Uutiset>Uutiset
04.12.2024

Onko koulussa tai päiväkodissa jatkuva hulabaloo? Uusi verkkokurssi tarjoaa keinoja käyttäytymisen kohdennettuun tukeen

Itlan maksuton verkkokurssi tarjoaa konkreettisia keinoja lapsen tai nuoren käyttäytymisen kohdennettuun tukeen silloin, kun kaikille lapsille suunnattu yleinen tuki ei riitä. Kurssi on osa Käyttäytymisellään reagoivien lasten ja nuorten tukeminen varhaiskasvatuksessa ja koulussa -opintokokonaisuutta.

Jatkuva häslinki ja levottomuus koululuokassa kuormittaa niin oppilaita, opettajia kuin koulunkäynninohjaajia. Turun yliopiston tuoreen väitöskirjatutkimuksen mukaan opetus voi keskeytyä luokassa jopa useammin kuin joka toinen minuutti.

”Eihän se oikein ole kestävä tilanne. Jatkuvat keskeytykset tekevät hallaa yhtä lailla opettamiselle kuin oppimiselle. Niillä on vaikutusta myös koko luokan hyvinvointiin sekä koulussa ja töissä viihtymiseen”, sanoo Itlan asiantuntija Päivi Uro.

Uron mukaan helposti saavutettavaa täydennyskoulutusta  lasten ja nuorte käyttäytymisen tukemiseen on kuitenkin ollut niukanlaisesti tarjolla opettajille, koulunkäynninohjaajille sekä varhaiskasvattajille, selkeästä kysynnästä huolimatta.

Itlan uusin verkkokurssi vastaa nyt tähän tarpeeseen.

Maksuttomalla verkkokurssilla opitaan tukemaan lapsen käyttäytymistä tilanteessa, jossa koko koululuokan tai päiväkotiryhmän käyttäytymisen tuen keinot eivät riitä. Tarve kohdennetulle tuelle voi nousta lapsen levottomuudesta, mutta sitä voi tarvita myös uhmakkaasti käyttäytyvä tai muulla tavoin käyttäytymisellään reagoiva lapsi.

Tukea erilaisiin käyttäytymisen haasteisiin

Lapsen tai nuoren käyttäytymistä voi tukea samojen kohdennettujen keinojen avulla, riippumatta taustalla olevista syistä. Uron mukaan varhaiskasvatuksessa ja koulussa onkin tärkeää tarjota tukea suunnitelmallisesti silloin, kun tukea tarvitaan, eikä jäädä odottamaan lausuntoja tai diagnooseja.

”Tällä hetkellä koulun tai päiväkodin työrauhaan liittyviin häiriöihin puututaan usein häiriön sattuessa. Lapsen toistuvan, ei-toivotun käyttäytymisen muuttaminen toivotummaksi vaatii kuitenkin ennakointia, suunnitelmallisuutta ja toistoa”,  kertoo Uro.

Yhtenä kurssin esittelemistä keinoista Uro mainitsee käyttäytymisodotusten kirkastamisen.

Tarkoituksena on kääntää käyttäytymisen haaste selkeäksi tavoitteeksi yhdessä lapsen kanssa. Tavoitteeseen pääsemistä voi tukea vaikkapa kuvallisella ohjeistuksella. Kaiken keskiössä on onnistumisten näkyväksi tekeminen, kun lapsi edistyy tavoitteessaan.

Tulossa lisää syventäviä kursseja

Nyt julkaistu verkkokurssi täydentää maksutonta Käyttäytymisellään reagoivien lasten ja nuorten tukeminen varhaiskasvatuksessa ja koulussa -kurssikokonaisuutta. Kokonaisuuden kaksi ensimmäistä kurssia keskittyvät koko koululuokan ja varhaiskasvatusryhmän käyttäytymisen tukemiseen.

Kaikki kursseilla esitellyt käyttäytymisen tuen keinot ovat tutkitusti vaikuttavia ja arjessa hyviksi havaittuja.

Vuoden 2025 aikana on lisäksi tulossa kaksi verkkokurssia, jotka syventävät osaamista aiheesta.  Kurssikokonaisuuden ensimmäisen kurssin on rahoittanut Opetushallitus ja muut kurssit sosiaali- ja terveysministeriö.

