Uutiset>Blogi
25.09.2023

Teoriasta käytäntöön – miten vaikuttava psykososiaalinen menetelmä tuodaan Suomeen?

Menetelmän huolellisella adaptoinnilla on keskeinen merkitys vaikuttavuuden säilyttämisessä, kun psykososiaalinen menetelmä tuodaan Suomeen.

Adaptointi on tarpeellista, koska aina ei ole mahdollisuuksia toteuttaa uusien menetelmien haastavia ja kalliita satunnaistettuja kontrolloituja tutkimuksia. Suomessa myös resurssit kehittää täysin uusia psykososiaalisia menetelmiä ovat vähäiset, ja yleensä ns. uudet menetelmät ovatkin muualla kehitettyjä ja vaikuttavaksi osoitettuja.

Mitä menetelmän adaptointi on?

Menetelmän adaptointi tarkoittaa suunnitelmallista prosessia, jonka tavoitteena on muokata vaikuttavaksi todettu menetelmä uuteen kontekstiin. Adaptoinnilla varmistetaan, että menetelmä sopii käyttäjilleen, kohderyhmälle ja toimintaympäristöön. Olennaista prosessissa on varmistaa, että menetelmän vaikuttavuuden kannalta keskeiset tekijät on tunnistettu, ja että ne pysyvät muuttumattomina. Laadukas adaptointi on tietoisiin ratkaisuihin perustuvaa, läpinäkyvää ja hyvin raportoitua.

Yleisin menetelmälle tehtävä muokkaus on menetelmän sisällön kääntäminen alkuperäiskielestä suomeksi. Lisäksi voi ilmetä tarve lisätä tai poistaa joitakin materiaaleja, jotta menetelmä soveltuisi paremmin Suomeen, tietylle kohderyhmälle tai intervention toteuttavalle ammattiryhmälle. Adaptointia tarvitaan myös esimerkiksi silloin, kun vaikuttava menetelmä muokataan kohtaamiseen perustuvasta interventiosta teknologia-avusteiseksi.

Käsitteiden ja käytänteiden vakiinnuttaminen vasta edessä

Adaptointi tieteenalana on kansainvälisestikin tarkasteltuna uusi ja kehittyvä, mikä näkyy muun muassa erilaisten adaptoinnin viitekehysten liberaalina käyttönä ja tehtyjen muokkausten puutteellisena raportointina. Adaptointiin liittyvä terminologia on vielä selkiytymätöntä niin englanniksi kuin suomeksi, eivätkä adaptaatiokirjallisuuden käsitteet ole vielä vakiintuneet käyttöön. Itlan implementointioppaassa adaptointi ehdotetaan käännettäväksi ”mukautus”.

Suomesta puuttuvat vakiintuneet interventioiden adaptoinnin käytänteet ja adaptointia tukevat prosessit. Viime vuosiin asti psykososiaalisten menetelmien adaptointia on tehty pitkälti nojautuen erittäin kokeneiden mielenterveysammattilaisten ammattitaitoon ja kansainvälisiin kontakteihin. Tarve adaptointia tukeville välineille on kasvanut menetelmäkentän monipuolistuessa. Itlan Kansallinen implementointiosaaminen lasten ja nuorten kasvun tueksi -hanke (KI-hanke) vastaa osaltaan näihin tarpeisiin. Tavoitteena on lisätä menetelmien käyttöönoton ja adaptoinnin läpinäkyvyyttä sekä laatua.

Miten varmistaa vaikuttavuus, kun menetelmää muokataan?

Kansainvälisesti on kehitetty strukturoituja viitekehyksiä ja malleja psykososiaalisten menetelmien adaptointiin. Nämä on kehitetty parantamaan adaptoinnin laatua. Vaikuttavuuden näkökulmasta on tärkeää tietää, mitä muokkauksia on tehty, keiden toimesta, miksi ja mihin perustuen. Jos menetelmää muokataan paljon, on sen vaikuttavuus syytä varmistaa tutkimuksella.

Viitekehysten kehittäminen on ollut lähtökohdaltaan tiedemaailmaa palvelevaa. Tietoa viitekehysten käytettävyydestä ns. oikeassa elämässä on vain vähän. Osa malleista näyttää eittämättä liian työläiltä, osa jää hyvin yläkäsitteellisiksi, mutta osasta voisi olla käytännön työkaluiksi suomalaiseen menetelmäkenttään. KI-hankkeessa tulemme hakemaan sellaisia viitekehyksiä, jotka olisivat hyödyllisiä nimenomaan käytännön toimijoiden kannalta. Tämä työ on nyt alkamassa.

ADAPT esimerkkinä systemaattisesta adaptoinnista

Yksi tunnistamistamme adaptointia strukturoivista ohjeistuksista on Cardiffin yliopistossa kehitetty ADAPT. Yliopisto järjesti 14.9.2023 seminaarin adaptoinnista, joka opasti myös ADAPTin käyttöön. ADAPT pohjautuu kahteen kirjallisuuskatsaukseen ja laajaan asiantuntijatyöskentelyyn. Se opastaa vaiheittain, miten adaptointia tulisi tehdä ja ohjaa kohdennetusti hyödyntämään myös muita viitekehyksiä ja oppaita.

ADAPTi:n suurin arvo on siinä, että se ohjaa ajattelemaan adaptointia laajasti ja huomioimaan erityisesti menetelmän muuttuvan kontekstin. Seminaarissa korostettiin, miten tärkeää adaptoinnissa on todella ymmärtää, mihin menetelmän vaikuttavuus perustuu ja peilata tehtäviä muutoksia jatkuvasti tähän. Muokatun menetelmän vaikuttavuutta uudessa kontekstissa ei tule ottaa itsestäänselvyytenä.

