Uutiset>Vieraskynä
18.09.2024

”Arvostus kouluyhteisöissä tehtävää työtä kohtaan on entisestään kasvanut” – Johtajat kenttäretkillä

Hyvinvointialueen myllerryksessä johtajien tiedonmuodostus on koetuksella ja vaatii valppautta. Myös johtajalla voi olla monenlaisia odotuksia ja oletuksia, joita on hyvä välillä pölyttää. Kun toimintoja suunnitellaan, millaiseen tilannekuvaan ne pohjautuvat? Keskustelu monialaisissa johtoryhmissä on yksi tapa kuulla ja oppia. Tiedolla johtaminen ja talous kertovat nekin osaltaan jotain. Kokemuksellinen oppiminen ja havainnointi siellä, missä työ tehdään ja asiakkaita palvellaan, antaa kuitenkin kirjoittajien kokemuksen mukaan vielä enemmän.

Hyvinvointialueiden aloittaessa toimintansa syntyi laaja yhdyspinta kuntien vastuulla olevan kasvun ja oppimisen kentän ja hyvinvointialueiden oppilashuollon monialaisen kokonaisuuden välille.

Opiskeluhuolto on lakisääteistä toimintaa esiopetuksesta toisen asteen oppilaitoksiin saakka ja tarjoaa oppilaille ja opiskelijoille kuraattoreiden, psykologien, terveydenhoitajien ja lääkäreiden palvelua. Se on keskeinen osa lasten ja nuorten terveyden ja kasvun tukea sekä tärkeä osa kouluilla työskentelevien tiimien kokoonpanoa.

Kun opiskeluhuollon järjestäminen ja myös osa henkilöstöstä siirtyi kunnista hyvinvointialueille, nousi esiin monia ristipaineita, epäilyjä uuden tilanteen toimivuudesta sekä monin paikoin myös epäluottamusta yhteistyön mahdollisuuksiin. Pelättiin, että ”oppilashuolto karkaa jonnekin kauas” ja moniammatillinen tuki katoaa kouluista.

Aktiivinen havainnointi tärkeä osa johtamista

Työntekijöiden arjesta – ja etenkin ”niiden toisten” arjesta – kerrottavilla tarinoilla ja tulkinnoilla on suoria vaikutuksia ajatteluun ja päätöksentekoon. Johtajan on siis tärkeä täydentää omaa tilannekuvaansa siellä, missä työ tehdään. Kaikkien työn helpottamiseksi ja luottamuksen rakentamiseksi otimme omassa työssämme käyttöön johtajan tärkeän työvälineen: jalkautumisen.

Organisoitujen ja vakiintuneiden yhteistyörakenteiden ohella johtamisessa oleellista on myös paluu perusasioiden äärelle: kasvokkaisiin kohtaamisiin ja tapaamisiin arkisissa ympyröissä. Jos näitä kenttäkäyntejä ei valmiiksi aikatauluta kalenteriin, ne jäävät kiireisessä arjessa helposti tekemättä.


”Johtajalle on virkistävää ja hyödyllistä tavata suoraan lapsia, nuoria ja koulujen ammattilaisia, kokea erilaisia oppimisympäristöjä ja ennen kaikkea pysähtyä yhteisen työn äärelle.”


Luottamuksen rakentaminen on pitkäjänteistä työtä, joka välillä etenee vain pienin askelin. Kokemuksemme mukaan kasvokkaiset kohtaamiset auttavat ilmaisemaan toisen työn arvostusta ja synnyttävät oivalluksia sekä tervettä kritiikkiä myös omaa työtä ja sen kehittämistä kohtaan. Kenttäretkillä myös haasteet tulevat autenttisemmin esiin.

Kenttäkäyntejä voi toteuttaa monella tavalla: esimerkiksi hakeutumalla maantieteellisesti ja toiminnallisesti mahdollisimman erilaisiin kohteisiin ja erilaisten ammattiryhmien arkeen, tekemällä itse työtä eri toimipisteiltä käsin tai viettämällä päivän työntekijän matkassa. Johtajalle on virkistävää ja hyödyllistä tavata suoraan lapsia, nuoria ja koulujen ammattilaisia, kokea erilaisia oppimisympäristöjä ja ennen kaikkea pysähtyä yhteisen työn äärelle.

Arkea aktiivisesti havainnoidessa näkee ja kuulee paljon asioita, jotka helpottavat näkemään asioiden taakse sekä ymmärtämään toimintaa ja työn tekemisen ympäristöä syvemmin.

