Uutiset>Uutiset
16.09.2024

Oppilaiden mielenterveyttä voidaan edistää kouluissa tehokkaasti – avuksi kehitetään vahvaan tutkimusnäyttöön nojaavaa mallia

Kouluilla on keskeinen rooli lasten ja nuorten mielenterveyden tukemisessa. Kehitämme moniammatillista mallia, jonka avulla koko kouluyhteisö voi hyödyntää oppilaiden mielenterveyttä tukevia, tutkitusti vaikuttavia toimia.

Viimeisimmän kouluterveyskyselyn mukaan nuorten mielenterveysoireilu jatkaa edelleen kasvuaan. Ilmiö on monisyinen, eikä helppoja ratkaisuja ole.

Itlan kehittämispäällikkö Piia Karjalaisen mukaan on selvää, että mielenterveysongelmien hoidon saatavuutta ja vaikuttavuutta pitää parantaa. Nuorten mielenterveysoireilun kasvu ei kuitenkaan taitu vain hoidon lisäämisen avulla.

”Meidän tulisi kiinnittää enemmän huomiota mielenterveyden tukemiseen ja mielenterveysongelmien ennaltaehkäisyyn monilla yhteiskunnan tasoilla – myös kouluissa, joissa lapset ja nuoret viettävät suuren osan ajastaan. Oppilaiden mielenterveyttä voidaan tukea kouluissa tehokkaasti moniammatillisen yhteistyön ja  tutkitusti vaikuttavien keinojen avulla”, toteaa Karjalainen.

Viime vuosina peruskouluissa on vahvistettu mielenterveystaitojen opettamista opetussuunnitelman mukaisesti, mutta opetuksen sisällöt ja laajuus vaihtelevat koulujen välillä. Myös varhaisen tuen toimintatavat ovat hyvin alue- ja koulukohtaisia, eikä niiden vaikuttavuutta ole aina tutkittu.

Oppilaiden mielenterveyden tukemiseen kehitetään moniammatillista mallia

Lastensäätiö Itla kehittää joustavasti tehostuvan tuen mallia, jotta tutkitusti vaikuttavan mielenterveyden tuen tarjoaminen helpottuisi eri puolilla Suomea sijaitsevissa peruskouluissa. Mukana yhteistyössä ovat sosiaali- ja terveysministeriö, Opetushallitus, THL, Mieli ry sekä kouluja, hyvinvointialueita ja muita alueellisia toimijoita.

”Tarkoituksena on luoda Suomen kouluihin sopiva versio EU:n suosittelemasta koko koulun lähestymistavan toimintamallista*”, kertoo Karjalainen.

Käytännössä malli kokoaa yhteen vahvaan tutkimusnäyttöön perustuvia toimintatapoja, joiden avulla kouluyhteisö voi tukea moniammatillisesti oppilaiden mielenterveyttä. Samalla malli auttaa selkiyttämään opiskeluhuoltopalveluiden ja opetusalan sekä sivistystoimen ja sosiaali- ja terveyspalveluiden välistä yhteistyötä.

Turvallisesta ilmapiiristä opiskeluhuoltopalveluiden toimiin

Joustavasti tehostuvan tuen malli lähtee liikkeelle kaikkien oppilaiden mielenterveyttä tukevista toimista.

”Pohjalla on vahvasti ajatus siitä, että pienillä arkisilla teoilla, kuten kohtaamisella ja positiivisella vuorovaikutuksella, voidaan tutkimusten mukaan tehdä jo paljon. Opettajien tehtävänä ei ole hoitaa mielenterveysongelmia, mutta he voivat tukea mielenterveyttä pedagogisin keinoin, kuten rakentamalla turvallista ja välittävää ilmapiiriä”, Karjalainen kertoo.

Oppilaan tuen tarpeen kasvaessa tukitoimet tehostuvat joustavasti ja opiskeluhuoltopalveluiden rooli tuen tarjoamisessa korostuu.

”Malli auttaa tukemaan myös oppilaita, joilla on lievää mielenterveyden oireilua tai jotka ovat riskissä oireilla. Tällöin tarvitaan opiskeluhuoltopalveluiden ja opetushenkilöstön välistä vahvaa, hyvin suunniteltua ja systemaattista yhteistyötä. Tukitoimet voivat liittyä esimerkiksi oppimisympäristön muokkaamiseen ja opiskeluhuoltopalveluiden tarjoamiin interventioihin”, kuvaa Karjalainen.

Karjalainen lisää vielä, ettei mallin tarkoituksena ole luoda uutta rakennetta kouluihin, vaan tarjota tutkitusti vaikuttavia keinoja toteuttaa opetussuunnitelman mukaista mielen hyvinvoinnin tukea.

