Uutiset>Artikkelit
05.11.2025

Koulu ja harrastustoiminta segregaation vastaisina voimina

Vantaan kaupunki puuttuu huono-osaisuuden kasautumiseen lasten ja nuorten ohjatulla harrastustoiminnalla ja sektorirajat ylittävällä yhteistyöllä.

Vantaa on Suomen monikulttuurisin kaupunki. Noin joka kolmas aikuinen, ja vielä useampi lapsi, puhuu äidinkielenään muuta kuin suomea tai ruotsia.

Muuttoliike Vantaalla on kasvanut viime vuosina voimakkaasti. Työtön ja matalasti koulutettu väestö keskittyy vahvasti tiettyihin kaupunginosiin.

Tämä segregaatiokehitys koskettaa kaikkia sosioekonomisesta luokasta riippumatta.

Huono-osaisuuden kasautuminen on itseään ruokkiva kierre, johon liittyy nuorisorikollisuuden, väkivaltarikosten ja päihdeongelmien kaltaisia riskejä.

Vantaan versio harrastamisen Suomen mallista

Segregaation ehkäisy on keskeinen osa Vantaan kaupunkistrategiaa. Tammikuussa 2025 käynnistyneen toimintaohjelman tavoite on koota, yhdistää ja kehittää kaupungin toimintaa segregaatiokehityksen pysäyttämiseksi.

Eräs toiminnan kärki on lasten ja nuorten ohjattu harrastustoiminta, jonka kynnystä madalletaan monin keinoin. Vantaan Lasten ja nuorten juhlarahasto tukee 7-17-vuotiaiden vantaalaisten tavoitteellista harrastamista.

Harkinnanvaraista tukea voi saada ohjattuun harrastustoimintaan ympäri vuoden. Tukien jakaminen tehdään yhteistyössä SOS-Lapsikylän kanssa, ja kaupungin saamat perinnöt ohjataan rahastoon. 

Toiminta tavoittaa vuodessa noin 7000 lasta ja nuorta, joista jopa puolella ei ole muita harrastuksia.

Hyvinvointia yhdenvertaisilla harrastusmahdollisuuksilla

Ohjattu harrastaminen lisää tutkitusti lasten ja nuorten hyvinvointia, sosiaalisia suhteita, oppimista ja itsetuntoa. Osallisuus ja yhteisöllisyys tuovat arvostuksen ja yhteenkuuluvuuden kokemuksia.

Eriarvoisuus kuitenkin rajaa harrastusmahdollisuuksia. Harrastukset voivat olla poissa laskuista perheen taloustilanteen vuoksi tai koska ne tapahtuvat liian kaukana kotoa.

Lisäksi Vantaalla on huomattu, että ohjattu, aikataulutettu ja ilmoittautumista vaativa harrastaminen on hyvin suomalainen tapa toimia. Monista muista kulttuureista saapuville tällainen tapa voi olla vieras ja tuntua etäännyttävältä.


Ohjattu ja ilmoittautumista vaativa harrastaminen on hyvin suomalainen tapa toimia. Monista muista kulttuureista saapuville tällainen tapa voi olla vieras ja harrastustoimintaa ei nähdä verkostojen ja tulevaisuuden mahdollisuuksien luojana.


Suomalaisessa yhteiskunnassa harrastustoiminnalla on vakiintunut rooli verkostojen ja tulevaisuuden mahdollisuuksien luojana. Muualta muuttaneilla tämä ei aina ole tiedossa.

Siksi on tärkeää tavoittaa nämä lapset ja perheet helposti saavutettavalla, kodin lähellä tapahtuvalla ohjatulla harrastustoiminnalla.

Harrastamisen ensimmäinen askel tehdään mahdollisimman helpoksi. Harrastuksia on sidottu osaksi koulupäivää niin, että esimerkiksi kaupungin tai urheiluseuran työntekijät toteuttavat toimintaa koulun tiloissa.

Näin mahdollistetaan niin luovia kuin liikunnallisia harrastuksia, esimerkiksi orkesteritoimintaa ja joukkueurheilua.

Harrastamisen uudet ratkaisut

Havukosken nuoret ovat saamassa uudenlaisen harrastustilan, joka on auki vapaalle tekemiselle joka päivä. Katukulttuurista ammentava GAME-keskus on avoin, osallistava ja käyttäjälähtöinen.

 

Vantaan kaupungin ja ME-säätiön toteuttamaan, noin 12-20-vuotiaille nuorille suunnattuun tilaan tulee mm. olympiatason skeittiramppikokonaisuus ja tanssisali.

