Uutiset>Blogit
30.09.2024

Tarvitsemme toisiamme yksinäisyyttä kokevien lasten ja nuorten auttamisessa

Yksinäisyyskokemukset voivat olla näkyviä, mutta monet niistä jäävät piiloon. Joku, joka näyttää olevan kavereiden ympäröimä, voikin kokea yksinäisyyttä elämässään. Yksinäisyyskokemuksissa auttamista vaikeuttaa ilmiön monimuotoinen luonne.

Voimme tunnistaa yksinäisyyden arjessa ja erityisesti arjen kohtaamisissa. Kun olemme tunnistaneet yksinäisyyden, voimme etsiä siihen ratkaisukeinoja. Yksinäisyys on kuitenkin kompleksinen ongelma, johon puuttuminen vaatii usein yhteistyötä.


”Yksinäisyys on kompleksinen ongelma, johon puuttuminen vaatii usein yhteistyötä.”


Yksinäisyyttä kokevia lapsia ja nuoria voivat auttaa arjen aikuiset koulussa ja vapaa-ajalla, perhe, kolmannen sektorin toimijat sekä tarvittaessa myös sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset. Yksinäisyyden torjumiseen tarvitaan usein kuntien eri toimialojen, kuten koulujen ja nuorisopalveluiden yhteistyötä, organisaatiorajat ylittävää yhteistyötä kuntien ja hyvinvointialueiden kesken sekä kolmannen sektorin järjestämää toimintaa lapsille ja nuorille. Yksinäisyyskokemuksissa auttamiseen vaikuttaa myös lapsen tai nuoren oma mielipide siitä, minkälaista apua hän haluaa.

Välittävät yhteisöt luovat luottamusta

Sen lisäksi, että autamme yksinäisyyttä kokevia lapsia ja nuoria, on tärkeää myös lisätä yhteisöllisyyttä. Yhteisöllisyydellä ja yhteisöön kuulumisen tunteen vahvistamisella voimme luoda välittävää ilmapiiriä.


”Aina auttamisessa ei ole kysymys suurista muutoksista tai resursseista, vaan keskeistä voi olla kohtaamisen kulttuurin vaaliminen ja luominen arjessa.”


Aina auttamisessa ei ole kysymys suurista muutoksista tai resursseista, vaan keskeistä voi olla kohtaamisen kulttuurin vaaliminen ja luominen arjessa. Voimme luoda yhteisöihin kokemuksia siitä, että lapset ja nuoret ovat tärkeä osa yhteisöä ja heidän kokemuksillaan ja mielipiteillään on merkitystä. Voimme rakentaa entistä parempaa luottamusta lasten ja nuorten kanssa esimerkiksi luopumalla toisinaan ammatillisesta roolista ja kohtaamalla lapset ja nuoret tasavertaisina yhteisön jäseninä.

Ongelman ratkaisemiseksi tarvitaan eri toimijoita

Keskeistä on, että tulevaisuudessa eri toimijoiden yksinäisyyteen tarjoama apu ja palvelut tukevat toisiaan ja ammattilaiset sopivat yhdessä auttamisen keinoista ja tilanteen seurannasta. Tarvitsemme yksinäisyysongelman ratkaisemiseksi näitä kaikkia: lapsia ja nuoria, perheitä, ammattilaisia, kolmatta sektoria ja päättäjiä – toimijoita arjen ympäristöstä aina kansalliseen päätöksentekoon saakka.

Syksyllä 2024 julkaisemme blogisarjan lasten ja nuorten yksinäisyydestä sekä ratkaisuehdotuksista siihen. Sarjan seuraava osa käsittelee yksinäisyyskokemuksia sijaishuollossa. Osallisuus palveluissa (Services to Belong) -hankkeessa tutkitaan ja kehitetään palveluja yksinäisyyttä ja sosiaalista ulossulkemista kokeville lapsille ja nuorille. Osallisuus palveluissa on yksi ”Oikeus osallisuuteen: Yksinäisyyden ja ostrakismin vähentäminen lapsuudessa ja nuoruudessa (Right to Belong)” -tutkimuskonsortion viidestä työpaketista. Oikeus osallisuuteen -konsortio on osa strategisen tutkimuksen YOUNG-ohjelmaa. Strategisen tutkimuksen ohjelmat ja niiden hankkeet saavat rahoitusta strategisen tutkimuksen neuvostolta (STN), joka toimii Suomen Akatemian yhteydessä.