Tutkimustiedon lisäksi huomioidaan paikalliset kokemukset

Syksyllä 2025 valmistuva malli nojaa vahvan tutkimusnäytön lisäksi myös aikaisempaan kehittämistyöhön joustavasti tehostuvasta tuesta sekä käytännön kokemuksiin. Yksi kehittämisessä mukana olevista alueista on Päijät-Hämeen hyvinvointialue, joka rakentaa parhaillaan samankaltaista mallia alueen sote-palveluiden ja kuntien opetustoimen välille.

”Haluamme olla yksi niistä toimijoista, jotka hakevat aktiivisesti ratkaisuja lasten ja nuorten mielenterveyden haasteisiin. Kansallista mallia on tärkeää pystyä soveltamaan alueellisesti, huomioiden eri alueilla olevat tarpeet ja toimintaympäristön”, painottaa johtava kuraattori Eija Tommo Päijät-Hämeen hyvinvointialueelta.

Joustavasti tehostuvan tuen mallin kehittäminen on osa Kansallinen implementointiosaaminen lasten ja nuorten kasvun tueksi -hanketta, jota rahoittaa sosiaali- ja terveysministeriö.

*Katso myös: EU:n neuvoston suositus 2022 ja EU 2021.

Lisätietoja

Piia Karjalainen

Kehittämispäällikkö

Development Manager

Kasvun tuki KI

piia.karjalainen@itla.fi

040 662 4821

Uutiset

Selaa tuoreimpia artikkeleita tai katso kaikki artikkelit
Katso kaikki artikkelit
Tapahtumat
Lapset ja nuoret – algoritmien panttivangit -keskustelu SuomiAreenassa
Yksi yhteiskunnan tulevaisuuden tärkeimmistä pääomista ovat lastemme aivot. Lasten ja nuorten keskittymiskyvystä ja huomiosta kilpailevat monikansallisten teknojättien koukuttavat algoritmit. Ovatko lapset ja nuoret algoritmien panttivankeja? Kenen vastuulla on rakentaa lapsille ja nuorille kasvua ja kehitystä tukeva turvallinen digiympäristö?
25.6.2025
15.00–15.45
Eetunaukion lava, Itäpuisto 4, Pori
Digitaalisuus
SuomiAreena
Tapahtumat
Suomi 2040: ”Mitä välii” – vai kaikki on mahdollista nuorille? Itla SuomiAreenassa
Maailman onnellisimmassa maassa nuorten usko tulevaisuuteen on heikentynyt merkittävästi viimeisen kymmenen vuoden aikana. Olemme tulleet tienhaaraan: onko tulevaisuus vielä avoinna suomalaisille lapsille ja nuorille? Itla on mukana SuomiAreenassa 25.–26. kesäkuuta.
26.6.2025
13.00-13.45
Eetunaukion lava, Itäpuisto 4, Pori
SuomiAreena
Tulevaisuus
Uutiset
|
20.05.2025
Sinustako visuaalisen viestinnän asiantuntija Itlaan?
Haluatko olla mukana rakentamassa hyvinvointiyhteiskuntaa, jossa lapset, nuoret ja kaikenlaiset perheet uskaltavat unelmoida ja luottaa hyvään tulevaisuuteen? Haemme visuaalisen viestinnän asiantuntijaa vanhempainvapaan sijaiseksi.
Avoin tehtävä
Blogi
|
19.05.2025
Voisiko tekoäly parantaa tukea tarvitsevien lapsiperheiden palvelujen vaikuttavuutta?
Lasten ja perheiden hyvinvointi edellyttää monialaista tukea. Tietoa vaikuttavista toimintamalleista ja menetelmistä on saatavilla jo varsin paljon. Tarvitaan kuitenkin luotettavia mittausmenetelmiä, jotta vaikuttavuustiedon avulla voitaisiin myös johtaa, ohjata ja kehittää palveluita.
Vaikuttavuus
Uutiset
|
14.05.2025
Implementointitiimien malli auttaa selkiyttämään psykososiaalisten menetelmien käyttöönottoon liittyviä vastuita
Implementointitiimien mallissa ehdotetaan sosiaali- ja terveydenhuoltoon tiimejä, jotka vastaisivat jatkossa psykososiaalisten menetelmien käyttöönoton johtamisesta ja menetelmien käytön pitkäjänteisestä tukemisesta. Itla on kehittänyt mallin yhdessä hyvinvointi- ja yhteistyöalueilla toimivien asiantuntijoiden kanssa.
Kasvun tuki
Pöydällä on Kasvun tuki -aikakauslehtiä.
Uutiset
|
13.05.2025
Kirjoittajakutsu: Kirjoita implementoinnista Kasvun tuki -aikakauslehden teemanumeroon
Kasvun tuki -aikakauslehti julkaisee joulukuussa teemanumeron menetelmien ja toimintamallien implementoinnista eli suunnitelmallisesta käyttöönotosta. Numeroon etsitään nyt käsikirjoituksia.
Implementointi
Kasvun tuki
Kasvun tuki -aikakauslehti