Uutiset>Blogi
30.09.2024

Tarvitsemme toisiamme yksinäisyyttä kokevien lasten ja nuorten auttamisessa

Yksinäisyyskokemukset voivat olla näkyviä, mutta monet niistä jäävät piiloon. Joku, joka näyttää olevan kavereiden ympäröimä, voikin kokea yksinäisyyttä elämässään. Yksinäisyyskokemuksissa auttamista vaikeuttaa ilmiön monimuotoinen luonne.

Voimme tunnistaa yksinäisyyden arjessa ja erityisesti arjen kohtaamisissa. Kun olemme tunnistaneet yksinäisyyden, voimme etsiä siihen ratkaisukeinoja. Yksinäisyys on kuitenkin kompleksinen ongelma, johon puuttuminen vaatii usein yhteistyötä.


”Yksinäisyys on kompleksinen ongelma, johon puuttuminen vaatii usein yhteistyötä.”


Yksinäisyyttä kokevia lapsia ja nuoria voivat auttaa arjen aikuiset koulussa ja vapaa-ajalla, perhe, kolmannen sektorin toimijat sekä tarvittaessa myös sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset. Yksinäisyyden torjumiseen tarvitaan usein kuntien eri toimialojen, kuten koulujen ja nuorisopalveluiden yhteistyötä, organisaatiorajat ylittävää yhteistyötä kuntien ja hyvinvointialueiden kesken sekä kolmannen sektorin järjestämää toimintaa lapsille ja nuorille. Yksinäisyyskokemuksissa auttamiseen vaikuttaa myös lapsen tai nuoren oma mielipide siitä, minkälaista apua hän haluaa.

Välittävät yhteisöt luovat luottamusta

Sen lisäksi, että autamme yksinäisyyttä kokevia lapsia ja nuoria, on tärkeää myös lisätä yhteisöllisyyttä. Yhteisöllisyydellä ja yhteisöön kuulumisen tunteen vahvistamisella voimme luoda välittävää ilmapiiriä.


”Aina auttamisessa ei ole kysymys suurista muutoksista tai resursseista, vaan keskeistä voi olla kohtaamisen kulttuurin vaaliminen ja luominen arjessa.”


Aina auttamisessa ei ole kysymys suurista muutoksista tai resursseista, vaan keskeistä voi olla kohtaamisen kulttuurin vaaliminen ja luominen arjessa. Voimme luoda yhteisöihin kokemuksia siitä, että lapset ja nuoret ovat tärkeä osa yhteisöä ja heidän kokemuksillaan ja mielipiteillään on merkitystä. Voimme rakentaa entistä parempaa luottamusta lasten ja nuorten kanssa esimerkiksi luopumalla toisinaan ammatillisesta roolista ja kohtaamalla lapset ja nuoret tasavertaisina yhteisön jäseninä.

Ongelman ratkaisemiseksi tarvitaan eri toimijoita

Keskeistä on, että tulevaisuudessa eri toimijoiden yksinäisyyteen tarjoama apu ja palvelut tukevat toisiaan ja ammattilaiset sopivat yhdessä auttamisen keinoista ja tilanteen seurannasta. Tarvitsemme yksinäisyysongelman ratkaisemiseksi näitä kaikkia: lapsia ja nuoria, perheitä, ammattilaisia, kolmatta sektoria ja päättäjiä – toimijoita arjen ympäristöstä aina kansalliseen päätöksentekoon saakka.

Syksyllä 2024 julkaisemme blogisarjan lasten ja nuorten yksinäisyydestä sekä ratkaisuehdotuksista siihen. Sarjan seuraava osa käsittelee yksinäisyyskokemuksia sijaishuollossa. Osallisuus palveluissa (Services to Belong) -hankkeessa tutkitaan ja kehitetään palveluja yksinäisyyttä ja sosiaalista ulossulkemista kokeville lapsille ja nuorille. Osallisuus palveluissa on yksi ”Oikeus osallisuuteen: Yksinäisyyden ja ostrakismin vähentäminen lapsuudessa ja nuoruudessa (Right to Belong)” -tutkimuskonsortion viidestä työpaketista. Oikeus osallisuuteen -konsortio on osa strategisen tutkimuksen YOUNG-ohjelmaa. Strategisen tutkimuksen ohjelmat ja niiden hankkeet saavat rahoitusta strategisen tutkimuksen neuvostolta (STN), joka toimii Suomen Akatemian yhteydessä.

Kirjoittaja
Anni Kyösti

Olen projektitutkija Osallisuus palveluissa -tutkimuksessa (STN/Right to Belong -konsortio). Tutkimuksessa tarkastellaan yksinäisyyttä ja ostrakismia palvelujärjestelmän näkökulmasta.