’Odotin paljon, mutta sain vielä enemmän’

Kootut havaintomme arjen kenttäretkiltä sisältävät paljon tähtihetkiä ja tärkeitä oppeja:

  • Aineettomien asioiden tärkeys työssä onnistumiselle: Yhteisten aamukahvien merkitys, hyväksyvä tunnelma taukohuoneessa, tervehtivät katseet käytävillä, vanhemman ja lapsen sydämestä tuleva palaute tapaamisella, työntekijöiden arvostava puhe muista ammattilaisista.
  • Arjen luovuus ja sitoutuminen: Paljon löytyy itsensä likoon laittavia kasvun ja oppimisen ammattilaisia, joille oppilaiden hyvinvointi kouluilla on prioriteetti; samoin iloa tuottavaa luovuutta, mahtavaa huumoria ja sydäntä lämmittävää sitoutumista vaativaan ja välillä raskaaseen työhön.
  • Suhteellisuudentaju: Vaikka monella lapsella ja nuorella on haasteita, valtaosalla menee kuitenkin hyvin ja vanhemmat huolehtivat lapsen asioista esimerkillisesti.
  • Onnistumiset: Vaikka palveluiden piiriin ohjautumisessa voi olla katkoksia ja viivästyksiä, pääsimme todistamaan erinomaista puheeksiottoa esimerkiksi neuvolalääkärin vastaanotolla ja hyvää vaikuttavien menetelmien käyttöä. Saimme vielä haastatella vanhempaa ja lasta ja havaita, että tehdyllä työllä on ollut merkittävä vaikutus lapsen hyvinvoinnin kohenemiseen.
  • Väkivallan estäminen: Esimerkillisesti hoidettua varautumista ja turvallisuusnäkökulmien huomiointia. Hyviä käytänteitä on ollut mukava jakaa eteenpäin.
  • Työn ilo: Vaikka hyvinvointialueiden muodostumisen on uutisoitu vaikuttavan suuresti henkilöstöön, osalle muutokset eivät ole juuri näkyneet, vaan toiminta on voinut säilyä melko samankaltaisena.
  • Muutoksen oikean suunnan vahvistaminen: Tärkeää on ollut kenttäpäivien aikana havaita, että olemme edenneet oikeaan suuntaan ja edistäneet juuri oikeita asioita. Tästä on tärkeää myös antaa palautetta esihenkilöille ja henkilöstölle, joka on voinut kamppailla jaksamisen ja riittämättömyyden tunteen kanssa jo pitkään.
  • Lastensuojelun tarve: Vaikka isossa kuvassa THL raportoi lastensuojeluilmoitusten määrän kasvua joka vuosi, olemme saaneet seurata myös kuinka hienosti tilanne on otettu haltuun. Hyvinvointialueellamme lastensuojeluilmoitusten käsittely on muuttunut entistä koordinoidummaksi.

Havainnoista toimintaan

Johtajan on tärkeää panna toimeksi pienissä ja isoissa asioissa, joita kenttäretkillä oppii. Ensimmäinen askel on käydä oppimisen näkökulmasta läpi jalkautumisen kautta kerättyjä havaintoja hyvinvointialueen ja tarvittaessa myös kuntien johdon kanssa. Niistä ammennetaan sisältöä muillekin johtajille ja asiakkaiden palvelemisen tueksi.

Omia jalkautumisen ansiosta syntyneitä pohdinnan ja kehittämisen kohteitamme:

  • Kenttäpäivien myötä syntyi kipinä ottaa käyttöön opiskeluhuollon uutiskirje oppilaitosten henkilöstölle osana luottamuksen rakentamista. Tapoja ja aikaa toteutukselle haetaan parhaillaan.
  • Esiin tulleet eri sektorien väliin jäävät asiat, joita ei ole riittävästi huomioitu esimerkiksi etuuskriteereitä tai muita toimintaohjeita laadittaessa.
  • Hyvinvointialueen organisoituessa työpisteet saattoivat levittäytyä maantieteellisesti entistä laajemmalle. Esihenkilöiden läsnäolevaan johtamiseen täytyy tässä tilanteessa hakea uusia ratkaisuja, myös yksilölliset tarpeet huomioiden. On ollut kiinnostavaa kuulla, että joillekin sama määrä esihenkilön viikoittaista läsnäoloa on paljon ja joillekin liian vähän.
  • Sähköisistä kanavista viestiminen on tärkeää tiedon liikkumisen kannalta. Postin kautta lastensuojeluilmoituksen lähettäminen voi olla turvallisuusriski sisäiseen postiin tai sähköiseen asiointiin verrattuna.
  • Toimitilojen asemoinnilla on yllättävän suuri merkitys yhteenkuuluvuuden tai yhteenkuulumattomuuden tunteisiin ja aitojen yhdyspintojen syntymiseen. Nämä asiat on tärkeää ottaa huomioon uusia tiloja suunniteltaessa.

Yhteinen työ, yhteiset lapset

Laadukas johtaminen ei eriydy liian kauaksi organisaatioiden ja asiakkaiden arjesta. Erittäin usein työpisteillä ja kouluilla on yllätytty siitä, että olemme halunneet tulla ”ihan paikan päälle”.

