Uutiset>Vieraskynä
30.09.2021

Tehdään yhdessä Suomesta empatian ja lasten hyvinvoinnin kärkimaa

Empatiapakkauksen rakentamisessa mukana ollut Microsoftin Jussi Tolvanen kirjoittaa blogissaan nettikiusaamisen ja vihapuheen yleisyydestä ja sen vastavoimasta empatiasta. Parantamalla empatiataitoja voimme tehdä Suomesta entistäkin paremman paikan elää. Mitä itse kukin voi sen eteen tehdä?

Suomi on teknologian hyödyntämisen edelläkävijä, ja teknologia ja osaaminen ovat mahdollistaneet Suomen menestyksen. Itse näen teknologian mahdollistajana, jonka pitäisi aina vahvistaa ihmistä. Teknologian käyttöön liittyy myös negatiivisia lieveilmiöitä kuten vihapuhe ja nettikiusaaminen. Netissä on helppo huudella toisille ja vieläpä anonyymisti. Tällöin huutelija ei näe ja koe toisen tunnereaktiota viestiin samalla tavalla kuin kasvotusten kohdatessa. Väitänkin, että monia asioita, joita sanotaan netissä, ei kirjoittaja sanoisi toiselle kasvotusten. Mitä asialle sitten voisi tehdä?

Nettikiusaamisesta Empatiapakkaukseen

Osallistuin kolme vuotta sitten Tubecon-tilaisuuteen lasteni kanssa, ja siellä oli erinomainen keskustelu nettikiusaamisesta. Pohdin tilaisuuden jälkeen, että teknologisesti nettikiusaaminen, vihapuhe ja seksuaalinen häirintä verkossa olisi mahdollista lopettaa nykyaikaisten tekoälypohjaisten teknologioiden avulla. Se ei kuitenkaan ole käytännössä mahdollista sanavapauden ja verkon neutraliteetin vuoksi. Otin asian esille työkavereideni kanssa, ja siitä sai alkunsa Empatiapakkaus.

Lähdimme ensin tutkimaan, miten nettikiusaaminen näyttäytyy yhteiskunnassa. Teetimme aiheesta tutkimuksen, johon osallistui 400 opettajaa ja 1000 vanhempaa. Tutkimuksesta kävi ilmi, että me vanhemmat emme oikeasti ymmärrä, miten lapset ja nuoret verkossa toimivat. Usein myös kuvittelemme, että omaa lasta ei ole verkossa kiusattu tai häiritty. Tutkimuksessa 64 % vanhemmista sanoi, että omaa lasta ei ole kiusattu netissä ja samalla 19 % vanhemmista sanoi, ettei osaa sanoa mikä tilanne on. Samaan aikaan toisessa tutkimuksessa yli 60 % lapsista ja nuorista sanoo kokeneensa netissä kiusaamista tai häirintää. Kiusaamista siis tapahtuu enemmän kuin ymmärrämmekään. Kuitenkin vain 50 % vanhemmista oli tutkimuksen mukaan opettanut lapsia nettikäyttäytymisestä.

Seuraavaksi haastattelimme eri toimialojen asiantuntijoita. Saimme paremman ymmärryksen tilanteesta terveydenhuollon, aivotutkimuksen, koulumaailman ja harrastusten osalta.

Loimme näiden tulosten pohjalta yhdessä muiden yritysten, yhdistysten ja julkishallinnon toimijoiden kanssa Empatiapakkauksen, jossa on työkaluja lapsille ja nuorille sekä opettajille ja vanhemmille ymmärtää ja estää nettikiusaamista sekä kehittää empatiataitoja kotona ja koulussa. Teimme myös yhdessä Otava Oppimisen palveluiden kanssa Empatiatähdet-koulutuskokonaisuuden, jonka ala-asteen opettajat voivat ottaa osaksi opetussuunnitelmaa.

