Uutiset>Blogit
14.08.2017

Vilkaisu vankilaan vai vuorovaikutuksessa vahvaksi – Millaista on toimiva kasvun tuki?

“Lähimmäisenrakkauden, jalomielisyyden, ritarillisuuden ja uhrautuvaisuuden kasvattamisessa voi tietenkin negatiivisilla toimenpiteillä saada vähän, jos ollenkaan mitään aikaan, sillä eihän juuri ketään voi käskemällä, pakottamalla ja rankaisemalla saada lähimmäistään rakastamaan. Meidän tulee siis turvautua positiivisiin kasvatuskeinoihin”.

Näin ohjasi Aksel Rosenqvist opettajaksi kouluttautuvia vuonna 1929 kotimaisessa teoksessaan Kurinpito ja kasvatus. Rangaistusten tehottomuus ja positiivisten kasvatuskeinojen voima on tuotu esiin lukuisia kertoja ennen Rosenqvistin aikaa ja hänen jälkeensä. Silti vastakkaisetkin näkemykset elävät sitkeästi arkiajattelussa ja näkyvät toisinaan myös yhteiskuntien lapsia, nuoria ja perheitä koskevissa ratkaisuissa.

70-luvun lopulla USA:ssa kehitettiin nuorten käytöksen haasteiden ja nuorisorikollisuuden torjuntaan tarkoitettu ohjelma ”Scared straight”. Nimensä mukaisesti ohjelma pyrki pelottelemaan nuoret kaidalle polulle. Nuoret vietiin vankilaympäristöön, jossa pitkäaikaisvangit pitivät heille huudolla höystetyn, nöyryyttävän puhuttelun. Tavoitteena oli “in prison for a day – to stay out for life”: maistiaiset vankilaelämästä ja sen kurjuudesta kääntäisivät nuoren vinoutuneen kasvupolun suunnan. Ohjelmaa esiteltiin palkitussa samannimisessä dokumentissa, jonka esittämisen jälkeen pelotevaikutukseen perustuvat menetelmät levisivät lukuisiin maihin.

Sittemmin tutkimus on selvästi osoittanut, että ohjelman edustama lähestymistapa ei ole ainoastaan tehoton vaan suorastaan käytöshäiriöitä ja nuorisorikollisuutta lisäävä. Nykyisin tiedetään autoritäärisen, rankaisevan kasvatustyylin olevan haitallista lapsen iästä, kehityshaasteista ja kehitysympäristöstä riippumatta. Tuloksista huolimatta pelotteluun pohjaavia työmenetelmiä ja ohjelmia kuitenkin käytetään USA:ssa paikoin edelleen ja näistä kertovat tv-sarjat nauttivat suurta suosiota. Pelotevaikutukseen pohjautuvien ohjelmien vaikutusta tutkinut Anthony Petrosino on todennut kovaa rankaisemista ja edullisia sekä nopeita ratkaisuja kannattavan yhteiskunnallisen ilmapiirin yhä ajavan tutkimustiedon ohi. Vaikka Suomen tilanne on toisenlainen, nousee meilläkin keskusteluihin toisinaan kaikuja vanhentuneista käsityksistä etenkin keskusteltaessa koululuokkien rauhattomuudesta ja siihen vaikuttamisesta.

Monilukuiset tieteelliset tutkimukset ovat vahvistaneet alussa esitetyt Aksel Rosenqvistin miltei sata vuotta sitten esittämät ajatukset yksiselitteisesti oikeiksi: keppi ei ole kasvatuskeino, on sitten kyseessä koti, koulu tai muu kasvun areena. Nykyisin tiedämme, että lasten ja nuorten käytöksen ja tunne-elämän haasteisiin tulisi kasvuympäristöstä riippumatta pyrkiä vaikuttamaan positiivisen vuorovaikutussuhteen, hyvän huomaamisen, yhteistoiminnan ja tunnetaitojen kautta. Onneksi tutkimukset suomalaisista vanhemmuuskäytännöistä osoittavat meidän menevän yhä enemmän tutkimustulosten tukemaan suuntaan esimerkiksi lasten ruumiillisen kurituksen osalta, joka on vähentynyt vuosikymmenten saatossa. Tietoisuus myös psyykkisen kaltoinkohtelun haitoista on lisääntynyt. Kotimaisessa yhteiskunnallisessa keskustelussa tuodaan laajalti esiin tutkimustiedon tukemia periaatteita: esimerkiksi hiljattain vaikuttajat peräänkuuluttivat kansallista vanhemmuuden ohjelmaa positiivisen vanhemmuuden vahvistamiseksi ja tukemiseksi. Edellä mainittuihin eettisesti kestäviin ja tutkimustiedon tukemiin periaatteisiin nojaavat myös Kasvun tuki –portaalissa esiteltävät vanhemmuuden tuen menetelmät.