 

Nuoret pääsevät osallistumaan ilman huoltajilta vaadittavaa aktiivisuutta. Keskuksessa saa harrastaa vapaasti, ilmoittautumisia ei tarvita. Ajan kanssa tilaan muodostuu myös ohjattuja hetkiä ja aikatauluja nuorten kiinnostuksen ja toiveiden mukaisesti.

 

Havukosken GAME sijaitsee koulun ja pientaloalueen kupeessa. Sijainnin toivotaan tuovan tilaan nuoria monenlaisista eri taustoista, ja keskuksella tullaan järjestämään myös yhteisöllisiä naapurustopäiviä hyvien väestösuhteiden edistämiseksi.

Lasten oma Tempo-orkesteri on Vantaan kaupungin järjestämää maksutonta, matalan kynnyksen orkesteritoimintaa. Sitä järjestetään koulupäivän yhteydessä seitsemässä koulussa ympäri Vantaata.

 

Harjoituksiin osallistuu 300 koululaista joka viikko, ja orkesterit esiintyvät usein ja uskaliaasti. Orkesterilaisten perheitä otetaan mukaan toimintaan, ja luodaan siten myös vanhemmille yhteisöllisyyttä.

 

Tempo-päiväkotitoimintaa on pilotoitu Vantaan monikulttuurisimmassa päiväkodissa, jonka viereisestä koulusta löytyy Tempo-orkesteri. Kun lapsi pääsee jo varhaiskasvatuksessa musiikkiharrastuksen piiriin, on orkesteri koulun alkaessa tuttu ja turvallinen elementti uudessa ympäristössä.

 

Tempon juuret ovat sisäministeriön 2009 rahoittamassa Kokonainen maailma lähiössä -hankkeessa, joka oli suunnattu maahan muuttaneille. Hankkeen pohjalta vakiintunut toiminta tähtää monitaustaisten lasten kumppanuuteen, perheiden osallistamiseen ja musiikin yhdistävään voimaan.

Arvostavan katseen koulu

Harrastusmahdollisuuksien lisäksi segregaatiota ehkäistään Vantaan kouluissa panostamalla oppimisen tukeen.

Sosioekonominen tausta vaikuttaa oppimistuloksiin, joka entisestään kiihdyttää osaamisen eriytymistä. Tähän puututaan yhdenvertaisella opintopolulla ja painotetun opetuksen tarjonnalla.

Kouluverkkosuunnittelussa tavoitellaan oppilasaineksen sekoittumista. Segregaatio näkyy oppilaspohjan eriytymisenä, joka heikentää lasten ja nuorten keskinäistä yhteenkuluuvuutta.

Koulujen välisiä eroja tasataan tarveperusteisella resursoinnilla ja alueellisesti eroaviin tarpeisiin vastaamalla.

Lehtikuusen koululla puhutaan 59 eri kieltä, ja jokaisella niistä löytyy tervehdys koulun seinältä. Vajaan tuhannen oppilaan koulussa 70 % opiskelee suomea toisena kielenä. Suuri osa on asunut maassa alle viisi vuotta.

 

Näin laajassa joukossa yhteinen arvopohja on tavallistakin tärkeämpi. Koulun yhteisiä arvoja on jatkuvasti sanoitettava, osoitettava ja tehtävä todeksi.

 

Yhteisten sääntöjen lisäksi panostetaan tunne- ja vuorovaikutustaitoihin. Koulurauha otetaan Lehtikuusessa tosissaan. Niin asuinalueilla kuin somessa puhkeavat riidat tulevat näkyväksi koulussa, joten niihin tartutaan heti. Konflikteja ei voi rajata koulun ulkopuolelle.

 

Pedagogiselle tuelle on paljon kysyntää, ja oppilaanohjaukseen on panostettu erityisesti myöhään maahan tulleiden kohdalla. Vantaalaisiin innovaatioihin kuuluu myös LäksyHelppi, jossa Punaisen Ristin vapaaehtoiset käyvät koululla auttamassa kotitehtävissä.

 

Kielen oppimisessa suomenkielinen harrastustoiminta on hyvä tuki. Myös vanhempien kielitaito on perheiden hyvinvoinnin ja yhteiskunnassa pärjäämisen kannalta tärkeää. Lehtikuusessa opetetaankin kahtena iltana viikossa suomen kieltä myös aikuisille.

