Uutiset>Vieraskynä
21.05.2021

Nuorten terveyttä ja hyvinvointia täytyy tukea ja vahvistaa

Lasten ja nuorten kehitysympäristöillä, joista tärkeimpiä ovat koti ja koulu, on suuri merkitys terveyden ja hyvinvoinnin lisääjänä tai heikentäjänä. Ne vaikuttavat paitsi nykyiseen, myös lasten ja nuoren myöhempään hyvinvointiin ja terveyteen.

Nuorten hyvinvointikeskustelussa korostuu nykyisin nuorten pahoinvointi. Hyvinvointia tarkastellaan sitä uhkaavien tekijöiden kautta. Helposti tulee mielikuva, että suurin osa nykynuoristamme on masentuneita, syrjäytyneitä, kiusattuja tai ainakin yksinäisiä. Kouluterveyskyselyn (2019) tuloksiin perustuen onneksi näin ei ole, vaan todellakin suurin osa nuoristamme voi hyvin ja ovat tyytyväisiä elämäänsä.

Yleisesti nuorten hyvinvointi on parantunut Suomessa 2000-luvulla. Nuorten terveyttä ja hyvinvointia tukevat muun muassa hyvät perhesuhteet, positiiviset koulukokemukset, mieleiset harrastukset ja ainakin yksi läheinen ystävä. Hyvinvointia ja terveyttä edistäviä tekijöitä on tärkeä tukea kodeissa ja kouluissa. Terve ja hyvinvoiva nuori on myös ennaltaehkäisevän koulu- ja opiskeluterveydenhuollon tavoite.

Osa nuorista voi huonosti – tukea tarvitaan

Osa nuoristamme voi kuitenkin huonosti, ja se on laajasti tiedostettu henkilökohtainen, mutta myös suuri yhteiskunnallinen ongelma. Vaikka vakavat sairaudet ja krooniset terveysongelmat ovat nuorilla melko harvinaisia, heistä monet kuitenkin kärsivät lievemmistä kroonisista sairauksista ja mielenterveyden häiriöistä. Hyvin yleisiä ovat myös terveydelle ja hyvinvoinnille haitalliset elintavat, kuten vähäinen liikkuminen, vähäinen unen määrä ja epäterveelliset ruokailutottumukset.

Terveyserot ovat nuorilla huomattavia, ja ne ovat osittain jopa kasvaneet viime vuosina. Esimerkiksi ammattiin opiskelevat kokevat terveytensä lukiolaisia heikommaksi, ja myös terveystottumuksiin liittyviä haasteita on lukiolaisiin verrattuna enemmän. Nuorten mielenterveyden ongelmat ja niiden hoidon tarve on kasvanut viime vuosina ja kasvanee edelleen, etenkin koronapandemian vaikutuksesta. Korona-aika on kuormittanut nuoria rajusti. Etäopetuksen, harrastusten loppumisen sekä sosiaalisten kontaktien rajoitusten vaikutukset näkyvät todennäköisesti pitkään.

Yhä useammalla nuorella havaitaan masennusta ja ahdistuneisuutta. Iso kysymys on se, mistä nuorten ahdistuksen ja masennuksen kasvu johtuu. Syitä mielenterveysongelmien taustaksi on etsitty yhteiskunnan muuttumisesta, perheiden rikkinäisyydestä, sosiaalisesta mediasta sekä koulumaailman muutoksista, kuten itseohjautuvuuden vaatimuksista ja isoista opiskeluryhmistä.

Koulukiusaamista, sekä erityisesti sosiaalisessa mediassa tapahtuvaa kiusaamista, on huomattavan paljon, vaikka keinoja niiden kitkemiseksi on kehitetty runsaasti. Yleisesti on tiedossa, kuinka pitkäkestoiset seuraukset kiusaamisella voi olla ja kuinka merkittävästi se vaikuttaa nuorten hyvinvointiin pitkälle aikuisuuteen asti. Laajasti on pohdittu sitä, miten nuorten hyvinvointia uhkaaviin tekijöihin voidaan tehokkaasti puuttua ja miten yksinäisyyttä, syrjäytymistä ja mielenterveyden ongelmia voidaan ehkäistä koko yhteiskunnassa, mutta myös kotona ja kouluissa.

On selvää, että nuoret tarvitsevat tukea terveytensä ja hyvinvointinsa ylläpitämiseen ja edistämiseen. He tarvitsevat tukea ja kannustusta myös vahvuuksiinsa. Erityisen tärkeää on tuki ja apu kuitenkin silloin, kun nuorella on vaikeuksia. Vaikeudet tulee todeta varhaisessa vaiheessa ja järjestettävä tarvittava tuki. Siten nuoren opinnot ja myöhemmin myös ammattiin kouluttautuminen sekä työelämään siirtyminen etenevät kitkattomammin. Ajoissa aloitettu tuki parantaa nuoren elämänhallintaa ja on tärkeää myös syrjäytymisen ja päihdepulmien ehkäisemiseksi.