Olemme saaneet vaikuttua ja jonkin kerran myös liikuttua sisällöllisistä, sydämellisistä ja vieraanvaraisista kohtaamisista. Kenttäretken jälkeen johtajana voi ihmetellä minne olinkaan taas välillä hallinnon ympyröissä itse unohtanut ihan parhaan tavan kokea työn merkitystä ja oppimisen iloa: Menemällä sinne missä ”oikea työ” tehdään!

Kiitollisina oppijoina

Kirjoittaja

Mirja Varis

Perheiden ennaltaehkäisevien palvelujen johtaja

Vantaa-Keravan hyvinvointialue

Kirjoittaja

Satu Mäki-Fossi

Perheiden palvelujen palvelualuejohtaja

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue

Uutiset

Selaa tuoreimpia artikkeleita tai katso kaikki artikkelit
Katso kaikki artikkelit
Tyhjä keltainen kolmipyöräinen päiväkodin pihalla
Uutiset
|
04.11.2024
Koronapandemian opit: lasten ja nuorten hyvinvointi kriiseissä on varmistettava
Koronapandemian seuraukset oppimiseen ja hyvinvointiin näkyvät edelleen. Yksilöiden ja yhteiskunnan resilienssiä vahvistavat keinot, kuten palveluiden saatavuus ja osallisuuden lisääminen, parantavat elinympäristöjä myös normaalioloissa.
PANDEMICS-ohjelma
Strateginen tutkimus
Kaksi alakouluikäistä lasta leikkii keltaisten syyslehtien kanssa puistossa.
Vieraskynä
|
29.10.2024
”Edessämme olevat haasteet ovat monimutkaisia, joten älkäämme tehkö niiden ratkaisemisesta liian monimutkaista” – Opintomatkalla Skotlannissa
Skotlannissa tavoitteena on se, että jokainen lapsi ja nuori saa tarvitsemansa tuen oikeaan aikaan. Lapsuuden rakentajat -johtamiskoulutuksen Skotlannin opintomatkalta mukaan tarttui rohkeutta ja innostusta toisin tekemiseen yhdessä asiakkaiden kanssa, uteliaisuutta ja valmiutta sietää keskeneräisyyttä sekä toivoa muutoksen mahdollisuudesta.
johtaminen
Johtamiskoulutus
Tapahtuma
|
28.10.2024
Samalta viivalta Oulu – Yhteisön tukea lapsiperheille
Kutsumme sinut kuulemaan tuloksia kokeilusta, jossa eri toimijat ovat yhdistäneet voimansa lapsiperheköyhyyden vähentämiseksi Oulussa.
4.12.2024
12.00-13.30
Teams
Lapsiperheköyhyys
Samalta viivalta
Samalta viivalta Oulu
Istuvan henkilön tennareihin puetut jalat käytävällä. Taustalla toiset jalat.
Blogi
|
24.10.2024
Miten ehkäistä sijaishuollossa koettua yksinäisyyttä ja ulkopuolisuutta? – Nuorten ääni sijaishuollon palvelujen kehittämisessä
Sijaishuollossa olevat lapset ja nuoret kohtaavat usein vaikeita elämäntilanteita, joissa yksinäisyys ja ulkopuolisuuden tunne voivat kasvaa voimakkaiksi. Miten palvelut voisivat vastata paremmin sijoitettujen nuorten tarpeisiin ja mitä voimme oppia näiden nuorten tarinoista?
YOUNG-ohjelma
Kaksi koululaista kävelee syksyisellä kadulla reput selässä.
Uutiset
|
22.10.2024
TRT-menetelmä muokattiin kouluväkivaltatilanteiden aiheuttamien jälkioireiden ennaltaehkäisemiseksi   
Traumalle altistuneille lapsille ja nuorille sekä heidän vanhemmilleen tarkoitettu Teaching Recovery Techniques (TRT) -ryhmämenetelmä on muokattu ensimmäistä kertaa maailmassa suunnitelmallisesti vakavista kouluväkivaltatilanteista toipumisen tueksi. Suomessa tehty uraauurtava työ on toteutettu Itlan johdolla.  Menetelmän suunnitelmallisessa muokkauksessa eli adaptoinnissa oleellista on intervention ydinelementtien sekä uuden käyttötarkoituksen ja -ympäristön syvällinen tunteminen sekä muutosten huolellinen dokumentointi. 
Adaptointi
Suunnitelmallinen muokkaus
TRT-menetelmä
Alakouluikäiset lapset leikkivät syksyisessä puistossa keltaisilla lehdillä.
Uutiset
|
21.10.2024
Menetelmiä arvioitavana ennätysmäärä Kasvun tuessa
Kasvun tuessa on arvioitavana tänä syksynä 12 menetelmää. Suurin osa näistä on aiempien menetelmäarvioiden päivityksiä. Kasvun tuki uudisti 2022 arviointijärjestelmänsä aiempaa tarkemmaksi. Menetelmäarviot julkaistaan systemaattisina katsauksina Kasvun tuki -aikakauslehdessä ja Kasvun tuen menetelmäpankissa.
Kasvun tuki
Psykososiaaliset menetelmät