Uutiset>Blogi
18.12.2024

Menetelmien suunnitelmallinen käyttöönotto tarvitsee ympärilleen tiimin

Lasten, nuorten ja perheiden palveluissa otetaan käyttöön erilaisia psykososiaalisia menetelmiä nykypäivänä runsaasti. Kehitämme yhdessä hyvinvointialueiden kanssa mallia siitä, miten tätä työtä voi tehdä suunnitelmallisesti tiimin johdolla.

Psykososiaalisten menetelmien merkitys hyvinvointialueiden palveluissa on kasvanut viime vuosina. Lasten ja nuorten mielenterveyden tueksi on otettu käyttöön erilaisia ennaltaehkäiseviä tai hoitavia menetelmiä sekä sosiaali- että terveydenhuollon palveluissa.

Menetelmien käyttöönotto muuttaa aina organisaation totuttuja toimintatapoja. Muutos vaatii johtamista sekä suunnitelmallisuutta, jotta uudella työtavalla on mahdollisuus juurtua vakituiseksi osaksi toimintaa. Tässä implementointitiimillä on olennainen rooli.

Mitä tarkoittaa implementointitiimi?

IImplementointitiimillä tarkoitamme työryhmää, jonka tehtävänä on suunnitella, osallistua ja vastata psykososiaalisen menetelmän valinnasta, käyttöönotosta ja seurannasta hyvinvointialueella.

Implementointitiimi voi olla hyödyllinen rakenne myös muissa organisaatioissa, joissa hyödynnetään psykososiaalisia menetelmiä.

Tutkimuksissa implementointitiimi on tunnistettu tärkeäksi tekijäksi, joka auttaa onnistumaan psykososiaalisten menetelmien käyttöönotossa. Sen avulla menetelmä saadaan todennäköisemmin kunnolla käyttöön ja juurtumaan osaksi organisaation arkea.

Implementointitiimiin tarvitaan tietoa ja kokemusta erilaisista näkökulmista. Mukana tulisi olla jäseniä sekä johdon että henkilöstön tasolta.

Totuttujen toimintatapojen muuttamiseksi tarvitaan muun muassa johtamis- ja strategiaosaamista, arjen työn ja asiakkaiden tuntemista sekä ymmärrystä organisaation käyttämistä tieto- ja seurantajärjestelmistä.

Erilaiset näkökulmat auttavat suunnittelemaan esimerkiksi millaista tukea ammattilainen tarvitsee työtapojen muutokseen tai miten menetelmän käyttöä pystytään seuraamaan osana yksikön arkityötä.

Yhteiskehittämistä hyvinvointialueiden kanssa

Kehitämme yhdessä noin kymmenen hyvinvointialueen kanssa mallia implementointitiimien toimintaan. Työskentely alkoi tämän vuoden elokuussa ja huipentuu toukokuussa 2025. Tavoitteena on luoda malli ja ohjeistus siitä, miten psykososiaalisia menetelmiä voisi ottaa käyttöön suunnitelmallisesti tiimin avulla.

Tällaisia konkreettisia kuvauksia ei implementointitiimien työskentelystä ole kuvattu suomalaisissa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa, vaikka rakennetta suositellaankin kansainvälisessä implementointikirjallisuudessa.

Työskentely on ollut antoisaa. Psykososiaalisten menetelmien merkitys lasten, nuorten ja perheiden palveluissa on kasvanut viime vuosina, ja alueilla on tarve luoda kestäviä käyttöönottoprosesseja. Osa alueista on lähtenyt jo luomaan omia mallejaan.

Tärkeä havainto on ollut, että implementointitiimi voi olla joko uusi rakenne tai se voidaan integroida osaksi jo tuttua johtamisrakennetta. Tuleva malli tukee käytännön toimintaa molemmissa vaihtoehdoissa.

Yhteiskehittämisessä pohdimme myös, miten implementointitiimit toimivat kansallisella ja alueellisilla tasoilla sekä eri palveluissa.

Implementointitiimi auttaa onnistumaan käyttöönotossa

Näyttöön perustuvat menetelmät ovat yksi tärkeä osa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmäämme.

Niiden käyttöönottoon ja pitkäjänteiseen ylläpitoon liittyy yhteisesti tunnistettuja haasteita: menetelmiä otetaan nopeasti käyttöön ilman valmisteluja, koulutuksen saaneet ammattilaiset eivät käytä menetelmää, menetelmä lähtee muuntumaan käytössä, menetelmään ei löydy siihen tarkoitettuja asiakkaita tai menetelmän käytön laajuudesta ei saada luotettavaa tietoa.

Näihin haasteisiin tulee kiinnittää huomiota, jotta menetelmät ovat käytössä vaikuttavia ja menetelmäkoulutuksiin käytetty resurssi ei valu hukkaan. Jos haluamme menetelmien integroituvan sulavasti osaksi palveluita, tulee muutoksen tekemiseen satsata.

Implementointitiimi on yksi satsaus tähän suuntaan.

Malli implementointitiimeistä tulee osaksi kesällä 2025 avautuvaa Itlan implementoinnin verkkosivukokonaisuutta. Kokonaisuus tulee sisältämään käytännön materiaaleja ja työkaluja näyttöön perustuvien menetelmien käyttöönoton tueksi.