Hyvä kollegani totesi, että silloin kun olemme itse olleet nuoria, kiusaaminen pysyi kotioven ulkopuolella. Nettimaailmassa asia ei valitettavasti ole näin, vaan nettikiusaaminen on läsnä ajasta ja paikasta riippumatta. Nettikiusaaminen voi myös olla hyvin monimuotoista. Lapsille ja nuorille ryhmästä ulkopuolelle jättäminen voi olla paljon vaikeampi asia kuin se, että joku sanoisi pahasti.

Väitän, että nettikiusaamisen ja vihapuheen juurisyynä on empatian puute.

Empatiaa voi oppia

Empatia on kykyä asettua toisen ihmisen asemaan ja ymmärtää mitä toinen ihminen tuntee.

Empatiaa voi onneksi oppia ja opetella. Itse en ollut nuorena kovin hyvä empatiataitojeni osalta ja olen joutunut asiaa opettelemaan elämän varrella. Uskon, että parantamalla suomalaisten empatiataitoja voimme tehdä Suomesta entistäkin paremman paikan elää kaikille.

Mitä voimme tehdä?

Lapset ja nuoret: Kiusaaminen ei ole koskaan hyväksyttävää. Jos näet kiusaamista, niin puutu rohkeasti siihen. Älä itse lähde kiusaamiseen mukaan, vaikka siihen olisikin sosiaalinen paine. Mikäli sinua kiusataan, juttele aiheesta vanhempien tai opettajan kanssa.

Vanhemmat: Meillä vanhemmilla on viime kädessä kasvatusvastuu lapsistamme, ja sen vuoksi on tärkeää olla kiinnostunut lapsen ja nuoren asioista – myös netissä ja somessa. Lapset ja nuoret käyttävät palveluita, joita monikaan meistä vanhemmista ei osaa käyttää eikä oikein ymmärräkään. Kannustaisin siis kaikkia keskustelemaan rohkeasti nettikäyttäytymisestä ja myös siitä, onko oma lapsi mahdollisesti tullut kiusatuksi tai kiusannut muita verkkoympäristöissä. Opetetaan lapsille hyviä käytöstapoja verkossa ja opetetaan ajattelemaan miltä asiat näyttävät ja tuntuvat vastaanottajan näkökulmasta.

Opettajat ja harrastustoiminnan ohjaajat: Teillä on merkittävä rooli lasten ja nuorten kasvatuksessa. Lapset näkevät teidät makeina tyyppeinä ja jopa idoleina, toisin kuin omat vanhempansa. Kannustankin teitä opettamaan lapsille empatiataitoja ja keskustelemaan toiminnasta verkkoympäristöissä. On tärkeää päivittää perinteisten vuorovaikutustaitojen opettelu kattamaan kaikki kanavat, joissa vuorovaikutusta tänä päivänä tapahtuu.

Julkishallinnon päättäjät: Nettikiusaamisen ja vihapuheen estäminen on tärkeää sekä yksilön että yhteiskunnan kannalta. Tässä peräänkuulutan julkishallinnon, yhdistysten ja yritysten yhteistyötä. Yhdessä pystymme auttamaan lapsia ja nuoria. Vain toimimalla yhdessä voimme tukea lasta kokonaisvaltaisesti, lapsen lähtökohdista, ilman turhia siiloja, joilla ei lapsen näkökulmasta ole merkitystä.

Sosiaalisen median vaikuttajat: Teistä on todennäköisesti jokaista joskus kiusattu tai olette kokeneet vihapuhetta. Puhukaa aiheesta seuraajillenne ja kertokaa, että kiusaaminen ei koskaan ole ok. Teitä lapset ja nuoret kuuntelevat ja seuraavat. Näyttäkää siis hyvää esimerkkiä.

Lapsissa ja nuorissa on tulevaisuus. Kun he voivat hyvin, niin yhteiskunta voi hyvin. Tehdään yhdessä Suomesta empatian ja lasten hyvinvoinnin kärkimaa.

