Uutiset>Blogi
26.03.2021

Osallisuuden merkitys lasten ja nuorten ympäristökansalaisuudessa

Kun olin 11-vuotias, kirjoitin ystäväkirjaan unelma-ammatikseni ympäristöministerin. Vaikka tulevaisuuden haaveeni ovat tuon hetken jälkeen muuttuneet useampaan otteeseen, ei kiinnostus ympäristön tilaa tai kestäviä ratkaisuja kohtaan ole missään vaiheessa kadonnut. Yliopisto-opintojen myötä koen, että minulle on kiinnostuksen lisäksi avautunut myös mahdollisuus rakentaa yhteiskuntaa, jossa tulevien sukupolvien hyvinvointi on huomioitu.

Aloitin neljän kuukauden viestintäharjoitteluni Itlassa joulukuussa 2020 valmiina oppimaan yhteiskunnan lapsinäkökulmasta sekä lasten hyvinvoinnin tulevaisuuden haasteista ja mahdollisuuksista. Olenkin päässyt näkemään läheltä, miten lasten ja nuorten hyvinvointia edistetään ajankohtaisen tutkimustiedon, yhteistyötä rakentavien innovaatioiden sekä tulevaisuuslähtöisen koulutuksen kautta.

Oikeus osallistua

Erityisesti olen harjoitteluni aikana jäänyt pohtimaan lasten ja nuorten osallisuuden toteutumista ja kehittämistä. Lasten osallisuuden toteutuminen nojaa YK:n lapsen oikeuksien yleissopimukseen sekä Suomen perustuslakiin, jotka takaavat lasten oikeuden tulla kuulluiksi, osallistua ja vaikuttaa itseään koskeviin asioihin sekä yhteiskunnan ja elinympäristön kehittämiseen. Lasten osallistumismahdollisuuksien toteutuminen on myös välttämätöntä, kun pyrimme saavuttamaan ekologisesti, sosiaalisesti, taloudellisesti ja kulttuurisesti kestävän yhteiskunnan.

Itlan politiikkasuosituksessa todetaan kuitenkin, että aikuisen näkökulma lapsuuteen on edelleen hallitseva, sillä lasten osallisuus määritellään ja toteutetaan usein aikuisten kautta. Myös lasten ympäristöhuolen ja koululaisten ilmastolakkoliikkeen ympärille muodostuneessa julkisessa keskustelussa esille nousevat aikuisten asenteet, mielipiteet ja tunteet. Vallitseva suhtautuminen lasten yhteiskunnalliseen toimijuuteen tekee lasten osallisuudesta ja vaikutusmahdollisuuksista näennäisiä.


”Ilmastotyössä on viime kädessä kyse investoinnista lapsiin, heidän terveyteensä ja koulutukseensa, mahdollisuuksiinsa kehittyä ja olla mukana luomassa kestävämpää yhteiskuntaa.”

(Leena Haanpää & Piia af Ursin, Maapallon tulevaisuus ja lapsen oikeudet)


Huoli ilmastosta nuorten harteilla

Käsityksemme lasten ja nuorten toimijuudesta täytyy muuttua osallisuutta tukevaksi, jotta heillä on mahdollisuus kasvaa vastuullisiksi ja tiedostaviksi ympäristökansalaisiksi. Tarve muutokseen on todellinen, sillä Nuorisobarometrin (2018) mukaan nuorten kiinnostus politiikkaa ja erilaisia vaikuttamistapoja kohtaan on kasvussa. Nuorten ajatusmaailmassa ilmasto nousee tärkeimmäksi yksittäiseksi politiikan teemaksi, mutta myös suurimmaksi yksittäiseksi huolenaiheeksi. Nuorisobarometrin vastuksista käy ilmi, että yli 68 prosenttia vastanneista kokee ilmastonmuutokseen liittyvää epävarmuutta ja turvattomuutta melko paljon tai erittäin paljon. Koronapandemia on osoittanut meille sen, miltä tuntuu elää epävarmana tulevaisuudesta, mutta miten aiomme toimia, kun epävarmuus liittyy maapallon kantokykyyn tai luonnon monimuotoisuuden heikkenemiseen?

Luottamus lasten ja nuorten toimijuuteen

Osallisuutta lisäävät toimintatavat antaisivat ympäristöstä kiinnostuneille lapsille ja nuorille keinon tunnistaa ja käsitellä ilmastohuolen herättämiä tunteita sekä mahdollisuuden yhteisölliseen osallistumiseen ja ympäristötoimintaan. Rohkeita ja toiveikkaita esimerkkejä lasten ja nuorten aktiivisesta ympäristökansalaisuudesta ovat jo tarjonneet yhteiskunnallista muutosta vaativat ilmastolakkoliikkeen koululaiset sekä vuoden 2020 Linnan juhlissa esiintyneet Biolapset.

Myös kansalaisvaikuttamisen taidot, ympäristökasvatus ja ilmastonmuutoksen käsittely kouluissa sekä valmius osallistaa lapsia ja nuoria päätöksentekoprosesseihin antavat keinoja osallisuuden lisäämiseen. Lasten ja nuorten ympäristökansalaisuus kytkeytyy usein arkipäivän valintoihin. Siksi ympäristöasiat ja ilmastokysymykset täytyy tuoda konkreettisesti osaksi lasten ja nuorten arkea, jolloin myös vaikuttaminen tehdään helpommaksi.

