Uutiset>Blogit
18.12.2024

Menetelmien suunnitelmallinen käyttöönotto tarvitsee ympärilleen tiimin

Lasten, nuorten ja perheiden palveluissa otetaan käyttöön erilaisia psykososiaalisia menetelmiä nykypäivänä runsaasti. Kehitämme yhdessä hyvinvointialueiden kanssa mallia siitä, miten tätä työtä voi tehdä suunnitelmallisesti tiimin johdolla.

Psykososiaalisten menetelmien merkitys hyvinvointialueiden palveluissa on kasvanut viime vuosina. Lasten ja nuorten mielenterveyden tueksi on otettu käyttöön erilaisia ennaltaehkäiseviä tai hoitavia menetelmiä sekä sosiaali- että terveydenhuollon palveluissa.

Menetelmien käyttöönotto muuttaa aina organisaation totuttuja toimintatapoja. Muutos vaatii johtamista sekä suunnitelmallisuutta, jotta uudella työtavalla on mahdollisuus juurtua vakituiseksi osaksi toimintaa. Tässä implementointitiimillä on olennainen rooli.

Mitä tarkoittaa implementointitiimi?

IImplementointitiimillä tarkoitamme työryhmää, jonka tehtävänä on suunnitella, osallistua ja vastata psykososiaalisen menetelmän valinnasta, käyttöönotosta ja seurannasta hyvinvointialueella.

Implementointitiimi voi olla hyödyllinen rakenne myös muissa organisaatioissa, joissa hyödynnetään psykososiaalisia menetelmiä.

Tutkimuksissa implementointitiimi on tunnistettu tärkeäksi tekijäksi, joka auttaa onnistumaan psykososiaalisten menetelmien käyttöönotossa. Sen avulla menetelmä saadaan todennäköisemmin kunnolla käyttöön ja juurtumaan osaksi organisaation arkea.

Implementointitiimiin tarvitaan tietoa ja kokemusta erilaisista näkökulmista. Mukana tulisi olla jäseniä sekä johdon että henkilöstön tasolta.

Totuttujen toimintatapojen muuttamiseksi tarvitaan muun muassa johtamis- ja strategiaosaamista, arjen työn ja asiakkaiden tuntemista sekä ymmärrystä organisaation käyttämistä tieto- ja seurantajärjestelmistä.

Erilaiset näkökulmat auttavat suunnittelemaan esimerkiksi millaista tukea ammattilainen tarvitsee työtapojen muutokseen tai miten menetelmän käyttöä pystytään seuraamaan osana yksikön arkityötä.

Yhteiskehittämistä hyvinvointialueiden kanssa

Kehitämme yhdessä noin kymmenen hyvinvointialueen kanssa mallia implementointitiimien toimintaan. Työskentely alkoi tämän vuoden elokuussa ja huipentuu toukokuussa 2025. Tavoitteena on luoda malli ja ohjeistus siitä, miten psykososiaalisia menetelmiä voisi ottaa käyttöön suunnitelmallisesti tiimin avulla.

Tällaisia konkreettisia kuvauksia ei implementointitiimien työskentelystä ole kuvattu suomalaisissa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa, vaikka rakennetta suositellaankin kansainvälisessä implementointikirjallisuudessa.

Työskentely on ollut antoisaa. Psykososiaalisten menetelmien merkitys lasten, nuorten ja perheiden palveluissa on kasvanut viime vuosina, ja alueilla on tarve luoda kestäviä käyttöönottoprosesseja. Osa alueista on lähtenyt jo luomaan omia mallejaan.

Tärkeä havainto on ollut, että implementointitiimi voi olla joko uusi rakenne tai se voidaan integroida osaksi jo tuttua johtamisrakennetta. Tuleva malli tukee käytännön toimintaa molemmissa vaihtoehdoissa.

Yhteiskehittämisessä pohdimme myös, miten implementointitiimit toimivat kansallisella ja alueellisilla tasoilla sekä eri palveluissa.

Implementointitiimi auttaa onnistumaan käyttöönotossa

Näyttöön perustuvat menetelmät ovat yksi tärkeä osa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmäämme.

Niiden käyttöönottoon ja pitkäjänteiseen ylläpitoon liittyy yhteisesti tunnistettuja haasteita: menetelmiä otetaan nopeasti käyttöön ilman valmisteluja, koulutuksen saaneet ammattilaiset eivät käytä menetelmää, menetelmä lähtee muuntumaan käytössä, menetelmään ei löydy siihen tarkoitettuja asiakkaita tai menetelmän käytön laajuudesta ei saada luotettavaa tietoa.

Näihin haasteisiin tulee kiinnittää huomiota, jotta menetelmät ovat käytössä vaikuttavia ja menetelmäkoulutuksiin käytetty resurssi ei valu hukkaan. Jos haluamme menetelmien integroituvan sulavasti osaksi palveluita, tulee muutoksen tekemiseen satsata.

Implementointitiimi on yksi satsaus tähän suuntaan.

Malli implementointitiimeistä tulee osaksi kesällä 2025 avautuvaa Itlan implementoinnin verkkosivukokonaisuutta. Kokonaisuus tulee sisältämään käytännön materiaaleja ja työkaluja näyttöön perustuvien menetelmien käyttöönoton tueksi.

Yhteiskehittämisen tulokset tulevat näin kaikkien hyvinvointialueiden avoimeen käyttöön. Pysy siis kuulolla ja seuraa viestintäämme erityisesti kevään korvilla.

