Uutiset>Uutiset
23.05.2024

Miten saada työrauha kouluun ja päiväkotiin? Uusi verkkokurssi auttaa vahvistamaan yhteisön toivottua käyttäytymistä

Itlan verkkokurssi tarjoaa kattavan tietopaketin koululuokan tai varhaiskasvatusryhmän toivotun käyttäytymisen tukemiseen. Maksuton kurssi on osa Käyttäytymisellään reagoivien lasten ja nuorten tukeminen varhaiskasvatuksessa ja koulussa -opintokokonaisuutta, ja sen on rahoittanut sosiaali- ja terveysministeriö.

Yksi lapsi ei malta keskittyä tehtävien tekemiseen, toinen huutelee viittaamisen sijaan ja kolmas ajautuu herkästi riitoihin.

Työrauhan saaminen koululuokkaan tai päiväkotiryhmään ei aina ole helppoa.

Itlan verkkokurssi tarjoaa konkreettisia keinoja, jotka auttavat vahvistamaan koko koululuokan tai päiväkotiryhmän toivottua käyttäytymistä. Materiaalit nojaavat uusimpaan tutkimustietoon ja arjessa hyviksi havaittuihin käytäntöihin.

”Lapsi tai nuori voi reagoida vuorovaikutukseen, ympäristötekijöihin ja moniin muihin erilaisiin asioihin vetäytymällä, olemalla levoton tai uhmakas. Verkkokurssin tavoitteena on kasvattaa ymmärrystä käyttäytymisen taustalla olevista tekijöistä sekä sellaisista yleisen tuen keinoista, joilla kasvattajat voivat tukea tilannetta”, kertoo Itlan asiantuntija Päivi Uro.

Erilaisista psykososiaalisista, pedagogisista ja fyysiseen toimintaympäristöön liittyvistä toimintatavoista hyötyy koko koululuokka tai päiväkotiryhmä.

”Kannustava ja turvallinen ilmapiiri, yhdessä sovitut käyttäytymisodotukset, toivotun käyttäytymisen vahvistaminen kehumalla sekä sosioemotionaalisten taitojen opettaminen tukevat tutkitusti jokaisen lapsen ja nuoren toivottua käytöstä ja oppimista. Riippumatta siitä, onko heillä käytöspulmia vai ei”, kiteyttää Uro.

Suosittu täydennyskoulutus jatkuu

Nyt julkaistu verkkokurssi jatkaa Käyttäytymisellään reagoivien lasten ja nuorten tukeminen varhaiskasvatuksessa ja koulussa -kurssikokonaisuutta. Viidestä kurssista koostuvan kokonaisuuden kaksi ensimmäistä kurssia on julkaistu, ja loput kolme tullaan julkaisemaan vuosien 2024–2025 aikana.

Aiemmin julkaistu johdantokurssi on jo kerännyt suosiota: kurssille on rekisteröitynyt yli 700 opetus- ja kasvatusalan ammattilaista. Johdantokurssin on rahoittanut Opetushallitus ja muut kurssit sosiaali- ja terveysministeriö.

”Kurssit sopivat erittäin hyvin peruskoulun opettajien, varhaiskasvattajien, koulunkäynninohjaajien ja opiskeluhuollon henkilöstön täydennyskoulutukseksi. Ne kannattaa käydä järjestyksessä joko yksin tai yhdessä työkavereiden kanssa”, Itlan kehittämispäällikkö Piia Karjalainen suosittelee.

Rekisteröidy ilmaisille kursseille!

