Uutiset>Uutiset
16.09.2024

Oppilaiden mielenterveyttä voidaan edistää kouluissa tehokkaasti – avuksi kehitetään vahvaan tutkimusnäyttöön nojaavaa mallia

Kouluilla on keskeinen rooli lasten ja nuorten mielenterveyden tukemisessa. Kehitämme moniammatillista mallia, jonka avulla koko kouluyhteisö voi hyödyntää oppilaiden mielenterveyttä tukevia, tutkitusti vaikuttavia toimia.

Viimeisimmän kouluterveyskyselyn mukaan nuorten mielenterveysoireilu jatkaa edelleen kasvuaan. Ilmiö on monisyinen, eikä helppoja ratkaisuja ole.

Itlan kehittämispäällikkö Piia Karjalaisen mukaan on selvää, että mielenterveysongelmien hoidon saatavuutta ja vaikuttavuutta pitää parantaa. Nuorten mielenterveysoireilun kasvu ei kuitenkaan taitu vain hoidon lisäämisen avulla.

”Meidän tulisi kiinnittää enemmän huomiota mielenterveyden tukemiseen ja mielenterveysongelmien ennaltaehkäisyyn monilla yhteiskunnan tasoilla – myös kouluissa, joissa lapset ja nuoret viettävät suuren osan ajastaan. Oppilaiden mielenterveyttä voidaan tukea kouluissa tehokkaasti moniammatillisen yhteistyön ja  tutkitusti vaikuttavien keinojen avulla”, toteaa Karjalainen.

Viime vuosina peruskouluissa on vahvistettu mielenterveystaitojen opettamista opetussuunnitelman mukaisesti, mutta opetuksen sisällöt ja laajuus vaihtelevat koulujen välillä. Myös varhaisen tuen toimintatavat ovat hyvin alue- ja koulukohtaisia, eikä niiden vaikuttavuutta ole aina tutkittu.

Oppilaiden mielenterveyden tukemiseen kehitetään moniammatillista mallia

Lastensäätiö Itla kehittää joustavasti tehostuvan tuen mallia, jotta tutkitusti vaikuttavan mielenterveyden tuen tarjoaminen helpottuisi eri puolilla Suomea sijaitsevissa peruskouluissa. Mukana yhteistyössä ovat sosiaali- ja terveysministeriö, Opetushallitus, THL, Mieli ry sekä kouluja, hyvinvointialueita ja muita alueellisia toimijoita.

”Tarkoituksena on luoda Suomen kouluihin sopiva versio EU:n suosittelemasta koko koulun lähestymistavan toimintamallista*”, kertoo Karjalainen.

Käytännössä malli kokoaa yhteen vahvaan tutkimusnäyttöön perustuvia toimintatapoja, joiden avulla kouluyhteisö voi tukea moniammatillisesti oppilaiden mielenterveyttä. Samalla malli auttaa selkiyttämään opiskeluhuoltopalveluiden ja opetusalan sekä sivistystoimen ja sosiaali- ja terveyspalveluiden välistä yhteistyötä.

Turvallisesta ilmapiiristä opiskeluhuoltopalveluiden toimiin

Joustavasti tehostuvan tuen malli lähtee liikkeelle kaikkien oppilaiden mielenterveyttä tukevista toimista.

”Pohjalla on vahvasti ajatus siitä, että pienillä arkisilla teoilla, kuten kohtaamisella ja positiivisella vuorovaikutuksella, voidaan tutkimusten mukaan tehdä jo paljon. Opettajien tehtävänä ei ole hoitaa mielenterveysongelmia, mutta he voivat tukea mielenterveyttä pedagogisin keinoin, kuten rakentamalla turvallista ja välittävää ilmapiiriä”, Karjalainen kertoo.

Oppilaan tuen tarpeen kasvaessa tukitoimet tehostuvat joustavasti ja opiskeluhuoltopalveluiden rooli tuen tarjoamisessa korostuu.

”Malli auttaa tukemaan myös oppilaita, joilla on lievää mielenterveyden oireilua tai jotka ovat riskissä oireilla. Tällöin tarvitaan opiskeluhuoltopalveluiden ja opetushenkilöstön välistä vahvaa, hyvin suunniteltua ja systemaattista yhteistyötä. Tukitoimet voivat liittyä esimerkiksi oppimisympäristön muokkaamiseen ja opiskeluhuoltopalveluiden tarjoamiin interventioihin”, kuvaa Karjalainen.

Karjalainen lisää vielä, ettei mallin tarkoituksena ole luoda uutta rakennetta kouluihin, vaan tarjota tutkitusti vaikuttavia keinoja toteuttaa opetussuunnitelman mukaista mielen hyvinvoinnin tukea.