Aloitin Itlassa vuoden 2022 alussa Muuttuva väestö -tutkimushankkeessa (2021-2023), jossa tarkasteltiin väestönmuutoksen vaikutuksia varhaiskasvatukseen sekä esi- ja perusopetukseen. Aiemmin olen tehnyt monipuolisesti tutkimusta kuntien toiminnasta ja johtamisesta.

Tutustu asiantuntijaan

Uutiset

Selaa tuoreimpia artikkeleita tai katso kaikki artikkelit
Katso kaikki artikkelit
Vieraskynä
|
17.01.2025
The future of health and social care: Perspectives from Finland and Scotland
Last autumn, students from the Childhood Builders leadership training programme visited Scotland. Through this exchange, leaders from Finland and Scotland shared valuable lessons and experiences in advancing equitable, inclusive, and resilient leadership in health and social care. The lessons learned in Scotland and Finland offer a clear call to action: the future of health and social care depends on leaders willing to listen, collaborate, and lead with courage.
johtaminen
Johtamiskoulutus
Puisella pöydällä erivärisiä palapelin osia.
Blogi
|
17.01.2025
Psykososiaalisten menetelmien valinta on iso muutosjohtamisen haaste
Oma Hämeen ja Itlan lasten ja nuorten psykososiaalisten menetelmien arviointipilotti toi esiin paitsi tärkeää tietoa menetelmistä, myös isoja muutosjohtamisen haasteita. Menetelmät on usein otettu käyttöön osana hanketyötä, irrallaan operatiivisesta johtamisesta, tiukassa aikataulussa ja lyhyellä varoitusajalla. Jatkossa hyvinvointialueella tarvitaan yhteinen suunnitelma siitä, mitä, miten ja missä menetelmiä käytetään.
Kasvun tuki
Nuori nainen ja kaksi lasta laskevat iloisina pulkalla mäkeä aurinkoisena päivänä.
Uutiset
|
15.01.2025
Tulipalojen sammuttamisen sijaan pitkäjänteistä hyvän kasvun tukea lapsen arjessa   
Viime syksynä joukko tutkijoita, johtajia, kolmannen sektorin edustajia ja käytännön ammattilaisia kokoontui Itlaan keskustelemaan Suomen tulevaisuuden ydinkysymyksestä: mitä tarvitaan, jotta lapsemme ja nuoremme voisivat hyvin? Vastaus tarjoaa painokkaita eväitä parhaillaan käynnissä olevaan Sotevisio 2030 -työhön, ja se lähetettiin sosiaali- ja terveysministeriöön joulun alla.
Sotevisio 2030
Blogi
|
15.01.2025
Eletään lapsen lailla – huolenpitoa, rakkautta ja liikkumisen iloa 
Lapsen hyvä elämä on riippuvainen aikuisten toimista. Ensimmäiset tuhat päivää ovat erityisen tärkeitä ja voivat vaikuttaa aikuisuuteen asti. Itlan visiona on lapsiystävällinen Suomi. Sitä rakennetaan huolehtimalla niin lasten kuin vanhempien hyvinvoinnista – unohtamatta lapsenmielisyyttä aikuisenakaan!
Strategia
Lapsia pelaamassa liikuntasalissa.
Uutiset
|
08.01.2025
ADHD-diagnoosin saaneiden lasten ja nuorten vanhemmille tarkoitettu Strategia-menetelmä arvioitavana Kasvun tuessa
Kasvun tuki arvioi Strategia-menetelmän, joka on tarkoitettu ADHD-diagnoosin saaneiden lasten ja nuorten vanhemmille. Strategia-menetelmä on uudenlainen lisäys Kasvun tuen menetelmäpankkiin, sillä se on vanhemmille tarkoitettu kurssi, jolle pääsyn edellytyksenä on lapsen diagnoosi. Tällaisia menetelmiä ei ole aiemmin arvioitu Kasvun tuessa. Arvio julkaistaan systemaattisena katsauksena Kasvun tuki -aikakauslehdessä ja Kasvun tuen menetelmäpankissa.
Kasvun tuki
Psykososiaaliset menetelmät
Kaksi henkilöä pöydän ääressä vastakkain edessään kannettavat tietokoneet.
Uutiset
|
19.12.2024
Syksyn menetelmäarvioinnin koulutus tuplasi arvioitsijoiden lukumäärän
Marraskuussa järjestetyssä menetelmäarvioitsijoiden koulutuksessa leivottiin 26 uutta arvioitsijaa, mikä on lähes yhtä paljon kuin aiempien koulutusten osallistujat yhteensä. Kaksipäiväisessä koulutuksessa perehdyttiin arvioinnin osa-alueisiin, mutta aikaa jäi myös keskustelulle. Arviointityönsä ensi vuonna aloittavat arvioitsijat saivat koulutuksesta hyötyä paitsi tutkimukseen myös käytännön työhön.
Kasvun tuki
Psykososiaaliset menetelmät