Uutiset>Blogi
18.12.2024

Menetelmien suunnitelmallinen käyttöönotto tarvitsee ympärilleen tiimin

Lasten, nuorten ja perheiden palveluissa otetaan käyttöön erilaisia psykososiaalisia menetelmiä nykypäivänä runsaasti. Kehitämme yhdessä hyvinvointialueiden kanssa mallia siitä, miten tätä työtä voi tehdä suunnitelmallisesti tiimin johdolla.

Psykososiaalisten menetelmien merkitys hyvinvointialueiden palveluissa on kasvanut viime vuosina. Lasten ja nuorten mielenterveyden tueksi on otettu käyttöön erilaisia ennaltaehkäiseviä tai hoitavia menetelmiä sekä sosiaali- että terveydenhuollon palveluissa.

Menetelmien käyttöönotto muuttaa aina organisaation totuttuja toimintatapoja. Muutos vaatii johtamista sekä suunnitelmallisuutta, jotta uudella työtavalla on mahdollisuus juurtua vakituiseksi osaksi toimintaa. Tässä implementointitiimillä on olennainen rooli.

Mitä tarkoittaa implementointitiimi?

IImplementointitiimillä tarkoitamme työryhmää, jonka tehtävänä on suunnitella, osallistua ja vastata psykososiaalisen menetelmän valinnasta, käyttöönotosta ja seurannasta hyvinvointialueella.

Implementointitiimi voi olla hyödyllinen rakenne myös muissa organisaatioissa, joissa hyödynnetään psykososiaalisia menetelmiä.

Tutkimuksissa implementointitiimi on tunnistettu tärkeäksi tekijäksi, joka auttaa onnistumaan psykososiaalisten menetelmien käyttöönotossa. Sen avulla menetelmä saadaan todennäköisemmin kunnolla käyttöön ja juurtumaan osaksi organisaation arkea.

Implementointitiimiin tarvitaan tietoa ja kokemusta erilaisista näkökulmista. Mukana tulisi olla jäseniä sekä johdon että henkilöstön tasolta.

Totuttujen toimintatapojen muuttamiseksi tarvitaan muun muassa johtamis- ja strategiaosaamista, arjen työn ja asiakkaiden tuntemista sekä ymmärrystä organisaation käyttämistä tieto- ja seurantajärjestelmistä.

Erilaiset näkökulmat auttavat suunnittelemaan esimerkiksi millaista tukea ammattilainen tarvitsee työtapojen muutokseen tai miten menetelmän käyttöä pystytään seuraamaan osana yksikön arkityötä.

Yhteiskehittämistä hyvinvointialueiden kanssa

Kehitämme yhdessä noin kymmenen hyvinvointialueen kanssa mallia implementointitiimien toimintaan. Työskentely alkoi tämän vuoden elokuussa ja huipentuu toukokuussa 2025. Tavoitteena on luoda malli ja ohjeistus siitä, miten psykososiaalisia menetelmiä voisi ottaa käyttöön suunnitelmallisesti tiimin avulla.

Tällaisia konkreettisia kuvauksia ei implementointitiimien työskentelystä ole kuvattu suomalaisissa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa, vaikka rakennetta suositellaankin kansainvälisessä implementointikirjallisuudessa.

Työskentely on ollut antoisaa. Psykososiaalisten menetelmien merkitys lasten, nuorten ja perheiden palveluissa on kasvanut viime vuosina, ja alueilla on tarve luoda kestäviä käyttöönottoprosesseja. Osa alueista on lähtenyt jo luomaan omia mallejaan.

Tärkeä havainto on ollut, että implementointitiimi voi olla joko uusi rakenne tai se voidaan integroida osaksi jo tuttua johtamisrakennetta. Tuleva malli tukee käytännön toimintaa molemmissa vaihtoehdoissa.

Yhteiskehittämisessä pohdimme myös, miten implementointitiimit toimivat kansallisella ja alueellisilla tasoilla sekä eri palveluissa.

Implementointitiimi auttaa onnistumaan käyttöönotossa

Näyttöön perustuvat menetelmät ovat yksi tärkeä osa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmäämme.

Niiden käyttöönottoon ja pitkäjänteiseen ylläpitoon liittyy yhteisesti tunnistettuja haasteita: menetelmiä otetaan nopeasti käyttöön ilman valmisteluja, koulutuksen saaneet ammattilaiset eivät käytä menetelmää, menetelmä lähtee muuntumaan käytössä, menetelmään ei löydy siihen tarkoitettuja asiakkaita tai menetelmän käytön laajuudesta ei saada luotettavaa tietoa.

Näihin haasteisiin tulee kiinnittää huomiota, jotta menetelmät ovat käytössä vaikuttavia ja menetelmäkoulutuksiin käytetty resurssi ei valu hukkaan. Jos haluamme menetelmien integroituvan sulavasti osaksi palveluita, tulee muutoksen tekemiseen satsata.

Implementointitiimi on yksi satsaus tähän suuntaan.

Malli implementointitiimeistä tulee osaksi kesällä 2025 avautuvaa Itlan implementoinnin verkkosivukokonaisuutta. Kokonaisuus tulee sisältämään käytännön materiaaleja ja työkaluja näyttöön perustuvien menetelmien käyttöönoton tueksi.

Yhteiskehittämisen tulokset tulevat näin kaikkien hyvinvointialueiden avoimeen käyttöön. Pysy siis kuulolla ja seuraa viestintäämme erityisesti kevään korvilla.

