Uutiset>Uutiset
14.03.2022

Oppilaat kertovat itse koulunsa arjesta sosiaalisessa mediassa – Ratkaisuehdotus pyrkii tarttumaan koulujen eriarvoistumiseen arjen tasolla

Itlan jokavuotinen Lapsuuden rakentajat haastekilpailu oli tänä vuonna yhteistyökumppanina Hack for Society -ratkaisuohjelmassa. Peruskoulujen epätasa-arvoa ehkäisevä viestintä- ja sometoimintamalli oli tuomariston suosikki yhteiskunnallisen ratkaisuohjelman loppuhuipennuksessa.

Peruskoulujen epätasa-arvoa ja alueellista eriytymistä ehkäisevä viestintä- ja sometoimintamalli valittiin yhteiskunnallisen Hack for Society -ratkaisuohjelman ansioituneimmaksi ratkaisuehdotukseksi. Ohjelmassa poliitikot, tutkijat ja opiskelijat ratkovat yhdessä tieteellisen tutkimuksen tunnistamia yhteiskunnallisia ongelmia. 

Sosiaalinen media avuksi eriarvoistumisen ehkäisyyn ja vähentämiseen

Ratkaisun ideana on, että oppilaat kertovat itse koulunsa arjesta ja opiskelustaan sosiaalisessa mediassa. Tavoitteena on tuoda esiin vahvuuksia ja murtaa kouluun liitettyjä mahdollisia negatiivisia mielikuvia. Ideaan kuuluu se, että viestintään otetaan mukaan koulun lähellä olevat toimijat alueellisen yhteisöllisyyden lisäämiseksi. Somemateriaalin tuottamisessa lapsia auttaa viestinnän ammattilainen, joka laatii viestintäsuunnitelman ja juurruttaa toiminnan osaksi koulun arkea. 

Tiimin haasteena oli ehkäistä ja vähentää peruskoulujen eriarvoistumista. Ohjelman aikana tiimi kiinnitti huomiota, että osana eriytymiskehitystä osalle kouluista muodostuu huono maine, mikä entisestään lisää eriytymiskehitystä. Ratkaisullaan tiimi haluaa tarttua eriytymiskehitykseen arjen tasolla. 

Lapset ja nuoret aktiivisina toimijoina tiimin ratkaisussa 

Tuomaristo nosti tiimin ansioituneemmaksi, koska lapset ja nuoret ovat ratkaisun aktiivisina toimijoina. Tuomaristo kiitteli tiimiä siitä, että ratkaisu tapahtuu nuorille tutussa ympäristössä eli sosiaalisessa mediassa. Tuomariston mukaan ratkaisuun voidaan liittää erilaisia oppimistavoitteita, jotka tukevat lasten ja nuorten osaamista ja osallisuutta yhteiskunnassa. 


”Ratkaisuehdotuksessa lapset ja nuoret itse suunnittelevat, millaisia asioita he haluavat nostaa esiin ja viestiä eteenpäin omasta kouluarjestaan muille nuorille ja vanhemmille. Erityisen hyvänä pidin sitä, että ratkaisuehdotuksessa oli huomioitu yhteistyön rakentaminen alueen eri toimijoiden kanssa. Yhteistyön kautta on mahdollista rakentaa Koko kylä kasvattaa -mentaliteettia, jolloin alueen lasten ja nuorten arjesta ja hyvinvointiin liittyvistä asioista tulee kaikkien yhteisiä”, kommentoi Itlan asiantuntija ja tuomariston jäsen Mari Hirvonen.


Tiimiin kuuluvat yhteiskunta- ja sosiaalipolitiikan opiskelija Isla Arnivaara (Helsingin yliopisto), vero-oikeuden opiskelija Meri Huttunen (Itä-Suomen yliopisto), kuntapoliitikko Tuovi Ronkainen (sdp. Kirkkonummi) ja Helsingin yliopiston apulaisprofessori Janne Varjo (koulutuksen, yhteiskunnan ja kulttuurin tutkimus). 

Palkintona hyväntekeväisyyttä: 1000 euroa ukrainalaisille lapsille 

Ohjelman järjestäjä Helsinki Think Company tekee 1000 euron suuruisen lahjoituksen ansioituneimman tiimin valitsemalle hyväntekeväisyysjärjestölle, joka edistää toiminnallaan tiimin ratkaisuehdotuksen teemaa. Tiimi kertoi heti lopputuloksen ratkettua, että lahjoitus suunnataan ukrainalaisille lapsille. 

Kunniamaininnat opiskelijahyvinvoinnin digialustalle ja Surutalolle

Ansioituneimman tiimin lisäksi tuomaristo huomioi myös kaksi muuta tiimiä. Kunniamaininnan sai tiimi, joka kehitti ohjelman aikana idean opiskelijahyvinvoinnin digialustasta. Fiilis-palvelun ideana on, että opiskelija voi matalalla kynnyksellä ottaa yhteyttä YTHS:n mielenterveyspalveluihin sekä oman oppilaitoksen opintopalveluihin. Palvelun kautta opiskelija saa myös personoituja suosituksia kolmannen sektorin toimijoista, jotka voisivat auttaa häntä. 

Tiimiin kuuluvat opiskelijat: psykologian opiskelija Enni Tyyskä (Jyväskylän yliopisto), kansainvälisen politiikan opiskelija Emilia Tuurala (Tampereen yliopisto), biologian opiskelija Marika Aihio (Helsingin yliopisto) ja terveystaloustieteen opiskelija Elina Karhunen (Itä-Suomen yliopisto). 

