Uutiset>Uutiset
04.12.2024

Onko koulussa tai päiväkodissa jatkuva hulabaloo? Uusi verkkokurssi tarjoaa keinoja käyttäytymisen kohdennettuun tukeen

Itlan maksuton verkkokurssi tarjoaa konkreettisia keinoja lapsen tai nuoren käyttäytymisen kohdennettuun tukeen silloin, kun kaikille lapsille suunnattu yleinen tuki ei riitä. Kurssi on osa Käyttäytymisellään reagoivien lasten ja nuorten tukeminen varhaiskasvatuksessa ja koulussa -opintokokonaisuutta.

Jatkuva häslinki ja levottomuus koululuokassa kuormittaa niin oppilaita, opettajia kuin koulunkäynninohjaajia. Turun yliopiston tuoreen väitöskirjatutkimuksen mukaan opetus voi keskeytyä luokassa jopa useammin kuin joka toinen minuutti.

”Eihän se oikein ole kestävä tilanne. Jatkuvat keskeytykset tekevät hallaa yhtä lailla opettamiselle kuin oppimiselle. Niillä on vaikutusta myös koko luokan hyvinvointiin sekä koulussa ja töissä viihtymiseen”, sanoo Itlan asiantuntija Päivi Uro.

Uron mukaan helposti saavutettavaa täydennyskoulutusta  lasten ja nuorte käyttäytymisen tukemiseen on kuitenkin ollut niukanlaisesti tarjolla opettajille, koulunkäynninohjaajille sekä varhaiskasvattajille, selkeästä kysynnästä huolimatta.

Itlan uusin verkkokurssi vastaa nyt tähän tarpeeseen.

Maksuttomalla verkkokurssilla opitaan tukemaan lapsen käyttäytymistä tilanteessa, jossa koko koululuokan tai päiväkotiryhmän käyttäytymisen tuen keinot eivät riitä. Tarve kohdennetulle tuelle voi nousta lapsen levottomuudesta, mutta sitä voi tarvita myös uhmakkaasti käyttäytyvä tai muulla tavoin käyttäytymisellään reagoiva lapsi.

Tukea erilaisiin käyttäytymisen haasteisiin

Lapsen tai nuoren käyttäytymistä voi tukea samojen kohdennettujen keinojen avulla, riippumatta taustalla olevista syistä. Uron mukaan varhaiskasvatuksessa ja koulussa onkin tärkeää tarjota tukea suunnitelmallisesti silloin, kun tukea tarvitaan, eikä jäädä odottamaan lausuntoja tai diagnooseja.

”Tällä hetkellä koulun tai päiväkodin työrauhaan liittyviin häiriöihin puututaan usein häiriön sattuessa. Lapsen toistuvan, ei-toivotun käyttäytymisen muuttaminen toivotummaksi vaatii kuitenkin ennakointia, suunnitelmallisuutta ja toistoa”,  kertoo Uro.

Yhtenä kurssin esittelemistä keinoista Uro mainitsee käyttäytymisodotusten kirkastamisen.

Tarkoituksena on kääntää käyttäytymisen haaste selkeäksi tavoitteeksi yhdessä lapsen kanssa. Tavoitteeseen pääsemistä voi tukea vaikkapa kuvallisella ohjeistuksella. Kaiken keskiössä on onnistumisten näkyväksi tekeminen, kun lapsi edistyy tavoitteessaan.

Tulossa lisää syventäviä kursseja

Nyt julkaistu verkkokurssi täydentää maksutonta Käyttäytymisellään reagoivien lasten ja nuorten tukeminen varhaiskasvatuksessa ja koulussa -kurssikokonaisuutta. Kokonaisuuden kaksi ensimmäistä kurssia keskittyvät koko koululuokan ja varhaiskasvatusryhmän käyttäytymisen tukemiseen.

Kaikki kursseilla esitellyt käyttäytymisen tuen keinot ovat tutkitusti vaikuttavia ja arjessa hyviksi havaittuja.