Lisätietoja

Piia Karjalainen, kehittämispäällikkö, Itla
piia.karjalainen[at]itla.fi, puh. 040 662 4821

Päivi Uro, asiantuntija, Itla
paivi.uro[at]itla.fi, puh. 040 531 1428

Uutiset

Selaa tuoreimpia artikkeleita tai katso kaikki artikkelit
Katso kaikki artikkelit
Blogi
|
26.06.2024
Asiantuntijoiden erilaisuus tuo vahvuutta työyhteisöön
”Ai sori, oletin…” Näin alkaa moni vastaus, kun on tehty yleistyksiä toisesta ensivaikutelman perusteella esimerkiksi työpaikalla. Välillä olettamukset osuvat toki oikeaankin. Usein ulkokuoren taakse kuitenkin kätkeytyy, tai kätketään, paljon.
Lapset leikkivät hiekkalaatikolla
Uutiset
|
20.06.2024
Uusi julkaisu kertoo: psykososiaalisten menetelmien muokkaukseen kaivataan kansallista yhteistyötä
Lasten ja nuorten psykososiaaliset menetelmät tuodaan Suomeen pääsääntöisesti ulkomailta. Suunnitelmallinen muokkaus on yleensä tarpeen, jotta menetelmät soveltuvat eri kohderyhmille tai toimintaympäristöön kuin mihin ne on alun perin kehitetty. Lasten ja nuorten psykososiaalisia menetelmiä Suomessa muokanneet asiantuntijat korostavat tarvetta laajemmalle kansalliselle yhteistyölle, menetelmien suunnitelmallista muokkausta eli adaptointia koskeviin valintoihin ja rooleihin liittyen.   
Adaptointi
Kasvun tuki
Nainen ja mies nauravat tietokoneiden ääressä.
Blogi
|
12.06.2024
Pirkanmaan perhekeskuksessa uskotaan yhteisölliseen tekemiseen
Yhteisövaikuttavuuden periaatteiden mukaisesti Pirkanmaan perhekeskusverkostossa keskitytään sisällön kehittämiseen, yhteisiin rakenteisiin, kaikkien toimijoiden mukaan ottamiseen ja jatkuvaan oppimiseen. Kehittämispäällikkö Marja Olli ja suunnittelija Katariina Hämäläinen kuvaavat yhteisövaikuttavuusverkostoa lottovoiton kaltaiseksi korkeakouluksi, johon tulee itse aktiivisesti liittyä.
Alueellinen oppimisverkosto
Yhteisövaikuttavuus
Pieni tummatukkainen lapsi tutkii luontoa aurinkoisessa metsässä.
Uutiset
|
07.06.2024
Lasten ja nuorten terapiatakuu: Itla ehdottaa asiantuntijaryhmän perustamista psykososiaalisten menetelmien kansallista valintaa varten  
Itla on jättänyt lausunnon lasten ja nuorten terapiatakuuta koskevaan hallituksen esityksen luonnokseen. Toteamme lausunnossa, että terapiatakuun toteuttamisen koordinointi sekä psykososiaalisten menetelmien valinta tulee toteuttaa huolella ja menetelmiä olla saatavilla kaikille lapsille ja nuorille yhdenvertaisesti. Ehdotamme perustettavaksi kansallista asiantuntijaryhmää, joka tukisi hyvinvointi- ja yhteistyöalueiden menetelmien suunnitelmallista valintaa ja käyttöönottoa.
Kasvun tuki
Nainen tekee töitä tietokoneella.
Tapahtuma
|
31.05.2024
Implementaatiotutkimus ja käytännön implementointi sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa: Kohti kestäviä ratkaisuja
Miten sote-palveluiden vaikuttavuutta voi vahvistaa implementointiin liittyvän tutkimustiedon avulla? Tervetuloa kuulemaan uusista tutkimustuloksista sekä niiden hyödyntämisestä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa!
Ke 30.10.2024
9:00-15:30
Siltasaarenkatu 10, Helsinki (Itla) ja verkossa
Kasvun tuki
Uutiset
|
30.05.2024
Tutkimus: Sosiaaliturva ei tasaa lapsiperheiden köyhyyseroja Suomessa
Kansainvälisessä lapsiperheköyhyystutkimuksessa selvisi, että Suomessa sosiaaliturvaetuudet vähentävät enemmän kolmilapsisten perheiden kuin yksilapsisten perheiden köyhyyttä. Köyhyys on tästä huolimatta yleisempää monilapsisissa perheissä.
Lapsiperheköyhyys