Uutiset>Blogit
08.08.2022

Lasten ja nuorten mielenterveyden joustavasti tehostuva tuki lähtee lähiyhteisöistä – kouluista ja varhaiskasvatuksesta

Suuri osa lapsista ja nuorista viettää arkisin valtaosan hereilläoloajastaan koulussa tai varhaiskasvatuksessa. Lapsille ja nuorille koulu tai varhaiskasvatusryhmä on paljon muutakin kuin opinahjo. Se on paikka, joka tarjoaa areenan tavata ystäviä, rakentaa ihmissuhteita – ja parhaimmillaan kehittyä yksilönä yhdessä muiden joukossa.

Toimiva ryhmädynamiikka, turvalliset rutiinit ja lämpimät ihmissuhteet rakentavat ja tukevat mielenterveyttä. Koulussa mielenterveyttä voidaan tukea yksilön omia voimavaroja vahvistamalla ja sosiaalisia taitoja harjoittelemalla tutussa ja turvallisessa ympäristössä (THL, 2006). Lainsäädännössä Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) mukaisesti koululla on sekä kasvatus- että opetustehtävä. Tätä tukee myös oppilashuoltolaki (1287/2013). Vastaavasti varhaiskasvatusta ohjaavat varhaiskasvatuslaki ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteet.

Lasten ja nuorten mielenterveyttä tuetaan parhaiten heidän kasvuympäristöissään. Viimeisten vuosien aikana on kantautunut yhä enemmän viestiä siitä, että erikoissairaanhoidon lähetteiden määrä on tasaisesti kasvanut. Erityisesti lasten käytös- ja tarkkaavaisuushaasteet sekä nuorten ahdistuneisuus ja masennus ovat kuormittaneet erikoissairaanhoitoa. Lapsia ja nuoria ohjautuu erikoissairaanhoitoon osittain sen vuoksi, että perustason mielenterveyspalvelut ovat puutteellisia tai niitä ei ole tarjolla.

Koronapandemian aiheuttama hoitovelka ja esimerkiksi kouluterveydenhuollon palveluiden supistaminen ovat pahentaneet tilannetta. On myös käynyt selväksi, että lasten ja nuorten mielenterveyden tuen ketju ei toimi optimaalisesti. Koulu ja varhaiskasvatus eivät yksin voi asiaa ratkaista. Avain joustavaan ja tarpeiden mukaiseen tukeen löytyy kuitenkin lähiyhteisöistä, koulut ja varhaiskasvatus mukaan lukien.

Itla ja VIP-teemaryhmä kehittävät joustavasti tehostuvan tuen ketjua

Itla on toteuttanut Vaativan erityisen tuen verkostolle Käyttäytymisellään reagoivat lapset ja nuoret -teemaryhmän työtä syksystä 2021. Teemaryhmän työskentely jatkuu vuoden 2022 loppuun.

Teemaryhmällä on kolme tavoitetta:

  1. Jäsentää ilmiö käyttäytymisellään reagoivat lapset ja nuoret varhaiskasvatuksessa, esiopetuksessa ja perusopetuksessa
  2. Tunnistaa vaikuttavia toimia, joilla reagointiin voidaan vastata lasten ja nuorten lähiympäristöstä käsin
  3. Vauhdittaa ja tukea tutkimustiedon leviämistä, mikä vahvistaa käyttäytymiseen liittyvää tukea perustasolla.

VIP-teemaryhmässä päätettiin jo varhain käyttää käsitettä “käyttäytymisellään reagoivat lapset ja nuoret”. Tällä alleviivataan sitä, että ympäristö vaikuttaa käyttäytymiseen ja näin myös muutoksen on lähdettävä ympäristön tavasta toimia. Teemaryhmässä pyrkimyksenä on erityisesti ollut lähestyä käyttäytymiseen liittyviä haasteita moniäänisesti. Tutkimuksen ja kentän välistä dialogia on vauhditettu Suomalaisen Tiedeakatemian ilmiöprosessi-työskentelyllä.

Prosessin aikana on järjestetty yhteisseminaari norjalaisen NUBU:n (Nasjonalt utviklingssenter for barn og unge) kanssa. Seminaarissa kuultiin, miten Norjassa on yli 10 vuoden ajan systemaattisesti otettu käyttöön positiivisen käyttäytymisen tukemisen mallia (Positive Behaviour Support, PBS). Mallia on tuotu yhdessä muiden näyttöön perustuvien menetelmien kanssa osaksi joustavasti tehostuvan tuen ketjun (multi-tiered systems of support, MTSS) kolmiportaista tukea.

Keskeistä joustavasti tehostuvan tuen ketjussa on se, että siinä yhdistetään sosiaalisiin taitoihin ja akateemisiin taitoihin liittyviä tavoitteita toisiinsa. MTSS konkretisoi ydinelementit, joilla näyttöön perustuvat menetelmät saadaan palvelemaan niitä tavoitteita, jotka tukisivat sosiaalisten taitojen integroinnin osaksi suomalaisen opetussuunnitelman tavoitteita entistä tehokkaammin.

Itlan ja VIP-teemaryhmän yhteistyön aikana on järjestetty kaksi ilmiöpöytäkeskustelua yllä mainituista aiheista. Tuotoksina syntyy koulun ja varhaiskasvatuksen henkilöstölle suunnattu opas sekä tieteellinen artikkeli joustavasti tehostuvan tuen ketjun ydinelementeistä.