Hyvää syksyä.


Kirjoittaja

Jussi Tolvanen

Toimitusjohtaja

Microsoft Oy

Uutiset

Selaa tuoreimpia artikkeleita tai katso kaikki artikkelit
Katso kaikki artikkelit
Ruutupaitainen isä ja sinipaitainen lapsi istuvat keittiön pöydän ääressä. Lapsi piirtää.
Uutiset
|
26.11.2025
Uudella toimintamallilla tuetaan vakavan sairauden kohdanneita perheitä
Itla on toteuttanut yhteistyössä hyvinvointialueiden ja potilasjärjestöjen kanssa Vakava sairaus perheessä -toimintamallin, jolla tuetaan vakavan fyysisen tai psyykkisen sairauden kohdanneita perheitä niiden kokonaisvaltaisen elämäntilanteen mukaan ja eri palveluiden yhteistyönä. Toimintamalli on kuntien ja hyvinvointialueiden käytettävissä sähköisessä perhekeskuksessa ja Innokylässä.
Yhteisövaikuttavuus
Toimintamalli
Kasvun tuki
Tapahtumat
The First 1000 Days in the Nordics: Identifying Gaps and Needs to Strengthen Psychosocial Wellbeing
Join us in building a more impactful and equitable start to life in the Nordics! In this webinar we will discuss key findings from the Improving Child Health Project.
27.1.2026
14:00-15:30 (UTC+3)
Teams
1000 ensimmäistä päivää
Kasvun tuki
Uutiset
|
20.11.2025
Uusi käsikirja: Toimiva kouluarki on tärkein mielenterveyden tuki lapsille
Kouluyhteisöillä on ratkaiseva rooli lasten ja nuorten mielenterveyden tukemisessa. Hyvinvoiva mieli on oppimisen perusta. Kouluissa on keinoja mielenterveyden tukemiseen, mutta niitä ei välttämättä tunnisteta kokonaisvaltaisesti. Itlan uusi käsikirja kokoaa yhteen tietoa ja käytäntöjä mielenterveyden haasteiden ennaltaehkäisyyn kouluissa.
Koulu
Mielenterveys
Kasvun tuki -aikakauslehtiä pöydällä, yksi avoinna henkilön käsissä.
Uutiset
|
19.11.2025
Kasvun tuki -aikakauslehti: Vaikuttaviksi todettujen menetelmien suunnitelmallinen käyttöönotto auttaa kehittämään palveluja 
Kasvun tuki -aikakauslehden uusin numero on teemanumero, jonka aiheena on menetelmien ja toimintamallien suunnitelmallinen käyttöönotto eli implementointi. Artikkeleissa tarkastellaan muun muassa psykososiaalisen menetelmän toimintaa, uuden menetelmän kehittämistä ja implementoinnin tulosten mittaamista.
Implementointi
Kasvun tuki -aikakauslehti
Menetelmäarviointi
Uutiset
|
12.11.2025
Itla Xamkin kumppaniksi Monialainen lapsuuden ja nuoruuden vahvistaminen -koulutukseen
Koulutuksen lähtökohtina ovat kokonaisvaltaisuus, lapsilähtöisyys ja yhteistoiminnallinen ammatillisuus. Monialainen lapsuuden ja nuoruuden vahvistaminen -koulutus on myös kehittämismahdollisuus sekä opiskelijalle että työnantajalle.
Johtamiskoulutus
Koulutus
Nuoria ulkona kaupunkiympäristössä syksyllä
Artikkelit
|
05.11.2025
Koulu ja harrastustoiminta segregaation vastaisina voimina
Vantaan kaupunki puuttuu huono-osaisuuden kasautumiseen lasten ja nuorten ohjatulla harrastustoiminnalla ja sektorirajat ylittävällä yhteistyöllä.
Harrastukset
Koulu
Johtamiskoulutus