#
Miten tunnistaa menetelmän adaptointiin liittyviä riskejä?
Psykososiaaliseen menetelmään voi kohdistua muokkaustarpeita monesta eri suunnasta, kuten menetelmää työssään käyttäviltä ammattilaisilta tai perheiltä. Adaptointitarpeet on tärkeä tunnistaa ja arvioida, voiko menetelmän muokkaamiseen liittyä riskejä.

Onnistunut adaptointi voi parantaa psykososiaalisen menetelmän sopivuutta kohderyhmälle ja palvelujärjestelmään. Lisäksi adaptointi voi edistää menetelmän juurtumista palveluun ja potentiaalisesti myös vaikuttavuutta.

Adaptointiin liittyy hyötyjen lisäksi myös mahdollisia riskejä. Ne kannattaa kartoittaa jo adaptointia suunnitellessa.

Adaptointiin liittyviä riskejä

1.

Adaptoinnin tarvetta ei tunnisteta

  • Menetelmän adaptoinnin tarvetta ei tunnisteta, vaikka menetelmän käyttöympäristö on merkittävästi muuttunut ajan kuluessa.
  • Menetelmän käyttöä laajennetaan uusille asiakkaille tai uuteen käyttöympäristöön ilman, että sen muokkaustarpeita arvioidaan.
2.

Liiallinen tai puutteellinen muokkaaminen

  • Menetelmää ei voida adaptoida johtuen lisenssirajoituksista tai siitä, että menetelmä on kuvattu puutteellisesti.
  • Menetelmään ei pystytä tekemään tarvittavia muokkauksia, koska halutaan pitää liian tiukasti kiinni menetelmäuskollisuudesta (fideliteetti) riippumatta siitä, että kohderyhmä tai käyttöympäristö on olennaisesti muuttunut.
  • Menetelmän ydinelementtejä ja keskeisiä muutosmekanismeja muokataan, jolloin menetelmän vaikuttavuus saattaa heikentyä.
  • Menetelmää on muokattu niin paljon, että kyseessä ei ole enää adaptaatio, vaan kokonaan uusi menetelmä.
3.

Dokumentoinnin puutteet

  • Menetelmään tehtyjä muokkauksia ei ole dokumentoitu, jolloin niiden arvioiminen suhteessa vaikuttavuuteen on mahdotonta.
  • Menetelmän manuaalissa ja muissa materiaaleissa ei määritellä riittävän tarkasti, mitkä osat menetelmästä ovat joustavia ja mitkä vaikuttavuuden kannalta keskeisiä osia, joita ei voi muokata.
4.

Menetelmän heikentynyt vaikuttavuus

  • Siirrettävyys tarkoittaa sitä, missä määrin menetelmä ja sen vaikutukset on mahdollista toistaa muussa ympäristössä kuin siinä, missä se on kehitetty. Kaikki menetelmät eivät siirry hyvin ja niiden vaikuttavuus voi heikentyä uudessa käyttöympäristössä huolellisesta adaptoinnista huolimatta.

Koulutuksen epäjohdonmukaisuus

  • Menetelmäkoulutusta ei muokata, vaikka menetelmän sisältöjä on muokattu.
  • Adaptoidun menetelmän menetelmäohjauksessa ei puututa käytännön työssä tapahtuvaan hallitsemattomaan muokkaamiseen.

Tasapaino menetelmäuskollisuuden ja adaptoinnin välillä?

Menetelmäuskollisuudella (fideliteetti) tarkoitetaan sitä, että menetelmä toteutuu suunnitellun kaltaisena, kun sitä käytetään lasten, nuorten ja perheiden kanssa. Menetelmäuskollisuus on erityisen tärkeää silloin, kun ammattilaiset kouluttautuvat menetelmään. Menetelmän toteuttaminen täysin muuttumattomana ajan kuluessa ei kuitenkaan ole realistista.

Menetelmää käyttävien ammattilaisten näkökulmasta on tärkeää tietää, mitkä menetelmän osat ovat joustavia ja muokattavissa yksittäisten asiakkaiden tarpeisiin ja mitkä osat tulee säilyttää muuttumattomina. Näiden erottaminen toisistaan on keskeistä, jotta menetelmän vaikuttavuus voidaan säilyttää.

Joskus menetelmien käyttöön saattaa liittyä tiukkoja lisenssivaatimuksia ja menetelmien adaptointia on rajoitettu. Tällöin menetelmän omistajan tavoite ylläpitää tiukasti menetelmäuskollisuutta voi selkeästi rajoittaa muokkausmahdollisuuksia.

Lapsi leikkii.

Mitä tarkoittaa menetelmän hallitsematon muokkautuminen?  

Menetelmän hallitsemattomalla muokkautumisella tarkoitetaan tilannetta, jossa ajaudutaan muuttamaan sitä, miten menetelmä oikeastaan toimii. Tämä tarkoittaa menetelmän ydinelementtien tai -toimintojen muokkaamista, mikä voi vaarantaa menetelmän vaikuttavuutta. Ydinelementeillä tarkoitetaan niitä menetelmän ominaisuuksia tai osatekijöitä, jotka ovat välttämättömiä tavoiteltujen tulosten saavuttamiseksi.

Menetelmien hallitsematon muokkautuminen on tosielämässä kuitenkin yleistä. Yleisimpiä syitä muokkautumiselle ovat ammattilaisten ajan puute, rajalliset resurssit ja vaikeus saada osallistujia mukaan menetelmään.

Käytännössä hallitsematonta menetelmän muokkautumista voi olla esimerkiksi tapaamiskertojen harventaminen tai joidenkin osien jättäminen pois menetelmän sisällöstä.

Joskus käy niin, että aikoinaan käyttöön otettu alkuperäinen menetelmä on muokkautunut niin paljon, että siitä on tullut kokonaan uusi menetelmä. Silloin uuden menetelmän vaikuttavuutta ei voi arvioida ilman uutta tutkimusta.

Video: Professori Graham Moore kertoo menetelmän muokkaukseen liittyvistä riskeistä (1 min)