Syksyllä järjestetään myös kaksi Käyttäytymisellään reagoivat lapset -webinaaria:

  • 5.9.2022 Ryhmänhallintataidot kouluissa ja varhaiskasvatuksessa opettajien ja muun henkilöstön tukena
  • 26.9.2022 Joustavasti tehostuvan tuen ketjun johtaminen: mistä joustavasti tehostuvan tuen vaikuttavat elementit rakentuvat?

Kasvun tuki tarjoaa näyttöön perustuvia menetelmiä ja tukea käyttöönottoon

Itla on vuodesta 2014 systemaattisesti luonut Kasvun tuki -työkokonaisuutta, jossa vanhempien ja ammattikasvattajien tueksi arvioidaan menetelmiä sekä vahvistetaan niiden käyttöönotto ja seurantaa.

Kasvun tuki -tietolähteessä oli vuoden 2021 lopussa 31 arvioitua menetelmää, joista muun muassa TCM-menetelmä tarjoaa tukea varhaiskasvatuksen ja koulun kontekstissa ilmeneviin käyttäytymisen haasteisiin.

TCM-ryhmänhallintamenetelmän tavoitteena on tukea oppilaan sosioemotionaalista kehitystä, parantaa opettajan ja oppilaan vuorovaikutusta sekä vahvistaa koulun ja kodin yhteistyötä (Kasvun tuki 1/2022). Itla on osana Turun Lastenpsykiatrian tutkimuskeskuksen toimintaa rahoittanut TCM-työtä vuodesta 2020.


Petra Kouvonen.
Kirjoittaja
Petra Kouvonen
Tutustu asiantuntijaan

Uutiset

Selaa tuoreimpia artikkeleita tai katso kaikki artikkelit
Katso kaikki artikkelit
Nuori mies katsoo ilta-auringossa eteenpäin hymyillen, käsi leualla.
Blogit
|
27.11.2025
Monipuolinen seurantatieto edistää menetelmien onnistunutta käyttöönottoa      
Mistä tiedät, että lasten ja nuorten mielenterveyden tueksi tarkoitetun psykososiaalisen menetelmän käyttöönotto etenee suunnitellusti ja että menetelmä todella toimii? Näkyvätkö vaikutukset lasten ja nuorten arjessa? Lue blogimme niin tiedät!
Kasvun tuki
Käyttöönotto
Menetelmä
Seuranta
Ruutupaitainen isä ja sinipaitainen lapsi istuvat keittiön pöydän ääressä. Lapsi piirtää.
Uutiset
|
26.11.2025
Uudella toimintamallilla tuetaan vakavan sairauden kohdanneita perheitä
Itla on toteuttanut yhteistyössä hyvinvointialueiden ja potilasjärjestöjen kanssa Vakava sairaus perheessä -toimintamallin, jolla tuetaan vakavan fyysisen tai psyykkisen sairauden kohdanneita perheitä niiden kokonaisvaltaisen elämäntilanteen mukaan ja eri palveluiden yhteistyönä. Toimintamalli on kuntien ja hyvinvointialueiden käytettävissä sähköisessä perhekeskuksessa ja Innokylässä.
Yhteisövaikuttavuus
Toimintamalli
Kasvun tuki
Tapahtumat
The First 1000 Days in the Nordics: Identifying Gaps and Needs to Strengthen Psychosocial Wellbeing
Join us in building a more impactful and equitable start to life in the Nordics! In this webinar we will discuss key findings from the Improving Child Health Project.
27.1.2026
14:00-15:30 (UTC+3)
Teams
1000 ensimmäistä päivää
Kasvun tuki
Uutiset
|
20.11.2025
Uusi käsikirja: Toimiva kouluarki on tärkein mielenterveyden tuki lapsille
Kouluyhteisöillä on ratkaiseva rooli lasten ja nuorten mielenterveyden tukemisessa. Hyvinvoiva mieli on oppimisen perusta. Kouluissa on keinoja mielenterveyden tukemiseen, mutta niitä ei välttämättä tunnisteta kokonaisvaltaisesti. Itlan uusi käsikirja kokoaa yhteen tietoa ja käytäntöjä mielenterveyden haasteiden ennaltaehkäisyyn kouluissa.
Koulu
Mielenterveys
Kasvun tuki -aikakauslehtiä pöydällä, yksi avoinna henkilön käsissä.
Uutiset
|
19.11.2025
Kasvun tuki -aikakauslehti: Vaikuttaviksi todettujen menetelmien suunnitelmallinen käyttöönotto auttaa kehittämään palveluja 
Kasvun tuki -aikakauslehden uusin numero on teemanumero, jonka aiheena on menetelmien ja toimintamallien suunnitelmallinen käyttöönotto eli implementointi. Artikkeleissa tarkastellaan muun muassa psykososiaalisen menetelmän toimintaa, uuden menetelmän kehittämistä ja implementoinnin tulosten mittaamista.
Implementointi
Kasvun tuki -aikakauslehti
Menetelmäarviointi
Uutiset
|
12.11.2025
Itla Xamkin kumppaniksi Monialainen lapsuuden ja nuoruuden vahvistaminen -koulutukseen
Koulutuksen lähtökohtina ovat kokonaisvaltaisuus, lapsilähtöisyys ja yhteistoiminnallinen ammatillisuus. Monialainen lapsuuden ja nuoruuden vahvistaminen -koulutus on myös kehittämismahdollisuus sekä opiskelijalle että työnantajalle.
Johtamiskoulutus
Koulutus