Osallisuudessa on kyse myös luottamuksesta lapsiin ja nuoriin ympäristötietoisina toimijoina. Aikuisilta peräänkuulutankin lapsi- ja nuorisokeskeistä lähestymistapaa ilmastokysymyksiin sekä askelta sivuun, jotta päätöksenteon areenoille mahtuvat myös ne, jotka viimeistään joutuvat ratkomaan ilmastokriisin seurauksia.


”Tuu messiin ilmastoo suojelee
päättäjät pitäis saada kuuntelee
Pienil teoil voi vaikuttaa
vaikka ostamalla vain luomuruokaa
me koululaiset mennään lakkoon
päättäjät hei nyt on pakko”
Biolapset, Ota Pallosta Kii


Lapset ja nuoret haluavat tulla kuulluiksi, vaikuttaa itseään koskeviin asioihin ja osallistua päätöksentekoon. Luoda tulevaisuuden kestäviä ratkaisuja, tehdä ympäristötekoja ja toimia eikä odottaa. Itse haluan tulevaisuudessa olla mukana mahdollistamassa lasten ja nuorten aktiivista, tasavertaista ja osallistavaa ympäristökansalaisuutta.


Kirjoittaja

Outi Spolander

Politiikan ja viestinnän opiskelija, syksyllä odottavat myös Creative Sustainability -maisteriohjelman opinnot.

Itlan viestintäharjoittelija


Lähteet

Elina Pekkarinen ja Terhi Tuukkanen (toim.) Maapallon tulevaisuus ja lapsen oikeudet. Lapsiasiavaltuutetun toimiston julkaisuja 2020:4.

Elina Pekkarinen ja Sami Myllyniemi (toim.) Vaikutusvaltaa Euroopan laidalla. Nuorisobarometri 2018.

Lasten osallisuuden toteutuminen vaatii toimivia menetelmiä ja uutta asennetta palvelujärjestelmän toimijoilta. Itlan politiikkasuositukset 2020:4 TIENVIITTA.

Uutiset

Selaa tuoreimpia artikkeleita tai katso kaikki artikkelit
Katso kaikki artikkelit
Kaksi henkilöä pöydän ääressä vastakkain edessään kannettavat tietokoneet.
Uutiset
|
19.12.2024
Syksyn menetelmäarvioinnin koulutus tuplasi arvioitsijoiden lukumäärän
Marraskuussa järjestetyssä menetelmäarvioitsijoiden koulutuksessa leivottiin 26 uutta arvioitsijaa, mikä on lähes yhtä paljon kuin aiempien koulutusten osallistujat yhteensä. Kaksipäiväisessä koulutuksessa perehdyttiin arvioinnin osa-alueisiin, mutta aikaa jäi myös keskustelulle. Arviointityönsä ensi vuonna aloittavat arvioitsijat saivat koulutuksesta hyötyä paitsi tutkimukseen myös käytännön työhön.
Kasvun tuki
Psykososiaaliset menetelmät
Blogi
|
18.12.2024
Menetelmien suunnitelmallinen käyttöönotto tarvitsee ympärilleen tiimin
Lasten, nuorten ja perheiden palveluissa otetaan käyttöön erilaisia psykososiaalisia menetelmiä nykypäivänä runsaasti. Kehitämme yhdessä hyvinvointialueiden kanssa mallia siitä, miten tätä työtä voi tehdä suunnitelmallisesti tiimin johdolla.
Kasvun tuki
Kasvun tuki -aikakauslehden 2/2024 kansikuva, jossa kultaisia ympyröitä tummansinisellä pohjalla, kaksi tähyilevää lasta ja Kasvun tuen 10-vuotislogo.
Uutiset
|
13.12.2024
Kasvun tuki -aikakauslehti: Kasvun tuessa luotetaan tulevaisuuteen 10-vuotisjuhlavuoden päättyessä
Kasvun tuki -aikakauslehden uusimmassa numerossa juhlistetaan vielä 10-vuotista historiaa mutta luodaan katse myös tulevaisuuteen. Erilaiset menetelmät ovat vahvasti läsnä, ja esille pääsevät myös lasten, nuorten ja perheiden sekä ammattilaisten näkökulmat.
Kasvun tuki
Kasvun tuki -aikakauslehti
Psykososiaaliset menetelmät
Uutiset
|
11.12.2024
Uusia kasvoja Itlaan
Marraskuussa Itlassa aloitti kaksi uutta asiantuntijaa, Marjaana Raukola-Lindblom ja Sara Tani. Molemmat tuovat monialaista asiantuntemusta Kasvun tuki KI -hankkeeseen.
Tapahtuma
Raikkaita suuntia – Millainen on hyvinvointiyhteiskunnan seuraava luku?
Helmikuun seminaarissa pureudutaan hyvinvointiyhteiskunnan seuraavaan lukuun: mitä päätöksiä ja tekoja tarvitaan, jotta hyvinvointi on kestävää niin ihmisille kuin yhteiskunnalle? Miten varmistetaan, että jokainen pysyy mukana yhteiskunnassa koko elämänkulun ajan?
13.2.2025
8.30-15.00
Finlandia-talon kongressisiipi, Mannerheimintie 13e, Helsinki
Lattialla istuva nuori taustalla, etualalla kaksi henkilöä selin kameraan.
Blogi
|
05.12.2024
Kaikilla on keinoja puuttua yksinäisyyteen 
Blogisarjan viimeisessä osassa vedämme yhteen tutkimushankkeen tähänastisia tuloksia ja pohdimme tulevaisuutta.
YOUNG-ohjelma