Yhteiskehittämisen tulokset tulevat näin kaikkien hyvinvointialueiden avoimeen käyttöön. Pysy siis kuulolla ja seuraa viestintäämme erityisesti kevään korvilla.

Lähteet:

  • Albers, Shlonsky & Mildon (editors). (2020). Implementation Science 3.0. 10.1007/978-3-030-03874-8.
  • Kouvonen, P., Tani, S., Kurki, M. & Hamari, L. (2023). Miten onnistun implementoinnissa? Opas psykososiaalisten menetelmien vaikuttavaan implementointiin. Toim. Koskenalho N. Itsenäisyyden juhlavuoden lastensäätiö. Itlan oppaat ja käsikirjat 2023:1
  • NIRN, 2023. Implementation Teams Overview. Implementation Teams Overview (Module 3) – AI Hub (unc.edu).
  • Psychological interventions implementation manual: integrating evidence-based psychological interventions into existing services. Geneva: World Health Organization; 2024. Licence: CC BY-NC-SA 3.0 IGO
Kirjoittaja
Helmi Heinonen

Työskentelen asiantuntijana Kasvun tuen kansallisen implementoinnin KI-hankkeen osahankkeessa Implementoinnin tuki hyvinvointialuille. Osahankkeen tavoitteena on kehittää ja luoda näyttöön perustuvien psykososiaalisten menetelmien onnistunutta käyttöönottoa tukevia koulutuksia ja työkaluja.

Aloitin Itlassa maaliskuussa 2024. Koulutukseltani olen laillistettu psykologi (PsM). Olen aiemmin työskennellyt psykologina lasten, nuorten ja perheiden palveluissa sekä kehittänyt alaikäisten mielenterveyspalveluita Päijät-Hämeessä.

Tutustu asiantuntijaan

Uutiset

Selaa tuoreimpia artikkeleita tai katso kaikki artikkelit
Katso kaikki artikkelit
Nuoria ulkona kaupunkiympäristössä syksyllä
Artikkelit
|
05.11.2025
Koulu ja harrastustoiminta segregaation vastaisina voimina
Vantaan kaupunki puuttuu huono-osaisuuden kasautumiseen lasten ja nuorten ohjatulla harrastustoiminnalla ja sektorirajat ylittävällä yhteistyöllä.
Harrastukset
Johtamiskoulutus
Koulu
Ihmisiä istuu piirissä.
Uutiset
|
30.10.2025
Lapsiperhepalveluiden uudistaminen edellyttää monialaista johtamista – Itla käynnistää koulutuksen yhteisövaikuttavuustyön johtajille
Millaista johtamista tarvitaan siihen, että eri sektoreiden toimijat saadaan työskentelemään yhdessä lapsi- ja tarvelähtöisesti? Itla on aloittanut puolen vuoden systeemisen muutosjohtamisen koulutuksen yhteisövaikuttavuustyön johtajille.
Yhteisövaikuttavuus
Johtamiskoulutus
Lapsi leikkii lattialla palikoilla.
Uutiset
|
30.10.2025
Leikitään ja keskitytään tukee pikkulasten toiminnanohjaustaitoja vaikuttavasti
Leikitään ja keskitytään perheille -menetelmä tukee alle kouluikäisten lasten itsesäätelyä ja toiminnanohjausta tutkitusti vaikuttavasti: se sai täydet pisteet eli arvion 5/5 Itlan Kasvun tuen menetelmäarvioinnissa.
Kasvun tuki
Menetelmäarvio
Blogi
|
28.10.2025
Vauvaperheiden tulevaisuus – menneisyyden painosta tulevaisuuden imuun
Ensimmäiset 1 000 päivää luovat perustan koko elämälle. Näin ollen vauvaperheiden ja vanhemmiksi haluavien hyvinvointiin tulisi kiinnittää erityistä huomiota: ovathan he avainasemassa luomassa tulevaisuuden yhteiskuntaa. Kutsuimme moninaisen joukkion keskustelemaan, millaista tulevaisuutta luomme vauvaperheille ja samalla koko huomisen Suomelle. Kokosimme yhteen keskusteluista syntyneitä ajatuksia.
Vauvaperheet
1000 ensimmäistä päivää
Lapsi katselee kädet kiikareina silmillä
Blogi
|
16.10.2025
Kansainvälinen verkostoyhteistyö tuo leveämmät hartiat kansalliseen arviointityöhön     
European Society for Prevention Research -konferenssi Berliinissä kokosi joukon tutkijoita, ammattilaisia ja päättäjiä keskustelemaan mielenterveysongelmien ja -sairauksien ehkäisystä sekä vahvistamaan tutkimuksen, koulutuksen ja käytännön välisiä yhteyksiä.
Kasvun tuki
Psykososiaalinen menetelmä
Menetelmäarviointi
Kaksi lasta, joista toinen kurottaa kohti lehteä ruskamaisemassa.
Uutiset
|
10.10.2025
Sinustako tulevaisuustyön erityisasiantuntija Itlaan?
Haemme erityisasiantuntijaa kehittämään lapsikeskeistä ennakointi- ja tulevaisuustyötä ja vahvistamaan lapsiin, nuoriin ja perheisiin liittyvää tulevaisuusajattelua ja -keskustelua Suomessa.
Avoin tehtävä