Askelmerkkejä yhdenvertaisempaan tulevaisuuteen

Pirstaleisten ratkaisujen sijaan tarvitaan yhteinen, tehokas toimintamalli. Sitä varten johtamiskulttuuria on uudistettava monialaiseksi ja ilmiölähtöiseksi.

Toimenpiteiden ja investointien on lähdettävä toimialojen rajat ylittävästä tilannekuvasta. Vaikuttavuustutkimuksen roolia on vahvistettava.

Vantaalla tähdätään kunnianhimoiseen lähiötyöhön. Jotta huono-osaisuuden alueellinen kasautuminen voidaan pysäyttää, on ihmisten elämänpiiriin tuotava hyvinvointia lisääviä, asukkaita arvostavia palveluita.

Teksti: Ninnu Koskenalho


Lisätietoja

Otathan yhteyttä, jos haluat tietää lisää johtamisosaamisen kehittämisestä.

Marika Tammeaid

Kehitysjohtaja

Director of Development

Johtamiskoulutus

marika.tammeaid@itla.fi

050 340 9798

Uutiset

Selaa tuoreimpia artikkeleita tai katso kaikki artikkelit
Katso kaikki artikkelit
Nuoria ulkona kaupunkiympäristössä syksyllä
Artikkelit
|
05.11.2025
Koulu ja harrastustoiminta segregaation vastaisina voimina
Vantaan kaupunki puuttuu huono-osaisuuden kasautumiseen lasten ja nuorten ohjatulla harrastustoiminnalla ja sektorirajat ylittävällä yhteistyöllä.
Harrastukset
Johtamiskoulutus
Koulu
Ihmisiä istuu piirissä.
Uutiset
|
30.10.2025
Lapsiperhepalveluiden uudistaminen edellyttää monialaista johtamista – Itla käynnistää koulutuksen yhteisövaikuttavuustyön johtajille
Millaista johtamista tarvitaan siihen, että eri sektoreiden toimijat saadaan työskentelemään yhdessä lapsi- ja tarvelähtöisesti? Itla on aloittanut puolen vuoden systeemisen muutosjohtamisen koulutuksen yhteisövaikuttavuustyön johtajille.
Yhteisövaikuttavuus
Johtamiskoulutus
Lapsi leikkii lattialla palikoilla.
Uutiset
|
30.10.2025
Leikitään ja keskitytään tukee pikkulasten toiminnanohjaustaitoja vaikuttavasti
Leikitään ja keskitytään perheille -menetelmä tukee alle kouluikäisten lasten itsesäätelyä ja toiminnanohjausta tutkitusti vaikuttavasti: se sai täydet pisteet eli arvion 5/5 Itlan Kasvun tuen menetelmäarvioinnissa.
Kasvun tuki
Menetelmäarvio
Blogi
|
28.10.2025
Vauvaperheiden tulevaisuus – menneisyyden painosta tulevaisuuden imuun
Ensimmäiset 1 000 päivää luovat perustan koko elämälle. Näin ollen vauvaperheiden ja vanhemmiksi haluavien hyvinvointiin tulisi kiinnittää erityistä huomiota: ovathan he avainasemassa luomassa tulevaisuuden yhteiskuntaa. Kutsuimme moninaisen joukkion keskustelemaan, millaista tulevaisuutta luomme vauvaperheille ja samalla koko huomisen Suomelle. Kokosimme yhteen keskusteluista syntyneitä ajatuksia.
Vauvaperheet
1000 ensimmäistä päivää
Lapsi katselee kädet kiikareina silmillä
Blogi
|
16.10.2025
Kansainvälinen verkostoyhteistyö tuo leveämmät hartiat kansalliseen arviointityöhön     
European Society for Prevention Research -konferenssi Berliinissä kokosi joukon tutkijoita, ammattilaisia ja päättäjiä keskustelemaan mielenterveysongelmien ja -sairauksien ehkäisystä sekä vahvistamaan tutkimuksen, koulutuksen ja käytännön välisiä yhteyksiä.
Kasvun tuki
Psykososiaalinen menetelmä
Menetelmäarviointi
Kaksi lasta, joista toinen kurottaa kohti lehteä ruskamaisemassa.
Uutiset
|
10.10.2025
Sinustako tulevaisuustyön erityisasiantuntija Itlaan?
Haemme erityisasiantuntijaa kehittämään lapsikeskeistä ennakointi- ja tulevaisuustyötä ja vahvistamaan lapsiin, nuoriin ja perheisiin liittyvää tulevaisuusajattelua ja -keskustelua Suomessa.
Avoin tehtävä