Uutiset>Blogit
24.10.2024

Miten ehkäistä sijaishuollossa koettua yksinäisyyttä ja ulkopuolisuutta? – Nuorten ääni sijaishuollon palvelujen kehittämisessä

Sijaishuollossa olevat lapset ja nuoret kohtaavat usein vaikeita elämäntilanteita, joissa yksinäisyys ja ulkopuolisuuden tunne voivat kasvaa voimakkaiksi. Miten palvelut voisivat vastata paremmin sijoitettujen nuorten tarpeisiin ja mitä voimme oppia näiden nuorten tarinoista?

Kysyin entisiltä sijaishuollon asiakkailta, millaista tukea he olisivat toivoneet yksinäisyyden kokemuksiin. Kokemukset osoittavat selkeitä kehityskohteita sijaishuollon palveluissa.

Vertaistuen avulla näkyväksi

Useat vastaajat toivat esiin, että he toivoisivat parempia mahdollisuuksia nuorten väliseen vertaistukeen. Vertaistuki on sijoitetuille nuorille voimavara, jota tulisi hyödyntää nykyistä enemmän nuorten hyvinvoinnin parantamiseksi.

Kysyminen ja kuunteleminen – hiljaisuus ei tarkoita hyvinvointia

Moni vastaajista koki, ettei yksinäisyyden kokemuksia huomioitu riittävästi. Erityisesti nuoret, jotka ovat joutuneet kokemaan hylätyksi tulemisen tunteita jo lapsuudessaan, tarvitsevat aikuisilta jatkuvaa huomioimista, kuulumisten kyselyä ja kuuntelemista. On tärkeää ymmärtää, että nuorten vastaukset saattavat viipyä, ja että kipeistä kokemuksista kertominen vaatii luottamusta.


”Erityisesti nuoret, jotka ovat joutuneet kokemaan hylätyksi tulemisen tunteita jo
lapsuudessaan, tarvitsevat aikuisilta jatkuvaa huomioimista, kuulumisten
kyselyä ja kuuntelemista.”


Usein sopeutuminen ja hiljaisuus tulkitaan nuorten mukaan väärin. Tämä muistuttaa siitä, kuinka tärkeää on seurata tarkasti nuorten käytöstä ja tarjota apua jo varhaisessa vaiheessa. Hiljaisuus ja näennäinen sopeutuminen eivät aina tarkoita sitä, että nuori pärjää.

Digitaaliset palvelut ja helposti lähestyttävä apu

Yksi konkreettinen parannusehdotus oli lisätä chattejä, joissa nuoret voivat halutessaan keskustella anonyymina helposti ja turvallisesti. Jo olemassa olevien digipalvelujen ongelma on usein palvelujen ruuhkautuminen – jonotusnumero 39 ei palvele akuutissa hädässä olevaa nuorta. Lisäksi nuorten toivomus oli, että keskusteluapu olisi helposti lähestyttävissä eri tavoin: puhumalla, kirjoittamalla, piirtämällä – mikä vain tuntuisi luontevalta.

”Kun koko elämänsä kuulee olevansa vääränlainen, mitä siitä voi seurata?”

Useimmat entiset sijaishuollon asiakkaat kertoivat kohdanneensa jatkuvaa kiusaamista, jota oli tapahtunut niin kotioloissa, kaverisuhteissa kuin ammattilaistenkin taholta. Kiusaamisen ehkäisemisen ja siihen puuttumisen tulisi olla keskeinen osa kaikkia nuorille suunnattuja palveluja. Sijaishuollon palveluissa nuorten hyväksyminen omanlaisinaan ja nuoren oman itsetunnon vahvistaminen koettiin edellytykseksi onnistuvalle kuntoutukselle.

Pysyvät ja luotettavat aikuiset

Kun luottamus on petetty monta kertaa, nuoret tarvitsevat ympärilleen aikuisia, jotka ovat aidosti kiinnostuneita heidän hyvinvoinnistaan. On tärkeää, että nuorten parissa työskentelevät aikuiset pystyvät rakentamaan luottamuksellisen suhteen nuoreen, mutta palvelujen järjestäjän olisi kiinnitettävä huomiota myös ammattilaisten pysyvyyteen ja hoitosuhteiden jatkuvuuteen.

Sijaishuollon palveluja on kehitettävä vastaamaan paremmin nuorten todellisiin tarpeisiin

Pysyvän luottamuksen rakentaminen, monipuolisten avun muotojen tarjoaminen ja nuorten aktiivinen kuunteleminen ovat keskeisiä elementtejä. Nuorten kokemukset ovat arvokkaita, ja heidän äänensä pitäisi paremmin kuulua palvelujen suunnittelussa ja kehittämisessä. Kun nuori tulee kuulluksi ja hänelle annetaan mahdollisuus ilmaista itseä.