Kirjoittanut

Taina Laajasalo

Tieteellinen päätoimittaja

Kasvun tuki -tietolähde

Uutiset

Selaa tuoreimpia artikkeleita tai katso kaikki artikkelit
Katso kaikki artikkelit
Tapahtumat
Hanaholmen Democracy Day 2025
Dialogues for our Futures: How can we strengthen children’s and young people’s hope for the future through inclusion? We will discuss this and other related topics in our dialogue at Hanaholmen Democracy Day.
02.12.2025
12.30-17.00
Hanaholmen, Espoo
Future
Tulevaisuus
Nuori mies katsoo ilta-auringossa eteenpäin hymyillen, käsi leualla.
Blogit
|
27.11.2025
Monipuolinen seurantatieto edistää menetelmien onnistunutta käyttöönottoa      
Mistä tiedät, että lasten ja nuorten mielenterveyden tueksi tarkoitetun psykososiaalisen menetelmän käyttöönotto etenee suunnitellusti ja että menetelmä todella toimii? Näkyvätkö vaikutukset lasten ja nuorten arjessa? Lue blogimme niin tiedät!
Kasvun tuki
Käyttöönotto
Menetelmä
Seuranta
Ruutupaitainen isä ja sinipaitainen lapsi istuvat keittiön pöydän ääressä. Lapsi piirtää.
Uutiset
|
26.11.2025
Uudella toimintamallilla tuetaan vakavan sairauden kohdanneita perheitä
Itla on toteuttanut yhteistyössä hyvinvointialueiden ja potilasjärjestöjen kanssa Vakava sairaus perheessä -toimintamallin, jolla tuetaan vakavan fyysisen tai psyykkisen sairauden kohdanneita perheitä niiden kokonaisvaltaisen elämäntilanteen mukaan ja eri palveluiden yhteistyönä. Toimintamalli on kuntien ja hyvinvointialueiden käytettävissä sähköisessä perhekeskuksessa ja Innokylässä.
Yhteisövaikuttavuus
Toimintamalli
Kasvun tuki
Uutiset
|
20.11.2025
Uusi käsikirja: Toimiva kouluarki on tärkein mielenterveyden tuki lapsille
Kouluyhteisöillä on ratkaiseva rooli lasten ja nuorten mielenterveyden tukemisessa. Hyvinvoiva mieli on oppimisen perusta. Kouluissa on keinoja mielenterveyden tukemiseen, mutta niitä ei välttämättä tunnisteta kokonaisvaltaisesti. Itlan uusi käsikirja kokoaa yhteen tietoa ja käytäntöjä mielenterveyden haasteiden ennaltaehkäisyyn kouluissa.
Koulu
Mielenterveys
Kasvun tuki -aikakauslehtiä pöydällä, yksi avoinna henkilön käsissä.
Uutiset
|
19.11.2025
Kasvun tuki -aikakauslehti: Vaikuttaviksi todettujen menetelmien suunnitelmallinen käyttöönotto auttaa kehittämään palveluja 
Kasvun tuki -aikakauslehden uusin numero on teemanumero, jonka aiheena on menetelmien ja toimintamallien suunnitelmallinen käyttöönotto eli implementointi. Artikkeleissa tarkastellaan muun muassa psykososiaalisen menetelmän toimintaa, uuden menetelmän kehittämistä ja implementoinnin tulosten mittaamista.
Implementointi
Kasvun tuki -aikakauslehti
Menetelmäarviointi
Uutiset
|
12.11.2025
Itla Xamkin kumppaniksi Monialainen lapsuuden ja nuoruuden vahvistaminen -koulutukseen
Koulutuksen lähtökohtina ovat kokonaisvaltaisuus, lapsilähtöisyys ja yhteistoiminnallinen ammatillisuus. Monialainen lapsuuden ja nuoruuden vahvistaminen -koulutus on myös kehittämismahdollisuus sekä opiskelijalle että työnantajalle.
Johtamiskoulutus
Koulutus