseen. Aiemmin olen tehnyt monipuolisesti tutkimusta kuntien toiminnasta ja johtamisesta.

Tutustu asiantuntijaan
Kirjoittaja
Suvi-Sadetta Kaarakainen
Tutustu asiantuntijaan

Uutiset

Selaa tuoreimpia artikkeleita tai katso kaikki artikkelit
Katso kaikki artikkelit
Uutiset
|
20.11.2025
Uusi käsikirja: Toimiva kouluarki on tärkein mielenterveyden tuki lapsille
Kouluyhteisöillä on ratkaiseva rooli lasten ja nuorten mielenterveyden tukemisessa. Hyvinvoiva mieli on oppimisen perusta. Kouluissa on keinoja mielenterveyden tukemiseen, mutta niitä ei välttämättä tunnisteta kokonaisvaltaisesti. Itlan uusi käsikirja kokoaa yhteen tietoa ja käytäntöjä mielenterveyden haasteiden ennaltaehkäisyyn kouluissa.
Koulu
Mielenterveys
Kasvun tuki -aikakauslehtiä pöydällä, yksi avoinna henkilön käsissä.
Uutiset
|
19.11.2025
Kasvun tuki -aikakauslehti: Vaikuttaviksi todettujen menetelmien suunnitelmallinen käyttöönotto auttaa kehittämään palveluja 
Kasvun tuki -aikakauslehden uusin numero on teemanumero, jonka aiheena on menetelmien ja toimintamallien suunnitelmallinen käyttöönotto eli implementointi. Artikkeleissa tarkastellaan muun muassa psykososiaalisen menetelmän toimintaa, uuden menetelmän kehittämistä ja implementoinnin tulosten mittaamista.
Implementointi
Kasvun tuki -aikakauslehti
Menetelmäarviointi
Uutiset
|
12.11.2025
Itla Xamkin kumppaniksi Monialainen lapsuuden ja nuoruuden vahvistaminen -koulutukseen
Koulutuksen lähtökohtina ovat kokonaisvaltaisuus, lapsilähtöisyys ja yhteistoiminnallinen ammatillisuus. Monialainen lapsuuden ja nuoruuden vahvistaminen -koulutus on myös kehittämismahdollisuus sekä opiskelijalle että työnantajalle.
Johtamiskoulutus
Koulutus
Nuoria ulkona kaupunkiympäristössä syksyllä
Artikkelit
|
05.11.2025
Koulu ja harrastustoiminta segregaation vastaisina voimina
Vantaan kaupunki puuttuu huono-osaisuuden kasautumiseen lasten ja nuorten ohjatulla harrastustoiminnalla ja sektorirajat ylittävällä yhteistyöllä.
Harrastukset
Koulu
Johtamiskoulutus
Ihmisiä istuu piirissä.
Uutiset
|
30.10.2025
Lapsiperhepalveluiden uudistaminen edellyttää monialaista johtamista – Itla käynnistää koulutuksen yhteisövaikuttavuustyön johtajille
Millaista johtamista tarvitaan siihen, että eri sektoreiden toimijat saadaan työskentelemään yhdessä lapsi- ja tarvelähtöisesti? Itla on aloittanut puolen vuoden systeemisen muutosjohtamisen koulutuksen yhteisövaikuttavuustyön johtajille.
Yhteisövaikuttavuus
Johtamiskoulutus
Lapsi leikkii lattialla palikoilla.
Uutiset
|
30.10.2025
Leikitään ja keskitytään tukee pikkulasten toiminnanohjaustaitoja vaikuttavasti
Leikitään ja keskitytään perheille -menetelmä tukee alle kouluikäisten lasten itsesäätelyä ja toiminnanohjausta tutkitusti vaikuttavasti: se sai täydet pisteet eli arvion 5/5 Itlan Kasvun tuen menetelmäarvioinnissa.
Kasvun tuki
Menetelmäarvio