Syksyllä 2024 julkaisemme blogisarjan lasten ja nuorten yksinäisyydestä sekä ratkaisuehdotuksista siihen. Sarjan viimeisessä osassa vedämme yhteen hankkeen tuloksia ja pohdimme tulevaisuutta. Osallisuus palveluissa (Services to Belong) -hankkeessa tutkitaan ja kehitetään palveluja yksinäisyyttä ja sosiaalista ulossulkemista kokeville lapsille ja nuorille. Osallisuus palveluissa on yksi ”Oikeus osallisuuteen: Yksinäisyyden ja ostrakismin vähentäminen lapsuudessa ja nuoruudessa (Right to Belong)” -tutkimuskonsortion viidestä työpaketista. Oikeus osallisuuteen -konsortio on osa strategisen tutkimuksen YOUNG-ohjelmaa. Strategisen tutkimuksen ohjelmat ja niiden hankkeet saavat rahoitusta strategisen tutkimuksen neuvostolta (STN), joka toimii Suomen Akatemian yhteydessä.

Kirjoittaja
Suvi-Sadetta Kaarakainen
Tutustu asiantuntijaan

Uutiset

Selaa tuoreimpia artikkeleita tai katso kaikki artikkelit
Katso kaikki artikkelit
Uutiset
|
20.11.2025
Uusi käsikirja: Toimiva kouluarki on tärkein mielenterveyden tuki lapsille
Kouluyhteisöillä on ratkaiseva rooli lasten ja nuorten mielenterveyden tukemisessa. Hyvinvoiva mieli on oppimisen perusta. Kouluissa on keinoja mielenterveyden tukemiseen, mutta niitä ei välttämättä tunnisteta kokonaisvaltaisesti. Itlan uusi käsikirja kokoaa yhteen tietoa ja käytäntöjä mielenterveyden haasteiden ennaltaehkäisyyn kouluissa.
Koulu
Mielenterveys
Kasvun tuki -aikakauslehtiä pöydällä, yksi avoinna henkilön käsissä.
Uutiset
|
19.11.2025
Kasvun tuki -aikakauslehti: Vaikuttaviksi todettujen menetelmien suunnitelmallinen käyttöönotto auttaa kehittämään palveluja 
Kasvun tuki -aikakauslehden uusin numero on teemanumero, jonka aiheena on menetelmien ja toimintamallien suunnitelmallinen käyttöönotto eli implementointi. Artikkeleissa tarkastellaan muun muassa psykososiaalisen menetelmän toimintaa, uuden menetelmän kehittämistä ja implementoinnin tulosten mittaamista.
Implementointi
Kasvun tuki -aikakauslehti
Menetelmäarviointi
Uutiset
|
12.11.2025
Itla Xamkin kumppaniksi Monialainen lapsuuden ja nuoruuden vahvistaminen -koulutukseen
Koulutuksen lähtökohtina ovat kokonaisvaltaisuus, lapsilähtöisyys ja yhteistoiminnallinen ammatillisuus. Monialainen lapsuuden ja nuoruuden vahvistaminen -koulutus on myös kehittämismahdollisuus sekä opiskelijalle että työnantajalle.
Johtamiskoulutus
Koulutus
Nuoria ulkona kaupunkiympäristössä syksyllä
Artikkelit
|
05.11.2025
Koulu ja harrastustoiminta segregaation vastaisina voimina
Vantaan kaupunki puuttuu huono-osaisuuden kasautumiseen lasten ja nuorten ohjatulla harrastustoiminnalla ja sektorirajat ylittävällä yhteistyöllä.
Harrastukset
Koulu
Johtamiskoulutus
Ihmisiä istuu piirissä.
Uutiset
|
30.10.2025
Lapsiperhepalveluiden uudistaminen edellyttää monialaista johtamista – Itla käynnistää koulutuksen yhteisövaikuttavuustyön johtajille
Millaista johtamista tarvitaan siihen, että eri sektoreiden toimijat saadaan työskentelemään yhdessä lapsi- ja tarvelähtöisesti? Itla on aloittanut puolen vuoden systeemisen muutosjohtamisen koulutuksen yhteisövaikuttavuustyön johtajille.
Yhteisövaikuttavuus
Johtamiskoulutus
Lapsi leikkii lattialla palikoilla.
Uutiset
|
30.10.2025
Leikitään ja keskitytään tukee pikkulasten toiminnanohjaustaitoja vaikuttavasti
Leikitään ja keskitytään perheille -menetelmä tukee alle kouluikäisten lasten itsesäätelyä ja toiminnanohjausta tutkitusti vaikuttavasti: se sai täydet pisteet eli arvion 5/5 Itlan Kasvun tuen menetelmäarvioinnissa.
Kasvun tuki
Menetelmäarvio