Käyttökokemusta ADAPTista on vasta kertymässä. Seminaari ei siis vastannut kysymykseen siitä, toimiiko opas ”oikeassa elämässä”. Tietoa oppaan hyödyistä saadaan kokeilemalla keskeisiä sisältöjä käytännössä. Lisäksi on syytä kuulla adaptointia tehneitä kokeneita ammattilaisia ja heidän näkemyksiään niin ADAPTista, kuin muista tarjolla olevista adaptoinnin välineistä. Suomen nopeasti kehittyvä menetelmäkenttä tarjoaa tähän loistavan mahdollisuuden.


Kirjoittaja
Noora Seilo

Toimin Itlassa kehittämispäällikkönä Kansallinen implementointiosaaminen lasten ja nuorten kasvun tueksi -hankkeessa (Kasvun tuki KI).

Tutustu asiantuntijaan
Kirjoittaja
Sara Tani
Tutustu asiantuntijaan

Outi Linannranta

Tieteellinen päätoimittaja

Kansallinen implementointiosaaminen lasten ja nuorten kasvun tueksi -hanke, Itla

Uutiset

Selaa tuoreimpia artikkeleita tai katso kaikki artikkelit
Katso kaikki artikkelit
Blogi
|
26.06.2024
Asiantuntijoiden erilaisuus tuo vahvuutta työyhteisöön
”Ai sori, oletin…” Näin alkaa moni vastaus, kun on tehty yleistyksiä toisesta ensivaikutelman perusteella esimerkiksi työpaikalla. Välillä olettamukset osuvat toki oikeaankin. Usein ulkokuoren taakse kuitenkin kätkeytyy, tai kätketään, paljon.
Nuori mies istumassa kalliolla kesäisessä ympäristössä.
Blogi
|
10.09.2024
Nuoret tarvitsevat keinoja ja aikuisten apua yksinäisyyden vähentämiseksi
Nuorena koettu yksinäisyys on monella tavalla haitallista. Nuoret eivät tiedä, mistä apua saisi, ja kynnys aikuisten puoleen kääntymiseen on korkea. Nuoret kuitenkin haluavat aikuisten apua yksinäisyyden torjuntaan ja toivovat, että huomiota kiinnitettäisiin myös turvallisten yhteisöjen luomiseen.
YOUNG-ohjelma
Tapahtuma
|
05.09.2024
 Rekisteritutkijoiden aamukahviwebinaari 
YOUNG-ohjelma aloittaa rekisteritutkijoille suunnatut aamukahviwebinaarit. Teemana on rekisteriaineistojen yhdistäminen etäkäyttöympäristössä.
4.10.2024
8.30-9.30
Teams
YOUNG-ohjelma
Tapahtuma
|
19.08.2024
Köyhyyden kierre: Ylisukupolvinen köyhyys Suomessa ja Euroopassa
Ylisukupolvinen köyhyys on monitahoinen ongelma. Niin Suomessa kuin maailmalla on näyttöä köyhyyden siirtymisestä sukupolvelta toiselle, mutta ongelmaa ei ole vielä pystytty ratkaisemaan. 22. lokakuuta tarkastelemme sekä Euroopan että Suomen tasolla niitä mekanismeja, jotka tutkimuksen mukaan selittävät ylisukupolvista köyhyyttä. Tule Kulttuurikasarmille löytämään ratkaisuja yhdessä!
22.10.2024
12.00-15.30
Kulttuurikasarmi, Narinkka 2, Helsinki tai etänä
Lapsiperheköyhyys
Samalta viivalta
Tapahtuma
|
07.08.2024
Miten psykososiaalisia menetelmiä voidaan muokata? Adaptointi tutuksi
Lasten ja nuorten psykososiaaliset menetelmät on tuotu Suomeen pääsääntöisesti ulkomailta. Suunnitelmallinen muokkaus on yleensä tarpeen, jotta menetelmät soveltuvat eri kohderyhmille tai uuteen toimintaympäristöön. Tervetuloa oppimaan uutta menetelmien adaptoinnista eli suunnitelmallisesta muokkaamisesta! 
Ma 28.10.
Klo 12:00-15:00
Siltasaarenkatu 8–10, Helsinki tai etänä (Teams)
Kasvun tuki
Pitkähiuksiset koululaiset kävelevät rinnakkain selin käytävällä.
Uutiset
|
07.08.2024
Perheenjäsenen sairastuessa vakavasti kaivataan räätälöityä tukea   
Sairauden tyypistä tai muusta elämäntilanteesta riippumatta kaikki perheet kaipaavat mm. tietoa, keskustelua, vertaistukea ja tilaa tunteiden käsittelylle, mutta tuen painotukset tulee räätälöidä kunkin perheen erityisten tarpeiden mukaan. Tämä ilmenee vakavasti sairastuneen psykososiaalista tukea koskevasta katsauksestamme.
Kasvun tuki
Yhteisövaikuttavuus
Blogi
|
Pihla Markkanen
|
06.08.2024
Nuorten ahdistuneisuusoireilu vaatii myös kouluyhteisöltä aktiivista panosta
Nuorten ahdistuneisuusoireilu on merkittävä haaste oppimiselle, koulunkäynnille ja hyvinvoinnille. Kouluyhteisöllä on laajasti tunnistettu, tärkeä rooli nuorten mielenterveyden tukemisessa, mistä myös ahdistunut nuori voi hyötyä.
Kasvun tuki