Tervetuloa mukaan uusimmalle kohdennetun tuen verkkokurssille ja muille kursseille!

Lisätietoja

Päivi Uro

Uro on aiemmin toiminut asiantuntijana Itlassa.

Piia Karjalainen

Kehittämispäällikkö

Development Manager

Kasvun tuki KI

piia.karjalainen@itla.fi

040 662 4821

Uutiset

Selaa tuoreimpia artikkeleita tai katso kaikki artikkelit
Katso kaikki artikkelit
Tapahtumat
Hanaholmen Democracy Day 2025
Dialogues for our Futures: How can we strengthen children’s and young people’s hope for the future through inclusion? We will discuss this and other related topics in our dialogue at Hanaholmen Democracy Day.
02.12.2025
12.30-17.00
Hanaholmen, Espoo
Tulevaisuus
Future
Nuori mies katsoo ilta-auringossa eteenpäin hymyillen, käsi leualla.
Blogit
|
27.11.2025
Monipuolinen seurantatieto edistää menetelmien onnistunutta käyttöönottoa      
Mistä tiedät, että lasten ja nuorten mielenterveyden tueksi tarkoitetun psykososiaalisen menetelmän käyttöönotto etenee suunnitellusti ja että menetelmä todella toimii? Näkyvätkö vaikutukset lasten ja nuorten arjessa? Lue blogimme niin tiedät!
Menetelmä
Seuranta
Kasvun tuki
Käyttöönotto
Ruutupaitainen isä ja sinipaitainen lapsi istuvat keittiön pöydän ääressä. Lapsi piirtää.
Uutiset
|
26.11.2025
Uudella toimintamallilla tuetaan vakavan sairauden kohdanneita perheitä
Itla on toteuttanut yhteistyössä hyvinvointialueiden ja potilasjärjestöjen kanssa Vakava sairaus perheessä -toimintamallin, jolla tuetaan vakavan fyysisen tai psyykkisen sairauden kohdanneita perheitä niiden kokonaisvaltaisen elämäntilanteen mukaan ja eri palveluiden yhteistyönä. Toimintamalli on kuntien ja hyvinvointialueiden käytettävissä sähköisessä perhekeskuksessa ja Innokylässä.
Yhteisövaikuttavuus
Toimintamalli
Kasvun tuki
Uutiset
|
20.11.2025
Uusi käsikirja: Toimiva kouluarki on tärkein mielenterveyden tuki lapsille
Kouluyhteisöillä on ratkaiseva rooli lasten ja nuorten mielenterveyden tukemisessa. Hyvinvoiva mieli on oppimisen perusta. Kouluissa on keinoja mielenterveyden tukemiseen, mutta niitä ei välttämättä tunnisteta kokonaisvaltaisesti. Itlan uusi käsikirja kokoaa yhteen tietoa ja käytäntöjä mielenterveyden haasteiden ennaltaehkäisyyn kouluissa.
Mielenterveys
Koulu
Kasvun tuki -aikakauslehtiä pöydällä, yksi avoinna henkilön käsissä.
Uutiset
|
19.11.2025
Kasvun tuki -aikakauslehti: Vaikuttaviksi todettujen menetelmien suunnitelmallinen käyttöönotto auttaa kehittämään palveluja 
Kasvun tuki -aikakauslehden uusin numero on teemanumero, jonka aiheena on menetelmien ja toimintamallien suunnitelmallinen käyttöönotto eli implementointi. Artikkeleissa tarkastellaan muun muassa psykososiaalisen menetelmän toimintaa, uuden menetelmän kehittämistä ja implementoinnin tulosten mittaamista.
Kasvun tuki -aikakauslehti
Implementointi
Menetelmäarviointi
Uutiset
|
12.11.2025
Itla Xamkin kumppaniksi Monialainen lapsuuden ja nuoruuden vahvistaminen -koulutukseen
Koulutuksen lähtökohtina ovat kokonaisvaltaisuus, lapsilähtöisyys ja yhteistoiminnallinen ammatillisuus. Monialainen lapsuuden ja nuoruuden vahvistaminen -koulutus on myös kehittämismahdollisuus sekä opiskelijalle että työnantajalle.
Johtamiskoulutus
Koulutus