Oppilashuollon resurssit usein riittämättömiä

Toimiva ja riittävästi resursoitu opiskeluhuolto pystyy vastaamaan nuorten ja perheiden   avuntarpeeseen. On erittäin tärkeää, että oppilaitoksissa on tuttu terveydenhoitaja, jonka luokse pääsee helposti. Myös psykologin ja kuraattorin luo on päästävä viiveettä. Lisäksi nuorten elämäntilanteeseen ja terveysongelmiin perehtyneen lääkärin palvelut kouluilla ovat merkityksellisiä. Yhteistyö opiskeluhuollon ja koulun henkilöstön välillä on oltava saumatonta, samoin kuin yhteistyön perheiden kanssa, avointa ja luontevaa.

Monilla paikkakunnilla koulu- ja opiskeluterveydenhuollon resurssit ovat edelleen riittämättömät ja terveydenhoitajilla on liian vähän aikaa nuorten kohtaamiseen. Nuoret eivät saa tarvitsemaansa tukea ja apua läheltä, tutuista palveluista.  Kunnissa ja mahdollisesti tulevilla hyvinvointialueilla tulee panostaa nykyistä huomattavasti enemmän nuorten terveydestä ja hyvinvoinnista huolehtimiseen. Nyt on tehty liian vähän, liikaa jää juhlapuheiden tasolle. Voimavarojen lisääminen ennaltaehkäiseviin palveluihin ja niiden kehittymisen mahdollistaminen säästää kustannuksia ja on korjaavaa tukea paljon tehokkaampaa.

Nuorten terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen edellyttää laajaa monialaista ja moniammatillista yhteistyötä ja konkreettisia toimia kaikilla yhteiskunnan aloilla. Nuorilla on elämä edessä ja heissä on tulevaisuus, joka luodaan tämän päivän teoilla.


Kirjoittaja

Tiina Mäenpää

Puheenjohtaja

Suomen Terveydenhoitajaliitto

Kuva © Mikko Käkelä / Laatukuva.fi

Uutiset

Selaa tuoreimpia artikkeleita tai katso kaikki artikkelit
Katso kaikki artikkelit
Tapahtumat
The First 1000 Days in the Nordics: Identifying Gaps and Needs to Strengthen Psychosocial Wellbeing
Join us in building a more impactful and equitable start to life in the Nordics! In this webinar we will discuss key findings from the Improving Child Health Project.
27.1.2026
14:00-15:30 (UTC+3)
Teams
1000 ensimmäistä päivää
Kasvun tuki
Uutiset
|
20.11.2025
Uusi käsikirja: Toimiva kouluarki on tärkein mielenterveyden tuki lapsille
Kouluyhteisöillä on ratkaiseva rooli lasten ja nuorten mielenterveyden tukemisessa. Hyvinvoiva mieli on oppimisen perusta. Kouluissa on keinoja mielenterveyden tukemiseen, mutta niitä ei välttämättä tunnisteta kokonaisvaltaisesti. Itlan uusi käsikirja kokoaa yhteen tietoa ja käytäntöjä mielenterveyden haasteiden ennaltaehkäisyyn kouluissa.
Koulu
Mielenterveys
Kasvun tuki -aikakauslehtiä pöydällä, yksi avoinna henkilön käsissä.
Uutiset
|
19.11.2025
Kasvun tuki -aikakauslehti: Vaikuttaviksi todettujen menetelmien suunnitelmallinen käyttöönotto auttaa kehittämään palveluja 
Kasvun tuki -aikakauslehden uusin numero on teemanumero, jonka aiheena on menetelmien ja toimintamallien suunnitelmallinen käyttöönotto eli implementointi. Artikkeleissa tarkastellaan muun muassa psykososiaalisen menetelmän toimintaa, uuden menetelmän kehittämistä ja implementoinnin tulosten mittaamista.
Implementointi
Kasvun tuki -aikakauslehti
Menetelmäarviointi
Uutiset
|
12.11.2025
Itla Xamkin kumppaniksi Monialainen lapsuuden ja nuoruuden vahvistaminen -koulutukseen
Koulutuksen lähtökohtina ovat kokonaisvaltaisuus, lapsilähtöisyys ja yhteistoiminnallinen ammatillisuus. Monialainen lapsuuden ja nuoruuden vahvistaminen -koulutus on myös kehittämismahdollisuus sekä opiskelijalle että työnantajalle.
Johtamiskoulutus
Koulutus
Nuoria ulkona kaupunkiympäristössä syksyllä
Artikkelit
|
05.11.2025
Koulu ja harrastustoiminta segregaation vastaisina voimina
Vantaan kaupunki puuttuu huono-osaisuuden kasautumiseen lasten ja nuorten ohjatulla harrastustoiminnalla ja sektorirajat ylittävällä yhteistyöllä.
Harrastukset
Koulu
Johtamiskoulutus
Ihmisiä istuu piirissä.
Uutiset
|
30.10.2025
Lapsiperhepalveluiden uudistaminen edellyttää monialaista johtamista – Itla käynnistää koulutuksen yhteisövaikuttavuustyön johtajille
Millaista johtamista tarvitaan siihen, että eri sektoreiden toimijat saadaan työskentelemään yhdessä lapsi- ja tarvelähtöisesti? Itla on aloittanut puolen vuoden systeemisen muutosjohtamisen koulutuksen yhteisövaikuttavuustyön johtajille.
Yhteisövaikuttavuus
Johtamiskoulutus