Kirjoittaja
Anni Kyösti

Olen projektitutkija Osallisuus palveluissa -tutkimuksessa (STN/Right to Belong -konsortio). Tutkimuksessa tarkastellaan yksinäisyyttä ja ostrakismia palvelujärjestelmän näkökulmasta.

Aloitin Itlassa vuoden 2022 alussa Muuttuva väestö -tutkimushankkeessa (2021-2023), jossa tarkasteltiin väestönmuutoksen vaikutuksia varhaiskasvatukseen sekä esi- ja perusopetukseen. Aiemmin olen tehnyt monipuolisesti tutkimusta kuntien toiminnasta ja johtamisesta.

Tutustu asiantuntijaan

Uutiset

Selaa tuoreimpia artikkeleita tai katso kaikki artikkelit
Katso kaikki artikkelit
Uutiset
|
20.11.2025
Uusi käsikirja: Toimiva kouluarki on tärkein mielenterveyden tuki lapsille
Kouluyhteisöillä on ratkaiseva rooli lasten ja nuorten mielenterveyden tukemisessa. Hyvinvoiva mieli on oppimisen perusta. Kouluissa on keinoja mielenterveyden tukemiseen, mutta niitä ei välttämättä tunnisteta kokonaisvaltaisesti. Itlan uusi käsikirja kokoaa yhteen tietoa ja käytäntöjä mielenterveyden haasteiden ennaltaehkäisyyn kouluissa.
Koulu
Mielenterveys
Kasvun tuki -aikakauslehtiä pöydällä, yksi avoinna henkilön käsissä.
Uutiset
|
19.11.2025
Kasvun tuki -aikakauslehti: Vaikuttaviksi todettujen menetelmien suunnitelmallinen käyttöönotto auttaa kehittämään palveluja 
Kasvun tuki -aikakauslehden uusin numero on teemanumero, jonka aiheena on menetelmien ja toimintamallien suunnitelmallinen käyttöönotto eli implementointi. Artikkeleissa tarkastellaan muun muassa psykososiaalisen menetelmän toimintaa, uuden menetelmän kehittämistä ja implementoinnin tulosten mittaamista.
Implementointi
Kasvun tuki -aikakauslehti
Menetelmäarviointi
Uutiset
|
12.11.2025
Itla Xamkin kumppaniksi Monialainen lapsuuden ja nuoruuden vahvistaminen -koulutukseen
Koulutuksen lähtökohtina ovat kokonaisvaltaisuus, lapsilähtöisyys ja yhteistoiminnallinen ammatillisuus. Monialainen lapsuuden ja nuoruuden vahvistaminen -koulutus on myös kehittämismahdollisuus sekä opiskelijalle että työnantajalle.
Johtamiskoulutus
Koulutus
Nuoria ulkona kaupunkiympäristössä syksyllä
Artikkelit
|
05.11.2025
Koulu ja harrastustoiminta segregaation vastaisina voimina
Vantaan kaupunki puuttuu huono-osaisuuden kasautumiseen lasten ja nuorten ohjatulla harrastustoiminnalla ja sektorirajat ylittävällä yhteistyöllä.
Harrastukset
Koulu
Johtamiskoulutus
Ihmisiä istuu piirissä.
Uutiset
|
30.10.2025
Lapsiperhepalveluiden uudistaminen edellyttää monialaista johtamista – Itla käynnistää koulutuksen yhteisövaikuttavuustyön johtajille
Millaista johtamista tarvitaan siihen, että eri sektoreiden toimijat saadaan työskentelemään yhdessä lapsi- ja tarvelähtöisesti? Itla on aloittanut puolen vuoden systeemisen muutosjohtamisen koulutuksen yhteisövaikuttavuustyön johtajille.
Yhteisövaikuttavuus
Johtamiskoulutus
Lapsi leikkii lattialla palikoilla.
Uutiset
|
30.10.2025
Leikitään ja keskitytään tukee pikkulasten toiminnanohjaustaitoja vaikuttavasti
Leikitään ja keskitytään perheille -menetelmä tukee alle kouluikäisten lasten itsesäätelyä ja toiminnanohjausta tutkitusti vaikuttavasti: se sai täydet pisteet eli arvion 5/5 Itlan Kasvun tuen menetelmäarvioinnissa.
Kasvun tuki
Menetelmäarvio