Tutkimustiedon lisäksi huomioidaan paikalliset kokemukset

Syksyllä 2025 valmistuva malli nojaa vahvan tutkimusnäytön lisäksi myös aikaisempaan kehittämistyöhön joustavasti tehostuvasta tuesta sekä käytännön kokemuksiin. Yksi kehittämisessä mukana olevista alueista on Päijät-Hämeen hyvinvointialue, joka rakentaa parhaillaan samankaltaista mallia alueen sote-palveluiden ja kuntien opetustoimen välille.

”Haluamme olla yksi niistä toimijoista, jotka hakevat aktiivisesti ratkaisuja lasten ja nuorten mielenterveyden haasteisiin. Kansallista mallia on tärkeää pystyä soveltamaan alueellisesti, huomioiden eri alueilla olevat tarpeet ja toimintaympäristön”, painottaa johtava kuraattori Eija Tommo Päijät-Hämeen hyvinvointialueelta.

Joustavasti tehostuvan tuen mallin kehittäminen on osa Kansallinen implementointiosaaminen lasten ja nuorten kasvun tueksi -hanketta, jota rahoittaa sosiaali- ja terveysministeriö.

*Katso myös: EU:n neuvoston suositus 2022 ja EU 2021.

Lisätietoja

Piia Karjalainen

Kehittämispäällikkö

Development Manager

Kasvun tuki KI

piia.karjalainen@itla.fi

040 662 4821

Uutiset

Selaa tuoreimpia artikkeleita tai katso kaikki artikkelit
Katso kaikki artikkelit
Ihmisiä istuu piirissä.
Uutiset
|
30.10.2025
Lapsiperhepalveluiden uudistaminen edellyttää monialaista johtamista – Itla käynnistää koulutuksen yhteisövaikuttavuustyön johtajille
Millaista johtamista tarvitaan siihen, että eri sektoreiden toimijat saadaan työskentelemään yhdessä lapsi- ja tarvelähtöisesti? Itla on aloittanut puolen vuoden systeemisen muutosjohtamisen koulutuksen yhteisövaikuttavuustyön johtajille.
Yhteisövaikuttavuus
Johtamiskoulutus
Lapsi leikkii lattialla palikoilla.
Uutiset
|
30.10.2025
Leikitään ja keskitytään tukee pikkulasten toiminnanohjaustaitoja vaikuttavasti
Leikitään ja keskitytään perheille -menetelmä tukee alle kouluikäisten lasten itsesäätelyä ja toiminnanohjausta tutkitusti vaikuttavasti: se sai täydet pisteet eli arvion 5/5 Itlan Kasvun tuen menetelmäarvioinnissa.
Kasvun tuki
Menetelmäarvio
Blogi
|
28.10.2025
Vauvaperheiden tulevaisuus – menneisyyden painosta tulevaisuuden imuun
Ensimmäiset 1 000 päivää luovat perustan koko elämälle. Näin ollen vauvaperheiden ja vanhemmiksi haluavien hyvinvointiin tulisi kiinnittää erityistä huomiota: ovathan he avainasemassa luomassa tulevaisuuden yhteiskuntaa. Kutsuimme moninaisen joukkion keskustelemaan, millaista tulevaisuutta luomme vauvaperheille ja samalla koko huomisen Suomelle. Kokosimme yhteen keskusteluista syntyneitä ajatuksia.
1000 ensimmäistä päivää
Vauvaperheet
Lapsi katselee kädet kiikareina silmillä
Blogi
|
16.10.2025
Kansainvälinen verkostoyhteistyö tuo leveämmät hartiat kansalliseen arviointityöhön     
European Society for Prevention Research -konferenssi Berliinissä kokosi joukon tutkijoita, ammattilaisia ja päättäjiä keskustelemaan mielenterveysongelmien ja -sairauksien ehkäisystä sekä vahvistamaan tutkimuksen, koulutuksen ja käytännön välisiä yhteyksiä.
Kasvun tuki
Menetelmäarviointi
Psykososiaalinen menetelmä
Kaksi lasta, joista toinen kurottaa kohti lehteä ruskamaisemassa.
Uutiset
|
10.10.2025
Sinustako tulevaisuustyön erityisasiantuntija Itlaan?
Haemme erityisasiantuntijaa kehittämään lapsikeskeistä ennakointi- ja tulevaisuustyötä ja vahvistamaan lapsiin, nuoriin ja perheisiin liittyvää tulevaisuusajattelua ja -keskustelua Suomessa.
Avoin tehtävä
Lapsi hiekkalaatikolla hiekkalelujen kanssa.
Uutiset
|
10.10.2025
Sinustako psykososiaalisten menetelmien adaptoinnin erityisasiantuntija Itlaan?
Haemme erityisasiantuntijaa kehittämään ja toteuttamaan psykososiaalisten menetelmien suunnitelmallista muokkausta eli adaptointia.
Avoin tehtävä