Toisen kunniamaininnan sai tiimi, jonka ideana on kehittää digitaalinen palvelukokonaisuus sureville Terveyskylä-verkkopalveluiden yhteyteen. Palvelu on kaikille avoin ja siellä on osiot sureville, surevia kohtaaville läheisille sekä surevia kohtaaville ammattilaisille. Tiimi on jo aloittanut alustavan yhteistyön Terveyskylän kanssa. 

Surutalo tiimiin kuuluvat: terveystaloustieteen opiskelija Julia Salmi (Itä-Suomen yliopisto), sosiaali- ja terveystutkimuksen opiskelija Aino Pulkkinen (Helsingin yliopisto), surututkija Anna Aho (Tampereen yliopisto) ja kuntapoliitikko Eva Tawasoli (vihreät, Vantaa). 


”Kaikki mukana olleet tiimit loivat kilpailun aikana ratkaisuehdotuksilleen kokeilusuunnitelmat. Konkreettisten kokeilujen avulla ideoista kiinnostuneet lasten ja nuorten kanssa toimivat tahot voivat lähteä tiimien kanssa yhteistyössä kehittämään kilpailun aikana syntyneitä ratkaisuja”, kertoo Hirvonen.


Helsinki Think Company järjesti Hack for Society -ratkaisuohjelman yhteistyössä Helsingin kaupungin, Vantaan kaupungin, Diakonissalaitoksen ja Itsenäisyyden juhlavuoden lastensäätiö Itlan kanssa. Tuomaristoon kuuluivat asiantuntija Mari Hirvonen (Itla), kestävän kehityksen erityisasiantuntija Mia Malin (Helsingin kaupunki), strategia- ja tutkimuspäällikkö Vesa Kokkonen (Vantaan kaupunki) ja Vamos-palveluiden palvelualuejohtaja Minna Latonen (Diakonissalaitos). 

#HackForSociety2022 


Lisätietoja

Uutiset

Selaa tuoreimpia artikkeleita tai katso kaikki artikkelit
Katso kaikki artikkelit
Tapahtumat
The First 1000 Days in the Nordics: Identifying Gaps and Needs to Strengthen Psychosocial Wellbeing
Join us in building a more impactful and equitable start to life in the Nordics! In this webinar we will discuss key findings from the Improving Child Health Project.
27.1.2026
14:00-15:30 (UTC+3)
Teams
1000 ensimmäistä päivää
Kasvun tuki
Uutiset
|
20.11.2025
Uusi käsikirja: Toimiva kouluarki on tärkein mielenterveyden tuki lapsille
Kouluyhteisöillä on ratkaiseva rooli lasten ja nuorten mielenterveyden tukemisessa. Hyvinvoiva mieli on oppimisen perusta. Kouluissa on keinoja mielenterveyden tukemiseen, mutta niitä ei välttämättä tunnisteta kokonaisvaltaisesti. Itlan uusi käsikirja kokoaa yhteen tietoa ja käytäntöjä mielenterveyden haasteiden ennaltaehkäisyyn kouluissa.
Koulu
Mielenterveys
Kasvun tuki -aikakauslehtiä pöydällä, yksi avoinna henkilön käsissä.
Uutiset
|
19.11.2025
Kasvun tuki -aikakauslehti: Vaikuttaviksi todettujen menetelmien suunnitelmallinen käyttöönotto auttaa kehittämään palveluja 
Kasvun tuki -aikakauslehden uusin numero on teemanumero, jonka aiheena on menetelmien ja toimintamallien suunnitelmallinen käyttöönotto eli implementointi. Artikkeleissa tarkastellaan muun muassa psykososiaalisen menetelmän toimintaa, uuden menetelmän kehittämistä ja implementoinnin tulosten mittaamista.
Implementointi
Kasvun tuki -aikakauslehti
Menetelmäarviointi
Uutiset
|
12.11.2025
Itla Xamkin kumppaniksi Monialainen lapsuuden ja nuoruuden vahvistaminen -koulutukseen
Koulutuksen lähtökohtina ovat kokonaisvaltaisuus, lapsilähtöisyys ja yhteistoiminnallinen ammatillisuus. Monialainen lapsuuden ja nuoruuden vahvistaminen -koulutus on myös kehittämismahdollisuus sekä opiskelijalle että työnantajalle.
Johtamiskoulutus
Koulutus
Nuoria ulkona kaupunkiympäristössä syksyllä
Artikkelit
|
05.11.2025
Koulu ja harrastustoiminta segregaation vastaisina voimina
Vantaan kaupunki puuttuu huono-osaisuuden kasautumiseen lasten ja nuorten ohjatulla harrastustoiminnalla ja sektorirajat ylittävällä yhteistyöllä.
Harrastukset
Koulu
Johtamiskoulutus
Ihmisiä istuu piirissä.
Uutiset
|
30.10.2025
Lapsiperhepalveluiden uudistaminen edellyttää monialaista johtamista – Itla käynnistää koulutuksen yhteisövaikuttavuustyön johtajille
Millaista johtamista tarvitaan siihen, että eri sektoreiden toimijat saadaan työskentelemään yhdessä lapsi- ja tarvelähtöisesti? Itla on aloittanut puolen vuoden systeemisen muutosjohtamisen koulutuksen yhteisövaikuttavuustyön johtajille.
Yhteisövaikuttavuus
Johtamiskoulutus