Lähteet:

  • Albers, Shlonsky & Mildon (editors). (2020). Implementation Science 3.0. 10.1007/978-3-030-03874-8.
  • Kouvonen, P., Tani, S., Kurki, M. & Hamari, L. (2023). Miten onnistun implementoinnissa? Opas psykososiaalisten menetelmien vaikuttavaan implementointiin. Toim. Koskenalho N. Itsenäisyyden juhlavuoden lastensäätiö. Itlan oppaat ja käsikirjat 2023:1
  • NIRN, 2023. Implementation Teams Overview. Implementation Teams Overview (Module 3) – AI Hub (unc.edu).
  • Psychological interventions implementation manual: integrating evidence-based psychological interventions into existing services. Geneva: World Health Organization; 2024. Licence: CC BY-NC-SA 3.0 IGO
Kirjoittaja
Helmi Heinonen

Työskentelen asiantuntijana Kasvun tuen kansallisen implementoinnin KI-hankkeen osahankkeessa Implementoinnin tuki hyvinvointialuille. Osahankkeen tavoitteena on kehittää ja luoda näyttöön perustuvien psykososiaalisten menetelmien onnistunutta käyttöönottoa tukevia koulutuksia ja työkaluja.

Aloitin Itlassa maaliskuussa 2024. Koulutukseltani olen laillistettu psykologi (PsM). Olen aiemmin työskennellyt psykologina lasten, nuorten ja perheiden palveluissa sekä kehittänyt alaikäisten mielenterveyspalveluita Päijät-Hämeessä.

Tutustu asiantuntijaan

Uutiset

Selaa tuoreimpia artikkeleita tai katso kaikki artikkelit
Katso kaikki artikkelit
Tapahtumat
Hanaholmen Democracy Day 2025
Dialogues for our Futures: How can we strengthen children’s and young people’s hope for the future through inclusion? We will discuss this and other related topics in our dialogue at Hanaholmen Democracy Day.
02.12.2025
12.30-17.00
Hanaholmen, Espoo
Tulevaisuus
Future
Nuori mies katsoo ilta-auringossa eteenpäin hymyillen, käsi leualla.
Blogit
|
27.11.2025
Monipuolinen seurantatieto edistää menetelmien onnistunutta käyttöönottoa      
Mistä tiedät, että lasten ja nuorten mielenterveyden tueksi tarkoitetun psykososiaalisen menetelmän käyttöönotto etenee suunnitellusti ja että menetelmä todella toimii? Näkyvätkö vaikutukset lasten ja nuorten arjessa? Lue blogimme niin tiedät!
Menetelmä
Seuranta
Kasvun tuki
Käyttöönotto
Ruutupaitainen isä ja sinipaitainen lapsi istuvat keittiön pöydän ääressä. Lapsi piirtää.
Uutiset
|
26.11.2025
Uudella toimintamallilla tuetaan vakavan sairauden kohdanneita perheitä
Itla on toteuttanut yhteistyössä hyvinvointialueiden ja potilasjärjestöjen kanssa Vakava sairaus perheessä -toimintamallin, jolla tuetaan vakavan fyysisen tai psyykkisen sairauden kohdanneita perheitä niiden kokonaisvaltaisen elämäntilanteen mukaan ja eri palveluiden yhteistyönä. Toimintamalli on kuntien ja hyvinvointialueiden käytettävissä sähköisessä perhekeskuksessa ja Innokylässä.
Yhteisövaikuttavuus
Toimintamalli
Kasvun tuki
Uutiset
|
20.11.2025
Uusi käsikirja: Toimiva kouluarki on tärkein mielenterveyden tuki lapsille
Kouluyhteisöillä on ratkaiseva rooli lasten ja nuorten mielenterveyden tukemisessa. Hyvinvoiva mieli on oppimisen perusta. Kouluissa on keinoja mielenterveyden tukemiseen, mutta niitä ei välttämättä tunnisteta kokonaisvaltaisesti. Itlan uusi käsikirja kokoaa yhteen tietoa ja käytäntöjä mielenterveyden haasteiden ennaltaehkäisyyn kouluissa.
Mielenterveys
Koulu
Kasvun tuki -aikakauslehtiä pöydällä, yksi avoinna henkilön käsissä.
Uutiset
|
19.11.2025
Kasvun tuki -aikakauslehti: Vaikuttaviksi todettujen menetelmien suunnitelmallinen käyttöönotto auttaa kehittämään palveluja 
Kasvun tuki -aikakauslehden uusin numero on teemanumero, jonka aiheena on menetelmien ja toimintamallien suunnitelmallinen käyttöönotto eli implementointi. Artikkeleissa tarkastellaan muun muassa psykososiaalisen menetelmän toimintaa, uuden menetelmän kehittämistä ja implementoinnin tulosten mittaamista.
Kasvun tuki -aikakauslehti
Implementointi
Menetelmäarviointi
Uutiset
|
12.11.2025
Itla Xamkin kumppaniksi Monialainen lapsuuden ja nuoruuden vahvistaminen -koulutukseen
Koulutuksen lähtökohtina ovat kokonaisvaltaisuus, lapsilähtöisyys ja yhteistoiminnallinen ammatillisuus. Monialainen lapsuuden ja nuoruuden vahvistaminen -koulutus on myös kehittämismahdollisuus sekä opiskelijalle että työnantajalle.
Johtamiskoulutus
Koulutus