Vuoden 2025 aikana on lisäksi tulossa kaksi verkkokurssia, jotka syventävät osaamista aiheesta.  Kurssikokonaisuuden ensimmäisen kurssin on rahoittanut Opetushallitus ja muut kurssit sosiaali- ja terveysministeriö.

Tervetuloa mukaan uusimmalle kohdennetun tuen verkkokurssille ja muille kursseille!

Lisätietoja

Päivi Uro

Asiantuntija

Specialist

Kasvun tuki KI

paivi.uro@itla.fi

040 531 1428
Piia Karjalainen

Kehittämispäällikkö

Development Manager

Kasvun tuki KI

piia.karjalainen@itla.fi

040 662 4821

Uutiset

Selaa tuoreimpia artikkeleita tai katso kaikki artikkelit
Katso kaikki artikkelit
Lapsi katselee kädet kiikareina silmillä
Blogi
|
16.10.2025
Kansainvälinen verkostoyhteistyö tuo leveämmät hartiat kansalliseen arviointityöhön     
European Society for Prevention Research -konferenssi Berliinissä kokosi joukon tutkijoita, ammattilaisia ja päättäjiä keskustelemaan mielenterveysongelmien ja -sairauksien ehkäisystä sekä vahvistamaan tutkimuksen, koulutuksen ja käytännön välisiä yhteyksiä.
Kasvun tuki
Menetelmäarviointi
Psykososiaalinen menetelmä
Kaksi lasta, joista toinen kurottaa kohti lehteä ruskamaisemassa.
Uutiset
|
10.10.2025
Sinustako tulevaisuustyön erityisasiantuntija Itlaan?
Haemme erityisasiantuntijaa kehittämään lapsikeskeistä ennakointi- ja tulevaisuustyötä ja vahvistamaan lapsiin, nuoriin ja perheisiin liittyvää tulevaisuusajattelua ja -keskustelua Suomessa.
Avoin tehtävä
Lapsi hiekkalaatikolla hiekkalelujen kanssa.
Uutiset
|
10.10.2025
Sinustako psykososiaalisten menetelmien adaptoinnin erityisasiantuntija Itlaan?
Haemme erityisasiantuntijaa kehittämään ja toteuttamaan psykososiaalisten menetelmien suunnitelmallista muokkausta eli adaptointia.
Avoin tehtävä
Iloinen lapsi koulussa.
Blogi
|
09.10.2025
Sopimukset tukevat hyvinvointialueen ja kuntien välistä yhteistyötä Länsi-Uudellamaalla   
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue ja osa alueen kunnista ovat käynnistäneet yhteisövaikuttavuuden periaattein toteutettavan pilotin, jonka tavoitteena on lasten, nuorten ja perheiden mielen hyvinvoinnin vahvistaminen. Työtä tukevat hyvinvointialueen ja kuntien väliset sopimukset sekä hyvinvointialueen uusi strategia.
Yhteisövaikuttavuus
Kaksi lasta leikkii lelulinnalla maton päällä.
Blogi
|
08.10.2025
Pitkäaikainen kansallinen tuki on avain onnistuneeseen muutokseen 
Yhteisövaikuttavuustyön tuore arviointitutkimus osoittaa, että lapsiperhepalveluiden uudistaminen edellyttää pitkäaikaista kansallista ja alueellista tukea hyvinvointialueille ja kunnille.
Yhteisövaikuttavuus
Kupillinen lattekahvia ja läppäri puisella pöydällä
Tapahtumat
Aamukahvit psykososiaalisten menetelmien ylläpitäjille 
Mitkä ovat yleisimpiä psykososiaalisten menetelmien ylläpitäjien tehtäviä Suomessa? Entä millainen yhteistyö menetelmien ylläpitäjien ja menetelmiä käyttöönottavien organisaatioiden välillä tukee menetelmien käyttöönottoa? Tervetuloa aamukahveille keskustelemaan tuoreesta menetelmien ylläpitoa käsittelevästä raportista!
Ma 3.11.2025
Klo 8-9
Teams
Kasvun tuki