Lähteet:

  • Albers, Shlonsky & Mildon (editors). (2020). Implementation Science 3.0. 10.1007/978-3-030-03874-8.
  • Kouvonen, P., Tani, S., Kurki, M. & Hamari, L. (2023). Miten onnistun implementoinnissa? Opas psykososiaalisten menetelmien vaikuttavaan implementointiin. Toim. Koskenalho N. Itsenäisyyden juhlavuoden lastensäätiö. Itlan oppaat ja käsikirjat 2023:1
  • NIRN, 2023. Implementation Teams Overview. Implementation Teams Overview (Module 3) – AI Hub (unc.edu).
  • Psychological interventions implementation manual: integrating evidence-based psychological interventions into existing services. Geneva: World Health Organization; 2024. Licence: CC BY-NC-SA 3.0 IGO
Kirjoittaja
Helmi Heinonen

Työskentelen asiantuntijana Kasvun tuen kansallisen implementoinnin KI-hankkeen osahankkeessa Implementoinnin tuki hyvinvointialuille. Osahankkeen tavoitteena on kehittää ja luoda näyttöön perustuvien psykososiaalisten menetelmien onnistunutta käyttöönottoa tukevia koulutuksia ja työkaluja.

Aloitin Itlassa maaliskuussa 2024. Koulutukseltani olen laillistettu psykologi (PsM). Olen aiemmin työskennellyt psykologina lasten, nuorten ja perheiden palveluissa sekä kehittänyt alaikäisten mielenterveyspalveluita Päijät-Hämeessä.

Tutustu asiantuntijaan

Uutiset

Selaa tuoreimpia artikkeleita tai katso kaikki artikkelit
Katso kaikki artikkelit
Kupillinen lattekahvia ja läppäri puisella pöydällä
Tapahtumat
Aamukahvit psykososiaalisten menetelmien ylläpitäjille 
Mitkä ovat yleisimpiä psykososiaalisten menetelmien ylläpitäjien tehtäviä Suomessa? Entä millainen yhteistyö menetelmien ylläpitäjien ja menetelmiä käyttöönottavien organisaatioiden välillä tukee menetelmien käyttöönottoa? Tervetuloa aamukahveille keskustelemaan tuoreesta menetelmien ylläpitoa käsittelevästä raportista!
Ma 3.11.2025
Klo 8-9
Teams
Kasvun tuki
Lapsia pulpettiensa ääressä oppitunnilla.
Uutiset
|
02.10.2025
Koulukiusaamisen ennaltaehkäisemiseen ja vähentämiseen tarkoitettu Kiva koulu  -ohjelma arvioitavana
Kasvun tuki arvioi Kiva koulu -ohjelman, jonka tavoitteena on ennaltaehkäistä ja vähentää koulukiusaamista peruskoulussa. Ohjelma on tärkeää arvioida uudelleen, sillä siitä on tehty paljon uutta tutkimusta. Arvio julkaistaan systemaattisena katsauksena Kasvun tuki -aikakauslehdessä ja Kasvun tuen menetelmäpankissa.
Psykososiaalinen menetelmä
Vaikuttavuus
Kasvun tuki
Arviointi
Isä istuu lattialla lapsi sylissä
Uutiset
|
30.09.2025
Voimaperheet-toimintamalli vähentää lasten käytösoireita tutkitusti vaikuttavasti  
Alle kouluikäisten lasten käytösoireiden vähentämiseen ja vanhemmuustaitojen parantamiseen tarkoitettu digiavusteinen Voimaperheet-toimintamalli on saanut täydet pisteet eli arvion 5/5 Itlan Kasvun tuen menetelmäarvioinnissa.
Kasvun tuki
Menetelmäarvio
Kaksi pientä lasta ulkovaatteissa katsoo hymyillen sivulle,
Blogi
|
25.09.2025
Terapiatakuu tuli – mistä luotettavaa tietoa menetelmien vaikuttavuudesta? 
Psykososiaalisten menetelmien vaikuttavuus on tällä hetkellä erityisen kiinnostuksen kohteena, sillä keväällä 2025 voimaan tullut lasten ja nuorten terapiatakuu edellyttää vaikuttavien menetelmien käyttöä sosiaali- ja terveydenhuollossa. Hyvinvointialueilla kaivataan nyt päätöksenteon tueksi kipeästi vaikuttavuustietoa menetelmistä. Tähän tarpeeseen vastaavat Itlan Kasvun tuen menetelmäpankkiin kootut menetelmäarviot.
Kasvun tuki
Psykososiaalinen menetelmä
Uutiset
|
25.09.2025
Itla ja Sitra tukevat nuorten hyvinvointia vahvistavia ratkaisuja – kolme uutta hanketta käyntiin
Keväällä Sitran ja Itlan yhteistyössä toteuttamassa rahoitushaussa haettiin nuorten hyvinvointia ja arjen toimijuutta parantavia ratkaisuja. Mukaan valikoitui vahvasti nuoret osallistavia tiimejä.
Rahoitus
Yksinäinen reppu naulakossa.
Uutiset
|
19.09.2025
Tutkimus: Yksinäisyyttä kokevien nuorten luottamusta opiskeluhuoltopalveluihin on tärkeää vahvistaa
Nuoret eivät koe saavansa yksilökohtaisesta opiskeluhuollosta apua yksinäisyyteen. Ongelmana on epäluottamus palveluja ja ammattilaisia kohtaan. Onkin tärkeää lisätä nuorten luottamusta, jotta he eivät jättäydy palveluiden ulkopuolelle.
Right to Belong